על רבנים, "ממשלת השמאל והשנאה" ואהבת ישראל - סרוגים

על רבנים, "ממשלת השמאל והשנאה" ואהבת ישראל

מה התפקיד שלנו כרבנים ואנשי רוח בימים אלו? האם לתדלק את האמירות המסוכנות הללו? האם לא למדנו דבר מן ההיסטוריה הרחוקה והקרובה של עמנו? או שמא עלינו ללכת באמת בדרכו של הראי"ה קוק זצ"ל ולנסות למתן במשהו את השסע והקיטוב הנורא המאיים על כולנו?

על רבנים, "ממשלת השמאל והשנאה" ואהבת ישראל
  (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

האירועים הפוליטיים האחרונים חשפו תופעה מביכה בקרב חבריי הרבנים בחלק מחוגי הציונות הדתית. אחד הערכים החשובים על ברכיהם חונכנו וחינכנו, אנו, בני הציונות הדתית, הוא ערך אהבת ישראל, הסניגוריה על הרחוקים מתורה ומצוות, ערכים שבקעו מתורתו המאירה של רואה האורות הגדול הראי"ה קוק זצ"ל.

אולם, בעת האחרונה, נראה כי אצל חלק מתלמידי תלמידיו של הראי"ה המושג אהבת ישראל כולל בלעדית אך ורק את היהודים המסכימים עם עמדתם הפוליטית, עמדת הימין. יתירה מזו, אהבת ישראל אמיתית, לשיטתם, מיועדת בלעדית למי שמאמין בדרכו ותומך במנהיגותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עוד באותו נושא

הרב חגי לונדין: ממשלת השמאל והשנאה


29

ראש ממשלתנו בנימין נתניהו הוא איש ברוך כישרונות, ובעל זכויות רבות על תרומתו לעם ישראל ולמדינה, אבל האם אכן אפשר לראות בו גם מגדלור מוסרי של אהבת ישראל, יושר, הגינות וצניעות, כראוי למי שהולך בדרכו הטהורה של מורנו הראי"ה קוק? והאם רק מי שהולך בדרכו הפוליטית (ובוחר להתעלם מחלקים באישיותו והתנהלותו) רשאי להיספר בכלל ישראל הכשרים וראויים להיכלל המצוות אהבת ישראל? והאם מי שחולק על דרכו המדינית או על טוהר מידותיו ודרך התנהלותו של ראש הממשלה, מעיד בהכרח על עצמו שהוא עוכר ישראל, שונא את המדינה והצבא ואף מסכן אותה ואת צה"ל, ומאחר שכן, ברור שהמושג אהבת ישראל אינו חל עליו כלל?

כך למשל אחד מחשובי הרבנים הצעירים המבארים את משנת הרב קוק קורא לממשלת השינוי המתגבשת "ממשלת השמאל והשנאה". "ממשלת השמאל", האמנם? האם העובדה ששותפים בה בעלי דעות פוליטיות מימין ומשמאל, ושראש הממשלה שלה בשנתיים הראשונות הוא איש ימין מובהק, אין בה כדי לטשטש את ה"אמת" הבוהקת הזו?

מתנגדיו של נתניהו אינם בכלל מצוות "אהבת ישראל"?

ומדוע "ממשלת השנאה"? הרי זה כבר המשך של אותו מהלך שמוציא מכלל ישראל את מי שאינו מיישר קו עם התמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו. כלומר, מי שבחר לשתף פעולה עם מתנגדיו של נתניהו אינו בכלל מצוות "אהבת ישראל" וממילא על פי הכלל של "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם", הוא כנראה, לפי גישה זו, מלא "שנאה" למי שחושב אחרת ממנו. כך מתבטאים רבנים רועי הצאן.

אך ברחובות כבר יש מי שיודעים להשתמש ביטויים חדים ומפורשים יותר. תמונות של מנהיגים פוליטיים עטויי כפיה, כרזות של "שמאלנים בוגדים" ועוד כיוצא באלו.

יש להודות בצער, כי אמירות נוטפות שנאה לימין, לדתיים ולחרדים לא קשה למצוא בדברי מנהיגים פוליטיים מסוימים מצד שמאל. אך לפחות באותה מידה ניתן לשמוע בעת האחרונה אמירות שנאה ארסיות לא פחות ממנהיגים פוליטיים ורבנים בימין הדתי והחרדי כלפי השמאל החילוני וכל מי שמעז לחבור אליו לשותפות פוליטית. מה הוא אפוא התפקיד שלנו כרבנים ואנשי רוח בימים אלו? האם לתדלק את האמירות המסוכנות הללו? האם לא למדנו דבר מן ההיסטוריה הרחוקה והקרובה של עמנו? או שמא עלינו ללכת באמת בדרכו של הראי"ה קוק זצ"ל ולנסות למתן במשהו את השסע והקיטוב הנורא המאיים על כולנו?

"והננו צריכים להחליט כי כוח כמוס של הצעדה לטובה ישנו בכל המחנות ובכל אישי האומה, ובייחוד בכל אלה שהערך הכללי של ישראל ותקוותו יקרים להם באיזו מידה שהיא. נתוודע איש אל אחיו בשם ישראל הכללי לא בשם מפלגתי ומחנתי. נדע שיש לנו בכל מחנה הרבה מה לתקן והרבה מה לקבל מהאור והטוב זה מזה, ואז תופיע עלינו האורה העליונה הכללית אשר בה ניוושע תשועת עולמים".

דבריו של הראי"יה קוק זצ"ל ב"מסע המחנות" – דברים שראוי ללמד כיום בישיבות של תלמידי תלמידיו.

==

הרב יהודה גלעד הוא רב קיבוץ לביא וראש ישיבת מעלה גלבוע

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
26 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
האהבה הגדולה,...
אבי | 31-05-2021 13:01
האהבה הגדולה, שאנחנו אוהבים את אומתנו, לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה, אבל הננו מוצאים את עצמיותה, גם אחרי הבקורת היותר חפשית, נקיה מכל מום
2
דרכו של הראי"ה, היא לא להתעלל בחרדים.
זכרו | 31-05-2021 13:05
וזה מה שהולך לעשות שר האוצר (!) ליברמן, בתמיכת לפיד ומרצ, ובשתיקת בנט.
הרב קוק
שי | 31-05-2021 18:02
הרב קוק היה הרבה יותר קרוב לחרדים מאשר לבנט. ואין ספק את מי היה מעדיף. לזכור הרב שלמה זלמן אוירבוך והרב אלישיב היו מבאי ביתו. אל תשא את שמו לשווא.
3
אהבת ישראל- אחדות בין הפלגים ולא העמקת הקרע.
שמשון | 31-05-2021 13:10
אהבת ישראל- אחדות בין הפלגים ולא העמקת הקרע.
4
יישר כח ...
אכפת לי | 31-05-2021 13:16
יישר כח
5
תפקיד הרבנים זה...
זלמן נדלן תקשורת מוסדות חינוך וקומבינות בע"מ | 31-05-2021 13:20
תפקיד הרבנים זה לעשות לביתם לאנשים ולייצר כמה שיותר קומבינות כדי להיטיב עם כל מי שמוכן להסתופף בצילם תבוא לבית אל ותראה
נכון,אבל שכחת את העיקר : להסית ולהרבות שנאה .
דין רודף | 31-05-2021 14:00
חכה עוד קצת ותראה.
6
כן, ממשלה שליברמן שר בכיר בה היא ממשלת שנאה
אבי | 31-05-2021 13:28
יש נטייה כזו בחלקים גדולים בציבור הדתי ליברלי- שאהבת ישראל היא רק למי ששונה ממך 180 מעלות. רק לתל אביבים שמאלנים שנגד כל דבר יהודי שזז פה. אבל עם החרדים ועם הציבור המסורתי, אלא שבאמת יש לנו איתם מחנה משותף רחב, דווקא מולם פותחים מלחמות על ימין ועל שמאל... שלא לדבר על השנאה שהרבה מהדתיים הליברליים רוחשים לציבור התורני שבציונות הדתית.. אז כן, ליברמן וכל המנדטים שלו הם שונאי חרדים ויהדות. לפיד בנה את כל הקמפיין שלו נגד הציבור התורני בציונות הדתית ושלא לדבר על מרץ... אז חאלס! אהבת ישראל בונים בהדרגה. קודם תתחברו למי שקרוב לכם אחכ לרחוקים. חלקים גדולים מהציבור הדתי ליברלי דרושים לבדק בית רציני אצלם ובאידיאולוגיה שלהם...
7
הראי"ה קוק
זוננפלד | 31-05-2021 13:34
אני רוצה לתקן השנאה לציבור החרדי איננה בעיקר מהשמאל הישראלי אלא בעיקר מהציבור הדתי לאומי כל חרדי שנזקק פעם לשירות מפקיד דתי לאומי יכול להעיד על כך שהם נוטפים שנאה על נבול האנטישמיות תורתו הטהורה של הרב קוק כללה מלכתחי לה שנאה עצומה לחרדים כמו שאפשר לראות מאגרתו לבעל הדורות הראשוני ם ודווקא כלפי השמאל הרדיקאלי על כל הזימה והשגיונות שלו הם מרגישים רגשי נחיתות ובנט זה התוצאה
8
בנט השקרן הנוכל...
ציפי | 31-05-2021 13:40
בנט השקרן הנוכל הבזוי והנאלח ששיקר לציבור בוחריו בעד אתנן מסריח, הבוגד הכי גדול שקם במדינת ישראל, תזכר לדראון עולם
למה הצבעת לו ?
שמואל | 31-05-2021 18:00
אז למה זה מטריד אותך ? אני הצבעתי ולא מתבטא כך..
9
תודה רבה!
א | 31-05-2021 13:44
.
10
ציוני יהודי
משה | 31-05-2021 13:56
נמחקה כל הציונות היהודית המיזרחית .אין בכם אמונה .הולכים נגד גדולי ישראל שנמשלו כמשה ואהרון. ואתם יודעים את זה טוב .תתחזקו ושימו כיפה שחורה .
11
אני מכיר בחורים שמשתגעים בישיבות הסדר
יונת | 31-05-2021 14:13
איך זה שבחורים משתגעים לכל החיים בישיבות הסדר ושום רב לא מדבר על זה???
12
איפה אבירי הדמוקרטיה מוסר ואתיקה?
יהודי פשוט | 31-05-2021 14:22
איך בתוך רב , מנהיג דתי אתה לא מתקומם על גניבת הדעת של מפלגת ימינה? למה אתה לא מתקומם שבנט לא עומד בדיבורו? האם מותר לשקר למען הדת? האם מותר לרמות ולגנוב קולות ? איפה האמירה הערכית שלך בנושא?
13
מי שמצרף את...
מישהו | 31-05-2021 15:54
מי שמצרף את ליברמן בשותפות הוא תומך בשיח של שנא טהור יותר מכל מחנה הימין ביחד
14
אשרינו שיש רבנים כמו הרב יהודה גלעד
שמואל | 31-05-2021 17:50
השרידים אשר קרא ה'
15
איך רב יכול...
דנה | 31-05-2021 21:55
איך רב יכול להתייחס למעשה שיש בו רמיה וגניבת דעת, ולא לפחות להתייחס לכך? משהו כמו 'על אף האופן הבעייתי בו הדבר נעשה, בכל זאת...' כלום?! וכי הרב קוק למדנו לאהוב את השקר?
16
כבוד הרב
יוסף | 01-06-2021 0:10
כבוד הרב יהודה, סליחה, אבל רואים שאינך מבין בכתבי הרב קוק! הוא דיבר וכתב רבות נגד ישיבה עם ערבים, ונגד נתינת השפעה לאנשים שלא ישמרו על יהדותה של המדינה! אהבת ישראל אינה טשטוש ערכים והפקרת המדינה לידי הרוצים לפרקה אותה. ודרך אגב, אם אתה רואה את עצמך כממשיך דרכו של הרב סולובייצ'יק- אז גם הוא התנגד לתת כוח לאנשים שלא שומרים תורה ומצוות, וכמשל הגדיר אותם כשומרים על זהב וחושבים שזה כסף (5 דרשות).
17
אז כתב הרב...
יהודה | 01-06-2021 7:58
אז כתב הרב שהוא בעצמו סמול. לשמחתי אתם מיעוט נכחד. אגב אנחנו בודאי זוכרים את אלטלנה.
18
מסר אישי לרב יהודה גלעד
יוני | 01-06-2021 8:15
הרב גלעד. אני מניח שאתה קורא את התגובות כלפיך, אז תראה: ניתן להרחיב רבות לעל הכשלים במאמר שלך (למשל שאתה לוקח ביטויים כדוגמת 'ממשלת שנאה' ווטוען שהכוונה לשנאה של הרבנים לשמאל, בעוד שכוונת הדברים שנאמרו היא שהממשלה הזו מורכבת מאנשי שמאל ששונאים כל מה שקשור לזהות היהודית וכו'; כנל שאתה כבר מחליט שהמודעה של בנט בכפייה, שלא ברור מי הפיץ אותה, היא תוצאה של הדברים של הרבנים כדוגמת עלילות ההסתה הקלאסיות של השמאל) אבל יש דבר אחד שאתה ורבני השמאל לא מבינים: אתם לא רלוונטיים! ההבדל ביניך למשל לבין הרב לונדין שאתה רב מבוגר, ראש ישיבה, ששנים משמיע קול בנושאים בלי שאף אחד לא ביקש - ומספר התלמידים שלך הוא אפסי. הישיבה של גוססת. הרב לונדין לעומתך הוא רב צעיר יחסית עם אלפי תלמדים והשפעה על עשרות אלפים בציונות הדתית. והוא לא לבדו. כל הרבנים הצעירים והמשפיעים הם ימנים וחושבים אחרת ממך. מסקנה - אתה כמו רבני הסוציאליזם בזמנו: חוץ מלקבל מידי פעם חיבוק תקשורתי מזוייף משונאי היהדות, תעלמו בלי להשאיר שום חותם בעולם. חבל
19
הייתי מגיב באריכות...
פם | 01-06-2021 9:54
הייתי מגיב באריכות לכתבה השטותית הזאת, אבל כבר עשו את זה כמה טובים ממני.
20
חזיר
גועל נפש | 01-06-2021 9:54
מנוול
21
כנראה שאתה לא מבין
פינחס | 01-06-2021 16:16
אתה לא מבין שצריך לפעמים גם לצעוק אתה לא מבין שלפעמים צריך למחות ביד קשה אתה לא מבין שגם הרב קוק ידע למחות וגם לדבר בלשון קשה על אנשים כשצריך הרבה מונח על כף המאזניים, ולשים את הידיים על העיניים ולצעוק שאנחנו לא רואים זה לא פתרון אלא אנמיות שששילמנו עליה רבות בעבר. צריך לצעוק נגד העוול הזה, אהבת ישראל זה לא ויתור על כל שאר הערכים
22
מעניין שתקפו את...
יוסי | 03-06-2021 21:57
מעניין שתקפו את נתניהו וירדו לחיי משפחתו בשנאה תהומית לא שמענו את דברי התורה שלך!!
23
בא אחיך במרמה הרב...
גושניק ותיק | 04-06-2021 17:08
בא אחיך במרמה הרב יהודה כתב מאמר יפה מאין כמותו בספרו את קולך שמעתי על המרמה בגניבת הברכות מעשיו. דווקא בשל כך תמוהה השלמתו עם ממשלה שבאה לעולם מתוך מרמה והפרת הבטחות בוטות מצידו של בנט. ממש בא אחיך במרמה