נוסח ארץ ישראל

שאלה

כידוע, כיום יש סידור ותפילות מסודרים עפ״י נוסח ארץ ישראל, שנמצא בגניזה בקהיר ומופץ ע״י הרב בר-חיים ומכון שילה. רוב הסיכויים שכל היהודים בארץ ישראל השתמשו בנוסח זה לפני הפיזור ומסעות הצלב, ואחרי שהגיעו לאירופה, אפריקה וכו׳ התחילו להתפלל בנוסח שקבעו שם.

השאלה שלי היא, האם עדיף להמשיך להתפלל בנוסח אשכנז, כפי מנהג אבותיי הקרובים, או להתפלל עפ״י נוסח הקדום הנ״ל?

תשובה

יש להתפלל רק בנוסח אבותיך, אשכנז. הנוסח של הגניזה לא התקבל בישראל, וגם בימי קדם לא התפללו בנוסח אחד אלא היה נוסח א"י ונוסח בבל.

מנהג ישראל הוא תורה, ויש סיעתא דשמיא מיוחדת על כלל ישראל שהמנהגים שנתגבשו במשך הדורות יהיו כרצון השם.

הרמב"ן כותב בחידושים לגמ' שמה שהוכרע בבית המדרש בדרכי השכל, הוא בעצם נבואה נסתרת.

הרמב"ם בהקדמה למשנה תורה כותב שהכח של הגמ' כולה הוא רק מכך שאומה קיבלה עליה את הגמרא. וכך גם לגבי מנהגים, מה שאבותיך נהגו הוא מה שמחייב אותך.

חיים לאחר המוות

שאלה

האם יש חיים לאחר המוות? אם אין אז למה לחיות?

תשובה

יש חיים לאחר המוות, אך הם אינם כפי החיים החומריים שלנו אלא חיים במובן העמוק של המילה- חיבור לצד האלוקי בנפש, אותו מקום שבו האומה כולה כלולה בו ואין פרט אלא דביקות במקור החיים ד' יתברך.

קשה להבין את המושגים הללו, אך יש להאמין שנקבל שכר בעולם הבא כפי מעשינו, בחיבור לרבונו של עולם והתכללות בנשמת האומה.

תורת הר המור

שאלה

איך תורת הר המור התפשטה בישיבות ולציבור כ"כ אם היא גם עמוקה, גם מדויקת ואינה פלורליסטית?

תשובה

אין כזה דבר תורת הר המור. יש רק את תורת משה, בכל היקפה, המתגלה בבתי המדרשיות של האומה לדורותיה.

אכן בעיקר בישיבות מרכז הרב והר המור יש הופעה של התורה בכל חלקיה מבלי לדלג על החלק האמוני הפנימי וביחוד בהקשר של גאולתנו במדינת ישראל, ואשרי מי שזכה ללמוד שם.

התורה הזו משפיעה רבות בשל היותה אמת, אשר קודמת לה ענווה גדולה של הרבנים המוסרים אותה יחד עם עסק הגמ' בעיון. הציבור קולט שיש כאן תורה שאינה חנופה, תורה שאינה אקדמית אלא אלהית, תורה הדורשת עמל ולא קלות. הציבור צמא לאמת שלימה ודורשת שאינה מתכופפת בפני המדיה החילונית ואינה נפעלת אלא פועלת ברום הדעת והנשמה. וניכרים דברי אמת.

שנזכה להמשך פריחת תורתנו בס"ד.

שירת נשים

שאלה

למה אסור לבנות לשיר בציבור?

תשובה

מותר לבנות לשיר בפני בנות. שירה היא הבעה של הצד היותר פנימי ואינטימי בנפש, ויש בה חיבור משמעותי בין השר לשומע. לפיכך אמרו רבותינו 'קול באשה ערווה'. חיבור אינטימי הוא דבר עליון מאד, ולכן הוא מתאים רק בטהרתו- בין בעל לאשתו. אך בפני אחרים יש בזה צד של חוסר צניעות.

חיים כהלכה

שאלה

למה צריך ללכת לפי ההלכה? מה יקרה לי אם אני לא אלך לפי ההלכה ואחטא? רואים היום הרבה אנשים שלא הולכים לפי ההלכה, עושים מה שהם רוצים, ולא קורה להם כלום. מה הבעיה בעשיית חטאים?

תשובה

יסוד ההלכה היא האמונה. אנו מאמינים שרבש"ע התגלה בסיני לאומה, נתן לנו את תורתו וחיי עולם נטע בתוכנו. רבש"ע מלווה אותנו בהשגחתו ודואג שהפסיקה ההלכתית המתקבלת באומה תהיה כרצונו. לפיכך העובר על דברי חכמים עובר על לאו מהתורה 'ועשית ככל אשר יורוך'. כאשר אדם מקיים את ההלכה שנפסקה למעשה, הוא מקיים את רצון ד' ית' באותו רגע ממש ממנו. עשיית הרצון האלוקי היא מבחינה פנימית ואמיתי עשיית רצון עצמנו גם כן, שכן נשמתנו הישראלית שוקקת לרצון האלהי ומבקשת להתאחד עימו. לאורך זמן הדבר ניכר, האוחז בתורה ובמצוות הוא עדין יותר וקרוב יותר למעלת התורה.

נשות הכותל

שאלה

מה הבעיה בארגון נשות הכותל? למה בנות לא יכולות להתפלל בטלית? (אולי הן באות בהכנעה להתפלל?)

תשובה

התנועה הרפורמית שמה לה מטרה מוגדרת להכנס למדינת ישראל ולשנות את זהותה ממדינה יהודית הקשורה לתורת ד', למדינת יהודים שקשורה למוסר האנושי בלבד. הם אינם מאמינים בקיום רבש"ע שנתן תורה נצחית, אלא בקיום הרצון שלהם, והם מעקמים את התורה לרצונם במקום להעלות רצונם כלפי רצון התורה. נשות הכותל אינן מבקשות קרבת אלהים בגדרי ההלכה והתורה, הן אינן כמיכל בת שאול וכבתו של רש"י שהיו נשים עם ענווה וצניעות. הן מבקשות רעש, שינוי ההלכה, ואינן מקיימות את ההלכות האחרות הדורשות עמל אמיתי, כגון טהרת המשפחה ושבת כהלכתה.

לו יצוייר שתהיה אשה גדולה ויראת השם בתכלית, היא אכן תוכל בביתה בענווה להתעטף בטלית ולהתחסד בכך. אך לא ברבים בהחצפת פנים כלפי גדולי ישראל.

השם נרי

שאלה

כבוד הרב שמי נרי קוראים לי נרי (השם האמיתי-נריה) ואני רוצה שיקראו לי נרי לא מסכימים, אבל אני אומר שנרי זה נרי של ה' וגם נרי שלי.

ונריה זה רק נר ה'.אז האם כבוד הרב לשנות את השם לנרי או להישאר עם נריה?

תשובה

הלכתית אין בעיה לשנות או להשאר עם אותו שם. ראוי להמשיך עם השם הקודם שלך, ולא לשנות שם סתם כך. נריה הוא שם טוב מאד, והמשמעות אינה רק נר-יה אלא גם נרי-יה שהנר שלך הוא ד', וזה קולע יותר לטעמך.

הדלקת נרות בעסק

שאלה

אני עובד כעצמאי. אני מקפיד על הדלקת נירות בבית אולם אינני יודע האם יש צורך להדליק גם בעסק.

תשובה

אין חובה הלכתית להדליק נרות בעסק.

אולם אם תדליק נרות בעסק, יהיה בזה תוספת לפרסום הנס ויש בזה מידה יפה. כמובן בלי ברכה.

השם איציק

שאלה

נולדתי כאשר שמי היה יצחק לפני כעשור שיניתי את שמי בטעות בת.ז. לאיציק חי.

 שאלתי האם רצוי לחזור לשמי המקורי כבהתחלה? האם יש הבדלים בין יצחק לאיציק? האם תוספת המילה חי משפיעה?

תשובה

יש חשיבות בשם עברי מלא, ולכן יש ערך בכך שתשנה חזרה את שמך ליצחק (אין צורך לשנות בת"ז, אך ראוי שחבריך יקראו לך בשמך המלא). אולם על כל פנים אין בכך חובה הלכתית, והעיקר הוא הכרעותיך הישרות בחייך ולא שמך הפרטי.

שלום בית

שאלה

רציתי לשמוע את דעתו של הרב מה קורה במצב שאחד מההורים (אמא שלי) הורסת שלום בית מדברת לא יפה במילות גנאי כלפי בעלי וכדומה ומשפיעה עליי מאוד לא טוב גורמת לי לבכות ולהיסתגר בעצמי מה עושים במצב כזה?

תשובה

במציאות עגומה כזו יש להתרחק מהשפעתה של אמא, ולדבוק בחברה טובה שתוסיף לחייך שמחה ויושר.

כמובן יש להמשיך לכבד את אמא ולירוא ממנה כהדרכתה של התורה, אולם אין חובה לפגוש אותה כשאין לה צורך בכך. וכשהיא תצטרך את עזרתך לכי ועזרי לה.

חלמתי שאני נשואה

שאלה

חלמתי לפני כמעט כשנה חלום שאותו אני זוכרת לפרטי פרטים עד היום. בחלום אני נשואה לגבר שאני מכירה (טרם נפגשנו פנים מול פנים במציאות). אני אף זוכרת לפרי פרטים את הדירה שבה היינו.

מה החלום מה לומר לי? האם הזיכרון המדוייק של החלום מראה כי הוא חלום שעתיד להתגשם?

תשובה

להתעלם מהחלום, ולהתרכז בחיזוק המידות הטובות. יש לפעול על פי הדרכת התורה והשכל ולא על פי הדמיונות שלנו.

שכר לא כשר

שאלה

האם מבחינה הלכתית, יכול אדם לקבל תמלוגים / שכר על עבודה לא מוסרית שביצע בעבר? למשל אדם שעשה סרטי זימה וחזר בתשובה, האם יכול להמשיך לקבל תמלוגים? האם יש הבדל בין שורת הדין של ההלכה לבין העניין המוסרי שבדבר?

תשובה

מכיוון שהכסף שייך לעוברי עבירה ועדיף שלא ישאר אצלם לעשיית עוד סרטים כאלה, אזי מותר לו לקבל את הכסף אך יתן אותו לצדקה ולא יהנה מהעבירה שעשה.

ועל כל פנים, יזהר שלא יקיים בו מצווה שהיא חובה עליו כגון לולב ואתרוג, משום שזוהי מצווה הבאה בעבירה ולא יצא ידי חובה באופן זה.

מבחינה מוסרית- ראוי לתת את הכסף לתיקון החברה. ומכאן שהן הלכתית והן מוסרית, יקח את הכסף ויתנהו לצדקה. וראוי לתת דוקא למי שהזיק להם בעבירה שעשה, כגון הנשים שהושפלו שם, ולכן יתרום למרכז לנשים מוכות.

==

יש לכם שאלה הלכתית או אמונית? שלחו מייל לרב ברוך אפרתי: befrati@gmail.com