היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת גדוד העבודה - סרוגים

היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת גדוד העבודה

במלאת חצי שנה לנפילת תל-חי נערך בי"א באלול תר"פ טקס אזכרה בגבעה מעל בית העלמין בטבריה בהשתתפות 80 סוללי כבישים, אירוע שהקים את 'גדוד העבודה'

היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת גדוד העבודה
  יצחק שדה (אוסף התצלומים הלאומי)

היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת 'גדוד העבודה'

לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה יסד בפטרוגרד יוסף טרומפלדור את ארגון 'החלוץ' כמכשיר מרכזי לעליית היהודים לארץ. ב'קול קורא' שפרסם הוא התווה שני שלבים בהקמת יישובים חדשים בארץ:

א.  קבוצות כיבוש זמניות תידרשנה לכיבוש מקומות חדשים בלתי מיושבים, שמספרם רב בא"י. לקבוצות הכיבוש יהיו נחוצים אנשי חיל, אמיצי-לב ומחונני-מרץ, אשר ידעו להחזיק גם ברובה וגם במחרשה.

ב.  לאחר שהכשירו באיזה מקום-שהוא להתיישבות, יעברו כולם או מקצתם, למקומות חדשים, והחלקות המוכשרות תימסרנה לידי קבוצות של מתיישבי קבע – אנשים מיושבים הבקיאים בעבודות החקלאות.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: הילדה שנפגשה עם הרב קוק

בחנוכה אותה שנה עלתה קבוצה של 60 אנשים חברי 'החלוץ'. בי"א באדר א' תר"פ (1.3.1920) נפלו טרומפלדור וחבריו בתל-חי.

באותן השנים קידם שלטון המנדט את מפעל סלילת הכבישים כחלק מהפתרון למצב הכלכלי ויצירת תשתיות טובות לשלטון החדש. מאות מחפשי עבודה התקבצו במחנות סוללי הכבישים, ובמקום נוצרה הוויה חברתית ארעית ללא מסגרת ארגונית ומקצועית.

מקימים את גדוד העבודה

במלאת חצי שנה לנפילת תל-חי נערך בי"א באלול תר"פ (25.8.1920) טקס אזכרה בגבעה מעל בית העלמין בטבריה בהשתתפות 80 סוללי כבישים. את המסדר הקימו יצחק שדה ויהודה אלמוג.

שמו המלא של הגדוד היה 'גדוד העבודה וההגנה ע"ש יוסף טרומפלדור'. אך מטעמי מחתרת וחשש מהשלטונות הושמטה המילה הגנה. אך הרעיון מאחורי המילה נותר בעינו. הגדוד ראה את עצמו כארגון חלוצי הממלא משימות בתחום העובדה וההגנה כאחד בהתאם למורשתו של טרומפלדור.

חברי הגדוד הקימו את תל יוסף, עין חרוד, רמת רחל. סללו כבישים (כביש טבריה–טבחה), ייבוש ביצות, סבלות, בניין בתים, וחקלאות. אנשי הגדוד בנו בירושלים את רחביה, תלפיות, בית הכרם, ישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה ואת בניין "הדסה" (במרכז העיר). בתל אביב חברי הפלוגה עסקו בבניית רחוב נחלת בנימין, רחוב בן יהודה, שדרות רוטשילד ובית הספר תל נורדאו, וכן בבניין בתים ביפו.

הגדוד היה קיים בסה"כ עשר שנים, קדמו לו רבים וטובים שיישבו את הארץ פרצו חומות והקימו מושבות. אך תרומתו של גדוד העבודה בעיצוב דמותה של ההתיישבות הקיבוצית, על דרכו של ארגון 'ההגנה' ועל מפת מדינת ישראל הייתה מכרעת בתקומת מדינת ישראל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
שלום
נועם | 04-10-2023 9:05
שלום ארוש מנהיג היהודים