צפו: קצר על הפרשה | למה יהודים לא עולים לארץ?
על אף הכמיהה והציפיה, החל מימי כיבושי יהושוע דרך עזרא ונחמיה ועד היום יש רבים שלא עולים לארץ ישראל, אבל למה משה מברך אותם? הרב יששכר היימן בסרטון קצר על פרשת השבוע
פרשת מטות מסעי: שלוש פעמים לאורך ההיסטוריה עם ישראל מתחבר לארצו, פעם אחת בימי יהושע לכל תקופת יהושע, שופטים ובית ראשון, פעם שניה בימי עזרא, נחמיה, זרובבל לכל תקופת בית שני, ובימינו.
בכל שלוש המקרים הללו קבוצה מאוד משמעותית מעם ישראל לא באה לארץ. בימינו רוב עם ישראל בגלות כבר שבעים שנה, בימי עזרא ונחמיה רוב עם ישראל נשאר בבבל, בימי יהושע שנים וחצי השבטים נשארים בעבר הירדן המזרחי.
מה קורה פה? מדובר בתופעה עקבית שחלק מהעם נכנס לארץ וחלק לא נכנס, מה פשר הדבר? במסגרת "קצר על הפרשה" אני רוצה להתמקד בפרשת השבוע.
אם נשאל את משה רבנו, אתה מבסוט מההסדר עם ראובן גד וחצי מנשה? הם יחלצו חושים וכו', טוב לך עם זה? אני לא יודע מה משה יענה, אבל הפרשה נותנת לנו להריח שמשה לא כל כך אהב את העניין, הוא הסכים, אולי כי לא היתה לו בריריה, אבל לא נהנה מכך שחלק מהעם יגור בעבר הירדן המזרחי. כך עולה לכאורה מפרשתנו, אבל ימים ספורים אחר כך, מבחינתנו – סוף ספר דברים, משה רבנו מברך את כל שנים עשר השבטים, "ולגד אמר ברוך מרחיב גד… וירא ראשית לו כי שם חלקת מחוקק ספון", מה פירוש הדברים?
רש"י מפרש שמשה רבנו מברך את גד שלקח את ה"ראשית", את עבר הירדן המזרחי, למה? – "כי שם חלקת מחוקק ספון", כי שם משה, המחוקק, קבור.
מסביר הרש"ר הירש, בזכות שבטים גד וראובן משה רבנו לא התנתק לחלוטין מעם ישראל ובמימד מסוים מארץ ישראל, כי אם כולם היו עוברים את הירדן משה היה נשאר לבד בעבר הירדן המזרחי, אבל עכשיו יש שם שניים וחצי שבטים, יש שם מעט מקדושת ארץ ישראל במובנים מסוימים שלא כאן המקום לפרטם, ולכן משה מברך אותם על העניין.
המלבי"ם הולך לכיוון מעט שונה, שבט גד אמר לעצמו, אלו שיעברו את הירדן, מי ינחילם את הארץ? יהושע על פי אורים ותומים וגורל, אנחנו רוצים משהו גדול יותר, גבוה יותר, ולכן נשאר איפה שמשה חי, על מנת שמשה ינחיל אותנו, על פי ה'. אתה משה ולא יהושע, על פי ה' ולא גורל ואורים ותומים.
אם כן, גם אם ברובד הראשוני והחיצוני המתואר בפרשה שלנו השיקולים הם כלכלה, משפחה ביטחון, ושאר הדיונים שהיו שם, יש ביקורת על ראובן גד וחצי שבט מנשה, ברובד הפנימי העמוק משה מברך אותם, כי הוא מזהה נקודות עמוקות מאוד חשובות, ועליהן הם ראויים לברכה.
אולי זה נכון על כל התופעה שהזכרנו בהתחלה, זה שעם ישראל לא עולה לארצו מובן שזה שלילי ובעייתי, מכל הזוויות השונות, אבל אולי מתחבא שם משהו עליון, גבוה, קדוש, שעליו מגיעה איזו הברכה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו