ארה"ב: בית המשפט הקפיא את חוק ההפלות של טקסס - סרוגים

ארה"ב: בית המשפט הקפיא את חוק ההפלות של טקסס

בית המשפט הפדרלי הקפיא את חוק ההפלות המחמיר של מדינת טקסס, על רקע העתירה של ממשל ביידן נגד החוק השנוי במחלוקת. מושל המדינה כבר הודיע שיערער, והקרב על הזכות להפלות צפוי להגיע עד בית המשפט העליון

ארה"ב: בית המשפט הקפיא את חוק ההפלות של טקסס
  מחאה נגד חוק ההפלות בטקסס (צילום: שאטרסטוק)

הקרב על ההפלות נמשך: בית המשפט הפדרלי באוסטין חסם הלילה (חמישי) את חוק ההפלות השנוי במחלוקת של מדינת טקסס, הנחשב כאחד החוקים המחמירים ביותר בארה"ב. זאת בעקבות העתירה של ממשל ביידן כנגד החוק, שלטענת הבית הלבן מפר את החוקה האמריקנית.

בעקבות החלטתו של השופט רוברט פיטמן, מדינת טקסס לא תוכל לאכוף את החוק בזמן שההליך המשפטי נמשך. בפסק הדין נכתב כי "בית המשפט הזה לא יאשר עוד יום אחד את השלילה הפוגענית הזו של זכות כל כך חשובה".

עוד באותו נושא

ארה"ב: צפי להפגנות ענק נגד חוק ההפלות בטקסס

בממשל ביידן בירכו על הקפאת החוק, ואמרו כי ימשיכו לפעול לשמור על זכויות הנשים במדינה. "פסק הדין הלילה הוא צעד חשוב קדימה לקראת השבת זכויותיהן החוקתיות של נשות טקסס" אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "המאבק רק התחיל, הן בטקסס והן במדינות רבות ברחבי המדינה שבהן זכויות הנשים מותקפות כיום". גם התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, שיבח את פסק הדין ואמר כי מדובר ב"ניצחון לנשים בטקסס".

מנגד, מושל טקסס גרג אבוט הודיע דקות ספורות לאחר פרסום ההחלטה כי בכוונת המדינה לערער על פסק הדין לבית המשפט הפדרלי לערעורים – המהווה ערכאה אחת לפני בית המשפט העליון. לדבריו, "החופש היקר ביותר הוא החיים עצמם".

כזכור, החוק שנכנס לתוקף בספטמבר האחרון קובע כי אישה לא תוכל לבצע הפלה לאחר שישה שבועות – המהווה שלב שבו לא מעט נשים עדיין לא יודעות כי הן בהיריון. בנוסף לכך, החוק החדש מאפשר לתבוע כל אזרח פרטי שיסייע לאישה לבצע הפלה מהסוג האסור, כולל הסעה לקליניקה או סיוע כספי. אלו שייתבעו עשויים לשלם לפחות 10 אלף דולר בפיצויים.

מאז שהחוק עבר בממשל הרפובליקני של טקסס במאי האחרון, רבים טוענים כי הוא סותר תקדימים של בית המשפט העליון, לפיהם מותר לאסור על הפלה רק לאחר שקיים עובר מפותח באופן מלא, בין השבועות ה-22-24. לפי דעתם של חלק מהמבקרים, החוק אף נוגד את הפסיקה המפורסמת מ-1973 שאישרה הפלה בכל המדינה – רו נגד וויד. למרות זאת, בבית המשפט העליון סירבו להתערב ולבטל את החוק, ורפובליקנים רבים מקווים שהרוב השמרני בעליון יכריע לטובת ביטול ההחלטה ההיסטורית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו