איך לעבור את החופש הגדול בטוב? מדריך להורים - סרוגים

איך לעבור את החופש הגדול בטוב? מדריך להורים

אם החופש הגדול קשוח בשבילכם - ברכותינו, אתם נורמליים. לקראת סיום המסגרות, מדריכת ההורים נעמה וקסמן כתבה לכם עשרה טיפים שיעזרו לכם ליהנות מהחופש

author-image
איך לעבור את החופש הגדול בטוב? מדריך להורים
  (צילום: שאטרסטוק)

החופש הגדול הוא הזמן היחיד בשנה בו לילדים יש הרבה זמן, ממש הרבה בבית ואתכם ההורים. זהו זמן נדיר ומיוחד שטומן בחובו זכות גדולה להיות עם הילדים באמת, להכיר אותם יותר ולחזק את הערכים שחשוב לכם להנחיל להם.

עשרת הרעיונות הכי חשובים לחופש הגדול

1. מה חשוב לכם בחופש הגדול הזה? שאלו את הילדים. מה הייתם שואפים לעשות בחופש שלפנינו? ערכו רשימה של הדברים שחשוב לילדים שלכם לעשות בחופש, רשמו ממש הכל בטבלה גדולה שתהיה תלויה על המקרר.

הבהירו לילדים שהרצונות והשאיפות שלהם חשובים לכם ותרשמו הכל יחד עם זאת אתם לא מבטיחים לממש את כל השאיפות האלו, זה כבר תלוי ביכולת ובשיקולים שלכם כהורים.

בכל פעם שכן מימשתם רצון מהרשימה (ביקור בים, ביקור אצל סבא וסבתא, בילוי בגן חיות…) תנו לילדים לסמן וי על הטבלה שרשומה שיוכלו להביט בסיפוק במה שהם כן מספיקים בחופש הזה.

הורים מתוסכלים (צילום: שאטרסטוק)

2. הוסיפו לרשימה מה חשוב לכם להשיג בחופש הזה, ואף הסבירו את זה לילדים: אם חשוב לכם שישלימו פערים באנגלית אז רשמו 'להתאמן באנגלית' בטבלה. אם חשוב לכם לקרוא ביחד הרבה ספרים, לבקר קרובי משפחה, לעשות ספורט, הוסיפו לרשימה הכללית של הבית. גם הרצונות שלכם חשובים.

3. התאימו ציפיותיכם למציאות. זמן ממושך של כולם יחד טומן בחובו גם רעש, מריבות, חיכוכים, חילוקי דעות. כל הדברים הנורמליים שיש בכל משפחה.

אז זכרו! יהיו גם הרבה רגעים כאלה. הביחד יהיה כרוך בקשיים ותחושת ריחוק, בתסכול וגם קצת חוסר אונים לפעמים. אז מה? ככה זה במשפחה וזה לגיטימי בדיוק כמו רגעי שמחה ונחת.

החופש הגדול יכול להראות אחרת (צילום: שאטרסטוק)

4. נצלו את היומיום להנחלת ערכים שחשובים לכם! אין כמו הזמן המשותף הזה כדי ללמד את הילדים מה חשוב יותר ומה פחות. איך מתנהגים אצלנו במשפחה, מה הכללים והערכים שלנו בבית.

כשאתם רואים התנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי המשפחה אמרו במשפט את הערך, למשל: "אצלנו בבית מדברים בשפה מכבדת אחד לשני, בלי קללות או מילים מעליבות', ואז מאוד מאוד חשוב לא להישאר רק ב'מה לא', אלא להציע חלופה, זאת אומרת 'מה כן'. "אז במקום זה תגיד לו בדיוק מה חשוב לך ומה היית רוצה שיקרה אחרת…".

עוד באותו נושא

4 דברים להכין עם הילדים מגלילי נייר טואלט | DIY

5. תכנון מראש מקטין מתח ונותן לילדים תחושת ביטחון. תכננו מראש 'עוגנים' בכל יום שיהיו קבועים ובכל תחילת שבוע רשמו בטבלה את הלו"ז הידוע לשבוע הקרוב. הילדים יוכלו אז להסתכל ברשימה המחולקת לפי ימים ולדעת מה צפוי להם מראש.

הידיעה נותנת לילדים תחושת וודאות ורוגע, וגם תחושה של שליטה בתוך השמן הרב שיש בכל יום. כמו כן השתדלו לתת לילדים לבחור ולנהל חלקים מהתוכניות בעצמם.

תנו להם ליזום, לקבוע, ולנהל חלק מלוח הזמנים. כל אדם, קטן כגדול, רוצה להרגיש מידה של שליטה על חייו. החופש הגדול הוא הזדמנות נהדרת בשביל זה.

פעילויות משפחתיות משותפות (צילום: שאטרסטוק)

6. מותר וחשוב להשתעמם בחופש! שעמום אינו ברירת מחדל אלא מצב מועיל שחשוב לתרגל אותו בשגרה. חשוב שילדים יתמודדו עם ה'כלום' הזה שנוצר כשאין תעסוקה.

בתוך ה'כלום' המובנה הזה נוצר שעמום וחוסר נוחות. אחריה, אם לא בורחים, נולדים דברים חדשים. הראש מתמלא במחשבות והמצאות. הדמיון משתלט והילדה שלכם מתחילה לבנות בראשה עולם חדש. פתאום הילד שלא נגע בלגו כבר חצי שנה ניגש עם רעיון חדש ומגלה בו עניין מחודש.

זה זמן קסום ואינטימי של הילד עם עצמו, שמאפשר להמצאות וגילויים שלא יתעוררו בתוך עשייה תמידית. אל תיבהלו מהמחאה של הילד 'משעמם לי', אלא אפשרו לו גם מדי פעם זמן שעמום מבורך.

7. בכל זאת הכינו עצמכם לרגעים של תעסוקה בבית. גשו ורכשו חומרי יצירה רב שימושיים שתוכלו ליצור עם הילדים. חומרים כמו חימר ופלסטלינה מומלצים מאוד לילדים עם קושי בוויסות חושי, ובכלל הם מאפשרים ליצור עולמות מגוונים כל פעם מחדש.

שיעמום יוצר קסמים (צילום: שאטרסטוק)

8. הביטו בילדים שלכם. מי הם האנשים הקטנים האלו שמתרוצצים לכם בבית? למדו אותם שוב: התכונות הבולטות שלהם, החוזקות שלהם, החולשות, הנטיות והייחודיות שלהם. זוהי הזדמנות אמתית להעמיק את ההיכרות עם הקטנים האלה ולחזק בכך את הקשר.

9. נסו לחזק אותם במה שהם זקוקים בו לחיזוק. הבית הוא המקום הבטוח והנכון ביותר לחזק את הדימוי העצמי של הילד שלכם. נצלו הזדמנויות, רגעים, בהם הילדה שלכם עושה משהו חדש בעצמה, משתדלת בנושא שאינו בא לה בקלות, מתמידה בתהליך שלא מיד מצליח, מתאמצת להשתפר במשהו.

כל רגע כזה הוא הזדמנות להאיר על זה בזרקור בפני הילד ולעודד אותו על כך. השתמשו בשפה המחזקת של: "שמתי לב ש.. ראיתי ש.. שמעתי ש.. הבחנתי ש..". שימו לב שהחיזוק הוא על תהליך ומאמץ, כי על זה יש לילדה שלכם שליטה ובחירה אמתית.

זמן הורה – ילד משותף (צילום: שאטרסטוק)

10. נסו מדי פעם לייצר 'זמן פרטי' של אבא או אימא לבד עם אחד הילדים. אין צורך לעשות מזה בילוי שדורש הפקה ומאמץ רב, אפילו הליכה משותפת לאכול גלידה, רק אבא ובתו לבד, כבר מהווה בילוי מיוחד כשהוא 'רק' אני ואבא.

נסו למצוא חצי שעה פה ושם לכל ילד לבילוי משותף פרטי, כזה שאתם אומרים לו 'שהוא מיועד רק לשנינו – אתה ואני'. אמרו לו שנעים לכם לבלות אתו לבד ושזה זמן יקר ערך מבחינתכם. התחושה הטובה שזה נותן לילד שלכם היא בעלת ערך רב.

לסיום – זכרו! זה החופש שלהם, זמן להנאה ומשפחתיות. אבל ההנאה שלכם בחברת הילדים חשובה באותה המידה. רק אם תמצאו דרכים ליהנות גם אתם במהלך הזמן הזה איתם יחד, החופש הגדול יוכל להפוך להיות זמן איכות אמתי.

שאלו את עצמכם: מה אני אוהב לעשות עם הילדים שלי? מה יכול להיות לי כיף לעשות איתם יחד? בילוי בטבע? בילוי רב יותר בבית מאשר בחוץ? ומה בבית מהנה עבורי יותר ?

כל השאלות הללו נועדו להוביל אתכם לגלות איך ליהנות עם ילדיכם. זה חשוב מאוד על מנת שהם יוכלו להרגיש שלאימא 'נעים וכיף איתי', זה אומר שאני ילד שנעים בחברתו. איזו הרגשה מחזקת זו יכולה להיות עבור ילדה קטנה, לא?

___________________________________________________________________________

הכותבת נעמה וקסמן, היא מדריכת הורים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו