אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מכירת קרקע בשמיטה, מביאה ברכה – למאכערים

אם נחשפתם לפרסומים החרדיים, על מכירת קרקע כדי לקיים את מצוות השמיטה, תגלו שמהיוזמה הזו בהחלט יוצאת ברכה כלכלית – למארגנים. לפחות אחת האגודות מדברת במפורש על "הצלת ארץ ישראל". לא חלילה מפני האויב או משממה, אלא מידי חקלאים שיעבדו בה לפי היתר המכירה...

מכירת קרקע בשמיטה, מביאה ברכה - למאכערים
  (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"שמירת שמיטה בידיים ממש" לקראת השמיטה הבאה עלינו לטובה יצאו מספר מיזמים מסחריים בהצעה מפתה: רכישת שטח קרקע חקלאית קטן והשמטתו. זוהי דרך מצוינת לאנשים הגרים בערים לקיים בפועל ממש את מצוות השמיטה. האמנם?

טכנית, אי אפשר להכחיש שבדרך זו אפשר לקיים את מצוות השמיטה. (מכל הפרסומים הללו נעדרת באופן תמוה הקביעה ההלכתית שהשמיטה בימינו היא מדרבנן, קביעה שמובלטת מאד בפרסומים אחרים שעניינם שמיטה). אבל מהי המשמעות, כלפי שמיא וגם כלפי האדם פנימה, של קיום מצווה בדרך הזו?

עוד באותו נושא

כל מה שצריך לדעת: כך תתכוננו לשנת השמיטה

מכונאות של קיום מצוות

יש כאן (ולא בפעם הראשונה) מכניקה של קיום מצוות. אנשים שאינם יכולים להבדיל בין שור לחמור מקיימים מצוות "פטר חמור", ואנשים שלא טיגנו חביתה מקיימים מצוות שילוח הקן. ישנה גישה קבלית של "bucket list" של מצוות – לפי גישה זו יש להתאמץ לקיים כמה שיותר מצוות, ולרדוף אחריהן. לא לחינם זו אינה הגישה המרכזית. דומה שגם מבחינה הלכתית ומוסרית, ברדיפה אחרי קיום מצוות אזוטריות יש השקעה של כוחות הגוף והנפש ושל כסף וזמן בכיוון לא נכון. (מצוות שמיטה כמובן איננה אזוטרית. היא כזאת בהיבט המסוים של עבודת הקרקע לגבי רוב האנשים).

הרב יגאל אריאל כתב בחריפות נגד המיזמים הללו במוסף "שבת" של מקור ראשון. יסודות הדברים שלו, מעבר למה שכתבתי, הוא שמצוות השמיטה היא מצווה לאומית. היא מתקיימת על ידי שיתוף פעולה בין החקלאים המייצרים תוצרת – בכל שבע השנים – ובין הצרכנים:

"המאמץ לייצר שמיטה לפרט לבדו היא שיבוש של תוכן המצווה. השמיטה מתקיימת אמנם על ידי כל אחד ואחד מישראל, אבל היא מצווה כלל־ישראלית, היא "שבת העם והארץ". העונש על ביטולה אינו לפרט אלא גלות לאומית: "כָּל יְמֵי הָשַּׁמָּה תִּשְׁבֹּת אֵת אֲשֶׁר לֹא שָׁבְתָה בְּשַׁבְּתֹתֵיכֶם בְּשִׁבְתְּכֶם עָלֶיהָ" (ויקרא כו, לה).

תוכנה הוא כלל־ישראלי, כפי שניסח מרן הראי"ה קוק בהקדמתו המופלאה ל"שבת הארץ":

אותה הפעולה שהשבת פועלת על כל יחיד, פועלת היא השמטה על האומה בכללה. סגולת הארץ וסגולת האומה מתאימות יחד…

ההפרטה של המצווה מרחיקה אותה מן האדם

הפרטה של המצווה במנגנון טכני וירטואלי, מרחיקה אותה מן האדם ומעוותת את תוכנה. הדרך שתביא את אנשי העיר להתחבר אל האדמה ולקיים בהידור את השמיטה תהיה על ידי העצמת הלכידות הלאומית, שתחבר את העירוניים לחקלאים שבשדות, ואלה יקבלו על עצמם אחריות לאלה. החקלאים ידאגו באמצעות בית הדין להביא לעירוניים את פירות השביעית המקודשים, והעירוניים יתחייבו לשלם את ההוצאות, תוך הבנה שהפירות הפקר ואינם איכותיים כבשנה רגילה. רק אם תהיה אחריות ומחויבות הדדית, יהיה לבית הדין כיסוי לתשלום ההוצאות ונטל השמיטה לא ייפול על החקלאים לבדם."

כמובן שלגישה הזו נלווית גם גישת הסגולות. הטענה היא שמי שמחזיק קרקע בארץ ישראל זוכה למה שנאמר בתורה "וציויתי את ברכתי לכם". כמקובל, מובאות ברכות מגדולי הרבנים המברכים – ברוח זו.

מספר חישובים פשוטים מגלים שמהיוזמה הזו בהחלט יוצאת ברכה כלכלית – למארגנים. ארגון אחד מוכרים מטר מרובע של קרקע חקלאית בארבע מאות שקל (הנחה לרוכשים עשרה מטר!) – כלומר ארבע מאות אלף שקל לדונם, על קרקע זולה מאד שבסוף השנה אפשר למכור בחזרה.

מיזם אחר, גובה מחירים גבוהים עד פי עשרה! (אלף שקל לאמה על אמה, 3,600 ש"ח לארבע על ארבע).

מצילים את ארץ ישראל מהחקלאים

כמובן שבמסגרת מסחרית זו עולה וצץ גם פמיניזם: האם נשים חייבות גם הן במצוות שמיטה? כן. האם מומלץ שגם הן יקנו להן קרקע בארץ ישראל? כן. אף מילה על שותפות, אף מילה על "מה שקנתה אישה קנה בעלה" (כמובן, אלה אינן שאלות בלתי פתירות. השאלה מתי נזכרים בנשים ומתי לא. מתי מחמירים ומתי לא). אולי יש כאן עצה טובה לפמיניזם הדתי – לחפש דרך פריצה מכיוון העולם המסחרי.

עוד נושא מעניין: לפחות אחת האגודות מדברת במפורש על "הצלת ארץ ישראל". לא חלילה מפני האויב או משממה, אלא מידי חקלאים שיעבדו בה לפי היתר המכירה.

לכל המיזמים החרדיים יש כמובן שפע ברכות ועידוד מרבנים. אותם רבנים לכל המיזמים. כמובן. איך יכול רב שלא לחתום על מיזם חשוב כזה של זיכוי במצוות ובסגולות לכלל ישראל? ייתכן שהיזמים אפילו מפרישים חלק מרווחיהם לצדקה!

במוסף "שבת" שבשבוע העוקב הציג מנחם ליבני מקריית ארבע מיזם דתי לאומי דומה למיזמים האלה, אבל שונה מהם בכל ההיקף שהציבור הדתי הלאומי שונה מהציבור החרדי. במיזם של לבני מוכרים עצים בכרם פעיל, שיגדל ענבים גם בשמיטה. האתגר של ייצור פירות קדושים בקדושת שביעית, שיווקם וצריכתם גדול בהרבה מהאתגר של אי-גידול ואי-צריכה. במיזם הזה אין רשימה ארוכה של תמונות רבנים (יש מכתב מהרב דרוקמן שליט"א וציטוט מהאדמו"ר מלובביץ'). ולא מציעים ברכות וסגולות. עד מקום שידי מגעת – גם הרווח היזמי כאן צנוע יותר ומוגבל יותר (אפשר למכור רק עצים קיימים בפועל שאינם בשנות הערלה שלהם). אם כבר רוצים שותפות בשמיטה – מומלץ להצטרף למיזם הזה.

==

הרב שלמה הכט הוא רב בקהילה בפ"ת. חבר ארגון רבני בית הלל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
אהבתי, נכרין דברי...
אוצר הארץ | 31-08-2021 13:03
אהבתי, נכרין דברי אמת. אבל עדיין שמיטה היא לא רק מצווה לאומית, אלא פרטית לכל בעל קרקע. ועדיין, תמיכה בחקלאים יכולה להתקיים גם בדרך הזו שלרכישת ד' אמות מהם. אז מאכערים? טוב, בטוח גם באוצר הארץ יש
2
אוצר הארץ אין...
בית שמאי | 31-08-2021 13:11
אוצר הארץ אין מאכערים? שגוזרים קופון בין החקלאי לצרכן.
3
מה הקשר לאוצר...
איפכא מסתברא | 31-08-2021 13:50
מה הקשר לאוצר הארץ ?? לא דברו כאן על קרן השביעית או אוצרות בית דין. יש לכם השגות על האוצרות ? תכתבו כתבה בנושא והביאו נתונים תומכים.. למה לטרלל סתם בלי קשר ??
4
מה זה רב...
יהודה | 31-08-2021 14:27
מה זה רב בקהילה בפת? נשמע לי מאכער ביותר
5
היתר מכירה הורתו ולידתו בחטא
עמדין | 31-08-2021 14:32
בניגוד לסיפור המקובל אותו מכרו לנו הדתיים לאומיים שמומחים בהנדסת תודעה, במשך שנים רבות, כאילו הרב קוק עשה את ההיתר המכירה כדי לתמוך בחקלאים האומללים ,האמת כמה לא מפתיע הפוכה לגמרי,בזמנו קרוב למאה אחוז מהחקלאים היו שכירים אצל הממסד המושחת של רוטשילד, הפקידים המרושעים והסדיסטיים העביר את החקלאים במסע של התעללות פיזית ונפשית עד שרבים מהם קצו בחייהם,הקרן אור היחדה שנותרה להם זה שנת השמיטה ,המימסד ופקיידיו הסדיסטיים שחששו לאבד את הנאתם הסדיסיטית ,פנו לרב קוק איתו היו בקשר אדוק[אולי גם במסגרת חברותו בבונים החופשיים]כדי שייצר עבורם היתר מפוקפק זה, אין מילים לתאר את כעסם וזעמם המוצדק של החקלאים על הרב שאיבד את חירותם. הרידבז שידע את כל האמת הטיח את דברי האמת באוזני הרב קוק,הרב ענה על כך במכתב לרידבז מובא באגרות הראיה חלק ב ואלו חלק מדבריו וכבוד גאונתו מקשה עלי 2 קושיות1 שכמה יהודים כשרים בקשו ממני במכתבים שלא אעשה היתר זה ולא אתן חרב בידי האדמיניסטראציאן ועל ידי היו מוכרחים לעקור השמיטה ורבים מהם שונאים לי עבור זה שנאה גדולה ,סוף ציטוט ,בהמשך הרב מדבר במילים גבוהות צדקניות ומתחסדות, ומאשים את החקלאים האומללים בכפיות טובה,אני סבור שמאז אימצו הדתיים לאומיים את השיטה, לעטוף את מעשי האכזריות והרשעות שלהם במילים גבוהות ומתחסדות תוך ציטוט מאמרי חזל אותו על פי רוב הם מוציאים מהקשרם ראו אליקים רובינשטיין או נפתלי בנט כמשל
6
הם מדברים?אין גבול לרשעות
אחד העם | 31-08-2021 14:40
הם שנתנו את כל הנגב במתנה לחמאס ודעאש ,הם שנתנו 52 מיליארד לחמאס ודעאש ,הם שנתנו חצי מיליארד לאבו מאזן כדי להחזיק את ממשלת ההונאה והרמיה ,הם שמפקירים חיילים וכובלים את ידיהם שלא יוכלו להגן על חייהם כדי להחזיק את נציגי החמאס בממשלתם , הם ולא אחרים, אלו שפותחים במסע של שקרים והסתה נגד אנשים יראים ושלמים ששומרים שמיטה כהלכתה על הפקרת הארץ לאויבים ,אין גבול לרשעות ואין קץ לצביעות
7
היגיון צרוף
איפכא מסתברא | 01-09-2021 1:59
מצוות שמירת שבת היא לא מצווה פרטית אלא לאומית כמו דבריו הנפלאים של הרב קוק בספר וכו ,לכן בנט יצייץ בשבת וידאג שאוטובוסים פרטיים יסעו בשבת וכך תישמר הלאומיות של המצוה הבנתם? עכשיו נעבור הלאה ,מצות שמירת הכשרות היא מצוה לאומית לא פרטית[כמו שסבורים רבנים חרדים שמברכים שומרי שבת]לכן מתן כהנא ידאג שבצלחת של אנשים פרטיים יהיה בשר של עטלפים שפנים וחזירים וכך נשמור על היופי הלאומי של המצווה הבנתם? עכשיו הלאה מצות שמירת הברית היא מצוה לאומית לא פרטית הרי הברית נכרתה עם הלאום כולו ,אי לכך העיתונות הדלית תתן רוח גבית לנוער הנפלא ציוני דתי להשתתף באופן פרטי במצעדי הגאווה ,וכך נשמור על האופי הלאומי של הברית ומצוה חשובה זו ,מצטער התעייפתי המשך בשבוע הבא
8
לרמות
מאכער | 01-09-2021 2:17
לרמות עשרות אלפי בוחרים ולגנוב את קולותיהם מימין קיצוני לשמאל רדיקאלי זה לא מאכריות?לקנות שלטון במסירת כל הנגב לחמאס זה לא מאכריות?הדתיים לאומיים שהם מיעוט קטן ושולי השתלטו מאז קום המדינה עד ימינו על רוב הנדלן של המדינה בדרכי רמאות שקר אלימות והונאה, זה לא מאכריות?כשאותו מיעוט קטן השתלט בעורמתו על רוב המשרות הממשלתיות במדינה זה לא מאכריות? רק תמיכה בשומרי שמיטה רק זה מאכריות ,ומה לעשות שלגאון מפתח תקוה אין ולו בדל של ראיה על כתבת השמצה זו,אז ישב רבינו הגאון מפתח תקוה שבעה נקיים ,והביא ראיה ניצחת זו,יש ארגון שפונה לאנשים מהשכבה הבינונית[כמובן בתחום הכלכלי]ומציע לו לקנות ארבע אמות בסכום זול ,וכך לסייע ולהיות שותף במצוות השמיטה ,ויש ארגון שפונה לאנשים עשירים ןמציע לו לקנות ד אמות בסכום יקר יותר ,וכך להיות שותף גם הוא במצות השמיטה ,הנה טוען רבינו גאון ישראל איך ייתכן שאותם ד אמות שנמצאים באותו אזור גאוגרפי עולים בהפרש מחירים כל כך גדול ,זו הוכחה שאין עליה תשובה שהכסף כולו הולך לעסקנים,ואני הקטן אומר שכל הוכחת הגאון מפתח תקוה,אינה יונקת אלא מהסביבה התרבותית שבה הוא חי ,אין הוא מדבר אלא מהרהורי ליבם ורמת מוסריותם ואמינותם של אחיו חובשי הכיפות הסרוגות
9
צודק מאוד רק...
עידן | 01-09-2021 16:39
צודק מאוד רק צריך להוסיף שגם היתר המכירה הוא בעייתי. בהיתר המכירה עוברים במפורש על לא תחונם ודווקא בשנה שמיועדת לחיזוק הקשר לארץ עושים ההפך.
אם אתה מודה?
איש תם | 02-09-2021 0:12
שהיתר המכירה בעייתי מאוד ונוגד את ההלכה ,אז פרכת את גישתו לגמרי,אם כן במה הוא צודק מאוד? אפשר לבנות בנין ללא יסודות? אתמהה