זה לא רק מבאס: עומס בעבודה מסוכן לכם מאוד - סרוגים

זה לא רק מבאס: עומס בעבודה מסוכן לכם מאוד

מחקר של ארגון הבריאות העולמי מצא כי שעות עבודה ארוכות - הורגות. בעידן בו אנו מחוברים 24/7 לפלטפורמות הדיגיטליות, הגבול בין העבודה למרחב האישי מטשטש ונוצר מצב שאנו כל הזמן בעבודה

author-image
זה לא רק מבאס: עומס בעבודה מסוכן לכם מאוד
  אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק) תמונת כותב (צילום: ורד אורן)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם לאחרונה את ממצאי המחקר שלו לגבי 19 מחלות תעסוקתיות והמחלה המובילה המובילה בתקופה בין 2000-2016 היא "שעות עבודה ארוכות" כלומר: מעל עבודה של 55 שעות בשבוע.

שעות עבודה ארוכות גרמו למותם של 750,000 עובדים בעולם: 400,000 מתו מאירוע מוחי ו-350,000 מתו מאירוע לבבי

עוד באותו נושא

למה אנחנו עובדים כל כך הרבה שעות לעזאזל?


11

בנוסף, שעות עבודה ארוכות גורמים לשינויים התנהגותיים כגון: במחלות לב, עישון, שתית אלכוהול, תזונה עתירת שומנים וסוכרים, הקטנת מספר שעות שינה, העדר פעילות גופנית ועוד. כל אלה יוצרים נזק למערכת כלי הדם לרבות העורקים, הוורידים והעורקים, המובילים דם אל הלב וממנו (מחלות איסכמיות) ומגדילים את הסיכון לחלות.

הסטרס בעבודה מוביל לעישון ולאכילת מתוק ולשתיית אלכוהול (צילום: שאטרסטוק)

מהמחקר עולה שאנשים שעובדים 55 שעות ומעלה בשבוע נמצאים בסיכון גדול יותר ב- 35% לחטוף שבץ ו- 17% יותר סיכוי למות ממחלת לב איסכמית לעומת אנשים שעובדים 35-40 שעות.

המסר העיקרי מהמחקר של ארגון הבריאות הבינלאומי הוא ששעות עבודה ארוכות – הורגות! זו קריאה השכמה לתעשיות וחברות שבהן עבודה לשעות ארוכות הפכה לנורמה או אפילו סמל סטטוס. למשל בחברות הייטק.

תלות מוחלטת בסמארטפון

בעידן בו אנו מחוברים 24/7 לפלטפורמות הדיגיטליות, הגבול בין העבודה למרחב האישי מטשטש ונוצר מצב שאנו כל הזמן בעבודה… למעשה אנו חיים בעבודה!

התוצאה: ירידה בשביעות הרצון, משברים נפשיים ושחיקה משמעותית בקרב העובדים, דבר המוביל לירידה בפריון העבודה, שיעור עזיבה גבוה של העובדים וכו'.

חברת הייעוץ בתחום ביצועי עובדים ASANA ערכה לאחרונה מחקר בינלאומי שכלל 13,000 עובדים בתעשיות הידע באוסטרליה, ניו זילנד, צרפת, גרמניה, יפן, סינגפור ובריטניה, ומצאה ש- 70% חוו שחיקה לפחות פעם אחת במהלך השנה וקרוב ל – 50 אחוז ציינו שעבודה למשך שעות ארוכות היוותה  גורם עיקרי לשחיקה  שלהם.

המחקר מצא שתחושת השחיקה היתה ביחס ישר ל- תלות המוחלטת בסמארטפונים ובמסכים, דדלינים ועומס עבודה לא סביר, חוסר תמיכה של ההנהלה בעובד, הגדרת תפקיד לא ברורה, ירידה משמעותית בכמות שעות השינה פר לילה.

תלות מוחלטת בסמארטפון (צילום: שאטרסטוק)

בשנים האחרונות על רקע הגידול ברמות השחיקה בעולם התפתחה דיספלינה חדשה הנקראת 'שלומות' או בלעז WELL BEING המוגדרת כמצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית המושגת ע"י אורח חיים בריא ומאוזן, פיתוח מודעות עצמית .

הדיספלינה של well being מסייעת באיזון חיינו ועל ידי כך נצליח בכל תחומי העיסוק שלנו וגם נטפח את המרחב האישי והמשפחתי שלנו ללא הצורך לשלם מחירים אישיים ולמשוך משברים לתוך חיינו.

שיווי משקל בזמן קורונה

משבר הקורונה שהעולם חווה כבר למעלה משנה האיץ את התהליכים בכך שחייב את החברות לאפשר עבודה מהבית ע"י שימוש בפלטפורמות כמו ZOOM או TEAMS. עובדים ברחבי העולם עובדים מהבית ובכך חוסכים את זמן הנסיעה למשרד המתארך בגלל הפקקים שרוב הערים הגדולות בעולם חווים.

העבודה מהבית אפשרה מציאת שיווי משקל עם חיי משפחה. החברות מרוויחות שביעות רצון גדולה יותר של העובד. כמובן שצצו אתגרים גם כשעובדים מהבית כיון שאבד הקשר הבלתי פורמלי בין העובדים. על רקע עלייה בשחיקת עובדים בישראל .

חברות מובילות בעולם כמו נוקיה ויוניליבר החלו להשקיע בשנים האחרונות בתוכניות well being לעובדים שלהם והטרנד צובר תאוצה. לאחרונה נכנסה  חברת הינטסה פרפורמנס לארץ ומציעה שירותי קאוצינג למנהלים ועובדים בחברות וארגונים. לחברה יש מודל  הוליסטי להטמעת well being בחברה הנקרא: המעגל של חיים טובים (Circle of Better life) והוא נראה כך:

חלקי המעגל הם: פעילות גופנית, תזונה, שינה והתאוששות. מערכת הביו -מכנית של האדם (אחראית על תנועת הגוף) אנרגיה מנטאלית, בריאות כללית והחלק המרכזי של המודל הוא: CORE וכולל שאלות לגבי החזון והמטרות שלך, והאם אתה שולט בחייך.

כדי להשיג איזון בחיינו, כל המרכיבים 'במעגל החיים הטובים' צריכים להיות באיזון.

כאשר אחד מהם יוצא מאיזון  לאורך זמן זה ישפיע לרעה על תפקודינו הפיזי ו/או הנפשי. למשל אם אני ממעט בשינה באופן קבוע (ישן פחות משש שעת ללילה) כי אני צופה במסכים עד שעה מאוחרת (אני נהנה לצפות בטלויזיה / אני חייב לבדוק מה העלו החברים שלי ברשתות החברתיות). מצב של תת שינה עלול להשפיע עלי באופן שלילי באכילה לא מבוקרת, בהשמנה, בסוכרת, בהפרעות בחשיבה, בזיכרון ועוד. כל אלו ישפיעו לרעה על תפקודי בעבודה ובחיים.

 בסיס התפיסה החדשה של well being הוא שההצלחה בעבודה ובכלל בחיים היא תוצאה של חיים מאוזנים ובריאים ולא ההיפך

 

חיים אורן הוא מומחה ל-wellbeing  ונציג חברת הינטסה פרפורמנס בישראל

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו