צפו: קצר על הפרשה | בבית המקדש ה-3 יהיו קורבנות? - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | בבית המקדש ה-3 יהיו קורבנות?

נהרות של דיו נשפכו על השאלה, האם בבית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו יוקרבו קורבנות או לא. מי לא דיבר על זה? אני רוצה לגשת לשאלה הזו מכיוון מעט שונה מהרגיל. הרב יישכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע

הרב יששכר היימן
צפו: קצר על הפרשה | בבית המקדש ה-3 יהיו קורבנות?
  Photo by Nasser Ishtayeh/Flash90

בפרשת השבוע, פרשת ויקרא, נלמד רשימה ארוכה של קורבנות, מתי מקריבים, איפה מקריבים, איך מקריבים, והרשימה תמשיך ותתארך בפרשת צו בשבוע הבא, ובפרשת שמיני אם נתעלם מהסיפור של נדב ואביהו, נלמד על השראת השכינה. הקריבו את הקורבנות בשבעת ימי המילואים, ירדה אש מהשמיים, והיתה השראת שכינה מלאה.

מצב זה נשאר בכל ימי המשכנים למיניהם, ואחר כך בימי בית המקדש הראשון, ולכן היתה נבואה, היתה השראת שכינה, והכל היה טוב ויפה. הגיעו ימי בית המקדש השני, הקריבו קרבנות, אך לא היתה השראת שכינה, לא חזרה הנבואה, והאש ירדה מהשמיים בדמות כלב ולא בדמות אריה וכו'.

בנוסף לכך ישנה תופעה מאוד מעניינת, התפילות תוקנו במקום קורבנות כידוע, ומי תיקן את התפילות? – אנשי כנסת הגדולה, מתי? – בתחילת ימי בית שני. למה? הרי יש קורבנות אז למה מתקנים תפילות במקומם? – מסיבה מאוד פשוטה, כי הקורבנות לא סיפקו את הסחורה, אם אפשר לומר משפט כזה.

עבודת הקורבנות אמורה להשרות שכינה אבל זה לא עבד, לכן הוסיפו את עניין התפילות, אולי הכפילות הזו תעזור, ולא, היא לא עזרה.

עוד באותו נושא

חומש מזווית אחרת: ספר ויקרא בתמונות

למה בבית שני לא היתה השראת שכינה? – בצורה פשוטה, כי ארון הברית לא היה במקומו בקודש הקודשים. למה זה קשור? – יש כידוע עשר מדרגות של קדושה: ארץ ישראל, אחריה בתי ערי חומה, אחריהן ירושלים, הר הבית וכו', והמקום הקדוש ביותר הוא לא עזרת כהנים, איפה שמקריבים את הקורבנות, אלא קודש הקודשים. הקורבנות מוקרבים בעזרת כהנים, ובמשכן הם מוקרבים בחצר, אחר כך יש את האולם, אחריו ההיכל, ושם יש את מזבח הקטורת, המנורה והשולחן, שהיו יותר פנימיים מהקורבנות, ובקודש הקודשים את ארון הברית בבית המקדש הראשון.

אם כן עבודת הקורבנות היא לא הדבר העליון ביותר, אלא היא המכשיר שגורם להשראת שכינה. לכן בבית שני שלא היה את הארון גם לא שרתה שכינה, והקורבנות לא הצליחו לעשות את העבודה.מה זה אומר לנו לגבי בית שלישי?

– נקווה שיהיה בו ארון בעזרת ה', ואז צריך את הקורבנות כדי שתשרה בו שכינה, כמו במשכן ובית ראשון, או אולי התפילות יעשו את העבודה, כמו שהיה אמור להיות בבית שני?כמו שפתחתי, נשפכו על כך נהרות של דיו…

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת ויקרא תשפ"א

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
קרבנות בבית שלישי
אבי | 19-03-2021 13:28
אנו אומרים כל יום בתפילה והשב את העבודה לציון ונקריב לפניך קרבן התמיד ובשבת ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו. תמידין כסדרן ומוספין כהלכתן , ברמבם (הלכות מלכים פרק יא): המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם, מקריבין קרבנות. אני חושש שדיון בנושא חורג מגבולות האמונה והאורטודוקסיה.
קורבנות לא רלונטיים
GAL | 25-03-2021 21:21
קורבנות שייכים לתקופה קדומה וחשוכה. היה מקובל בפולחן של עמים רבים. התורה והתפילה נעלות יותר. דרגה גבוהה של אמונה
2
ממשלות ישראל ויתרו על הר הבית - כך זה ישאר?
רמץ | 20-03-2021 12:32
באיזו קלות בלתי נסבלת אמר משה דיין, מאבני היסוד של מפלגת העבודה, לאחר כשלוש שעות שישראל שחררה את הר הבית והכרזנו ''הר הבית בידינו'': תורידו את דגל ישראל שמתנופף לו בגאון בהר הבית. וזאת לא לפני שאמר על המקום הכי קדוש לעם היהודי ''מי צריך את הוותיקן הזה''?! עם ישראל חזר למולדתו ארץ ישראל לאחר 2000 שנות גלות שבה התפללנו יהודים יום יום: ''וְתֶחֱזֶינָה עֵינֵינוּ בְּשׁוּבְךָ לְצִיּוֹן בְּרַחֲמִים בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמַּחֲזִיר שְׁכִינָתוֹ לְצִיּוֹן'' ומסרו את חייהם בעבור השיבה לארץ ישראל ומששבנו לירושלים, מה עשינו? נכנסנו משער אחד שער האריות, ויצאנו דרך שער אחר, שער המוגרבים, היישר חזרה לתודעת הגלות ושמה הכותל המערבי והר הבית נותר מוסלמי, ככול הנראה לתמיד במציאות הגלותית שלנו והיעדר אומץ הלב הלאומי ממלכתי של המנהיגות בחמישים השנים האחרונות.
3
בית שלישי יהא טהור מחלבי דמים - מדרש ויקר
משה אהרון | 20-03-2021 20:30
מדרש ויקר ==============. יש והקריאה האלוקית היא ערך של נצח ודורות. ויש והיא קריאה אירעית משל של צורך של מקרה ואך לפי שעה. אמר לו משה לקבה אני שראיתיך פנים אל פנים. אני שיודע עד כמה אינך זקוק ללחם בדמות קורבן . אי אפשי שתקרא לי לזה הפולחן בקריאה מלאה של נצח ודורות. בא שלמה . השיבו הקבה שלשון ויקר אינה נאה למשכן אחרון. ואינה יאה לו - למשה. שלשון זו מיוחדת הייתה גם לבלעם. לבסוף נמנו וגמרו שהקריאה תהא בא זעירא . לסמל את שתי האפשרויות. מחד תורת קורבנות לשעה [לעוד שני בתים] . ומאידך בבית שליש הקריאה תהא בא רבתי. לסמל את פסותה של תורת הקורבנות לנצח נצחים. משה אהרון
4
מדרש - ה"א" הזעירה
משה אהרון | 20-03-2021 20:33
משה אהרון מדרש ויקרא - הא הזעירא ======================= בסד. אחרי שהוקם המשכן ונמלא בכבוד ה' . והשכינה ריחפה מעליו - מעל נקרא משה להיכנס. מיד התחנן משה וביקש שלא להיכנס ראשונה אמר לו משה לקבה אתה נגלת עלי ראשונה באש שאינה מאכלת דבר ואפילו לא סנה והנה עתה מבקש אתה להתגלות אלי ואל כלל ישראל . באש אחרת שמאכלת בשר ודמים . מיד הפיס דעתו הקבה : וקרא לו בקריאה מסוייגת של א זעירא לאמור : אש האלוהים המסומלת באות א. אש זו תהא לפי שעה זעירא - ובבחינת הוראת שעה. לימים בבית שלישי שייבנה בקרוב . ישוב הקבה לקרוא למשה והפעם בא רבתי . שאז האש תהא אחרת . אך אש של אור לכל העולם משה אהרון
5
חוקת הקורבנות
משה אהרון | 20-03-2021 20:36
