הסכם עודפים: מי חתם עם מי ואיך זה יכול להשפיע על התוצאות?

הסכם עודפים: מי חתם עם מי ואיך זה יכול להשפיע על התוצאות?

איזה מפלגות חתמו על הסכמי עודפים, עד מתי זה חייב להיות מוגש באופן סופי ואיך זה יכול להשפיע על תמונת הגושים? וגם, איך מחושבת החלוקה למנדטים בין מפלגות שיש ביניהן הסכם?

author-image
הסכם עודפים: מי חתם עם מי ואיך זה יכול להשפיע?
  צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90. לפ"מ.

הבוקר (ד') חתמו מפלגות הליכוד ו"הציונות הדתית" על הסכם עודפים לקראת הבחירות לכנסת ה-24, ובכך כמעט הושלמה תמונת ההסכמים בין המפלגות המרכזיות המתמודדות בבחירות.

שאר המפלגות חתמו ביניהם על הסכמים כבר בשבועות האחרונים: מפלגת "ימינה" יחד עם מפלגת "תקווה חדשה", מפלגת ש"ס יחד עם מפלגת "יהדות התורה", מפלגת "יש עתיד" יחד עם מפלגת "ישראל ביתנו", מפלגת "כחול לבן" יחד עם "המפלגה הכלכלית".

מפלגת "העבודה" ומפלגת "מרצ" טרם חתמו על הסכם ביניהם, אך זה מהלך שצפוי לקראת בזמן הקרוב.

נכון לעכשיו היחידים שנותרו כעת ללא הסכם הם הרשימה המשותפת, אך בדרך כלל הם אינם חותמים עם שום מפלגה, גם לא מרצ, מכיוון שאינם מעוניינים לחתום על הסכם כזה עם מפלגה ציונית. על פניו יש למפלגה אפשרות לחתום עם רע"מ של ח"כ מנסור עבאס, שפרש לריצה עצמאית, אך לאור הדם הרע בין המפלגות, קשה לראות את זה קורה.

לפי המצב הנתון, לגוש הימין יש "יתרון" בכך שכל המפלגות שלו חתמו יחד על הסכמי עודפים, ובכך מגדילים את הסיכוי לניצול מיטבי של הקולות בתוך המחנה, זאת לעומת מחנה השמאל שטרם גובש באופן סופי, וייתכן שחלק מהמפלגות יישארו לא הסכם או שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה, ואז לא יהיה להסכם משמעות.

פתקים בקלפי, ארכיון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

חשוב לציין כי המועד האחרון להודיע לוועדת הבחירות המרכזית בדבר התקשרויות בין מפלגות (קרי, הסכמי עודפים) הוא רק בתאריך ה-12 במרץ, 11 ימים בלבד לפני הבחירות, ועד אז יכולות המפלגות לעשות שינויים.

כאמור, הסכמי העודפים "נכנסים לתוקף" רק במידה ושתי המפלגות עברו את אחוז החסימה.

בבחירות לכנסת ה-23, נחתמו מספר הסכמי עודפים אך הם לא השפיעו בפועל על תוצאות האמת. אך ברוב מערכות הבחירות הם מוסיפות מנדטים למפלגות, לפעמים על חשבונן של אחרות ולעיתים אף מזיזים מנדטים בין הגושים, דבר שיכול להיות קריטי במערכת הבחירות הקרובה.

עוד באותו נושא

סקר מנדטים: לפיד נוסק; סמוטריץ' עוקף את גנץ


33

מה זה בכלל הסכמי עודפים?

הסכם עודפים הוא למעשה הסכם בין שתי רשימות שמתמודדות בבחירות לכנסת, שקובע שסכום הקולות שלהן ייחשב ביחד בקביעת מספר המנדטים המוקצים להן באופן סופי. לאחר קביעת מספר המנדטים המשותף, מחולקים המנדטים ביניהן לפי גודלן היחסי.

בחלוקת המנדטים לאחר הבחירות נקבע "המודד", כמה קולות שווים על מנת להיות זכאי למנדט. החלוקה מתבצעת רק לאחר שנקבע מהו הרף לעבור את אחוז החסימה (שעומד על 3.25% מהקולות הכשרים).

לאחר הסינון של המפלגות שעברו את אחוז החסימה, מחלקים את המנדטים בין אותן מפלגות. אם למשל מפלגה X זכתה ב-430,000 קולות והמנדט שווה 40,000 קולות, מפלגת X תקבל 10 מנדטים אך "נותר" לה 30 אלף קולות לא מנוצלים.

במקרה שאותה מפלגת X חתמה עם מפלגת Y על הסכם עודפים ואותה מפלגת Y זכתה ב-210,000 קולות, למפלגת Y יהיו 5 מנדטים ועוד 10,000 קולות לא מנוצלים. אותם קולות יעברו למפלגת X להשלמת המנדט ה-11 שלה. (10,000+30,000 = 40,000, שזה שווה ערך למנדט נוסף)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ההסבר כאן לא מדוייק
ג'סי | 10-02-2021 10:29
ההסבר כאן לא מדוייק. בחוק יש גם עדיפות למפלגה גדולה יותר לקחת את העודפים, למרות שחסר לה פחות מהמפלגה השניה ,להשלמת המנדט החסר
האם התכוונת...
אנא בדוק | 10-02-2021 10:44
האם התכוונת לכתוב למרות שחסר לה יותר?
2
חלוקת עודפים
אליהו אבי | 14-02-2021 12:20
חבל עמית, התבלבלת, ההסבר על עודפים מתאים לחלוקת העודפים בבחירות לרשויות המקומיות
3
כמה מפלגות...
בר בר חיים חחיים | 17-02-2021 18:29
כמה מפלגות מתמודדות... וכמה מפלגות לא יעברו את החסימה
4
רק ט בקלפי!!!!...
פ | 22-03-2021 18:59
רק ט בקלפי!!!!