בושה: ילדים יכולים להיכנס לקניונים אבל לא לבתי כנסת - סרוגים

בושה: ילדים יכולים להיכנס לקניונים אבל לא לבתי כנסת

אם הקהילה שלי או שלכם תארגן נסיעה לשופינג משותף בקניון הקרוב או לסיור קהילתי במוזיאון, היא כנראה תוכל לעשות זאת, גם עם הילדים, בלי בעיה. אבל להתפלל בבית הכנסת אסור לנו

אלישיב רייכנר
בושה: ילדים יכולים להיכנס לקניונים אבל לא לבתי כנסת
  (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

בבית הכנסת הגדול שבתמונה כאן, יש מקום ליותר מ-300 איש, גברים ונשים. ובכל זאת, נכון להבוקר, בתו סגול יכולים להתפלל בו רק עשרים איש, ובתו ירוק רק עד חמישים אחוז מהתפוסה. המשמעות היא שקהילה שיש בה משפחות עם ילדים, לא באמת יכולה לחזור להתפלל בבית הכנסת תפילות קהילתיות כי ילדים עד גיל 16, צריכים להישאר בחוץ.

זה מה שקורה אצלנו בפועל. אנשים לא מוכנים, בצדק, לוותר על תפילה עם ילדיהם, ולכן למרות שבירוחם אין עכשיו בכלל חולי קורונה, בלילות שבת עדיין אין תפילה בבית הכנסת שלנו, וגם ביום העצמאות הקרוב לא תתקיים בו תפילה קהילתית חגיגית.

עוד באותו נושא

ההקלות כבר כאן: מה נפתח ומה יאפשר "התו הירוק"?

אפשר לארגן תפילה בקניון הקרוב

אבל אם הקהילה שלי או שלכם תארגן נסיעה לשופינג משותף בקניון הקרוב או לסיור קהילתי במוזיאון, היא כנראה תוכל לעשות זאת, גם עם הילדים, בלי בעיה.

אם תלכו הבוקר לקניון או למוזיאון תראו שם משפחות שלמות בחלל סגור. לכל קניון יכולים להיכנס מחוסנים ולא מחוסנים, בהתאם לגודל – אדם אחד לכל 15 מטרים רבועים. גם בחנויות, תנאי הכניסה הם בהתאם לגודל. בחנות קטנה – אדם לכל 7 מטרים, ובחנות גדולה אדם לכל 15 מטרים. גם למוזיאונים יש כניסה של ילדים ונוער בהתאם לגודל. למוזיאון בגודל של פחות משלושת אלפים מטרים, אפשר להכניס אדם אחד לכל 7 מ"ר. למוזיאון גדול יותר – אדם אחד לכל 15 מ"ר.

אבל אם בסוף השופינג הקהילתי או הסיור יחד במוזיאון, הקהילה תרצה גם לקיים תפילה בבית הכנסת שלה, היא לא תוכל. הילדים ידרשו להישאר בחוץ.

במה נגרע בית הכנסת מהקניון והמוזיאון? כנראה בכך שאין לו לובי פוליטי. לאף אחד סביב שולחן מקבלי ההחלטות, לא דחוף להחזיר אותנו לבתי הכנסת. לקניונים יש לובי של אנשי עסקים וכלכלה. למוזיאונים יש לובי של אנשי תרבות. עיני לא צרה במוזיאונים ובקניונים. אני מבקר גם שם ונהנה. אבל מאכזב לגלות, כמעט בכל שלב לאורך הקורונה, שבמדינה יהודית, בית כנסת חשוב פחות ממוזיאון ומקניון.

==

אלישיב רייכנר הוא עיתונאי מקור ראשון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
כמה יכולים להתפלל...
ממ | 11-04-2021 11:54
כמה יכולים להתפלל במסגד?
ערבי כמוך פטור...
ממ | 11-04-2021 15:53
ערבי כמוך פטור מתפילה
2
האשם בכך הוא יו"ר וועדת החוקה מיהדות התורה
יעלי | 11-04-2021 12:12
שהוא זה שלחץ על החלת הדרכון הירוק והוא זה שלא דאג לבתי הכנסת או למתפללים שלא חוסנו ושהיו רוצים להגיע לתפילת שבת במינימום לאחר בדיקה.
3
ילדים קטנים באמת...
מירי | 11-04-2021 13:23
ילדים קטנים באמת מקומם בבית. השאר יכולים להיכנס. יש איסור אבל אין פיקוח ואף אחד לא מגיע לתת קנס...
4
בכ"ז זה מסכן את עצמו ואת הציבור
נקודה מוצא שגויה | 11-04-2021 13:31
מי שלא מחוסן מסכן את עצמו ואת הציבור כולו. פשיטא.
5
מסקנה שגויה
טעות סופר | 11-04-2021 14:18
אלישיב רייכנר הגיע למסקנה שגויה למרות שאולי דבריו נכונים. למסקנתו במדינה יהודית, בית כנסת חשוב פחות ממוזיאון ומקניון - אבל לפי דבריו בעצמו המסקנה היא רק: שלבתי כנסת אין לובי חזק סביב שולחן מקבלי ההחלטות *ולא* שבית כנסת זה פחות חשוב למאן דהוא. ודווקא נחמד לחשוב שביום העצמאות הזה נחגוג את העובדה ואת האפשרות שבמדינת היהודים אנו יכולים להתפלל ברחובה של עיר ובכל מקום ציבורי במשך יותר משנה ללא כל מורא. ושהתפילה יוצאת ממקומה במוזיאון של בית כנסת. ובמצב של מגיפה עולמית שהכל לא נורמאלי, הרי זה רק קנטרני לתלונן על כך שהחזרה לשגרה נעשית לפעמים ולרגעים אחדים לפי סדר עדיפות שהוא לא נורמאלי. ולגבי הילדים בין 13-16 שיעשו מנייני נוער - זה מועיל מאד לחינוך....
6
1. לא יודע...
רונן פילוס | 11-04-2021 16:54
1. לא יודע איזו קהילה מארגנת נסיעה לשופינג משותף בקניון הקרוב. 2. בקניונים בדרך כלל יש יותר מרחב ותנועה. בבית כנסת יושבים שעות ונושמים אחד על השני.
7
אני יכול להבין...
שמואל | 11-04-2021 17:56
אני יכול להבין שהחיסון מועיל לאדם שלא יחלה אם באו עליו נגיפי הקורונה, אך איך אדם מחוסן הפולט נגיפים מפיו או מגופו, לא מסַכּן אדם הסמוך לו ? האם אדם מחוסן לא נושא נגיפים?
8
כאדם שלא מתפלל,...
חח | 11-04-2021 19:31
כאדם שלא מתפלל, עכשיו אני מצדיק אותך. למה קניון סגור מותר אבל ביכ לא. למה קניון מותר, ובית ספר לא?
גם מודה שלא מתפלל, תודה שאתה שקרן
שמויגר | 11-04-2021 23:24
רוב בתי כנסת פתוחים, בצורה כזו או אחר ולא צריך להשוות מקום קדוש למקומות בילוי בתי כנסת ומקומות בילוי הם לא דומים בכלל ולא צריך בכלל להשוות ביניהם רק בגלל פופליזם של עסקנים סוג ג' שרוצים לתפוס טרמפ על נושא זה שכאילו הם אלה שפעלו פתיחת בתי כנסת רק אל תפסיקו עם מניני החצרות זה רק מוסיף לנוף ולאווירה הישראלית
9
הילדים בארץ צריכים...
ליאור | 11-04-2021 21:18
הילדים בארץ צריכים רק מכות
10
צודק לגמרי ...
דני | 12-04-2021 2:09
צודק לגמרי
11
זו המטרה להרחיק את הנוער מהדת
מרים | 12-04-2021 6:10
זה לא בריאות זה לא שום דבר אחר מאשר זלזול בדת היהודית כמו בחינוך ששם עוד סוגרים את בתי הספר בגלל שעל ידי זה אפשר לסגור גם את בתי הספר הדתיים
12
מי שם עליו...
שלום | 12-04-2021 8:10
מי שם עליו בכלל הולכים רגיל ומתפללים רגיל עם הילדים הכל רגיל זה שהוא סתום ועושה נגד הציבור שבוחר בו יצא חמור חוגג על חשבון הציבור והציבור ממשיך לבחור בו זה כנראה שהיא לא החמור...
13
אם ביבי היה...
רק ביבי! | 12-04-2021 9:19
אם ביבי היה ראש ממשלה הוא לא היה נותן לדבר כזה לקר... אה! רגע... לא! (-:
14
כל עוד נמשיך...
אליעזר בית אל | 12-04-2021 13:31
כל עוד נמשיך בשגעון שהחיסון הוא חרטה ובאמת הוא לא מונע הגבקה ,נמשיך לשחק עם הנגיף בחתול ועכבר. לא נחזור לחיים בחיים.
15
אתם יודעים למה...
אליעזר בית אל | 12-04-2021 13:39
אתם יודעים למה אני מת על הפייס וטוייטר, משום שאני לא צריך לסיים את כל ספר תהילים בכדי שיפרסמו את דעותיי.
16
ערבה ...
ערבה | 12-04-2021 14:46
ערבה