"חג פורים, חג פורים, חג גדול לילדים.." האומנם? - סרוגים

"חג פורים, חג פורים, חג גדול לילדים.." האומנם?

כשמדובר בילדי חינוך מיוחד וילדים עם צרכים מיוחדים בכלל, מסורת התחפושות מביאה איתה מנעד אתגרים לא קלים ולכן הכי חשוב לאפשר לילד ללבוש תחפושת שמכבדת את רצונותיו או לא לשים תחפושת כלל

"חג פורים, חג פורים, חג גדול לילדים.." האומנם?
  אילוסטרציה (צילום: הדס פירוש/ פלאש 90)

כשמדובר בילדי חינוך מיוחד וילדים עם צרכים מיוחדים בכלל, מסורת התחפושות מביאה איתה מנעד אתגרים לא קלים ולכן הכי חשוב לאפשר לילד ללבוש תחפושת שמכבדת את רצונותיו או לא לשים תחפושת כל

אצל משפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים- מילדים עם הפרעות קשב ועד ילדים עם מוגבלות קשה, חג הפורים הוא חג מאתגר.

מה שכל כך טריוויאלי למשפחות רגילות כמו: סעודה משפחתית גדולה, השתתפות בעדלאידע, מסיבות, תחפושות, רעש של מוזיקה ורעשנים, משלוח מנות לחברים ועוד- מזמנים למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים אתגרים רבים.

ישנם ילדים שמתמודדים עם ויסות חושי ומרקם הבדים של התחפושות, הריחות, תחושת האיפור על הפנים פשוט יותר מידי עבורם.

יש ילדים שעבורם זו הצפה סנסורית: הרעש, הבלאגן, פתאום כל הדמויות המוכרות כבר לא מוכרות אלא מחופשות, המון מוזיקה לא מווסתת והשגרה לה הם רגילים משתנה לגמרי.

וישנם ילדים עם מגבלה פיזית וקוגנטיבית שלהורים אין יכולת לדעת מה החוויה הפנימית שלהם והאם הם נהנים מכך או לא.

למה לחפש אותו בכלל?

ובתוך כל זה קיימת הסוגייה המרכזית: לאיזה תחפושת לחפש ילד עם מוגבלות?

ילד עם מוגבלות פעמים רבות לא מבטא את עצמו, או לא יודע לבטא את הרצון שלו בצורה ברורה וההורה לא יכול לדעת למה הוא היה רוצה ואם בכלל רוצה להתחפש.

אז האם לחפש אותו למשהו שרחוק מעולמו ולא יוכל לממש במציאות? כמו: כבאי, שוטר, סופרמן? האם התחפושת היא בכלל בשביל הילד? או בשביל ההורה? ולמה לחפש אותו בכלל אם זה פרוצדורה כל כך מורכבת?

החשיבות של התחפושת עבור המשפחה היא לתת תחושה של משפחה. לתת תחושה של חג וחגיגיות למרות ועם המגבלה.

לתת תחושה לאחים שהאח עם המוגבלות חוגג ומתחפש כמוהם ולתת תחושה לסביבה שכשיש חג ואירוע משפחתי הילד המיוחד הוא חלק אינטגרלי כמו כולם. זו אמירה משמעותית למשפחה הגרעינית, למשפחה המורחבת ולקהילה בה המשפחה לוקחת חלק.

הילד הוא חלק אינטגרלי (צילום: שטארסטוק)

אז איך בכל זאת ניתן לחגוג את פורים כשיש ילד עם צרכים מיוחדים?

מנסים כמה שיותר להכין מראש, מדברים על מה שהולך להיות, על כך שיכול להיות שתהיה מוזיקה חזקה, שיהיו אורות או ריחות וזה בסדר גמור אם הוא יסמן ללכת הביתה, או להוריד את התחפושת, נותנים מילים לחוויה גם אם הילד המיוחד מתקשה לבטא את תחושותיו ובעיקר מהדהדים בקול את הבהלה הפנימית ונותנים לה מקום.

ואיך בכל זאת מצליחים למצוא תחפושת לילד עם מוגבלות ללא אינדיקציה לרצונו האישי?

אפשר לחשוב על משהו אופטימי שיכול לשמח את הילד, או על דמות אליה הוא מתחבר בתוכנית טלוויזיה שאהובה עליו, אפשר לחשוב על תחפושת שתגרום לקשר וחיבור עם הסביבה: לדוגמה הילד עם המוגבלות יחלק משהו כחלק מהתחפושת, תחפושת משותפת עם אחד האחים או תחפושת משפחתית.

כמו בכל צומת בה נפגשים המשפחות המיוחדות גם החגים יכולים להיות רגעים לא פשוטים ויכולים להיות רגעים של זיכרונות נעימים. כאשר ההורה מסכים לשחרר ממה שהוא 'חלם' ולקבל את מה שקיים ומתוך זה למצוא בתוכו את היצירתיות הנכונה לילד הספציפי שלו, אז גם פורים עם כל האתגרים שבו יכול להפוך לחג משפחתי אומנם אחר אבל שמח.

כלילה שחר ונעמי אבנר הן רכזות בצוות "עדי בשבילכם" מרכז מידע הכוונה וליווי למשפחות של ילדים ואנשים עם מוגבלות מבית עמותת "עדי", העוסקת בטיפול ושיקום אנשים עם מוגבלויות מורכבות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מה היא חופרת...
חיים | 25-02-2021 11:48
מה היא חופרת עם הכותרת? פורים, חג גדול לילדים ולחלק מאד קטן לא.