אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

באיזה עולם, אישה צריכה לשתוק את עצמה לדעת?

אנחנו פוקדות את בית הכנסת בימי שבת. מקשיבות לדברי התורה קשב רב, אבל בבית הכנסת בצפת בפסח האחרון הרגשתי שאני חוזרת מאה שנה אחורה וכבר לא יכולתי לשתוק יותר

באיזה עולם, אישה צריכה לשתוק את עצמה לדעת?
  (צילום: שאטרסטוק)

בשבח זכות הצעקה

יוסף חיים ברנר לא חפץ בתפקיד פוליטי או מנהלי, ולא הוצע או נבחר כציר לוועידה; אלא שהיה אורח מכובד ואהוב בדיוניה הסוערים, שעסקו בשאלות ייסוד וראשית הדרך. באחת מהישיבות, הרים לפתע ברנר את ידו ופנה בזעף אל אחד הדוברים: "אבל מה יש לך לומר לעצם הדבר?!"

יושב ראש הישיבה העיר לברנר: "חבר ברנר, אינך ציר. אין לך רשות הדיבור."

וברנר ענה: "רשות הדיבור אין לי. אבל זכות הצעקה יש לי".

כשנתקלתי בביטוי זכות הצעקה. הבנתי שי.ח. ברנר טבע ביטוי שנכון גם 90 שנה אחרי.

ברשומה זו ברצוני לתת את הדעת על היותי אדם שותק בעזרה בבית הכנסת. אנחנו פוקדות את בית הכנסת בימי שבת. מקשיבות לדברי התורה קשב רב. ואין זה משנה מי הדובר אוזנינו כרויות אל דבריו. לאורך השנים אני מקשיבה קשב רב לשיחות בענייני פרשת השבוע, במקומות בהם נהוג ומקובל להסיט את הוילון, אני זוכה לראות את פני הדובר ואם לא את פניו את בבואת פניו.

אבל לאורך השנים קרו מספר סיטואציות בהם לא יכלו אוזניי לשאת את הציפיה המונחת שאשתוק.

עוד באותו נושא

צפו: הצעקה של האישה הדתייה | פואטרי סלאם


8

בבית הכנסת בצפת חזרתי 100 שנה אחורה

בחג פסח האחרון התארחתי בעיה"ק צפת. בערב החג התפללנו באחד מבתי הכנסת בעיר העתיקה בקרית האמנים. בית כנסת שרוחו של הרב קרליבך שורה בו. על כן חשבתי שיש מקום מכבד לנשים. התפלאתי מאוד כשהאדם שדרש בערב שבת בין קבלת שבת לתפילת ערבית דיבר בזכותן של נשים אך רק בדגש על הזכות הגדולה שיש להם לשלוח את בעליהם לבית הכנסת ולבית המדרש.

הוא דיבר בהתרגשות רבה על נשים שמוסרות נפשן אף בימי החול ומאפשרות לבעליהם להתפלל גם מנחה ומעריב ללא כל בקשה או דרישת עזרה בעבודות הבית ובטיפול בילדים על אף שאלו הם שעות ההמולה והלחץ. וחזר וחתם בכך שזו זכות גדולה ואנחנו צריכות להודות עליה ושהלוואי ונזכה כולנו לשלוח את בנינו ללמוד תורה ושהשכר על כך לנשים רב הוא.

בבית הכנסת שהו נשים צעירות. בעלות תשובה אולי. ואני פשוט הרגשתי שזה מסע אחורה בזמן למאה הקודמת, זה היה נשמע אנכרוניסטי. הגבהתי את קולי ואמרתי הלוואי שנזכה גם אנחנו ללמוד תורה ושזה דבר בעל ערך גדול בפני עצמו.

אני לא שמחה בסיטואציות האלו. הלב שלי דופק מהר. וזה מביך במידה מסוימת. אבל איני יכולה לשתוק ויותר מכך אני מרגישה מצווה לדבר.

אישה צריכה לשתוק את עצמה לדעת

נתקלתי הבוקר בזכות הצעקה של ברנר, והבנתי שהקריאה שלו נכונה למצבים שונים ואפשר לאמץ אותה בשיח שלנו על מקומן של נשים בבית הכנסת. אני מדברת על אלו הלא קרואים שמוזמנים לקחת חלק בתפילות בית הכנסת אך מתבקשות באופן בלתי רשמי כזה או אחר לשמור על זכות השתיקה. להיות אילמות מאחורי המחיצה.

לפעמים אני חושבת איך ייתכן שכל בר בי רב ידרוש דבר תורה בין מנחה למעריב. בין אם הוא סיים שנת מכינה בודדת ובין אם למד יותר בעוד אישה יכולה להיות למדנית כזו שהקדישה את מיטב שנות בחרותה ללימוד התורה ויהיה עליה לשבת מאחורי הפרגוד, ולשתוק. לשתוק את עצמה לדעת.

כשיצאנו מבית הכנסת אמר לי בני הגדול. איך ידעתי שתעני לו. זה היה כה מתבקש. חששתי שבני משפחתי יחושו מבוכה ואולי כעס שאני בכלל אורחת שם ומה אני מגביהה את קולי מהעזרה. מחוצפת. שמחתי שדבריי התקבלו בנעם ואהדה.

בנות גידלתי ורוממתי. אך יותר מכל הענקתי להן את הרשות. גם אם לא לדיבור, בהשראת לי.ח ברנר את הזכות לצעקה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
29 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
אני מבין לליבך.....
גיל | 26-04-2021 11:05
אני מבין לליבך.. אבל הצניעות של עם ישראל והקדושה חזקים מהכל.. צאי לך בעקבי הצאן אל אמותינו הקדושות אל מרים הנביאה ואסתר המלכה שידעו להשפיע להוביל ליזום ולא איבדו את צניעותן. לדבר בפני ציבור רב של גברים בבית כנסת זה לא צנוע ולא מקובל. את יכולה לעשות השפעה גדולה דרך נשים בשירה באומנות ובהרצאות של שיעורים. את יכולה ללמוד מנחמה לייבוביץ' לכתוב מאמרים ולפרסם גם לגברים. ולפעמים אולי גם ללמד פרונטלית בפורומים מסוימים פחות בבית כנסת מלא... וכן יש לך שליחות גדולה לעודד את הבנים שלך ללמוד תורה. בכלל העבודה החינוכית של האשה היא גדולה מאד ובה תלוי העתיד של עם ישראל. וקודם כל הבנים כי כלל גדול שגדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה. גם את הבנות צריך ללמד אבל התורה היא ציווי היא עול מלכות שמיים ולכן קודם כל עושים את העיקר ואז את התוספת. שאי ברכה ושנזכה כולנו לקדש שם שמיים ברבים
אסתר הייתה צנועה
אסתר המלכה | 27-04-2021 12:30
אסתר הייתה צנועה , מבחינתה היא לא רצתה להינשא לאחשוורוש עד שבא מרדכי ואמר לה- מי יודע אם לעת כזו הגעת למלכות...ואם החרש תחרישי... זה היה הנסיון שלה. היא הייתה צנועה. זה ממש שונה מרצון של אשה שיראו אותה.
2
כדאי לך לטפל ברגשי הנחיתות שלך
אישה | 26-04-2021 11:26
כל הפמיניסטיות עם בעיות נחיתות, קצת כבוד עצמי שלך כאישה
האישה הזו היא אדם, לא חפץ ולא חיה
לא אתה לא אמיתי... | 26-04-2021 23:22
באיזה זכות אתה מדבר אליה ככה? אתה בכלל מבין מה זה להיות במקום שאומר שכל הערך של בעולם זה לא לבקש מבן הזוג עזרה בקיפול כביסה???
לגמרי
יעקב כהן | 26-04-2021 22:29
קחי פסיכולוג, ויפה שעה אחת קודם.
בושה וכלימה ,
np | 26-04-2021 12:10
צודק, וגם עיתון סרוגים מגדיל עשות ומפרסם הבלים אלו. מענין מה יהיה השלב הבא באבולוציה הפמיניסטית...
3
זכות הצעקה
לצעוק | 26-04-2021 12:45
אם באמת כואב לך המעמד שלנו הנשים - נראה אותך באה לכותל לצעוק על הרפורמיות שמבזות אותנו, שלוגעות על האמונה שלנו, שנלחמות נגד קדושת המקום הקדוש היחיד שפתוח בפנינו. כי אם זה כל כך מפריע לך שאין מספק הערכה ללימוד התורה של הנשים - אדרבה, נראה אותך זועקת על הפגיעה בעולם התפילה שלנו. על כך שבאים ומחללים דווקא את קדושת המקום הקדוש של הנשים - שפוגעים ברגשי הדת שלנו - שפוגעים באמונה שלנו - שפוגעים בחיבור שלנו אל הקבה.
כשבא איזה...
ישראל | 26-04-2021 20:35
כשבא איזה גוי עם צלב גלוי על הצוואר ושם פתק בכותל זה לא פוגע. כשבאים מאות חיילים לעשות השבעה עם משפחות שלא לבושות בצניעות זה לא פוגע. אבל כשבא קומץ של נשים להתפלל תפילת ראש חודש ולקרוא בתורה, זה פוגע??
הר הבית...
עלה | 26-04-2021 20:26
הר הבית פתוח בפנינו, רק צריך להגיע קצת קודם. תצעקי על בזוי המקום הקדוש ביותר - ולא רק על קיר התמך. בואי, יש שחרית ומנחה כל יום, אחרי טבילה כהלכתה. גדלי את רגשי הדת שלך, את האמונה שלך, את החיבור שלך לה'. השאירי אותן לשיר ולהפגין בפני קיר. עלי ההרה מקום בו שיכן ה' את שמו הגדול. בואי
. ...
"כן, אבל הרפורמיות" קלאסי | 26-04-2021 20:04
.
4
תלחמי עכשיו או תשתקי לנצח
גבר גבר | 26-04-2021 16:10
עם גורמים חשוכים כמו תנועת נעם שעכשיו בציונות הדתית אל תתפלאי אם עוד כמה שנים תקבלי עונש סקילה על התנהגות כזאת.
קודם תקיים...
ישראל | 26-04-2021 20:32
קודם תקיים את פסיקת הרמבם שמותר לאישה לצאת עד פעם בחודש מהבית.
זו תעמולה מכוערת
אבנט | 26-04-2021 18:44
במקום סיסמאות ודמוניזציה, תנו טיעונים ענייניים. לתורה יש אמירה, ומי שלא טוב לו - יכול לעזוב. הוא רוצה משהו שהוא לא התורה? בכבוד ובמקום אחר. זאת התורה לא תהא מוחלפת - או שגם הרמבם כבר נפסל בקרב אליטות מסויימות בציונות הדתית??
5
קול באשה יותר מבקיעת רקיעים
שמעון הבן של יוחאי | 26-04-2021 17:33
אם קול שופר בוקע רקיעים, מה על קול באשה הפנימי שמוציא את אשר על ליבה? וליבה, האם צריך להיות שותף לזרים חיצוניים?!
6
צעקת לגימה
אבנט | 26-04-2021 18:42
אני רוצה להתייחס רק למשפט המודגש של הגברת. א. היות ובערכים של תורה עסקינן אז יש לזכור ולא לשכוח כי הגבר מצווה בתלמוד תורה, ואם אינו עושה את זה או מתרשל בזה אז הוא עובר עבירה. ככה קל. ואילו האישה אינה מצווה, ולכן אף על פי שתלמוד תורה הוא חשוב מאוד הרי שאינו בגדר מצווה. זה קל להתבכיין על ההבדל, אבל האישה כשרוצה לומדת וכשלא רוצה לא, וחייה יישארו זכים באותה מידה. ההבדל הזה בהחלט גוזר תיעדוף אחר, הן בחיים האישיים והן בחיים המשפחתיים. וכבר אמרו רבותינו שגדול המצווה ועושה משאינו מצווה ועושה. ב. משמחת בית השואבה למדנו שבכל מקום שיש קדושה יש לשים דגש נוסף על פירוק של כל סממן מיני שהוא. כך בעזרה בביהמק וכך בבית הכנסת. הסיבה למה אישה לא תנעים את קבלת שבת מול קהל רב היא לא מחודשת או מפותלת - הדבר זהה למופע שירת נשים. ואין שום דבר בכך ששם מדובר בשעה שלימה של שירה, וכאן בזמן קצר יותר או במשפטים קצרים יותר. השירה היא היינו הך. ג. נשים לומדות תורה. ד. סעיף א נכון גם לעניין חובת התפילה. ועוד יש להוסיף, כי יש מעלה מיוחדת *על פי התורה* לקיבוץ של מניין גברים. למה? אחרי 120 יהיה אפשר לשאול את נותן התורה. ה. העובדה שכל זב חותם יכול לדרוש ברבים לא בא להכשיר כל זבת חותם לדרוש ברבים. זו עובדה שהפיתרון שלה אינו לפתוח כל רסן, הלכתי ורעיוני, אלא לתקן כללים למי שראוי לדרוש. וברור שזה צריך להיות מי שיש בו תורה במילואה. ראוי שזה יהיה רב הקהילה. ו. זו לא פעם ראשונה שכל מי שרוצה לשפוך מילים מפיו, מתהדר בנוצות של משפטים מאנשים חשובים. ברנר, הרב קוק - כאילו שזה אמור לתת גם גושפנקא לתוכן שנאמר. רדוד ופתטי. יש טיעונים עניינים - תנו אותם. אין כאלה? תשתקו את עצמכם לדעת. עד שתדעו מה אתם באמת רוצים לומר.
הגבר יוצא...
ישראל | 26-04-2021 20:30
הגבר יוצא ידי חובת לימוד תורה בהלכות שהוא אומר אחרי ברכת התורה, בקריאת שמע ופיטום הקטורת. מעבר לזה אין כל הבדל, ולימוד התורה וודאי בחלק ההלכתי נצרך לשני המינים.
איך הצלחת...
אפוד | 26-04-2021 20:21
איך הצלחת לכתוב משפט שמוציא את לימוד התורה מכלל מצוות, לא כאב לך בבהונות? זו מצווה ותשאר מצווה - כי היא מצווה לעצמה - לא כי אתה למדת םחות מכל אחת אחרת. גדול מצווה ועושה יותר ממי שאינו- אין זה משנה את המצווה עצמה, בוודאי לדעות שמברכות עליה ברכת המצוות. אך גם לדעות שלא, לא יעלה על הדעת לא לקרוא לה מצווה. זה לגופו של עניין. ולגבי סדרי עדיפויות, לך למנחה גדולה ולערבית מאוחרת ותעזור בבית עם האכלה מקלחות השכבות, זה סדרי עדיפויות. אולי תספיק גם דף יומי ורמב''ם יומי אחרי ערבית.
7
אויש תנוחי
אני | 26-04-2021 22:28
פנימיזם פה, פמיניזם שם, פמיניזם פמיניזם כל הזמן. די!! אם חסר לך צומי תפתחי ערוץ ביוטיוב ותעזבי אותנו
כל המאמר...
שלמה | 28-04-2021 9:39
כל המאמר הוא פמניזם, אתה כל כך שקוע בתוך פמניזם שאתה אפילו לא שם לב לכך. כשמישהו יושב הרבה זמן בשירותים הוא כבר לא שם לב לריח המסריח...
וואו, תנוח! במקום לקרוא את הכאב שלה
נמאסתם חשוכים | 26-04-2021 23:24
ולא אמרה מילה אחת על פמיניזם. איזה אדם עלוב אתה.
8
ורד כל הכבוד לך, כתבת מעולה!
כואב לי לקרוא | 26-04-2021 23:26
ואני גבר
9
תגיד לי, מגיב אינטיליגנט בשם "אבנט"
אישה כלשהי | 26-04-2021 23:33
אני רואה שאתה ממש מבין גדול בתורה ובהלכה. ממש יודע מה כתוב בה ומה לא כתוב בה. ומסתבר שזה ממש ברור לך. אם תוכל להסביר לי איפה רוכשים את הבעלות הזאת על התורה, אני גם רוצה להיות הבעלים של התורה, ולירות ככה מהמותן שטויות בשם התורה, זה נראה לי מדהים וקל ופותר מלא בעיות...
10
אז צאי לנו...
בבר מבבר שבע | 27-04-2021 9:36
אז צאי לנו מהוריד ואם זה כל כך בוער לך, לכי לך לבית תיפלה רפורמי או קונסרבטיווי עם החברים האשכנזים שלך. אנחנו לא רוצים להשתנות. זה לא בתוכנית שלנו בשנים הקרובות.
11
לא השתכנעתי
בבא | 27-04-2021 10:16
גדלנו עם אימהות חזקות שדיברו ולא שתקו. אבל בבית הכנסת יש כללים, וכן, לא חזרת מאה שנה אלא אלף אלפיים או יותר, כי את התפילות והמנהגים האלה לא קבעו אתמול אלא מזמן. והגיע הזמן לכבד את המורשת של העם שלנו, לכל זמן ועת. זה שאת בענין של לימוד תורה, בסדר גמור. אבל לבוא ולשלול מסר נכון מתקופת התלמוד שעד היום רוב המאמינים מיישמים, זו כבר טעות עמוקה. אם כל דרשן יאלץ לפתוח את ספר הפוליטיקלי קורקט מבית המדרש הפמיניסטי אז נאלץ אנו הגברים לפרוש ולהקים מנינים גבריים כדי לא למות משעמום בבית הכנסת.
12
איף איזה טרחנית....
שני | 27-04-2021 11:19
איף איזה טרחנית. זה לא בית הכנסת שלך, אל תתערבי במה שקורה בו, מי שהלך לשם לא פחות חכם ממך ובחר להתפלל שם מתוך בחירה מודעת. התנשאות לייטית קלאסית מה שנכתב פה
13
א. גם בצפת יש פסיכולוגיות. יכלת לדבר איתם!
דתיה | 28-04-2021 20:25
ב. אם את כזאת למדנית, מה דעתך למחוק את הקטע בגמרא שהזכות של הנשים זה שהם מחכות לבעליהם שחוזרים מלימוד תורה? ג. מסכן בעלך. סליחה, אישך
14
למה כולם פה ביקורתיים עליה? היא צודקת! מחילה
אחת | 28-04-2021 22:10
מחילה מכבודו של הדרשן, אבל תפילה זה לא לימוד תורה!!!! למה להשוות ביניהם? בתקופות בהן זמני השקיעה מתאחרים, בעל אמיתי מסור, יכול לחשוב טיפה איך ניתן גם להתפלל מנחה במניין כהלכה, וגם לעזור לאישה בשעות קריטיות אם היא ככ צריכה. ניתן להתפלל מנחה מוקדמת, וערבית מאוחרת. קצת גמישות ויצירתיות פותרים את הבעיות. בניגוד לתפילה- בדכ זמני לימוד התורה של הגבר קבועים ונשים שולחות את בעליהן ללמוד בשמחה ובחפץ לב.
15
מאה שנה לא יספיקו לך ללמוד למה את טועה
צחי | 28-04-2021 23:01
חזל שידעו את מהות העולם כפי שהוא ולא כפי שהתקשורת ורוח הרחוב יוצרת ידעו במה להעריך נשים וידעו היטב למה התורה חייבה גברים בלימוד תורה ולא נשים גם אם תלמידי שנים רבות לא תגיעי לקצה הבנה של הענין כי חזל קבעו נשים דעתן קלה ואל תקחי זאת כפגיעה זו מחמאה מחזל לכשתלמידי תבני
16
את רואה מדוע...
שמעיה | 30-04-2021 11:05
את רואה מדוע נשים לא צריכות לבוא לבית הכנסת-רק רע יוצא מזה.