במוצאי השבת האחרונה, הצטרפו גם קהילות האשכנזים לאחיהם הספרדים לומר סליחות.
פיוטי סליחות אלו חוברו ע"י רבנים מתקופת הגאונים דוגמת רס"ג דרך חסידי אשכנז כרבנו גרשום מאור הגולה, רש"י ועד בעלי התוספות וגם על ידי חכמי ספרד כדוגמת ר' שלמה אבן גבירול.
פיוטים אלו כמו הפיוטים שחוברו לימים הנוראים, לשלש רגלים, וכמוהם כקינות לתשעה באב ולשאר צומות, שמשו ומשמשים גם כיום כמקורות וכאסמכתאות לפסקי הלכה. רבנים בדורות שונים ראו ורואים בהם ספרי הלכה לכל דבר, כשמביאים הוכחות למנהג מדברי הפייט. (לדוגמה התוס' במסכת פסחים קיז,ב לומדים מפיוט לשבת הגדול דינים הקשורים לכוס חמישית של ליל הסדר)
על כן מן הראוי שבאומרנו את הסליחות, נשים אל לבנו להבין את תוכנם, כי הרבה הלכות בהשקפה, במידות, בדיבור ובמעשה, טמונות בהם.
למשל ישנם אנשים אשכנזים, המתפללים את כל התפילה בהברה ספרדית, אולם את שם ה' (אֲ-דֹנָי) הם אומרים משום מה בהברה אשכנזית כך "Adonoy".
מה הסיבה לכך? אותם אנשים רוצים להבחין בהגיית שם ה', בין קמץ לפתח, שהרי אֲדֹנַי בפתח הוא חול (אדונים שלי), ואילו אֲ-דֹנָי בקמץ הוא קודש – שם ה'.
אותם אנשים רוצים להימנע מלעשות מחול קודש ומקודש חול. אולם השאלה האמיתית היא האם אבות אבותיהם של אותם אשכנזים אכן הקפידו, על הבחנה מעין זו?
מתוך התבוננות, בסליחות ובפיוטים, שאנו מתחילים לומר בימים אלו, אנו למדים שההברות שבפיוטים, הבנויות בחרוזים, חוברו ונהגו בדומה להגייתן ע"י הספרדים בימינו. אין אצל מחברי הסליחות האשכנזיים הבחנה בין קמץ לפתח, בין צירה לסגול ובין חולם מלא לחסר. נביא להלן מספר דוגמאות, לאי ההבחנה שבין קמץ לפתח ודווקא מפיוטים שמוזכר בהם שם ה' (יְיָ):
למשל: ר' יואל ב"ר יצחק הלוי (מחכמי אשכנז המובהקים, ומבעלי התוספות) – סליחות לערב ראש השנה (סליחה כו) :
או ר' שמעון בר יצחק ממגנצא (בן דורו של רבנו גרשום מאור הגולה) בסליחה לצום גדליה (סליחה מו):
או למשל ר' אליעזר בר שלמה, (מתלמידי ר"ת והרשב"ם נכדיו של רש"י) בסליחה ליום ב' של עשי"ת (סליחה נז):
מיותר לציין כי פייטנים אלו המקפידים בכל פיוטיהם על דקדוקי החריזה בכל שאר הבתים, אינם מבחינים בחריזתם, בין קמץ לפתח.
ולא רק הם אלא גם שאר פייטני אשכנז, קדושי עליון, בסליחותיהם, בפיוטיהם לימים הנוראים ולשלש רגלים, וכן בקינותיהם לתשעה באב ולשאר הצומות, אינם עושים הבחנות מעין אלו.
להפך הם מעולם לא חרזו את שם ה' עם מילים המסתיימות ב"-נוֹי", כפי שזה נשמע בהברה האשכנזית. על כן כל הַמְּשַנֵּה בביטוי שפתיו דווקא בשם ה' מהברה ספרדית לאשכנזית, אינו הולך בדרך אבות אבותיו, רבותינו, הפייטנים האשכנזים, ו"כל הַמְּשַנֵּה ידו על התחתונה".
טָהוֹר קְשֹב חִנּוּנַי
נַקֵּנִי מִכֶּתֶם עֲוֹנַי
מִקְוֵה יִשְרָאֵל יְיָ



מה דעתך בנושא?
34 תגובות
0 דיונים
אשכנזי?
עוד דבר אחד, המחלוקת בין ליטאים וחסידים לא נגעה בעיקרה לנוסח אלא להתנהלות כללית של החיים בתחומים רבים שעיקרם צורת לימוד התורה הרצוי והראוי, שתי נקודות מחלוקת נוספות היו ההתייחסות...
עוד דבר אחד, המחלוקת בין ליטאים וחסידים לא נגעה בעיקרה לנוסח אלא להתנהלות כללית של החיים בתחומים רבים שעיקרם צורת לימוד התורה הרצוי והראוי, שתי נקודות מחלוקת נוספות היו ההתייחסות לתורה (רצינות תהומית מצד הליטאים ועד הפשטה ורדידות מצד החסידים) ומעמד חדש של אדמו"רות מול ה"רב" ופוסק ההלכות הליטאי הקלאסי("צינור" להקב"ה לעומת רב ופוסק "רגיל"). על מנת לבדל את עצמם סיגלו לעצמם החסידים מהר מאד את נוסח האר"י או נוסח הדומה לו מאד אם נבדוק בציציות. רק כדי שנדייק, נוסח זה הגיע לאירופה עוד לפני מחלוקת החסידים והליטאים וישנם כתבי יד בנוסח זה (או בעצם נוסח מקדים שלו אם נדייק) עוד לפני כן באזור. כנראה שהחסידים עוד בתחילת דרכם (וכלל לא ברור אם הבעש"ט הוביל לכך או שחסידיו ייחסו לו התייחסות לכך) החליטו לאמץ את הקבלה "הלוריאנית" מסיבות שונות (באותה תקופה ספר הזוהר היה שנוי במחלוקת גדולה...) ועקב כך שינו גם את נוסח תפילתם. במידה וזה מה שסיפרו לך אתה מוזמן לקרוא את מכתבי בעל התניא לגר"א על מנת להתרשם. גם בתקופה זו (אחרי הבעש"ט) לא כל החסידים אימצו את נוסח ספרד...-) זה לקח עוד קצת זמן...
המשך 08:17 15.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דווקא אשכנזי
דבריך חסרי כל ביסוס היסטורי. משפחתי אשכנזיה החל מהמאה ה-14, לפני כן היו באזור ספרד ולפני כן באזור פרובנס, לשם הגיעו מא"י באזור המאה ה-6 לספירה, יש לי עץ משפחתי שיכול...
דבריך חסרי כל ביסוס היסטורי. משפחתי אשכנזיה החל מהמאה ה-14, לפני כן היו באזור ספרד ולפני כן באזור פרובנס, לשם הגיעו מא"י באזור המאה ה-6 לספירה, יש לי עץ משפחתי שיכול להראות זאת. אחד הענפים הוא השורש של משפחת בנבנישתי (שגם הם הגיעו רחמנא לצלן במקור - מפרובנס ועברו לאזור ספרד במאה ה-10...), המשפחה נקראה במקור "הלוי" (כמה בנאלי...). גלות עשרת השבטים הייתה במאה ה-6 לפנה"ס, אין שום קשר ליהדות אשכנז שתחילתה במקרה הטוב במאה ה-1 לספירה בקיסרות הרומית באזור דרום צרפת של היום, אף חוקר לא יסכים עם מה שכרגע כתבתי ורובם יאמרו לך שתחילת יהדות אשכנז היא במאה ה-7 ומוצאה בהגירה מא"י. אין שום קשר בינה לבין עשרת השבטים שנטמאו הרבה לפני בתוך אוכלוסיית פרס ועיראק או בעצם ממלכת אשור... מקור משפחת לוריא לפני בואם לספרד הוא גם כן באשכנז (פרובנס היא חלק מאשכנז, רש"י הוא דמות מפורסמת מאזור זה...). ממש בקצרה על יהדות מרוקו - מוצאה באופן כללי ביותר ופשטני ביותר משתי קבוצות עיקריות: הראשונה, יוצאי יהדות ספרד, השניה, שבטים ברברים שהתגיירו עוד לפני כן מסיבות שונות. שוב, אני מכליל כאן ומפשיט, כמובן שהיו הגירות מכול מיני מקומות לאזור המגרב וממנו החוצה. לגבי שמות של אנשים - נהגה כל קהילה תחת השפעת מנהגי מקומה ותקצר היריעה... גם יהודי מרוקו לא נמלטו משמות שאינם יהודים ואני יכול להביא הרבה דוגמאות מסבים וסבתות של חברים שהגיעו ממרוקו ובכלל מאזור המגרב, לומר שרק אשכנזים הושפעו מכך היא ממש בורות ותמימות. ידידי, כמו שהגיה איננה "בכיס" של אף אחד כך גם מוצא. המחקר הגנטי אמנם רק בראשיתו אבל על פי הנראה כרגע מוצא רוב העדות הינו משותף (כולל אשכנזים מערבים ומזרחים וכולל יוצאי מגרב), כאשר בכולנו זורם גם דם לא יהודי (מרצון או מאונס...) ובאחוז לא נמוך בכלל... בברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה
המשך 08:06 15.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פרדי מרוקאי
כל הבית קברות באגדיר מלא ב לוריא עד היום יש יהודים באגדיר עם השם לוריא חיים שם בנבנישתי זה משפחות בן איסתי המרוקאיות קשה לבטא את השין היהודים הספרדים...
כל הבית קברות באגדיר מלא ב לוריא עד היום יש יהודים באגדיר עם השם לוריא חיים שם בנבנישתי זה משפחות בן איסתי המרוקאיות קשה לבטא את השין היהודים הספרדים ןהמרוקאים הם ממלכות חהודה והם נראים יהודים האשכנזים הם ישראלים הם לא יהודים עיין בספר עובדיה פרק א פסוק כ ברשי וכן באבן עזרא האשכנזים באים מעשרת השבטים הם לא ממלכות יהודה ולכן הם לא יהודים זה שמכנים אותם יהודים זה טעות זה שקר זה שיכתוב היסטוריה לאשכנזים יש שמות של 10 שבטים לספרדים אין האשכנזים מכנים לבני אדם שמות של חיות כמו דב אריה צבי וכו . לפי היהדות והיהודים יש איסור חמור לתת שם של חיה לבני אדם במזרח אירופה היהודים עברו לנוסח ספרד רק בגלל הבעשט לפני כן לא היה שום נוסח ספרד על זה היה כל המחלוקת בין הליטאים לחסידים על שינוי הנוסח
המשך 18:20 12.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
במוצאות הפה יש סה"כ 5 תנועות הגייה: אסמן אותם באותיות לועזיות: a, e, i o u. בהברה הספרדית: משייכים ל-a - קמץ ופתח. ל-e סגול וצירה, ל-i חיריק מלא וחסר, ל-o...
במוצאות הפה יש סה"כ 5 תנועות הגייה: אסמן אותם באותיות לועזיות: a, e, i o u. בהברה הספרדית: משייכים ל-a - קמץ ופתח. ל-e סגול וצירה, ל-i חיריק מלא וחסר, ל-o חולם מלא חסר ואף קמץ קטן ול-u קובוץ ושורוק. בכל נוסחי ההברות האחרות (אשכנזית, תימנית וכו') התנועות מתחלקות אחרת אולם תמיד אותם 5 אפשרויות. לכן שאף אחד לא יאמר שלי מדויק יותר. כל ההוספות אוי (נוי), אֵי, אָי וכד' לא מעלה ולא מורידה אין "י" במילה לא אוֹי לא אָיי ולא אֵיי. שלא לדבר שבהברה אשכנזית חסידית סורס ההבדל בין היא להוא (שניהם נהגים היא) אין באותה הגייה הבדל בין יחיד לרבים אני/אנו נהגים אונו, וכך נשמע "אבינו מלכנו" - אבִינִי מַלכָּיְנִי. כך, בכל הגיה יש אותן בעיות. מהחרוזים ומהדקדוק העברי מתברר כי צמדי התנועות (שהאחת נקראת קצרה והצמודה לה ארוכה) לכל הדעות הצמדים הם דווקא פתח/קמץ, סגול/צירה, חולם מלא/חסר, חיריק מלא/חסר, שורוק/קובוץ, שכולם נהגים בהברה ספרדית באופן דומה וההבדל ביניהם היה במשך ההגיה כן ציינו זאת בכינויים קצר/ארוך.
המשך 12:43 12.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמיר
נוסח ספרד קדם לבעל שם-טוב, ישנם כתבי יד מהמאה ה-17 בפולין שקדמו לבעש"ט שמכילים נוסח שקרוב לנוסח ספרד של היום. בוודאי שהנוסח מושפע מתפילות עדות הספרדים, ההשפעה אגב היא די...
נוסח ספרד קדם לבעל שם-טוב, ישנם כתבי יד מהמאה ה-17 בפולין שקדמו לבעש"ט שמכילים נוסח שקרוב לנוסח ספרד של היום. בוודאי שהנוסח מושפע מתפילות עדות הספרדים, ההשפעה אגב היא די הדדית, אפשר לראות זאת משינויי נוסח בכתבי יד מאיטליה (בנוסחים ספרדיים ולא איטליאנים למרות שגם כאן יש הפשעות הדדיות). בנוגע לשמות שהובאו כאן - לוראי איננו ספרדי ואיננו שם ספרדי, בנבנישתי מקורו בפרובנס ולפני כן מארץ ישראל ואף אני כאשכנזי צאצא של רבי בנבנישתי הלוי (שהיה בספרד יש לציין) ויש לי אילן יוחסין ממנו ועד אלי (ולעוד רבים אחרים במשפחתי - כולנו אשכנזים). דבר נוסף - כול נוסחי התפילה של היום מקורם כנראה בבבל. היה נוסח מתחרה שנכחד, הנוסח הארץ ישראלי, ניתן לראות חלקים ממנו בכתבי יד מהגניזה הקהירית. דבר אחרון - אין ולא הייתה לנו מסורת הגיה (לצערי), להסתמך על המסורת של בן אשר (שהיה כנראה קראי, כמו בן נפתלי, המתחרה הטבריני שלו...) היא להישען על משהו שאפשר להסכים לו, או להבין שיש כאן השפעה חזקה מאד של הערבית. יש צורך להבין שההגיה של עברית וערבית קרובות פחות מאשר שפות כמו אנגלית לעומת גרמנית וצרפתית ותחשבו על זה כעל תרגיל מחשבתי להבנת הפערים מהעברית המקראית (שהושפעה משפות האזור אבל עדיין הייתה שפה "מקורית" פחות או יותר וקרובה למקור), העברית של תחילת בית שני (הושפעה מהפרסית), המשך בית שני (מהיוונית), סוף בית שני (השפעות של הלטינית), אחרי חורבן הבית (בהתחלה יוונית ואחרי זה ארמית) ובהמשך הכיבוש הערבי ועד לימינו (הערבית) ומכאן ההגיה "הספרדית". אין שום קשר בין הגיה זו להגיית העברית המקראית המקורית...-) לכן, ינהג כול אדם כפי מנהג אבותיו עד ביאת גואל צדק.
המשך 09:20 12.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שש
04:43 12.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנהג ישראל תורה
כל אחד ינהג לפי מסורת אבותיו ויהיה לו שכר על כך. על סמך איזה קושיה שמישהו יעלה(כגון כותב מאמר זה) לא משנים עניינים שבמסורת! יש רק אדם אחד בעולם שיש לו סמכות...
כל אחד ינהג לפי מסורת אבותיו ויהיה לו שכר על כך. על סמך איזה קושיה שמישהו יעלה(כגון כותב מאמר זה) לא משנים עניינים שבמסורת! יש רק אדם אחד בעולם שיש לו סמכות לשנות וזה יהיה משיח בן דוד שיבוא במהרה בימינו אמן ואז הוא ורק הוא יעשה הלכה אחת לכולם כולל כל ענייני ההגיה וכולל הכל
המשך 04:38 12.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר
דווקא מחרוזים קמץ פתח, ובפרט במקרים שהבאת, אין להוכיח יותר מדי. הניקוד בספרים אינו משקף בהכרח את הניקוד של רבותינו לפני מאות שנים. גם במקרא יש דוגמאות רבות של הפיכת פתח...
דווקא מחרוזים קמץ פתח, ובפרט במקרים שהבאת, אין להוכיח יותר מדי. הניקוד בספרים אינו משקף בהכרח את הניקוד של רבותינו לפני מאות שנים. גם במקרא יש דוגמאות רבות של הפיכת פתח לקמץ בסוף פסוק, ויתכן שהפייטן (במקור) סמך על כך בבואו לחרוז. כפי שהעיר ויקטור, ניקוד קמץ כתנועת o נפוץ מאד בעדות נוספות (על אף שרבים מסכימים שדווקא אצל האשכנזים הוא תופעה מאוחרת יותר - רק כמה מאות שנים). אצל התימנים, למשל, זה בהחלט גורר חרוזים קצת צולעים כשהם אומרים פיוטים של פייטני ספרד (הסליחות שלהם מלאות בכאלה), אבל כולם יודעים שריה"ל לא היה תימני, ומסתדרים... חבר שלי הראה לי פעם שמהפתיחה המחורזת לאיגרת תימן, אפשר להוכיח די בבירור שרמב"ם חרז סגול (וכל היום הוגים בתורת משה) בצירי (הולכים בדרך הורה רב אשי), שלא כדרך התימנים היום.
המשך 07:51 12.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עובדיה פרק א פסוק כ
שיהודים אשכנזים עברו לנוסח נוסח ספרדי מה שאומר כאילו שהנוסח שלהם הוא טעות דא הוא אכן טעות כי יהודי אשכנז ברובם היו בורים ועמי ארצות עד שהגיעו כמה ספרדים ולימדו...
שיהודים אשכנזים עברו לנוסח נוסח ספרדי מה שאומר כאילו שהנוסח שלהם הוא טעות דא הוא אכן טעות כי יהודי אשכנז ברובם היו בורים ועמי ארצות עד שהגיעו כמה ספרדים ולימדו אותם משהו
המשך 02:22 16.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תפתח ספרי היסטוריה
כל ילד בגרמניה יודע שהגרמנים הם ברברים במקור לפני 1000 שנה בלבד יהודי אשכנז גרו בין ברברים אתם ידועים כנוכלים משכתבי היסטוריה וגם חצופים שיצאים נגד גדולי תורה במיוחד רשי...
כל ילד בגרמניה יודע שהגרמנים הם ברברים במקור לפני 1000 שנה בלבד יהודי אשכנז גרו בין ברברים אתם ידועים כנוכלים משכתבי היסטוריה וגם חצופים שיצאים נגד גדולי תורה במיוחד רשי שכותב בפירוש שהשאשכנזים הם מעשרת השבטים היחיד שכותב שת ההמצאה המרושעת שבמרוקו יש גרים מהברבר הןא שמאלני רשע שנקרא פרופסור זנד שהןא בעצמו באותה נשימה כותב שהאשכנזים בכלל לא יהודים אלא כוזרים אני מסתמך על רשי הקדוש ועל האבן עזרא ואתה מסתמך על דרעק בוזבוזי כמוך העדה היחידה שיש עד היום את משפחת בנבנשיתי זה מרוקו אז מה לעזזל אתה מוכר לי את ההבלים שלך ? הספרדים עשו חרם כל גרים בחול מעולם לא קבלו גרים בסמרוקו רו בספרד זה קשקשוש ל מעוות שכל בוזובזי שחושב שבכל העולם היהודים התנהגו כמו האשגנזים
המשך 02:19 16.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר