קבועות מול זמניות: מה ההבדל בין הוועדות בכנסת? - סרוגים

קבועות מול זמניות: מה ההבדל בין הוועדות בכנסת?

לקראת אישור הקמת רוב הוועדות בכנסת, תחזור הפעילות הפרלמנטרית לסדרה. לאחר פיצול ועדות והקמת ועדות מיוחדות, תעמוד מספרן על לפחות 22 ועדות. מה ההבדל ביניהן? עושים סדר

author-image
קבועות מול זמניות: מה ההבדל בין הוועדות בכנסת?
  צילום: נעם מושקוביץ דוברות הכנסת

אחרי שהיום אושרו הקמתן של שלוש ועדות קבועות חדשות ועוד חמש ועדות מיוחדות, הפעילות בכנסת מתחילה לחזור לעבודה מלאה.

עיקר העבודה היומיומית של חברי הכנסת היא בישיבות הוועדות השונות, ובשל ריבוי הוועדות ומיעוט חברי הכנסת, לעיתים חלקם חברי במספר גדול של ועדות במקביל. (חברי ממשלה – שרים וסגני שר – אינם יכולים להיות חברי בוועדות).

למעשה הוועדות בכנסת מחולקות לשני סוגים מרכזיים – ועדות קבועות מול ועדות מיוחדות:

ועדות קבועות נחשבות הוועדות המרכזיות בפעילות הפרלמנטרית. הן קיימות בכל כנסת, לפי תקנון הכנסת, עד כה היו 12 ועדות כאלו.

קרדיט: דוברות הכנסת

בין הוועדות הללו ניתן למצוא את ועדת חוץ וביטחון, ועדת הכספים, ועדת החוקה, חוק ומשפט והוועדה לביקורת המדינה.

בוועדות הללו למעשה עובר חלק מהותי מהליך החקיקה המרכזי של הכנסת, ובה דנים חברי הכנסת ומאשרים את הצעות החוק, בין הקריאות במליאת הכנסת.

עוד באותו נושא

לטובת תיחזוק הקואליציה: אושר פיצול ועדות בכנסת


15

בנוסף, כל ועדה אמונה בד"כ על פיקוח על כמה משרדי ממשלה, שתחת סמכותם, ומאשרת להם תקנות, תוכניות עבודה ומבצעת אכיפה פרלמנטרית. למשל ועדת הכלכלה אחראית על משרד הכלכלה, משרד האנרגיה, משרד התחבורה, משרד החקלאות ומשרד התקשורת.

ועדות מיוחדות הן למעשה ועדה שמוקמת לצורך נושא מסוים וזמן פעולתה מוקצבת לכהונת אותה הכנסת בלבד. אותן ועדות מתעסקות אמנם עם נושא מאוד מוגדר ולזמן קצוב, אך בבחינה חוקית, סמכותה שווה לוועדה קבועה.

חלק מהוועדות הללו מתחדשות כמעט באופן קבוע כבר שנים ארוכות כמו הוועדה לפניות הציבור, הוועדה לזכויות הילד, והוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול.

כמו כן, בכל ועדה – קבועה או מיוחדת – יש אפשרות להקים "ועדת משנה", שבה חברים מספר מצומצם יותר של ח"כים, על מנת לדון בנושאים יותר נקודתיים שבסמכות הוועדה.

מה יחסי הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה?

לפי הנוהג, הוועדות אמורות לשקף את ההרכב הסיעתי של הכנסת, ולכן אמור להיות רוב לצד הקואליציה בכל הוועדות. עם זאת, חלק מראשי הוועדות ניתנות לנציגי האופוזיציה, על מנת לוודא כי גם לסיעות שלהם יש ביטוי והשפעה פרלמנטרית.

בוועדות הקבועות, הוועדה לביקורת המדינה תמיד תימסר לנציג אופוזיציה ולפחות עוד 2-3 ועדות קבועות. לגבי ועדות מיוחדות, זה תלוי במשא ומתן בין הנהלת הקואליציה ונציגי סיעות האופוזיציה.

עוד באותו נושא

סילמן הציבה אולטימטום לאופוזיציה, לוין: "חוצפה"


113

בכנסת הנוכחית מתנהל קרב של ממש על הקמת הוועדות ועל הרכבן, כאשר האופוזיציה טוענת שדורסים אותם ולא נותנים להם ייצוג מתאים, לפי יחסי הכוחות – 61 מול 59.

בצעד כמעט תקדימי, הכנסת אישרה את הקמת הוועדות ללא הסכמת האופוזיציה וללא שיתוף פעולה.

יו"ר הכנסת עם יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך (צילום: דני שם טוב/ דוברות הכנסת)

אחרי פיצול 3 ועדות קבועות חדשות וההכרזה על מיסוד הוועדות המיוחדות, יעמוד המספר הכולל של הוועדות הפרלמנטריות בכנסת על 22 ועדות: 15 קבועות ועוד 7 מיוחדות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
האופוזיציה מחפשת תירוצים...
הפוזה | 25-07-2021 19:16
האופוזיציה מחפשת תירוצים בישביל לא לעבוד . רוצים רק לטרפד ולטרלל . מתי מתחילים הפיליבסטרים ?
בקואליציה השרים...
אשדודי | 25-07-2021 21:09
בקואליציה השרים יכולים לישון ללא חששות, יש להם עובדים זרים נורווגים להצבעות, חסר להם רק חוק שייתן גם לבנט ולפיד אפשרות להשתמש בעובדים זרים, גם להם מגיע אפשרות לנוח מהפיליבסטרים
2
פולסא דנורא על...
מוטי | 25-07-2021 20:26
פולסא דנורא על הממשלה הרעה הזאת.
3
ביבי לא מרחם...
לעבודה | 25-07-2021 23:16
ביבי לא מרחם על חברי האופוזיציה . מגייס אותם למשמרת לילה שאולי כך יצליח לחזור לבלפור . מבחינתו הוא מעדיף לשהות בכנסת מאשר לחזור לקיסריה יודע מה מחכה לו שם . לחברי הליכוד קשה לעבוד בועדות . הרי שמענו את המשפט שהתפלק למירי רגב למי יש כוח להתחיל לרוץ עכשיו בין הועדות