פרשת יתרו: כל עם ישראל, בערך שני מיליון בני אדם, מגיעים לנבואה במתן תורה, הקב"ה מתגלה לאנושות ואומר מה הוא רוצה מאתנו.
זה מתחיל כמובן במצות האמונה "אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים", המצווה הבאה תהיה "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני" – מצווה לזכך את האמונה.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
אבל אנחנו לא עם שכל-כולו רק שקוע באמונה, במילים גבוהות, אי שם בגנזי מרומים, התורה עוברת אחר כך לעולם המעשה, "ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך" אומר רבי "זו מצוות עשה", כשכל אחד מאתנו קם בבוקר והולך לעבודה, מהבית או הולך ממש, הוא מקיים מצוות עשה, כי הקב"ה רוצה שנעבוד בעולם, וכמובן, "שבת לה' אלקיך".
מהם שאר הדברות? – "כבד את אביך ואת אמך", "לא תרצח", "לא תנאף", "לא תגנוב", מצוות הקשורות למציאות, לחיים. אנחנו לא נזירי בודהה שאומרים יש עולם אבל אנחנו עכשיו נשקע בעולמות עליונים רחוקים, תורתנו אומרת בדיוק הפוך, יש עולמות עליונים רחוקים, ואנחנו נוריד אותם למציאות.
הפרשה מסתיימת בפסוקים מאוד מעניינים "ויאמר ה' אל משה, כה תאמר אל בני ישראל, אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם", הקב"ה אומר: דיברתי אתכם מן השמים, אבל למה דיברתי מהשמים? מה המשמעות של זה? מה המצווה הבאה מיד אחרי כך? – "מזבח אדמה תעשה לי", הקב"ה מדבר אתנו מהשמים בשביל מזבח אדמה, בשביל החיבור לאדמה, החיבור למציאות לעולם המעשה.
היהדות כולה מסתובבת על הציר הזה של לקיחת השמים, האמונה, הקדושה, וכל העולמות הכי עליונים, ולהוריד אותם לעולם המעשה, לפרנסה, ליחסי חברה, להתנהלות המשפחתית וכו', זה מה שהקב"ה רוצה מאתנו במתן תורה.
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
1 דיונים
יואל
אין מצווה לעבוד. זו קללה שקולל הגבר בזיעת אפיך תאכל לחם. זו מציאות בעל כורחו של אדם. ששת ימים תעבוד אינו ציווי מעשי אלא אמירה כי כל עבודתך שתעשה תתמצא...
אין מצווה לעבוד. זו קללה שקולל הגבר בזיעת אפיך תאכל לחם. זו מציאות בעל כורחו של אדם. ששת ימים תעבוד אינו ציווי מעשי אלא אמירה כי כל עבודתך שתעשה תתמצא לשישה ימים אך בשבת אין לך לעבוד. וכי נבוא ונאמר שיש ציווי לבשל גדי, ודאי שלא, רק אם באת ובשילת גדי אל לך לעשות זאת בחלב אמו. זה הציווי. אך אין ציווי לבשל גדי. וכן עוד הרבה כהנה. אם היה ציווי לעבוד, לא הייתה מחלוקת ר' ישמעאל ור' עקיבא מה יעשה האדם עיקר, העבודה או הלימוד תורה. כבוד הרב, גילית פנים שלא כהלכה.
המשך 19:09 06.02.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואל
אכן נמצא מ"ד שסבור כדברי הרב. נמצא כן בתנא דבי אליהו. אכן יש מי שלמד שכוונת הכתוב לומר דיש בזה מצוה. חוזר ומבקש מחילה.
13:00 08.02.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר