הלכות שופר לחייל
ש: מתי אפשר לתקוע הכי מוקדם?
ת: יש לחכות שלוש שעות, אבל אם אי אפשר, אז מיד בנץ החמה. ובלית ברירה מעלות השחר. שו"ע או"ח תקפח א. מ"ב ב.
ש: אם אין זמן לתקוע, מה המינימום ההכרחי?
ת: שלושים קולות. תקצ א-ב.
ש: מי שיש לו רק זמן קצר, מה עדיף שמונה עשרה בציבור או תקיעת השופר?
ת: תקיעת השופר, כי היא מן התורה, ויתפלל ביחידות. תקצה מ"ב ב. אך דין זה גם ביום שני של ראש השנה שהתקיעה מדרבנן. שם.
ש: האם בעל תקיעה מותר לו להתאמן בראש השנה?
ת: אסור כמו בכל שבת ויום טוב ומותר רק לשם קיום המצוה. תקצו א.
ש: ובערב ראש השנה?
ת: נהגו לא לתקוע כדי להבדיל בין תקיעת מנהג ותקיעות חובה, אבל במקרה כזה מותר בחצר סגור. תקפא מ"ב כד.
ש: מותר לצאת מתחום אלפיים אמה להגיע לישוב בו תוקעים?
ת: התירו תחומין לחיילים. משיב מלחמה א ד.
ש: מותר לצרף שופר לנסיעת רכב בטחוני?
ת: מותר אם אינו מוסיף נסיעה. כחיצים ביד גיבור ב 42. משיב מלחמה א ד.
ש: האם מותר להצטרף לנסיעה בטחונית כדי לשמוע שופר?
ת: כן, אם אינו מוסיף נסיעה. כחיצים ביד גיבור ב 42-41. משיב מלחמה ב כב.
ש: חייל ששומר ושומע תקיעות מבית הכנסת יצא ידי חובה?
ת: כן. התוקע בבית הכנסת מתכוון להוציא מי ששומע בכל מקום שיהיה. ובתנאי שהשומע התכוון לצאת ידי חובה. תקפט ט.
ש: ואם הוא בעמדה תת-קרקעית?
ת: יצא בתנאי ששמע את הקול עצמו לא מעורב בהד. תקפז א.
● מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן
ש: מותר לאכול לפני התקיעות?
ת: אסור. בשעת הצורך אפשר להקל, רק ינקוט באמצעים שלא ישכח. שו"ע או"ח רלב. תרנב.
ש: מה הדין אם דיבר באמצע תקיעות?
ת: יחזור. אבל אם זה קרה אחרי שלושים ראשונות, אינו חוזר דיעבד. תקצב ג.
ש: מה אם באמצע תקיעות בעל התקיעה נקרא לתפקיד?
ת: מישהו אחר יחליפו באותו מקום. וכן אם תוקע לא מצליח לתקוע יותר. תקפה ג.
ש: חייל שהגיע אחרי השקיעה יכול עדיין לתקוע?
ת: כן, תוך 13 וחצי דקות אחרי השקיעה, בלי ברכה.
תשליך
ש: מי שאין לו ים או נהר או מעין או מאגר מים סמוך לבית, האם אפשר לעשות תשליך בגיגית?
ת: יש מתירים בשעת הדחק בדלי או בקערה. דרכי הלכה לגר"מ אליהו (קכט כט). ויש אוסרים. קובץ הלכות תשרי בשם הגרי"ש אלישיב.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים