לעולם לא תדע: תרפיה מוזיקלית לנפש - סרוגים

לעולם לא תדע: תרפיה מוזיקלית לנפש

אביחי פז-גרינוולד ממלא את חלל המציאות היתומה אליה נולד לפני כשלושים שנה בעזרים מוזיקליים המזרימים מזור לכאביו האישיים ותקווה לדויי מטי האוזן. עוזיאל סבתו על האלבום 'לעולם לא תדע'

author-image
לעולם לא תדע: תרפיה מוזיקלית לנפש
  שירה של תקווה. פז גרינוולד (יח"צ)

עד לפני כמה שנים היה אביחי פז-גרינוולד זמר אלמוני ששוחה ביצירתו תחת פני המים וממתין לגילויו על-ידי ההמונים, אלא שאלו בוששו לבוא עד שדואט נפלא עם יהודה סעדו העביר את אביחי אל זרקורי היצירה היהודית המתחדשת.

למוזיקליותו רבת השנים של אביחי מתלווה סיפור חיים מרתק. אביו, אברהם-חיים, נהרג במלחמת שלום הגליל זמן קצר קודם שנולד בנו אבי-חי, שקרוי על שמו. שלושה ימים קודם, בבית משפחתו של חבר המשפחה נולדה אביטל פוטש, שנקראה אף היא על שם אברהם ז"ל. רצתה ההשגחה ועת הגיעו לפרקם נישאו אביחי ואביטל זה לזו וסגרו את מעגל הזכרון באופן מופלא.

בנוסף לעיסוקו הבימתי, עובד אביחי עם נוער בסיכון ולומד תרפיה במוזיקה. "הגעתי לזה מתוך חשיבה שאני חייב עוד מקצוע, כדי להגיע למוזיקה ממקום לא תלותי", הוא אומר ל'צליל מכוון', "דווקא העבודה עם ילדים בסיכון פותחת אפיקי יצירה חדשים".

עם השנים התמקצע אביחי במוזיקה והחל להופיע במסגרות שונות, בין היתר כקלידן ושותף בהופעותיהם של אהרון רזאל והלב והמעיין. לאחר שאת אלבום הבכורה 'לצאת אל העולם' מכר בהצלחה, משיק הוא כעת את 'לעולם לא תדע'.

בפתח האלבום- פיוט מבית היוצר של הפייטן אשר מזרחי, מי שאחראי על להיטים כמו 'נגילה הללוי-ה' ו'בתי צאי', זוכה כעת בשירו 'עד אנה דודי' לעדנה מחודשת. קולו המערבי של גרינוולד לא צולח לגמרי את סלסולי המקאמים הנחבאים בין הצלילים, יחד עם זאת, דווקא ההתנגשות בין הגרון האשכנזי לסגנון הלחן המזרחי מעניקה פרשנות חדשה ומעניינת למילות השיר.

את הבלדה היפהפיה נסוכת הגעגועים- 'חזור אלי' מקדיש אביחי לאביו אותו לא זכה להכיר. בכיתוב המתלווה אל החוברת מוסבר העומק שמאחורי המילים- "בשנים האחרונות למדתי שאפשר להפוך געגועים למילים ומנגינה המאפשרים לשוחח עם מי שכבר לא מתהלכים בינינו. כמו שאמר לי רב חשוב: כתוב "גזירה על המת שישתכח מהלב", איך אפשר לשכוח?! אלא שאחרי שנים-עשר חודשים כבר לא זוכרים את המת כמת, אלא כחי".

שיר הנושא 'לעולם לא תדע' מבקש לנתק את אינסטינקט התיוג האוטומטי של אנשים לזולתם ולהעניק מבט אל פנים האדם. בהמשך- 'בן אדם', 'שלום עליכם' עם חיליק פרנק ללחן ייקי ששכב שנים בבוידעם הזכרון משולחן השבת של הסבא, ומקבל כעת חדשנות מרעננת, 'חסידה' נוסך התקווה, 'מקום בתוכי' המצרף בין שורותיו קלידי פסנתר מתרוצצים וערגת כינורות, והתפילה זכת התמימות 'פתח את הלב'.

לקראת הסיום מצטרף גרינוולד לטרנד ה'י-ה ריבון' ובדומה לאמנים דוגמת יוני גנוט, בוחר לפתוח את הפיוט בהקלטה ביתית לשירה קיבוצית חברית ולסיימו במחיאות כפיים באוירה דומה. במקרה דידן חובר לקולו של אביחי הכנר והזמר בעל הגוון האוריינטלי רונאל-רצון שיחד הופכים את הפיוט האהוב לחוויה של ממש המתעדנת עם צלילי מסע הגילוי העצמי ב'גלה את עצמך' שחותם את האלבום.

בקצרה

אסור לפספס: חזור אליי, י-ה ריבון.

למביני עניין: לעולם לא תדע, חסידה.

האזנה אידיאלית: ברגעים קשים, לשמוע ולהתרכך.

ספיישל לייק: המחשת הגעגועים לכדי מילים ולחן ב'חזור אלי'.

השקה: 9.11 בז'ראר בכר, ירושלים. אורחים: אהרון רזאל וחיליק פרנק.

תפוחים: 50 ₪.

הפצה: דברי שיר, דרך האתר הרשמי.

ייצוג: הילה אוחיון.

ציון כללי: ****.

==

עוזיאל סבתו הוא מבקר התרבות של העיתון שביעי. להארות, הערות וקילוסי מקלדת   uziel.sabato@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אלבום מעולה!! ואיזה ביקורת יפה!
מנחם | 05-11-2013 15:33
אוהבים אותך אביחי...