סקר מפתיע: כמה ישראלים יודעים מי רב העיר שלהם? - סרוגים

סקר מפתיע: כמה ישראלים יודעים מי רב העיר שלהם?

סקר עמדות הציבור היהודי בנוגע לרבנות המקומית מעלה כי רוב הציבור תומך בקציבת כהונתם לקדנציה של 5 שנים ומתן אפשרות להיבחר שוב, ומצביע על ניתוק בין הרבנים המקומיים לציבור

author-image
סקר מפתיע:  כמה ישראלים יודעים מי רב העיר שלהם?
  (צילום: פלאש90)

בדיון בוועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי על הליך מינוי הרבנים בכנסת, הוצג הבוקר (שני) ניתוח המכון הישראלי לדמוקרטיה לעמדות הציבור היהודי בנוגע לרבנות המקומית. מהניתוח עולה כי רוב הציבור תומך בקציבת כהונת הרבנים לקדנציה של 5 שנים ומתן אפשרות להיבחר שוב בסוף כל כהונה.

ניתוק בין הרבנים המקומיים לחלקים מהציבור: כמחצית לא ידעו אם יש רב מקומי ברשות בה הם מתגוררים

למעלה ממחצית מהציבור כלל לא יודעים אם מכהן רב ברשות המקומית שלהם, ושיעור דומה תומכים במינוי רב רשות המקומית. רוב הציבור תומך בקציבת כהונת הרבנים לקדנציה של 5 שנים ומתן אפשרות להיבחר שוב בסוף כל כהונה – בהם גם מצביעי ש"ס והציונות הדתית.

(צילום: יונתן זינדל\פלאש90)

הסקר חושף את עמדות הציבור היהודי בישראל על הליכי המינוי של רבנים ואת הניתוק הקיים בין הציבור ובין הרבנים. הסקר נערך בקרב 630 אנשים על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה וממצאיו נותחו על ידי החוקר אריאל פינקלשטיין, שפרסם לאחרונה מחקר מקיף על הרבנות המקומית הממסדית בישראל.

אריאל פינקלשטיין מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שהציג את ממצאי הסקר בדיון שהתקיים בוועדה עתה, טוען כי "הממצאים מלמדים על ניתוק משמעותי בין הרבנים המקומיים ובין הציבור". לדבריו, "הפתרון לכך צריך להיות החזרת הכוח לציבור המקומי בבחירת הרבנים, בהתאם לעמדות הציבור העולות מהסקר. יש לבטל את המעורבות של השר לשירותי דת בבחירת רבנים ולאפשר למועצת העיר לבחור את הרב המקומי, ובמקביל יש לקצוב את כהונות הרבנים לקדנציות שבסיומן יוכלו להיבחר מחדש".

(צילום: הדס פרוש\ פלאש90)

סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה מלמד ש-55% מהציבור כלל אינם יודעים האם מכהן או לא מכהן רב ברשות המקומית שלהם. 27% אמרו בעצמם שאינם יודעים, ואילו 28% חשבו שהם יודעים, אך בדיקה של מקום מגוריהם העלתה שהם טעו: רבים סברו שאין רב עיר מכהן על אף שישנו רב, בעוד שאחרים טענו שיש בעירם רב מכהן, אך בפועל לא מכהן רב. בציבור הלא דתי מידת ההיכרות עם הרב היא מינימלית במיוחד: רק 6% מהחילונים ו-14% מהמסורתיים הלא-דתיים טענו שיש רב לרשות המקומית שלהם ושהם יודעים מה שמו. 22% מהחילונים ו-24% מהמסורתיים הלא-דתיים סברו שלא מכהן רב ברשות שלהם,

אך נמצא ש-67% מהחילונים כך ו-80% מהמסורתיים הלא-דתיים שסברו כך טעו, והסתבר שישנו רב מכהן ברשות שלהם.

עוד באותו נושא

הרב שטרן: אפשר לקנות 'היתר מכירה' בלי פקפוק


8

תמיכה ציבורית במינוי רבני ערים

למעלה ממחצית מהציבור היהודי בישראל, 51%, תומכים במינוי רב לרשות המקומית, 23% מגלים התנגדות למינוי רב, ול-27% לא משנה האם ממנים רב או לא. בקרב חרדים, דתיים ומסורתיים יש רוב ברור התומך במינוי רב, ואילו בקרב חילונים 37% מתנגדים, 24% תומכים ול-29% לא משנה.

על פי הסקר, ישנה תמיכה רחבה בציבור בחיזוק כוחה של מועצת העיר במינוי רב העיר. 61% מבעלי הדעה סבורים שנציגי מועצת העיר צריכים להוות את רובו של הגוף הבוחר או את כולו, לעומת 11% הסבורים שנציגי השר לשירותי דת צריכים להוות את רובו של הגוף הבוחר או את כולו. התמיכה החזקה ביותר בבחירת רב על ידי המועצה היא של הציבור החרדי והציבור החילוני.

בניגוד למצב הנוכחי שכהונת רבני הערים אינה קצובה והם מכהנים במשך שנים רבות ברצף, הסקר מלמד כי ישנה תמיכה רחבה של 61% מהציבור בקציבת כהונה של רבנים, לעומת 17% שמתנגדים ו-22% חסרי דעה בנושא. ישנו רוב לתמיכה בקציבת כהנה בקרב חילונים, מסורתיים ודתיים, בעוד שרוב החרדים (53%) מתנגדים לקציבת כהונה. בקרב מצביעי ימינה, מפלגתו של השר לשירותי דת מתן כהנא, ישנה תמיכה ברורה בקציבת כהונת הרבנים המקומיים, כך ש-74% מהם תומכים בכך, לעומת 14% בלבד שמתנגדים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו