אחרי החגים יתחדש הכל: 10 תחומים שזקוקים לכך מאוד - סרוגים

אחרי החגים יתחדש הכל: 10 תחומים שזקוקים לכך מאוד

אחרי החגים כבר פה, אנחנו רוצים להחדש בהמון תחומים: ברפואה, בדיור, בחברה, בביטחון, בפוליטיקה, בחינוך, בביטחון הפנים ועוד. מצאנו עשרה תחומים בהם יש חידושים על הפרק וכן הצעות לכך

author-image
אחרי החגים יתחדש הכל: 10 תחומים שזקוקים לכך מאוד
  (צילום: אור יזרעאלי)

אחרי החגים יתחדש הכל, מבטיח לנו שירה של עפרה חזה. אנחנו מקווים שלאחר ההפסקה מימי החולין שלנו, כשנחזור, לאחר התפילות והכמיהות והשנה החדשה וקרבת האלוהים, יתחדש בה משהו. במציאות שלנו שעוברת בספירלה תעלה קומה של משהו אחר. לכן אנחנו מקווים לשינוי וחידוש. הנה כמה תחומים בהם דרוש חידוש.

ברפואה

הקורונה כמובן. המגפה הזו שמשתוללת כבר הרבה יותר מידי זמן, אנחנו רוצים שהיא תצא מחיינו וגם תוציא את העימות האמוציונלי בין מחוסנים למתנגדי חיסונים כשבתווך נמצאים הרבה אנשים שסתם לא מבינים איפה הם, והחרדות הקיומיות זורקות את כולם לקצוות.

עוד באותו נושא

"בכל זאת זה צובט בלב": שירי הסתיו המרגשים ביותר

ועוד יש לומר, הקרב של בנט בד"ר אלרועי פרייס מכוער ומיותר לאורך כל הדרך, בטח שאינו שייך לנאומו באו"ם. המלכוד של בנט מובן. הוא רוצה לקדם את המדיניות שלו, שאומרת לא לסגור את המחוסנים, אלא רק את אלו שלא מתחסנים, ואם יתעמת בפומבי עם אלרועי פרייס שרוצה מדיניות של סגרים – יפילו את האשמה עליו.

אך אם בנט רוצה לעשות זאת, שיגייס את השרים הם יקבעו מדיניות ברורה, מבלי להסתתר אחרי תדרוכים ואי כינוס קבינט הקורונה. שם ראש הממשלה ישמע את כולם ויחתוך להכרעה אחרי שיכיל דעות שונות. צריך להנהיג ולא להכפיש מתחת לשולחן.

בנט נואם בעצרת האו"ם (צילום: אבי אוחיון/לע"ם)

תחומים נוספים ברפואה הם המתמחים שמשוועים להקלה בעומס התורניות הבלתי אנושיות והרפואה הטובה שצריכה להגיע גם לפריפריה. גם לאלו החולים בין אילת לבאר שבע ובאצבע הגליל וטבריה.

בתחבורה

הקורונה הגדילה את מספר המכוניות על הכביש מה שיוצר פקקים ועומסים. אנשים חששו לנסוע באוטובוסים וברכבות והעדיפו את הרכבים הפרטיים. התחבורה הציבורית עדיין לא נגישה לכל אחד ואחת ואפילו רחוקה מזה. אנחנו צריכים לעלות לרכב ולמצוא חניה כדי לנסוע בכיף בארץ הזאת, אין את המהירות, הדייקנות והשירות היעיל של התחבורה הציבורית אפילו בתוך המטרופילינים פנימה. שיפור משמעותי ואינטנסיבי של התחבורה הציבורית לגווניה יקל מאוד את החיים פה.

אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)

באותה נשימה צריכים להגדיל את שבילי האופניים והאופניים והקורקינטים החשמליים – העתיד כבר שם. העיריות אמנם התחילו עם זה, חלקן לפחות, הגדולות הוחזקות יותר, אבל זה עדיין לא שם. זה הזמן לשפר את התשתית לתחבורה הקלה הזו, ששורפת פחות אנרגיה, מקלה על העומס בכבישים ובחיפוש החניות ונותן יותר אוויר.

בביטחון

עזה לבנון וסוריה עומדות עלינו כאיום תמידי. אנחנו רגילים לבחון תמיד מתי הסבב הבא מול רצועת עזה ומתי האירוע הבא בצפון. צריך להיות מוכנים לזה ואולי גם להוביל צעדים אפקטיבים. בראש ובראשונה איראן מושכת כאן בחוטים.

הגרעין האיראני שהפך שק חבטות והאשמות בין ראש הממשלה הנוכחי לראש הממשלה הקודם, לא מעניין ברמת הקרדיט, הוא מעניין ברמה המהותית. מתי נשים סוף לאיום הזה עם גיוס המערב או כשיש לנו את החירות לפעול – כדי למנוע צל כזה עלינו. ראש הממשלה נאם באו"ם, ואמר שהסבלנות נגמרה, אך הוא עצמו קבע כי נאומים זה לא פתרון, אלא רק חלק מהאסטרטגיה הכוללת את גיוס העולם.

בנוסף גם יו"ש ומזרח ירושלים, נמצאות שם תמיד כשהגחלים מלחשות ומחכות לשעת כושר. ישראל צריכה להתעצם ולהראות שעל אף המהמורות החברתיות והפוליטיות היא חזקה ואיתנה במאבק בטרור בכל גזרה. קיר הברזל יוביל לשקט, לצד צעדים טקטיים ואסטרטגיים.

בחברה

הקמת הממשלה לא הפסיקה את השנאה והאיבה, לפעמים נדמה שהיא רק החריפה אותם. ד"ר מיכה גודמן אמר פעם, שככל שהפערים האידיאולוגיים קטנים יותר הויכוחים גדולים יותר. אין כבר עימותים ענקיים על ארץ ישראל מול חזון שתי המדינות. אין פערים ענקיים בין סוציאליזם לקפיטליזם, יש המון אמוציות סביב דמויות פוליטיות פרסונאליות.

עימות בבלפור, אך העימותים נמשכים גם אחרי נתניהו (צילום יונתן סינדל/ פלאש 90)

ובסוף לצד הפערים והכעסים אנחנו צריכים לדאוג לא לקרוע את החבל הדק בו אנחנו כחברה נמצאים יחד. לעם היהודי אין אלטרנטיבות אחרות. יש כפרטים וקהילות אך לא כעם – כפי שלימד תיאודור הרצל על תלמידיו השונים בזרמים השונים של הציונות.

בכלכלה

הכלכלה שלנו צריכה לחלץ את העצמות לאחר הקורונה. נכון ההייטק הציל אותנו, אבל המוני עסקים קטנים ומדריכי טיולים, עצמאיים, עמותות וחברות ספגו מכה שההתאוששות ממנה לא קלה. אנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש כחברה וכיזמות אישית.

גם בהייטק אנחנו צריכים השמה של עובדים מקצועיים כדי לחפות על הפער בעובדים.

אחד הלקחים אולי מהקורונה, שנדמה שלהפנים אותו לוקח עוד זמן, הוא החשיבות של החיים הפרטיים והמשפחה, על פני העבודה. שוק העבודה בישראל הוא תובעני, הוא דורש המון שעות, שהיעילות הפרודוקטיבית שלהם לא הוכחו כיעילות במדדי ה- OECD אנחנו גבוהים בשעות העבודה ונמוכים בפריון. אולי הגיע הזמן לשנות דיסקט.

ביהדות

השר לשירותי דת מנסה להוביל רפורמה, שיש לה התנגדות רבתי. הוא עושה זאת בממשלה עם אמון ציבורי של הצד השמרני, דתי – נמוך מאוד עד כמעט לא קיים. האם הרפורמה תוכל להיות טובה עם שיתוף פעולה שתוביל למהלכים בריאים? זה קשה בשעה שיש מלחמה כל כך קשה מולו. המטרה שינויים מבורכים עם כמה שיותר קונצנזוס – על אף הקיבעון בגופים הללו.

השר מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

בביטחון פנים

אם דיברנו על תחבורה ורפואה, אולי צריך לדבר על אבדן הנגב. על ההרגשה שיש מקומות שהם אקס טריטוריה. בנגב בכפרים הערבים. ברצח הפנימי במגזר הערבי וחוסר השיתוף של רבים שם עם המשטרה. בהתפרצות האנטישמית של רבים מקרב המגזר הערבי, שעלתה וגאתה במהומות שלפני ובמהלך מבצע שומר החומות. הגיע הזמן למשילות.

רכב שרוף בלוד (צילום: פלאש90)

זה מתווסף על אנרכיה שהייתה בממשלה הקודמת, שכל ציבור עשה שבת לעצמו בנהלי הקורונה, זה ממשיך לכך שדווקא אזרחים טובים חוטפים לא פעם מהמשטרה. הגיע הזמן לטיפול שורש אמיתי במשטרה. אחרי יותר מידי זמן בלי מפכ"ל ועם קידומי קצינים שנתקעו.

עוד באותו נושא

"לנו כבר נמאס", שוטרים זועמים על הממשלה


38

בצד המשטרה, הבריחה מכלא גלבוע חשפה את הריקבון שישנו גם בשב"ס. לא כולם, לא הכל, אבל יותר מידי מחדלים שלא טופלו מהרמה המדינית ועד לרמה הארגונית. הגיע המן לטפל בזה כמו שצריך. לזה אפשר להוסיף את מחדל מירון.

בפוליטיקה

באתגרים הפוליטיים לפנינו הן קודם כל העברת התקציב. הקואליציה תרצה מאוד להעביר אותו, לכן אף אחד לא יעורר מהומות עד קריעת החבל, גם לא רע"מ שעושים עכשיו שרירים כדי שיענו לדרישותיהם להכיר ביותר יישובים בנגב. אך כשמפעילים שרירים ועולים על עץ אין לדעת איפה זה יסתיים.

