הרב אבינר על התפילה בשעה התשיעית? המצאה חדשה - סרוגים

הרב אבינר על התפילה בשעה התשיעית? המצאה חדשה

הרב אבינר נשאל על התפילה ביום התשיעי בחודש התשיעי בשעה התשיעית ומשיב: כל יום ממציאים דברים חדשים. חוזרים למנטאליות המאגית, במקום להתאמץ ולעבוד את ד' מחפשים פתרונות קצרים

הרב אבינר על התפילה בשעה התשיעית? המצאה חדשה
  למצולמת אין קשר לכתבה (פלאש90)

 שאלה

פרסמו שיש עת רצון להתפלל לקבלת התפילות בשנה התשיעית, בחודש התשיעי, ביום התשיעי, בשעה התשיעית, במשך שלוש עשרה דקות. ככה פרסמה קופת צדקה, ומי שיתן צדקה מראש, רבנים גדולים יתפללו עבורו באותו זמן. גם כל אחד יכול להתפלל באותו זמן, שזה זמן שיש בו סגולה גדולה למילוי משאלות הלב.

מה המקור? ספר 'חסד לאברהם' לרבי אברהם אזולאי בשם ספר 'ברית מנוחה' שרבנו חיים ויטאל משבח אותו בהקדמה ל'עץ חיים'. האומנם?

תשובה

זה דבר חדש שאין לו מקור מוסמך. לא כל מה שכתוב בספר קדמון כדעת יחיד, הלכה כמותו. למה?

לא כתוב בגמרא – אפילו מה שכתוב בגמרא לפעמים נדחה על ידי דעות אחרות בגמרא. אבל אחרי הגמרא, אין דבר שאמר אחד בודד, גם גדול עולם, שמחייב. זה הנס שמה שיש בגמרא מחייב את כל כלל-ישראל. רבש"ע הראה לאברהם אבינו דור דור ודורשיו, עד דור האחרון, הראה לו משנת רבי, וסוף הוראה רבינא ורב אשי. על רבינא ורב אשי, אי אפשר לחלוק, כל מה שנשאר הוא איך להכריע מחלוקת בגמרא או שאלה שלא נכתבה בגמרא, כיצד להכריע על פי הגמרא. אבל אחרי הגמרא, גם אם גדול אמר דבר, זה לא מחייב שהלכה כמותו.

כמובן אין איסור להתפלל בשעה הזאת, כתוב בגמרא הלוואי יתפלל אדם כל היום כולו. כתוב בשם הגר"א בספר קול התור, שה' באייר וכו' זה ימים מסוגלים. יש ימים מסגולים, אבל תמיד שערי תפילה פתוחים. אבל זה לא דבר מחייב.

לא כותב בספרים – אם זה אמת, הרי זה דבר חשוב, כל תשע שנים שמתקבלות כל המשאלות, אז למה לא ידענו עד עכשיו?! למה זה לא כתוב בתורה, במשנה, בגמרא, ברמב"ם, בשו"ע, במשנ"ב, בכה"ח… הרי לכאורה זה דבר חשוב, זה לא דבר של מה בכך. למה גדולי עולם, שכל רז לא אניס להו – רש"י, תוס', האריז"ל, הבעש"ט, הגר"א, רבי שלום שרעבי, לא ידעו?

רבי חיים ויטאל אמר ספר 'ברית מנוחה' הוא ספר חשוב ועמוק, אבל זה לא חייב להיות שהפרט הזה הוא בר סמכא. זה לא מבטל את כל הספר, אבל הפרט הזה – לא. מה שיש פעמים אין הלכה כרבא, זה לא אומר לגזור את רבא מכל הגמרות.

משמעות מספר תשע – במיוחד שזה דבר שאין לו סברא. מה העדיפות של הזמן הזה? מה הסברא בזה? אנו מבינים עשרת ימי תשובה, בין רה"ש ליוה"כ, דרשו ד' בהמצאו וכו', אבל פה מה הסברא? מה הקדושה של המספר תשע? אמנם כתוב תשעה ירחי לידה, גם כתוב שמונה ימי מילה וכו' אחד אלוקינו שבשמיים ובארץ!

חשבון היובל – מה זה השנה התשיעית? תשיעית ליובל? הרי כבר אלפיים שנה אין יובל? יש מחלוקת גאונים וראשונים על חשבון היובל. אמנם הרמב"ם כותב בהלכות שמיטה ויובל, גם כשלא נוהג יובל, צריך לחשב את היובל, אבל לא נהגו כן. חשבון היובל הוא פשוט בעיה, גם חשבון החודש התשיעי.

העיקר טפל והטפל העיקר – צריך להיזהר לא לעשות את העיקר טפל והטפל העיקר. כמו שכתוב בוידוי של רב ניסים גאון: החמרנו על הקל, הקלנו על החמור. כאן אנו מוסרים את הנפש כדי להתפלל בזמו מסויים במקום למסור את הנפש על הדברים החשובים, כגון על תיקון מידות טובות, שהגאון מוילנא כותב באבן שלמה, בשביל זה החיים. אדם רוצה שתפילתו תתקבל, שיתפלל בכוונה. 'תפילה ותשובה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה'.

כשנולד להגרי"ש אלישיב בן נין – הוא זכה לראות בחייו גם נכדי-נינים, דור שישי, דבר נדיר עד מאוד – ואמרו לו שמי שהוא סנדק לבן נינו אינו רואה פני גהינום (עיין לקט יושר יו"ד 52). השיב הג"ר אלישיב: "כל ימי חיי אני עובד להיכנס לגן עדן בדלת הראשית, ולא בדלת צדדית"! (גדולה שמושה להרב צבי ויספיש עמ' רל).

כל יום ממציאים דברים חדשים

למה יש סגולות בעולם? יש דברים בלי טעם הלכתי ושכלי, חכמים אמרו, אנחנו לא יודעים הכל. דבר שהוא סגולי, אל תוסיף עליו. מה שאמרו אמרו, מה שלא אמרו לא אמרו. אבל צריך להיזהר מחרושת אין סופית של סגולות חדשות. כל יום ממציאים דברים חדשים. חוזרים למנטאליות המאגית, במקום להתאמץ ולעבוד את ד' מחפשים פתרונות קצרים.

חזק ונתחזק בעבודת ד'.

==

הדברים נאמרו כשיחה בישיבת עטרת ירושלים ונכתבו על ידי הרב מרדכי ציון

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
אהבתי את האמרה בשם הרב אלישיב
יצחק | 11-11-2013 20:22
"כל ימי חיי אני עובד להיכנס לגן עדן בדלת הראשית, ולא בדלת צדדית"!
2
צדקה תמיד מועילה ביותר.
יפה יוסף | 12-11-2013 1:01
3
שבח לה'
אברהם | 12-11-2013 13:58
שבח לבורא ה' קיים תמיד,אין לו התחלה וסוף,והוא אחד. הקדוש ברוך הוא,הוא תמיד קיים,הוא לא נברא,הוא תמיד קיים(אולי אפשר לומר שה' ברא את עצמו ולפניו לא הייתה שום בריה,בכדי לסבר את האוזן)לה' אין התחלה וסוף,עד שה' לא ברא נבראים,לא היה דבר כזה נברא,ה' ברא את הבריה הזו,בתוך הבריה הזו,ה' ברא,שמש,וירח,ויום ולילה,שהם זמן,בתוך הזמן הזה,הוא ברא אותנו,הוא ברא אותנו כי הוא טוב,ודרך הטוב להטיב,לכן ברא נבראים להטיב עמהם,אך אנו בני האדם,במעשינו הרעים הבאנו עלינו רעות שונות,וכולנו חטאנו לה',הקדוש ברוך הוא,ברא אותנו בני האדם,אף על פי,שידע שבני אדם רבים ימרדו בו,שרבים יעשו נגד רצונו,איזה עוד מלך עושה כן?אף אחד.כשבני האדם חוטאים למלך בשר ודם,אותו מלך טובח בהם והורג בהם באותו רגע,אך אין מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא כן,כשחוטאים לו בני האדם,הוא נותן להם חיים,ועושה איתם ניסים רבים בשעה שחוטאים לו,בשעה שעושים נגד רצונו,ונותן לבריות זמן רב בכדי לתקן מעשיהם הרעים,עד שמגיע העונש.וגם אין אנו יודעים מעשינו הרעים שעשינו בגלגולים קודמים,ועוד כשאנו חוטאים לה',אנו חוטאים ליד ה' ממש,שמלא כל הארץ כבודו,ואיזה מלך ישב בשקט בשעה שעושים נגד רצונו לידו?אף אחד.אין מלך כמו הקב''ה,שהוא רחמן כגודלו.ועוד ה' מקבל בחזרה את כל מי שחטא לו,ומהכל אפשר לשוב בתשובה,לשוב לה',לא משנה במה חטא האדם,שאין דבר העומד בפני התשובה.וה' אוהב כל יהודי ויהודיה,ואפילו לא עושים רצונו,ה' עדיין אוהב אותם מאוד. מצווה גדולה,לומר בכוונה(ואפשר לומר פעם אחר פעם ברציפות,כמו פרקי תהלים והלכות). בורא עולם,אילו פינו,של כל הנבראים(1)שבראת(2),ושתברא(3),ושלא תברא(4),מלא ברכות כגודלך(5),זה עדיין לא יספיק להודות לך ולברך אותך מלך העולם,על אפס קצהו של דבר אחד שעשית עם בריה אחת: ובורא עולם,אילו פינו,של כל הנבראים שבראת,ושתברא,ושלא תברא,מלא שירה כגודלך,ולשוננו רינה כגודלך,ושפתותינו שבח כגודלך,עדיין זה לא יספיק להודות לך מלך העולם,על אפס קצהו של דבר אחד שעשית עם בריה אחת: ובורא עולם,קדוש אתה כגודלך,וטהור אתה כגודלך,וברוך אתה כגודלך,ומהולל אתה כגודלך,ומשובח אתה כגודלך,ומפואר אתה כגודלך,וטוב אתה כגודלך,וחסיד אתה כגודלך: וברוך,אתה בורא עולם,ושמך(6)הגדול והקדוש,תמיד,ביותר מכל הברכות,וביותר מכל התשבחות,ונחמות,והילולים,ופארים,והודאות,ושירות,וזמירות,ורינות,ותהילות,שנכתבו ושנאמרו,ושיכתבו ושיאמרו,ושלא יכתבו ושלא יאמרו(7),לעולמי עולמים,לנצח נצחים,לעד, ובורא עולם,ברוך אתה,תמיד,בברכות האלו כגודלך,וגם אם לא נברך אותך בברכות האלו,אתה ברוך בהם תמיד,ואתה ברוך בהם יותר ממספר כל הנבראים שבראת,ושתברא,ושלא תברא,לעולמי עולמים,לנצח נצחים,לעד: 1-חלק מהנבראים הם,מלאכים,שרפים,אופנים,חיות הקודש,שמש,ירח,כוכבים,רוחות,בני אדם,חיות,צמחים,כל גרגיר אבק-בריה בפני עצמה היא,כל גרגיר חול-בריה בפני עצמה היא,כל טיפת גשם-בריה בפני עצמה היא,וכו'. 2-עד עתה. 3-אם תברא בעתיד. 4-שהרי אתה יכול לברוא ללא הפסקה. 5-העולם נמצא בתוך ה',ה' פינה מקום בתוך עצמו וברא את כל הבריה הזו,היכן שמסתיימת הבריה הזו,כל מה שיש אחרי זה מסביב זה ה',ואין סוף לגודלו של ה',מה הוא אין לו סוף,כך גם הוא ברוך ומהולל וכו' ללא סוף. 6- שם שנאמר בסיני,ושאר שמותיו של ה'. 7-ה' יודע אלו ברכות יש עוד. (נוסח מספר 30 מתוך 30) (אין זכויות שמורות,מצווה להדפיס,לצלם,להעתיק,ומצווה להפיץ לזיכוי הרבים)
4
גם אם אם זה המצאה חדשה זו לא עבודה זרה .זו תפילה וחבל
יפה יוסף | 13-11-2013 12:54
למנוע את העם מזה.ובכלל אולי זה נכון.
5
זה מה שקורה כשלא לומדים פנימיות התורה
יש מקור לזה | 25-11-2013 11:57
לא לומדים ורק בגמרא כול הזמן אז איך אנשים ידעו? המקור לזה זה בספר קבלה קדמוני ששמו "הספר הבהיר", שמשם גם המנהג שכול קהילות ישראל נוהגות שזה חליצת תפילין לפני מוסף של ראש חודש.http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%A4%D7%A8_%D7%94%D7%91%D7%94%D7%99%D7%A8
6
כל הכבוד ל5.בישיבות לא לומדים אמת.לוקחים רבאחד ועושים
יפה יוסף | 25-11-2013 12:27
ממנו אלוהים.
7
מי אמר שזה הלכה.אם יש מקור קדום זה ודאי סגולה
| 25-11-2013 18:20
לא צריך לזלזל.רק לא לעשות מזה עיקר זה כמו שהרב ש אבינר ה"יו כותב בספר חינוך מאהבה שלא ללמד הילד בתמונות על חיות טמאות זה דעת יחיד של המנהיג האחרון של חבד[ליובאביטש] ולא מיחב רק את חסידיו.אז קודם כל אף אחד לא דיבר על מחיב.אלא כדי להזהר בחינוך בגיל צעיר ועדין.ועוד שרבינו בחיי על התורה מביא את זה. אם כל הכבוד לרב החכם ש אבינר הי"ו צריך לענות יותר בדיוק,אפילו שההערה בדבר דברים קלים נכונה.וגם אם זה נכון מ"מ הדור מסכן ולא כמוך גדל על הרב צבי יהודה קודש קודשים אלא על ערבוב פגם הברית בבני עקיבא באישור רבנן דייט כמובן ואחרי זה הגיע שואת האינטרנט וכל המתזז.אז כן הדור צריך סגולות כי הוא דור ענק עם כלים דפוקים.