סער על תקנות השקיפות: "מתחילים היום שינוי חשוב" - סרוגים

סער על תקנות השקיפות: "מתחילים היום שינוי חשוב"

טיוטת עבר של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, נחתמה היום בידיו של שר המשפטים הנוכחי - גדעון סער. "תקנות השקיפות לאגודות העות'מאניות היא צעד חשוב בדרך לשקיפות", תומך רוטמן

סער על תקנות השקיפות: "מתחילים היום שינוי חשוב"
  (צילום: עמית שאבי\ פלאש90)

שר המשפטים, גדעון סער, חתם על תקנות השקיפות לאגודות העותומניות. התקנות נועדו להחיל לראשונה על אגודות אלו חובות דיווח ושקיפות, ולעגן כללים שעל-פיהם יגישו דיווחים על פעילותן.

עוד באותו נושא

גולן בעד החרם? "ערים ביו״ש אינן בישראל"


43

הבסיס לתקנות הייתה הטיוטה שגובשה בתקופתה של השרה שקד. לפנים משורת הדין, הוציא סער את התקנות להערות הציבור פעם נוספת, כדי לאפשר לצדדים השונים להשמיע את טענותיהם. כפי המשתקף ממשרד המשפטים, רובן הגדול של הערות הציבור שהגיעו למשרד הביעו תמיכה גורפת במהלך.

התקנות הוגשו על בסיס הטיוטה של שקד (צילום: אוליבר פיטוסי\ פלאש90)

"היעדר שקיפות היה שריד אנכרוניסטי"

התקנות קובעות כי אגודות עותומניות יחויבו בהגשת הדיווחים הבאים: א. דיווח ראשוני וחד פעמי הכולל פרטים בסיסיים על האגודה (תקנון, הרכב הוועד ומען האגודה). פרטים אלה ישמשו לצורך יצירת מרשם מסודר ועדכני של כלל האגודות העותומניות בישראל.

ב. דיווח מיידי בדבר תיקונים בתקנון, שינויים בהרכב הוועד או במען האגודה.

ג. דיווח שנתי על ענייניה הכספיים של האגודה ועל פרטים שונים ביחס לפעילותה. הדיווח השנתי יכלול פרטים על פעילותה של האגודה בשנת הדוח לשם קידום מטרותיה, ויוגש באמצעות הטופס שבתוספת לתקנות. הדיווחים יוגשו לרשם העמותות ברשות התאגידים ויהיו פתוחים לעיון הציבור, בכפוף לכל דין.

עוד באותו נושא

ימינה ותקווה חדשה הצביעו נגד חוק הריבונות


60

סער מסר: "אני רואה בתקנות הללו צעד ראשוני, חשוב והכרחי לקידום האינטרס הציבורי – יצירת שקיפות ציבורית ביחס להתנהלותן של אגודות באשר הן. תאגידים ללא כוונת רווח, הפועלים לקידום מטרות ציבוריות למען ציבור נהנים רחב הנשענים על כספי ציבור במובנם הרחב (תרומות, תמיכות, הטבות מס, דמי חבר וכד'), נדרשים לפעול בשקיפות, תוך הקפדה על קיומם של מנגנוני בקרה פנימיים וחיצוניים. היעדר שקיפות בשל מועד ההתאגדות היה שריד אנכרוניסטי. לשקיפות יש ערך ציבורי, ואנו מתחילים היום שינוי חשוב".

רוטמן: "צעד חשוב בדרך לשקיפות"

חבר אופוזיציה שהביע תמיכה במהלך הוא חה"כ שמחה רוטמן, שאמר: "חתימת שר המשפטים על תקנות השקיפות לאגודות העות'מאניות היא צעד חשוב בדרך לשקיפות של מוסדות רבים בישראל שנהנים מתמיכה ממשלתית ללא חובת דיווח", והוסיף מספר עובדות: "בישראל פועלות כיום 3,343 אגודות עות'מניות, בכללן ההסתדרות החדשה, הסתדרות המורים, התאחדות התעשיינים, התאחדות המלונות, קרנות מחקר, התאחדויות מקצועיות שלא מחוייבות בשקיפות למרות שנהנות מתקציבים של מיליארדים מקופת המדינה".

(צילום: אולפן סרוגים)

"לפני כחודש פניתי בשאילתה לשר המשפטים בבקשה לחתום על תקנות השקיפות שנוסחו כבר ב-2019 וישוו את מעמדן של האגודות העות'מאניות לזה של העמותות וכך יחוייבו בדווח ושקיפות. היום קיבלתי תשובה! עכשיו כל שנותר הוא לוודא שהתקנות אכן נאכפות. נמשיך לעקוב!", חתם.

"צעד היסטורי לקידום היעילות"

"תקנות החוק העותומני על האגודות שנחתמו היום על ידי שר המשפטים הן צעד היסטורי חשוב מאוד שיקדם את השקיפות והיעילות", מוסרים מפורום 'קהלת'.

אך הוסיפו בהסתייגות כי הם מצפים לצעדים נוספים: "אך נדרשים צעדים נוספים: התקנות אמנם מחייבות אגודות עותומניות בדיווח, אך מחריגות מחלק מהדרישות דווקא ארגוני עובדים ומעבידים בעלי כח שמנהלים כספי ציבור בסכומי עתק ומחזיקים בשאלטר של המשק". לדעתם, "קשה להצדיק החרגה שכזו, אשר למרות שיפור מסויים עדיין תאפשר לארגונים הללו להתנהל באפילה על חשבון כלל הציבור, ובמיוחד על חשבון עובדים שנאלצים מכוח חוק להפריש לארגונים האלו מידי חודש בחודשו ממשכורתם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
גדעון סער בדרך להיות פירהרFührer
דויטשלאנד איבער אלעס | 28-07-2021 19:30
שימו לב למבט שלו. עיניים של גרמני משנת 1939 בחודש האחרון מרגישים ניצולי השואה. כי האוירה בשעה זו מזכירה להם את גרמניה הנאצית ערב השואה. כל החכי''ם מהשמאל, עומדים לרכוש מגרמניה מגפיים גבוהים
2
אתפלל למענך
יש אלוהים. | 28-07-2021 19:53
גדעון סער במידה ותחטוף קורונה אתפלל למענך שזה יהיה קצר.
3
גידעון סער אתה...
בלה | 28-07-2021 20:00
גידעון סער אתה לא שר המשפטים אתה שר הפישפישים איפה כל הבטחות שלך רק שמעתה אתה לא עובר אחוז החסימה רוצה להוריד את אחוז החסימה עם המשקפיים אתה נראה אבו ארבע
4
חכמת הפרצוף
אחד העם | 28-07-2021 22:42
טיפשות אדם תחשיך פניו
5
איזה מכוער העכבר...
אגם | 29-07-2021 14:09
איזה מכוער העכבר הזה