"שלש עשרה ספרי תורות כתב משה אותו היום שמת שנים עשר לשנים עשר שבטים, ואחת שהניח בארון שאם יבקשו לזייף מתוכה לא היו יכולין" (מדרש תה' צ)
לא ביחד קדושה ישלשו
'הימים הנוראים' מהדהדים כבר כמה שבועות, בתקיעת שופר של שחרית, בקרב כל קהילות ישראל בארץ ובתפוצות. המזרחיים כבר משכימים קום החל מר"ח אלול, ומנסרים את חלל העולם בפיוטי סליחות חודרי לב ונשמה.
סוף-סוף גם האשכנזים יתעוררו 'במוצאי יום מנוחה' שאנו שרויים בו וישפכו כמים לבם נוכח פני ימי הדין והרחמים הממשמשים ובאים. השוני שבין מנהגי המזרחיים והאשכנזים איננו רק במנין ימי הדין, אלא כמובן ב'טקסט' הסליחות והפיוטים, בלחני הנעימות וביותר באווירת המעורבות שבין הקהל לשליח הציבור.
השוני שבין מנהגי העדות קיים בכל ימות השנה אלא שהוא מגיע לשיאו הפסגתי בימים הנוראים; קהילות 'מעורבות', תלמידי מוסדות חינוך, 'גרעינים תורניים', יישובים ו'העם שבשדות' נאלצים להפרד בנעימה או באילוץ, ולבקש מסילות נפרדות לאבינו האחד שבשמים. אני מודה שאין פתרון באמתחתי למסכת 'הימים הנוראים', וכנראה שהתרפקות על אוירת בית-אבא הנוסטלגית, ותחושת שלשלת ה'מסורת' במיטבה תגבר עוד שנים רבות על שאיפת ה"יחד כולם קדושה לך ישלשו".
ועדין איני יודע איך נוהגים בכל 'המשפחות המעורבות' (אם כי יודע אני איך נוהגים אצל בתי וחתני)? האם מנהג בית אבא גובר על מנהג בית אמא? ואוסיף בסוגריים: הנה אתגר נוסף לפמיניסטיות ול'שוויוניות'! (אגב, האם כולן אשכנזיות?) דבריי להלן מכוונים לכל ימות השנה, ובינתיים פחות ל'ימים הנוראים'.
תרכובת בינ-שבטית
מעודי הפריע לי מאד פיצול עדתי זה בתפילות, ובעקבותיו פילוג קהילות וניתוק יחסי חברות. הנושא מחריף והולך לנוכח ריבוי, ב"ה, משפחות 'מעורבות' מזרח-מערב בקרב הציבור הדתי-לאומי. דומה כי, בניגוד למיגזר החרדי, בקהלנו 'יחוס' זה כבר חדל מלהיות 'פקטור' והעדפת המוצא העדתי בטלה מן העולם (נו! טוב! כמעט!).
מעודי ייחלתי שהנוסח האחיד-המשולב יכלול מעין רוטציה של שליחי ציבור ונעימות דבר יום ביומו ודבר שבת בשבתו. בעיני רוחי אני מצפה לקהילה שתחדש ותקדש מסורת של שבת בה תפילות ליל שבת, שחרית, מוסף וקריאת התורה יתחלקו חצי-חצי, ובסבבים תחלופתיים, גם אם אחת העדות היא מיעוט, רבע, למשל.
פחות מזה אין צידוק, ובעיקר קשה למצוא בעלי תפילה ובעלי-קורא מקרב המיעוט. יתכן שפה ושם בארץ ישראל אפשר למצוא הכלאת ענבי הגפן בענבי בגפן מסוג זה, ופירותיהם לברכה. אך אינני משלה את עצמי כי יש סיכוי רב לשאיפתי זו. ואפילו אם הרבה רצון טוב – קיים חסר גדול של רקע מעשי לייצר תרכובת כזו.
לפיכך, אני מסיט את האתגר מן הקהילות אל מוסדות החינוך, ובעיקר לבתי הספר היסודיים. אני משער כי בישיבות תיכוניות, באולפנות, בישיבות הסדר וגבוהות ובמכינות הנוסח האשכנזי שליט, שכן רוב ראשי המוסדות הם מן הזן הזה, לצערנו (וזו כבר פרשה אחרת לענות בה). אני מעריך כי זה המצב גם אם רוב התלמידים/ות הם ממוצא מזרחי, שהרי האליטה האשכנזית גוברת (ושוב, לצערנו). וגם פרקטית – קשה מאד למחנכים ליצור אוירה, להשתלב ולשלב בנוסח לא להם. מאידך, תמה אני איך פותרים דילמה זו בחינוך היסודי? האם גם שם האשכנזיות שולטת? האם גם שם מפצלים כיתות, או שמא משחררים תלמידים ממוצא 'לא נכון' מחיוב תפילה בבית הספר?
באזני ראשי החינוך הדתי
קריאתי מופנית איפוא לשני ראשים: האחד, לראשי מינהל החינוך הדתי 'להתלבש' על הנושא ולאמצו כפרוייקט לאומי בשנים הקרובות; ליצור מודל של תפילה המשלבת את הנוסח והנעימה האשכנזית-מזרחית בדרך של רוטציה יומית או 'בחתך רחבי'; לקיים השתלמויות והדרכה וניסויים ועידוד לזורמים – כמו שאתם יודעים. ובמקביל – קריאה לראשי מוסדות תיכון פנימייתי לתכן מתכונת כזו בתפילות השבת תוך שיוויוניות מזרחית-אשכנזית מלאה. יודע אני היטב כי הביצוע קשה ומסובך, בהעדר די שליחי ציבור דו-עדתיים, בהעדר שיתוף פעולה של התלמידים, ובעיקר בהעדר יכולת של המחנכים עצמם להשתלב בנוסח ובנעימה ה'אחרת'. אעפי"כ, אנו בטוח כי אם נרצה אין זו אגדה.
* * *
נאמר בשו"ע (או"ח צ) "וטוב שיהיו בבית הכנסת י"ב חלונות". והעיר בעל שפת-אמת (פר' שמות) "משגיח מן החלונות, שיש י"ב חלונות ברקיע, ולכן צריך להיות בבהכנ"ס י"ב חלונות". המג"א (ריש סי' סח) מביא בשם האר"י "כי י"ב שערים בשמים נגד י"ב שבטים וכל שבט יש לו שער ומנהג". הוי אומר: י"ב שבטים מתכנסים בביכ"נ אחד…
==
המאמר נכתב במוצ"ש תבא ויתפרסם בעלון שבת בשבתו.
מה דעתך בנושא?
26 תגובות
0 דיונים
Sassi6
חברים, אני תומך בהצעת כב' הרב רוזן, אבל אך ורק לתפילות בבתי הספר, ובישיבות, כי באזרחות יש את אבא, וגם סבא, והם רוצים להתפלל כמנהג אבותיהם, וגם הבנים אוהבים להתפלל...
חברים, אני תומך בהצעת כב' הרב רוזן, אבל אך ורק לתפילות בבתי הספר, ובישיבות, כי באזרחות יש את אבא, וגם סבא, והם רוצים להתפלל כמנהג אבותיהם, וגם הבנים אוהבים להתפלל כמו אבא וסבא, אבל הם נחלקים לשתי קבוצות, כאשר אלו השמחים בתפילתם רוצים להמשיך כמנהג אבותיהם, ואלו המחכים בקוצר רוח לעלינו לשבח לאדון הכל לתת גדולה ליוצר בראשית, להם ייטב להתפלל בנוסח המשולב לאשכנזים למזרחים ותימנים, ולכן יש מקום לכל בתי הכנסת, לבית הכנסת בנוסח אשכנז, לביהכנ"ס בנוסח ספרד, לביהכ"נ בנוסח תימן, ולביה"כ בנוסח המשולב, תודה
המשך 05:17 30.01.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאול דוידוביץ
מסכים עם תגובה מס' 19 מכיון שזו האמת.
11:23 08.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניב
יש איזה חוט מקשר בין רוב התגובות השוללות. אנחנו יותר טובים! הספרדי בא ואמר, התימני בא ואמר, האשכנזי לא מעניין אותו, הוא לא אומר, הוא יגיד שהרב רוזן הוא כוייפר. באמת חשובה לכם...
יש איזה חוט מקשר בין רוב התגובות השוללות. אנחנו יותר טובים! הספרדי בא ואמר, התימני בא ואמר, האשכנזי לא מעניין אותו, הוא לא אומר, הוא יגיד שהרב רוזן הוא כוייפר. באמת חשובה לכם כל מילה? באמת באמת? כל ניגון? כל דו במקום רה, ופה במקום סול? אתם באמת יושבים ועושים כוונות על כל תג? תגיד, אתה , הספרדי, תמיד מקפיד להגיד קרבנות כל בוקר, מתחילה ועד סוף, כי כל מילה חשובה? פתאום כשמגיעים לעניין הזה כל אחד נצמד,לדעתי הוא לא נצמד , הוא סתם בונה חייץ כי ככה נוח לו , ואח"כ עוטף את זה בתירוץ תורן. הלא פעם באמת יצאנו מתפילה אחת, שגם היא תוקנה רק אחרי איזה יום יומיים שאנשים סתם הלכו בשדה ודיברו עם אלוקים שבשמים. אז התפילות לא התקבלו? זה באמת חשוב באיזה סולם שרים לך דודי? זה באמת , אבל באמת , חשוב? אני חושב שהכל זוטות, אני מצטער שאין כזה מניין קרוב למקום מגוריי, הייתי שמח להשתתף בו. נקעה הנפש משיח של ריחוק ושנאה, תפנימו ששום שיקול, אבל שום שיקול לא מעיב על זה שאנחנו צריכים להתאחד, ואם יש מקום שגורם לפירוד היום , זה בית הכנסת, אשכנזים ימינה, ספרדים שמאלה, או ההיפך. ומי שמדמה את זה למשהו אחר עושה את זה על דעתו. עד מתי נתקטנן? חשוב לשכן שלך להגיד שיזבא ורפואה וסליחה וכפרה וריווח והצלה ושני אשל וארבע חלב? יופי! אז שיגיד. ואתה שתוק שניה ואח"כ תצאו מחובקים. מה לעזאזל רע? אתם תמשיכו בשלכם, נמשיך להתגושש . עד הקבר נתגושש. סתומים.
המשך 14:29 02.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אילן
הרב רוזן מציע מסלול שכבר קיים במספר בתי כנסת. שיוויוניות ז"א - חזן אשכנזי, כולם מתפללים בנוסח אשכנזי (תפילת שמונה עשרה - כל אחד במנהג אבותיו), וחזן ספרדי - כולם מצטרפים...
הרב רוזן מציע מסלול שכבר קיים במספר בתי כנסת. שיוויוניות ז"א - חזן אשכנזי, כולם מתפללים בנוסח אשכנזי (תפילת שמונה עשרה - כל אחד במנהג אבותיו), וחזן ספרדי - כולם מצטרפים בניגונים הספרדיים. תפילה יפה, מכובדת ויוצרת שיוויון בין כל המנהגים ללא בעיה הלכתית, מכיון שהעיקר הוא תפילת שמונה עשרה אותה לא משנים, כ"א במנהג אבותיו. מזמין את כולם לראות איך מתפללים כך באופן שוטף בבית הכנסת המאוחד בנוף איילון, תוך גיבוי הלכתי מלא, שמתחיל מתקנון תפילה שפותר את נקודות המחלוקת בצורה נכונה.(ואנחנו לא לבד - יש עוד בתי כנסת כאלה בארץ)
המשך 12:17 02.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
22:02 01.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרשל'ה
16:16 01.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
בנוסח של אבותינו ולפחות יצאנו מכח המנהג. (וכידוע שיש 12 חלונות כנגד 12 שבטים) אז עם הערבוב נצא קירחים מכאן ומכאן.. לא נשמור על מסורת ומנהג של אף עדה. לא יהיה חלון...
בנוסח של אבותינו ולפחות יצאנו מכח המנהג. (וכידוע שיש 12 חלונות כנגד 12 שבטים) אז עם הערבוב נצא קירחים מכאן ומכאן.. לא נשמור על מסורת ומנהג של אף עדה. לא יהיה חלון אחד יהיה כמה שברי חלונות ששום תפילה לא תעבור דרכם. ולאלה ששואלים הרי היום כולם עשירית מכל עדה.. אז בודאי שהולכים אחרי האבא ואז גם אם נתחלק למאות חלקים תמיד יישאר המנהג של האבא..
המשך 15:37 01.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירחמיאל
לכבוד הרב ישראל רוזן. כרב ומהנדס הייתי מצפה ממך להתמקד בעובדות ולא במשאלות לב. אם תחקור את נוסח התפילות תגיע למסקנה כפי שהגיעו גדולים ממך(למעלה מחמש מאות שנה) שהנוסח של בני...
לכבוד הרב ישראל רוזן. כרב ומהנדס הייתי מצפה ממך להתמקד בעובדות ולא במשאלות לב. אם תחקור את נוסח התפילות תגיע למסקנה כפי שהגיעו גדולים ממך(למעלה מחמש מאות שנה) שהנוסח של בני עדות המזרח הוא הנכון והמדויק.גם לפי הפשטנים ובודאי לפי המקובלים. בהערת שוליים ואני מצטט מדברך : "דומה כי, בניגוד למיגזר החרדי, בקהלנו 'יחוס' זה כבר חדל מלהיות 'פקטור' והעדפת המוצא העדתי בטלה מן העולם (נו! טוב! כמעט!)". גם כאן תבדוק ותמצא לנכון שאפילו לא הגענו לחצי נישואים מעורבים. בברכת שנה טובה ומבורכת.
המשך 12:27 01.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבישי אברהם
כל עדה תתפלל לפי מסורת אבותיה. אני תימני ולעולם לא אחליף את התפילה שלי באחרת. לתימנים יש ייחוד שלה ולא ניתן לשנות את זה. שנה טובה
09:43 01.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תימיזנזי
שהרמב"ם הכיר בו כנוסח ההמקורי ביותר וכתבו ב"משנה תורה"
01:21 01.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר