סתירה בענין גמרא לנשים

ש: למה הרב כתב שאין ללמד גמרא לנשים, והרי הרב בעצמו בחיי עולם 170, כתב בשם הפרישה יו"ד רמו ו ובשם אגרות ראיה ב קב, שמותר אם לומדת מעצמה וברצונה ורואה שזה מוסיף לה יראת שמים – מה טוב?

ת: יש להבחין בין יוצא דופן של ללמוד לבין סדרים קבועים ללמד כל הבנות.

גמרא לבנות

ש: מה איכפת לנו דברי חז"ל כתבו על גמרא לנשים, הרי מותר לסלול דרכים חדשות לעבודת ד'?

ת: לא מדוייק. עיין העמק דבר במדבר טו מא על לא תתורו.

שוויון בלימוד תורה

ש: רבונו של עולם ברא איש ואשה שווים, אז למה שיהיה הבדל בלימוד תורה?

ת: גם רבונו של עולם חשב על זה ובכל זאת כתב שנשים פטורות מלימוד תורה. רמב"ם הלכות תלמוד תורה א יג. אכן שווים אבל שונים.

ברוריה ולימוד גמרא לנשים

ש: למה נפסק שאין להכניס גמרא בתוכנית לימוד של נשים, הרי ברוריה למדה גמרא?

ת: מה שעשתה שנוי במחלוקת, ומכל מקום היא יוצאת דופן ולא דגם לחיקוי.

הגרח"ד הלוי ולימוד גמרא לנשים

ש: הגרח"ד הלוי קובע שמותר ללמד בנות תושבע"פ בתיכון (שו"ת עשה לך רב ב נב). הרי שמותר ללמדן גמרא?

ת: תורה שבעל פה בודאי שיש ללמד, אך לא לקבוע גמרא בתוכנית הלימודים.

סליחות לבנות

ש: אני מארגן תפילת סליחות לבנות בבית הספר. מה אפשר לומר?

ת: הכל מלבד קדיש, י"ג מידות ופסקאות בארמית.

אגרת בשבת

ש: אנו נוהגים שכל אחד שולח מכתב לחברו לפני ראש השנה, ובליל ראש השנה כל אחד קורא. האם זה אסור מדין אגרת שלומים בשו"ע שז?

ת: כן. הפתרון הוא שגם יהיו דברי תורה ואז מותר.

שידוכים

ש: למה זוג שנפגש לשידוכים אין לו ללון באותו בית?

ת: בגלל חשש שיחות נפש ארוכות לעומק הלילה.

תמונות נשים בעלוני שבת

ש: מותר שתהיינה תמונות נשים בלבוש לא צנוע בעלוני שבת שמכניסים לבית כנסת?

ת: גם תמונות צנועות אסורות.

פסוק על הלוח

ש: מותר למורה לכתוב פסוק על הלוח? הרי יצטרך למחוק?

ת: מותר כי נכתב על מנת מחיקה. אבל בלי שם ד'.

כיסוי ראש

ש: האם אשה שמברכת לבדה בבית חייבת לכסות ראשה?

ת: לא. שו"ע או"ח עה. אבל עדיף.

שריקה

ש: סבתא שלי אומרת לי שלא נהוג לשרוק. זה נכון?

ת: אין שום איסור לשרוק. אך בחו"ל גויים שרקו, אז יהודים התרחקו מזה. מסקנה: אל תשרוק בנוכחות סבתך משום כבודה.

ש: ובשבת?

ת: גם מותר (שו"ת שאילת שלמה א קפב – רשם מ"צ).

התרת נעליים

ש: כשמתירים נעליים יש עניין להתיר ימין תחילה?

ת: לא. פסקי תשובות ב ז.

קשירת נעל בסקוטש

ש: האם רק כאשר קושרים נעלים בשרוכים יש להקדים שמאל, או גם אם קושרים בסקוטש?

ת: גם. וכן רוכסן או קרסים או כפתורים. פסקי תשובות ב ה.

פרנסה

ש: האם לחפש עבודה או לסמוך על ד' שיפרנסני?

ת: לחפש עבודה.

ש: אבל חשבתי שד' מפרנס אותנו!

ת: אם אתה עובד. ספר העיקרים ד ח.

טבילת רווקה

ש: האם מותר לרווקה לטבול כדי להיכנס להר הבית?

ת: א. אסור להיכנס להר הבית על פי פסק הרבנות הראשית, כמבואר בשלטים. ב. אסור בכלל לרווקה לטבול. שו"ת ריב"ש מובא בשו"ע יו"ד קפג.

תורה וצבא

ש: האם מי שלומד תורה פטור מצבא? מה המקור?

ת: חייב בצבא. מאמר למצות הארץ של רבנו הרב צבי יהודה בספר לנתיבות ישראל חלק א. אבל דחיה זמנית מותרת. שיחות רבנו.

סליחה

ש: האם אני חייבת לסלוח לאחי שהתעלל בי נפשית ופיזית כל ילדותי ואיני יכולה לשכוח?

ת: לא. זו בעיה שלו לפייס ולתקן.

טבילת כלים

ש: מזון שבושל בכלי לא טבול הוא כשר?

ת: כן, דיעבד.

רוח הקודש

ש: יש בימינו אנשים עם רוח הקודש?

ת: כן. בכל הדורות. שערי קדושה לרבינו חיים ויטל. אך הם מסתירים זאת, שהרי אחד מתנאי רוח הקודש הוא ענווה. עיין סדר המדרגות במסילת ישרים.

מתנה לחתונה

ש: האם מתנה שאני נותן לחתונה יכולה להחשב למעשר כספים?

ת: מעשר כספים זה לעניים. לכן אם הזוג עני ואתם נותנים לו בגלל זה, אפשר לחשב כמעשר כספים מה שאתה מוסיפים לעומת מה שהייתם נותנים לזוג לא עני.

חצאית

ש: האם די בחצאית ארוכה עד הרצפה או צריך גם גרביים?

ת: די בחצאית ארוכה (שו"ת שבט הלוי ה עח – רשם מ"צ).

גדול אדם גדול יצרו

ש: מה פירוש כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו?

ת: לאדם גדול, יש כחות גדולים, אם לא משתמש בהם לטובה, אז הם משתמשים לרעה, ומביאים נזק גדול.