חוקת הקורבנות ==================== ויִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר: (ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם: . לא נבנה המשכן ולא ניצטוו בו על הקורבנות בטרם יפנה הקבה אל משה ואל העם להנחילם את עיקר חוקת הקורבנות . אותה הגלומה בפסוק הראשון של תורת הקורבנות שבחומש ויקרא. ודווקא וקודם לכל בפשט שבו על שלושת פניו , המשלימים זה את זה הפן הראשון : קורבן לה' לעולם רק מבהמה ולא חלילה קורבן אדם. הפן השני : גם קורבן בהמה הוא ציווי לשעה [לדורות של חולשה]. לפיכך הדגיש כי הדיבור הוא מאוהל מועד ולעולם של מועד - דהיינו ארעי וקצוב.. והפן השלישי . גם אדם שמקריב בהמה צריך להיות ברור כי הוא מקריב מכם .כלומר מחסיר מכם. נוטל ממשאבכם. שבמקום להאכיל בני אדם רעבים הוא מאכיל אש ומדמה שמאכיל לחם לאלוהים. אלה שלושת פניו של הפסוק הראשון בחומש ויקרא והם אשר מגבשים את עיקר תורת הקורבנות. משה אהרון
6
הקורבנו, הלחם והדבש
משה אהרון | 21-03-2021 12:49
הקורבנות , השאור והדבש (משה אהרון ) הקבה מוותר על הקורבנות , מעדיף שנאכיל את בניו בלחם ודבש =====================================================. כָּל-הַמִּנְחָה, אֲשֶׁר תַּקְרִיבוּ לַיהוָה--לֹא תֵעָשֶׂה, חָמֵץ: כִּי כָל-שְׂאֹר וְכָל-דְּבַשׁ, לֹא-תַקְטִירוּ מִמֶּנּוּ אִשֶּׁה לַיהוָה. יב קָרְבַּן רֵאשִׁית תַּקְרִיבוּ אֹתָם, לַיהוָה; וְאֶל-הַמִּזְבֵּחַ לֹא-יַעֲלוּ, לְרֵיחַ נִיחֹחַ.. למה שאור ודבש פסולים למאכולת אש על המזבח. כי הם משקפים סוג קורבן אחר של מנחת העומר והביכורים המכונים קורבן ראשית. קורבנות אלו רובם נאכלים על ידי אדם והנה גם ישראל נקראו ראשית . וביקשה התורה לרמז על כלל הקורבנות. כי בעיני ה' מועדף כי המיטב המסומל : בלחם ובדבש . יוקרבו דווקא כקורבן ראשית לעם המכונה ראשית. - לעמך ישראל כלומר הקורבן הטוב ביותר בעיני ה' . הוא האכלת בני אדם הזקוקים לאוכל . ולא אותו שנשרף במזבח לעשות ריח ניחוח זו הסיבה שהתורה אסרה הקרבת שאור ודבש. משה אהרון
7
במקום קורבנות תדברו על העיקר גאולה
משה אהרון | 22-03-2021 7:41
אנטומיה של הגאולה ===================== בסד. גאולה משמעותה הרמוניה כולית של הכל בכל מכל. פיוס בין שמיים לארץ ובין האדם ליקום ולבריאה . מן חירות מוחלטת לכל ואיזון כולל של שלום. והנה להשגת מצב שכזה צריך גם להתחבר לבריאה . צריך גם תזמון הולם ומתאים. האביב הוא זמן הכי נכון והכי ראוי יש בו לא רק שפע של פריחה ושל ניצנים חדשים אלא הוא גם מהות של מיצוע ומינון תמהיל נכון של קיץ וחורף. לא גשום מדי. ולא חם מדי. לפיכך ,אין מתאים יותר מחודש האביב לגאולה. שבניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל. משה אהרון
8
עוד על הגאולה......
משה אהרון | 24-03-2021 9:34
דם השואה ודם התקומה : בדמייך חיי בדמייך חיי ----------------------------------------------------------------. וַתֻּשְׁלְכִי אֶל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה, בְּגֹעַל נַפְשֵׁךְ, בְּיוֹם, הֻלֶּדֶת אֹתָךְ. ו וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ, מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ; וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי, וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי. דם המילה ודם הפסח חוזרים אלינו במהדורתם המקבילה וההמותאמת . אותה שבגאולת הקץ. לידת עם ישראל במצרים הוא כלידתו בשואה האיומה אשר אירעה לנו בסיפה של גאולת הקץ שבניצניה אנו שרויים. לפיכך דם השואה הוא בבחינת :בדמייך חיי - הראשון. הבדמייך חיי - השני : נסוב על הדמים שהתקומה גובה מאתנו בגאולת העם והארץ. בבחינת : וכיפר אדמתו עמו הנה כי כן, דם מצרים [פסח] הוא הוא גם דם השואה. ודם המילה הוא דם התקומה לכן גם אליהו הנביא מעורב בשניים אלה : בכוס : כוס התרעלה של השואה וכיסא - כיסא התקומה. שמדינת ישראל היא היא יסוד כיסא ה' בעולם. משה אהרון