קצר על הפרשה | מרדכי ואסתר בוויכוח על הבגדים - סרוגים

קצר על הפרשה | מרדכי ואסתר בוויכוח על הבגדים

מרדכי ואסתר מתווכחים האם ללבוש בגדי שק ואפר או בגדי מלכות, הבגדים נמצאים במגילה על כל צעד ושעל, כי לבגדים יש הרבה תפקידים אצל האדם. הרב יששכר היימן בסרטון קצרקר על פרשת השבוע ופורים

קצר על הפרשה | מרדכי ואסתר בוויכוח על הבגדים
  אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: חן לפידות/ פלאש 90)

פרשת תצווה- פורים תשפ"א: בבגדי כהונה שנקרא בפרשת תצווה, יש כמה דברים מעניינים שאין בבגדים רגילים. דבר ראשון אלו בגדים פעילים. הם לא רק לכבוד ולתפארת, וכשאדם רואה את הכהן הגדול עם לבושו הצבעוני והמרשים הוא מתפעל ממנו, התפעלות כמו מכל בגדי מלכות, אלא אלו בגדים פעילים – הציץ, המכנסיים, הכתונת מכפרים על כל מיני עבירות וטומאות, על גילוי עריות ודברים נוספים, הם ממש פעילים.

גם אצל אליהו מצאנו בגד פעיל, את האדרת הוא משליך על אלישע וכך הופך אותו לנביא, ויותר מכך, עם האדרת הוא קורע את הירדן.

בבגדי כהונה יש דבר מעניין נוסף. כהן שעבד כשחסר לו בגד אחד, עבודתו פסולה והוא חייב מיתה. יש לכהן הרבה בגדים, שמונה בגדים לכהן הגדול, לכל בגד יש את העניין שלו, את הרעיון שלו, את הצבע המיוחד, את התפקיד השונה, את הפעילות הספציפית, ורק כשאתה רואה את המכלול, רק כשהכהן הגדול מגיע עם כל מכלול הכיוונים השונים – רק אז הוא יכול לתפקד ככהן, אם הוא בא בצורה חלקית הוא לא יכול.

ישנה ייחודיות נוספת לבגדי הכהונה. מי קנה את הבגדים? מאיפה הכסף לקנותם? – הבגדים חייבים לבוא משל ציבור, כפי שהגמרא אומרת במסכת יומא, ואם כהן קנה בגד בכספו הפרטי הוא חייב להקדיש את הבגדים לציבור לאחר קנייתם. מה משמעות העניין?

– כשבא אדם למקדש עשה עבירה וצריך להקריב קרבן חטאת, היה לו נס גדול והוא רוצה להקריב קרבן תודה, או קרבנות ציבור, הכהן הרוצה לייצג את האדם מול אלוהיו, אל לו לחשוב עליו כאדם פרטי, אלא כחלק מהעם, הבגדים שאתה הכהן לובש, הפעילות שאתה לובש חייבת ללמד אותך להסתכל על האדם לא ברובד הפרטי והמצומצם, אלא ברובד הלאומי, איפה הוא משתבץ בראייה הכללית, וכמובן זה מוליד סנגוריה מאוד גדולה עליו.אסתר בשלב הראשון חושבת על עצמה, לא נקראתי שלושים יום, אם אכנס בלי שקראו לי אחת דתי להמית, היא חושבת על עצמה.

בא מרדכי ואומר לה, מה זו המחשבה על עצמך? עם ישראל יסתדר בלעדייך, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר, ומה אתך? – את ובית אביך תאבדו, למה? – כי האדם הפרטי היום פה ומחר שם. רק אם את באה מכח העם את יכולה להושיע, ורק אז את יכולה לפעול. אסתר מבינה את העניין הזה, וכידוע היא שמה את נפשה בכפה, לא חשבה על עצמה והושיעה את העם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הבגדים : לכבוד ולתפארת
משה אהרון | 28-02-2021 16:37
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏> הבגדים לכבוד ולתפארת ========================== בסד. יש ואנו נוטים לזלזל בבגדים שאנו לובשים. והנה גילתה התורה כי לבגדים יש משנה חשיבות . וכי יש להם שני ייעודים עיקריים והאופנה והגינדור כלל לא נכללים בהם. וכלל לא באים בחשבון ייעוד ראשון : לכסות הערווה ושנית : לכבוד ולתפארת. לכבודו של האדם ולתפארת יוצרו. שמתם לב שהמילה : בגד כוללת. שלוש אותיות כרונולוכיות סמוכות . משל הם מזמינות אותנו להתייחס גם לאותיות שלפני ולאות שאחרי. על מנת להפיק את הסוד הרעיוני הטמון בכל המכלול. הנה אם כן, כסדר הזה: האות א מקבילה - לאדם האות ב - מסמלת את שני חלקי האדם : האיש והאישה ועתה אותיות : בגד. ואם מקיים האדם בלבושו: לכבוד ותפארת. כי אז האדם זוכה גם להילה נוספת של האות הסמוכה - ה . המסמלת את שם הוויה . משל שב הקבה להלביש את האדם והפעם לא רק בכותנות עור לכסות הערווה. אלא גם בחלק המשוכלל של הלבוש לכבוד ולתפארת ובהילה אלוקית בבחינת כותנות אור משה אהרון