בית הקדושה 2: לקיים את הצוואה המוזיקלית - סרוגים

בית הקדושה 2: לקיים את הצוואה המוזיקלית

אברהם אבוטבול, שמיקד אליו בחייו אהבה והערכה גובלת בהערצה, הופך שנה אחרי מותו לאגדה. מי שהיה לאחד מאבות המוזיקה היהודית המתחדשת, זוכה למימוש צוואתו הרוחנית-תרבותית, בזכות הירושה המוזיקלית שהותיר אחריו, כמו גם בזכות חבריו הטובים שלא מפסיקים להתגעגע.

author-image
בית הקדושה 2: לקיים את הצוואה המוזיקלית
  אברהם אבוטבול ז"ל (יח"צ)

צוואה מוזיקלית

אֵבֶל כבד ירד על עולם המוזיקה ב25 ליוני 2009 כשג'רמיין ג'קסון, הודיע על פטירתו הפתאומית של אחיו, מלך הפופ הבלתי מעורער של כל הזמנים, הזמר מייקל ג'קסון. כשנה לאחר מכן הושק ברחבי העולם "michael", אלבומו האחרון של מייקל שליקט הקלטות וחצאי הקלטות שלא פורסמו מעולם. לשבבי השירים התגייסו מיטב מוזיקאי ואומני העולם ובעיבודים חדשניים שבוצעו לקולות הגנוזים, בנגינה שהתווספה ואפילו בדואטים שהושרו עם קולו המוקלט של ג'קסון, הוציאו תחת ידם את אחד האלבומים הנמכרים והמצליחים ביותר של הזמר המנוח.

שלוש שנים מאוחר יותר, ביישוב קטן בקצה השני של העולם, גדשו כארבע מאות וחמישים ברי מזל אולם הופעות צנוע. אל הבימה הקטנה שבקדמת החדר עלו בזה אחר זה מגדולי אושיות המוזיקה בישראל: אהוד בנאי, מוש בן-ארי, השחקן אלון אבוטבול, שולי רנד, האחים אריאל, האחים גת ועוד עשרות. במשך כשלוש שעות ביצעו האמנים את יצירותיו של אחד מהיוצרים האהובים והמוערכים שידעה היסטוריית המוזיקה היהודית בישראל, אברהם אבוטבול ז"ל.

האירוע התקיים לציון שנה לפטירתו הטרגית של אברהם ממחלה קשה, ולרגל צאת אלבומו הרביעי והאחרון. האלבום 'בית הקדושה 2', אותו הפיק השותף המוזיקלי לדרכו של אבוטבול, גדי פוגטש, מלקט בתוכו קטעי שירה, פיסות נגינה וגיזרי יצירות שהקליט המנוח בחייו בהזדמנויות שונות, אך לא זכה לברך על המוגמר ולהוציאם לאור, מלאכה שכאמור הושלמה בעזרת חבריו ומוקיריו כעת, אחר מותו.

אחד היה אברהם

נחזור כשתים עשרה שנה אחורה. בשורה רעננה נוחתת בהפתעה בדוכני המוזיקה היהודית. בין הדיסקים והקלטות של 'פרחי לונדון', 'אברהם פריד' ו'מרדכי בן דוד' החסידיים לבין תקליטיהם של 'משה חבושה' ו'יחיאל נהרי' המזרחיים, בולט בחריגותו אלבום בשם 'בית הקדושה', עוף מוזר בז'אנר התרבותי יהודי שזכה ברבות הימים לקיטלוג כסוגה חדשה – 'מוזיקה יהודית אלטרנטיבית', פרץ שעשור מאוחר יותר יהפוך אפיק מוזיקלי זה לזרם המרכזי בתרבות ובמוזיקה היהודית-ישראלית.

לאלבום וללהקה הנושאת את אותו השם, אחראים זוג מוזיקאים נועזים – הכנר והמעבד גדי פוגטש ואברהם אבוטבול, זמר ושחקן חוזר בתשובה התורם מקולו ומלחניו לשירים. השמועה עושה לה כנפיים ובן רגע השירים הופכים לנכסי צאן ברזל והאלבום תופס מקום של כבוד בין המאזינים שומרי המסורת.

עם הזמן נפרדו דרכיהם של השניים כשפוגטש העדיף לשמור על מתכונת הלחנת פסוקים וקטעי תורות של רבי נחמן, ואבוטבול לעומתו, בחר בכתיבת מילים מקוריות ובועטות. מספר שנים מאוחר יותר הוציא אברהם בשיתוף המוזיקאי דני ממן לאור את 'כוכבי אור', שמתאים את סגנון המוזיקה שלו – רוק כבד, למילים יוצאות הדופן הכנות והמתכתשות שבו. אלבומו השלישי 'האר לי משם' אמנם נרגע מעט בעוצמתו, אך המשיך בקו ובסגנון אותם יצר.

כאחיו של אחד מגדולי השחקנים הישראלים, אלון אבוטבול, תקע אברהם את יתד כשרונו גם בעולם הטלוויזיה והקולנוע מלבד עשייתו המוזיקלית, אך הקריירה המפוארת נגדעה לפני כשנתיים כשמחלה קשה התגלתה בגופו של אברהם, ממנה נפטר אחר מספר חודשים.

גַּלְעֵד מוזיקלי

'בית הקדושה 2' מגיע כתרופה לאבלם המר של אוהביו הרבים, מזכרת נצח שמראה שגם כשאיננו כאן, הוא ממשיך ופועל ויוצר כבחייו. אל ארבע-עשרה רצועות האלבום היפהפה חברו מספר כשרונות, אחיו אלון וחברו אילן דמרי (המדרגות) בשירה, מוזיקאים רבים המשתתפים בנגינה, ועל הכל מנצח המפיק והמעבד גדי פוגטש.

אומרים על מאיר אריאל ז"ל שעד שהגיע, שירים הורכבו מבית ופזמון, בתבנית קבועה של שלוש-ארבע דקות. שיריו של אריאל לעומת זאת כוללים שירים נטולי בית, שירים קטועי פזמון וטקסטי דקלום, מילים עמוקות ומלל הומוריסטי ופשוט, כשיצירותיו יכולות להתפרס על פני שמונה עשרה שניות וגם על פני תשע דקות.

אהוד בנאי במופע לזכר אברהם אבוטבול ז"ל (ישי רוסנק)

אהוד בנאי מתוך המופע לזכר אברהם זל צילום ישי רוסנק

פרמטרים רבים שמייחדים את שיריו של אריאל נוכחים גם אצל אבוטבול וקשה שלא להתייחס לדמיון המוזיקלי שבין השניים. אם נוסיף את ממד הזכרון והתהילה התרבותית לה זכו אחר מותם ואת 'מודה אני' – אלבומו האחרון של אריאל שהכיל שירים והקלטות מעזבונו ויצא כשנה אחר פטירתו, אפשר להגיד שהפסדנו את ה'מאיר אריאל' הדתי. כדי לכפר על החסרון עשו לעצמכם טובה וגשו לרכוש האלבום החדש, ולו בשביל להביע כבוד אחרון לכשרון העצום שהיה ושאיננו עוד.

 ובקצרה

אסור לפספס: כל זמן שהנר דולק, ים החכמה

למביני עניין: אדון עולם, העולם הוא כולו טוב.

ספיישל לייק: החיוּת האותנטית שנשמעת מקולו של מי שאיננו עימנו עוד.

במשפט אחד: תחייתו המוזיקלית של אברהם.

תפוחים: 50 ₪.

הפצה: דברי שיר.

ייצוג: יוסף ארנפלד.

ציון כללי:  **** וחצי.

==

הכתבה התפרסמה בעיתון שביעי. להארות, הערות ומכתבים למערכת    uziel.sabato@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ביקורת מקסימה לאדם מקסים! אברהם היה יחיד במינו
מנחם צ.ביקורת מקסימה | 21-11-2013 21:39
זכיתי להכירו אישית. מתגעגעים כל כך! תחזור אלינו במהרה עם תחיית המתים. אמן.