ימינה תמשיך לשמור את עמיחי שיקלי, ויתנו לו דברים שיעדר מהתקציב ולא יכריזו עליו כפורש, אך גם לא יסמכו עליו.

ראש הממשלה ושר האוצר בעת העברת התקציב בקריאה ראשון (צילום: אולביה פיטוסי/ פלאש 90)

החוק לפיצול הליכוד – יגיע להעברה בקואליציה יקוו שאחרי העברת התקציב הסדקים בליכוד יגברו, ושרן השכל וזאב אלקין החדשים יעבו את הקואליציה ויתנו לה אוויר לנשימה. ואולי גם ישנו את השיח הפוליטי ויגרמו לאנדרלמוסיה.

גדעון סער ינסה להעביר את החוק הפרסונאלי שמונע מנתניהו להתמודד וזה יכול ליצור עימות עם ימינה.

באופוזיציה ינסו להביך את הקואליציה בכל מיני הצבעות. יש סיכוי שדווקא העברת התקציב – בו כל הקואליציה רוצה, תגרום לבקעים דווקא בקואליציה ובממשלה. האופוזיציה ידחפו לשם. בני גנץ ימשיך להיות מחוזר. וגם רע"מ יקבלו הבטחות אם יתאכזבו מהקואליציה.

בחינוך

מגפת הקורונה גרמה להמון אי וודאות בחינוך, מעבר לבידודים והסגרים, אחת ההזדמנויות שתפספסו היא הקטנת מספר התלמידים בכיתות. נכון זו צריכה להיות רפורמה מקיפה. אבל זו אחת הבעיות של החינוך.

(צילום: מיכל גלעדי)

משרד החינוך צריך להעצים את המורים, להרים את השכר ליצור יותר מורים, יותר אנשי צוות בכיתות להוביל לשם את המצטיינים ולפעול להקטנת כיתות הלימוד. כולם מסכימים שהכי חשוב להשקיע בדור העתיד – עד שזה מגיע לכסף.

מעבר לכך שהחינוך מיושן ונשען פעמים רבות על תשתית של המהפכה התעשייתית. יותר תקציב, יותר מורים ויותר מעוף ורגולציה יובילו להצטיינות וחדשות בחינוך, לא רק לבתי הספר בעשירונים העליונים.

בדיור

מצוקת הדיור זו בעיה שסוחבות אותה ממשלה אחר ממשלה, המחירים מרקיעים שחקים, המחסור בדיור עולה. יחידות ההשכרה הופכות עלובות יותר ויקרות יותר. כחלק משיפור בתחבורה, בחינוך, ברפואה ובתעשייה בבפריפריה וכמובן ריבונות – אלו דברים שיכולים ליצור תשתית לשינוע אזרחים ולייצרת עוד מקומות מגורים.

(צילום: מילה אביב/ פלאש 90)

בנגב אפשר להקים מטרופולין שלם בין מצפה רמון לאילת. עם תשתיות של רכבת, הורדת תעשיות על ידי דרבון והנחות מס. הקמת שדה תעופה – למטוסי פנים, כמו בניית העיר מודיעין, צריך להשקיע גם בנגב ולהפוך מדבר לציה. כך לא רק נדאג שהזקן יהיה שמח, אלא נוכל גם לטפל במצוקת הדיור. לחזק את הריבונות ואת הביטחון ואף את הכלכלה.

כבר אמר ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון: "בנגב ייבחן העם".

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הוא הנוכל לא...
יצחק 11 מיליארד | 28-09-2021 23:21
הוא הנוכל לא יעשה מאומה .והיום צחקו עליו באום.ואמרו מי זה הדחליל עים 6 מנדטים. את מי הוא מייצג.וזרקו אותו מהמדרגות.בושה בושה בושה
2
הקורונה לא הגדילה...
ני ש | 29-09-2021 6:00
הקורונה לא הגדילה את מספר כלי הרכב בכבישים. זה לא נכון בשטח וגם לא הגיוני. בהתחלה היא הפחיתה אותם מאוד בזמן הסגרים, אחר כך המצב חזר והתקרב למצב שהיה לפני הקורונה, אבל בטח לא עלה. יותר אנשים עובדים מהבית ממה שהיה פעם, והם נוסעים הרבה פחות, ורבים אחרים עוד לא מצאו עבודה. כמובן שצריך לדאוג לנושא התחבורה באופן כללי, בלי קשר לזה.
נראה לי...
שי | 29-09-2021 7:45
נראה לי שהכוונה לכל אלו שהעדיפו תחבורה ציבורית (כדי לחסוך חיפוש חניה וכד') ובגלל הקורונה חזרו לנסוע ברכב פרטי מסיבות מובנות..