כיצד ניתן להביא את ילדינו אל חירותם הפנימית? - סרוגים

כיצד ניתן להביא את ילדינו אל חירותם הפנימית?

הורות המאזנת אהבה וגבולות היא הורות שמאמינה בדיאלוג, הורות שאינה חוששת להביע דעה ברורה ואסרטיבית, אך גם רגישה ומתחשבת. הורות מתקיימת תמיד במתח שבן אהבה וקבלה לבין גבולות

כיצד ניתן להביא את ילדינו אל חירותם הפנימית?
  (צילום: שאטרסטוק)

שנת הקורונה גרמה לנו לעסוק לא מעט בנושאי חירות. החופש האישי נלקח מאיתנו במידה רבה. היינו סגורים בבתים, ללא יכולת לבחור אם לצאת מהבית, אם להגיע לעבודה/לבית הספר, או אם נבקר קרובי משפחה שזקוקים לנו. לא היינו ממש אדונים להחלטות שלנו, לעשייה שלנו, אפילו לזמן של הילדים שלנו.

מעבר לטנא עם הביכורים, הזר הפורח על הראש ועוגות הגבינה (למישהו יש מתכון מנצח?), ברובד עמוק יותר נמצא בחג השבועות ערך החירות. בני ישראל בשלב הופכים בלכתם במדבר לאנשים חופשיים, שאינם יותר עבדים, המגבשים את תפיסת החרות והעצמיות שלהם כעם ויחידים בתהליך ארוך ומורכב. במקביל, במסע הזה מגיעה קבלת עשרת הדברות. מישהי אמרה לי בהקשר זה: זהו חלק מן החרות, החירות הפנימית של העם ושל כל אחד. ואני תהיתי: איך זו חירות כשמקבלים חוקים שאומרים לך מה לעשות? האם אין זה בדיוק ההפך- מגבלה ולא חירות?

אז כמי שעוסקת בחינוך ובהורות, זה לקח אותי לשם. וזו אכן חרות, לא רק כעם שיש לו עתה חוקים משלו שלא מוכתבים על ידי אף אחד, אלא גם ברמה האישית. חירות תמיד מתקיימת לצד גבולות ומגבלות, שכן אם לא כך, היא אנרכיה ולא חירות, ושברמה החברתית החירות של האחד הופכת להיות הכלא או המגבלה של האחר, וברמה האישית היא לא מאפשרת חשיבה ודיוק.

הורות מתקיימת תמיד במתח שבן אהבה וקבלה לבין גבולות. בכדי להתפתח ילד צריך חום, אהבה וקבלה. אנשים שיהיו שם עבורו תמיד, ללא תנאי ושיביטו בו ויחשבו שהוא הדבר הנפלא ביותר. התקשרות בטוחה עם הורה נוצרת כשההורה זמין לילד בכל פעם שהוא צריך אותו וכשהוא רגיש לצרכיו הייחודים ונענה להם.

ההורה מהווה עוגן לילד, ונמל אליו יוכל לחזור מגיחותיו לגילוי הסביבה. מצד שני, כדי לחוש בטוח ומוגן, ילד צריך גבולות. הגבולות שומרים אותו במרחב בטוח שבו יוכל אכן לחקור, לגלות ולהתפתח ללא חשש מנפילה. דמו את הגבולות לגן ילדים שמתקיים על גג של בניין גבוה (עזריאלי נגיד).

אם אין לגג גדר בכלל, חלק מהילדים יתקרבו לקצה כדי להציץ ויפלו למטה כי לא היה מה שישמור עליהם. ילדים אחרים יצטופפו במרכז מחשש ליפול ולא יעזו לגלות את הסביבה הקרובה להם בכלל. אם הגדר תתחום אזור מצומצם מאוד באמצע הגג, הם לא יוכלו לגלות וללמוד כלל. כאלה הם הגבולות, מספקים מרחב בטוח לגילוי והתפתחות, כזה שלא מסכן את הילדים אך גם לא כובל ומגביל.

כהורים, אנחנו בוחרים את סגנון הסמכות שלנו, העוסק במינונים של קבלה למול גבולות. התפיסה הרווחת היום היא כי הורות המאזנת בין גבולות וחוקים לאהבה ועידוד עצמאות היא ההורות היעילה ביותר המפתחת ילדים עצמאים, אכפתיים ובעלי משמעת עצמית.

כשהורים מכתיבים חוקים נוקשים (מה שנקרא הורות סמכותנית), הילדים אינם מפנימים את הכללים אלא מצייתים בעיקר מפחד או יראת כבוד. לעיתים קרובות הורים בוחרים בסגנון זה כדי להגן על ילדיהם, להטביע בהם עקרונות מוסר ולהעביר נורמות חברתיות שחשובות להם. אבל ללא שיתוף הילדים ברציונל, שיח והתאמה לנטיות האישיות של הילד, הן לא יפתחו ילד חושב ובוחר.

מאידך, הורים שמאמינים בחופש מוחלט, אהבה ללא תנאי ונתינה אין סופית (הורים מתירניים), אינם מספקים את הגבולות החשובים כל כך להתפתחות ילדים, ואינם מלמדים אותם להתמודד עם המציאות, שאם נרצה או לא נרצה תספק להם מגבלות וחוקים, תדרוש מהם להתאמץ, להתפשר, להתמודד עם תחרות ומצבי חוסר הצלחה זמניים, להתאכזב ולקום.

לעיתים הורים בוחרים בדפוס זה מתוך אמונה כנה שאלה יתרמו להתפתחות ילדיהם ולפעמים מתוך חוסר רצון או אנרגיה להתעמת ולהפעיל סמכות. תהיה הסיבה אשר תהיה, אלה אינם תורמים להתפתחות נכונה של ילדים, וזאת אף בלשון המעטה.

הורות המאזנת אהבה וגבולות היא הורות שמאמינה בדיאלוג, הורות שאינה חוששת להביע דעה ברורה ואסרטיבית, אך גם רגישה ומתחשבת, הורות שנוכחת בחיי הילד באופן מלא, הן בשמחות ובחוויות והן באתגרים ובקשיים, הורות שלא חוששת להציב גבולות וגם להציג פגיעות או לבקש סליחה כשטועים.

באלה מלווים ההורים את ילדיהם במסע אל החירות הפנימית, זו שתאפשר להם בכל מצב לפנות למצפון האישי שלהם, לעשות את הבחירות הנכונות, להתפתח במלואם ולמצא משמעות ודרך גם בזמנים הקשים של החיים, במסע במדבר החיים, ובהגעה לארץ המובטחת של קיום חיים מלאים, מממשים וכאלה שמתחשבים גם באחרים.

 

ד"ר ניבה דולב, ראש המחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו