פרשנות: נאומו הטוב ביותר - סרוגים

פרשנות: נאומו הטוב ביותר

בניגוד למופע התרשימים מלפני שנה, הנאום הערב צריך להיחשב לאחד הנאומים הגדולים של ראש הממשלה. באומנות לוליינית וללא כל גימיק ויזואלי ממשי הצליח ראש הממשלה לגעת בהיסטוריה המשותפת לעם היהודי והאיראני מימי כורש ועד היום ובשיאו הוא קבע חד משמעית את עמדתה הדווקנית של ישראל בנוגע לגרעין האיראני כשהוא מאיים בלשון רכה אך תקיפה בפעולה ישראלית נגד טהרן גם ללא תמיכת העולם וארה"ב

author-image
פרשנות: נאומו הטוב ביותר
  נאום שייזכר לדורות. נתניהו (פלאש90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הערב לבימת הנשיאות של האו"ם כשגם בישראל וגם בעולם מסוקרנים לראות כיצד הוא יתמודד עם מתקפת החיוכים האיראנית של הנשיא חסן רוחאני. רבים העריכו שראש הממשלה יחפש גימיק מסוג חדש שדרכו הוא יפוצץ את הבלון שניפח רוחאני. כל הציפיות האלה התבדו כשהעולם שמע את אחד הנאומים המדויקים והשקולים ביותר שהשמיע ראש הממשלה אי פעם בעצרת הכללית של האו"ם כמו גם בארץ.

מתברר שהדרך המרכזית אותה בחר נתניהו, כדי להדוף את האופנסיבה האיראנית, היתה בנאום סולידי לחלוטין בו התוכן היה חשוב יותר מאופן הצגת הדברים. כך כשהוא ממעט מאד להתנועע על הבימה, ממעט להפעיל את ידיו או כל סוג של מימיקה גופנית, נאם נתניהו, כשהרמות הקול היחידות שלו מיקדו את תשומת הלב של היושבים באולם בנקודות השיא של הדברים: המוכנות להלחם לבד בהתגרענותה של איראן גם בלי תמיכת העולם, ושיבת ציון של הדור האחרון שמגשימה את חזון הנביאים והחירות אליה שאפו המכבים.

נאומו המלא של נתניהו בעצרת האו"ם

דווקא הנאום הזה בניגוד למופע התרשימים מלפני שנה, צריך להיחשב לאחד הנאומים הגדולים של ראש הממשלה. באומנות לוליינית וללא כל גימיק ויזואלי ממשי הצליח ראש הממשלה לגעת בהיסטוריה המשותפת לעם היהודי והאיראני מימי כורש תוך הזכרת היחס החם שנגדע באחת עם עלייתם לשלטון של האייתולות בשנת 1977. משם עבר נתניהו לשרשרת הפיגועים שהוציאה איראן לפועל נגד מדינות העולם: ארה"ב, צרפת, ישראל ואחרות. ולבסוף הסבר מפורט של ההונאה האיראנית בבניית הכורים הרבים והיכולות המרשימות אותה היא מרכזת בתחום.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

בהקשר לכך לגלג ראש הממשלה על אלו הטוענים שהדרך הדיפלומטית תצליח ללא סנקציות כשהוא מצטט מאמר מערכת מופרך של הניו יורק טיימס בנוגע להצלחת המו"מ המדיני עם צפון קוריאה. מתוך הארכנות הפרטנית הזו יצר נתניהו שיא רטורי שקט בעל עוצמה רבה כשבשליש האחרון של הנאום, במה שצריך להיחשב כשיאו, קבע ראש הממשלה חד משמעית את עמדתה הדווקנית של ישראל בנוגע לגרעין האיראני כשהוא מאיים בלשון רכה אך תקיפה בפעולה ישראלית נגד טהרן גם ללא תמיכת העולם וארה"ב.

האמירה החדה והשקטה הזו חתכה את האולם והשיגה אפקט ששום תרשים לא היה מצליח ליצור, וכל זאת כשראש הממשלה כלל לא מרים את קולו.

מציאות זו המחישה את המשפט היהודי העתיק כי מים שקטים חודרים עמוק. ברור שהשקט של ראש הממשלה רעם אתמול בוושינגטון, לונדון, פריז, קנברה וגם בטהרן כשמאות אנליסטים מנסים לקרוא את הדברים שלא נאמרים אלא מוחבאים בין השורות והחיוכים.

סוף הנאום היה מבחינה רבה נתינת שהות זמן לנציגים הרבים ולמאזינים שישבו באולם לעכל את הדברים כשראש הממשלה מתייחס בקצרה לנושא הפלסטיני ולויתורים הרבים להם ישראל מוכנה, כשאת הנאום מסיים נתניהו בציטוט דברי הנביאים ביחס לשיבת ציון בימינו. על הדרך חזר נתניהו לסבו ולאחיו שהתמודדו עם האנטישמיות האירופית והדגיש כי מדינת ישראל היהודית, היא ביתו האמיתי והנצחי של העם היהודי.

בשורה התחתונה ניתן לקבוע כי דווקא הערב כשהוא מודע למצבה המדיני הקשה של ישראל, הצליח ראש הממשלה להעביר את המסר שלו בנחישות ובתקיפות שהתמוססו וטבעו בנאומים הקודמים בשלל הגימיקים בהם השתמש ראש הממשלה. מבחינה זו בפעם הראשונה ראינו את ראש הממשלה בעוצמתו ובגדולתו כרטוריקן ומנהיג ישראלי ציוני אמיתי.

==

אסף גולן הוא עורך המהדורה היומית של 'מקור ראשון'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
נאומיו של נתניהו ם אולי מלאכת מחשבת של מילים אך שום קשר
| 02-10-2013 13:40
למה הוא חושב, או יעשה, או מאמין. כבר הנאום "הטוב ביותר" משנה שעברה התמסמס מזמן. אבל מה? יופי של מלים (ולפעמים ציורים)
2
מוטי מהפייסבוק
יאיר | 03-10-2013 15:13
שירבו כמוך בישראל יהודים מתוקים כל כך...