הרב פורת: "לא לגנוז את ספרי הר' אלון. להמשיך ללמוד בהם? שאלה גדולה"

הרב חנן פורת בהתייחסות ראשונה לפרשת הרב אלון. "שכבתי יום שלם במיטה לא יכולתי לישון", "אהבתו קלקלה את השורה", "כשהוא לימד תורה זה היה במסירות", "אל תגנזו את חוברות תכלת מרדכי"

הרב פורת: "לא לגנוז את ספרי הר' אלון. להמשיך ללמוד בהם? שאלה גדולה"
  "לא יכול לישון" הרב פורת (פלאש 90)

הרב חנן פורת מתייחס בפעם הראשונה לפרשת הרב אלון. בשיעור ארוך במשרדו פרש הרב פורת את דעתו בהרחבה. האתר במעלה הרשת העלה חלק מהשיעור לבלוג הוידאו.

"הצעתי לו לעמוד בראש המפד"ל"
בתחילה סיפר הרב פורת על הזעזוע הקשה שפקד אותו אחרי שהוא התוודע לפרשת הרב אלון. הרב פורת סיפר שבעבר הרחוק הוא ביקש מהרב אלון לעמוד בראש המחנה הדתי לאומי, במפלגת המפד"ל: "אני שכבתי יום שלם במיטה, לא יכולתי לישון. היינו ידידים בלב ונפש. בשעתו, באתי אליו באופן אישי והצעתי לו לעמוד בראש המפד"ל. היה לי סדרה של פגישות איתו, יחד עם נתן שרנסקי. ובמאבק למען גוש קטיף, היינו כתף אל כתף. הכאב והזעזוע הם גדולים עד מאוד ואף אחד מאיתנו לא יכול לדעת דברים לאשורם וצריך זהירות עצומה מפני לשון הרע והוצאת דיבה".

"יש רגליים לדבר"
עם זאת, למרות החשש מלשון הרע והוצאת דיבה, הרב פורת קובע כי יש רגליים לדבר שהרב אלון אכן עשה את מה שעשה. "לשון הרע אסור לקבל, אבל לחשוש צריך. במקרה שלנו חייבים להגיד שיש רגליים לדבר. אני משבח בכל פה את פורום 'תקנה'. אנשים שאני מכיר אותם אחד אחד, ישרי דרך, נקיי דעת, שקולים, לא מתלהמים. אין כאן כל עניין של שמחה לאיד, אין כאן איזשהו רצון להכשיל. על מי נאמר את זה? על הרב יעקב אריאל? על הרב ליכטנשטיין? על הרב שילת? וגם אנשי אקדמיה, אנשים נקיי דעת, אחד אחד. לא יכול להיות שיוציאו לעז על אדם אם לא היו דברים מאוד מוחשים וברורים. וצר לי לומר כנראה שלא אחד ולא שניים".

הרב פורת נגע בשאלה כיצד אפשר להתמודד עם מציאות שבה אחד מגדולי מרביצי התורה בארץ, תלמיד חכם, שקוע למעשה בעולם אחר לגמרי. "אדם יכול להיכשל ולמעוד באופן חד פעמי. אבל אם הוא שקוע בדרך מעין זו, יש פה לכאורה איזושהי צביעות, איזושהי סכיזופרניה. איך יכול להיות מצד אחד כך ומצד אחד כך? איך אפשר לעכל נפשית תופעה מעין זאת?"

"אף אחד לא מחוסן"
בתחילת התשובה לשאלה, הזכיר הרב פורת כי אין אפוטרופוס לעריות אצל כל כל אחד ואחד. "הגמרא אומרת 'אל תאמין בעצמך עד יום מותך'. אף אחד לא מחוסן. הדבר הזה בעצמו יכול ליצור רפיון רוח נורא, אך מצד שני כל משבר צריך להפוך לאתגר. ליצר יש דרכים שונות כדי להפיל את האדם. ודאי כדי להפילו בחטא כזה שהוא משתקע בו".

בהמשך התשובה, התייחס הרב פורת לדרך ההתמודדות עם נטיות הומוסקסואליות: "לגבי נטיות הפוכות, אדם אומר יש דברים שהם מעבר לבחירה החופשית. כל העולם המודרני שנותן לגיטמציה, ולא רק לגיטמציה, אלא אפילו מעלה על נס את כל הנושא הזה של הומוסקסואליות ולסביות וכל מיני פרבסיות מיניות אחרות הוא מקושר לעניין הזה. כביכול, זה משהו גנטי, מולד, שאין מה לעשות כנגדו. אין ספק, שיש נקודה של צדק בדברים, אי אפשר להציג את הטיעון הזה כעורבא פרח. אין ספק, שיש הבדלים בין אנשים מבחינת הנטיות. אגב, גם בקשר לדברים של היצר עצמו. יש אדם שיש לו בולמוס של אכילה, ויש אדם שבכלל לא רעב. יש אנשים שמתמכרים לעישון ויש שמתמכרים לסמים או להימורים. כך גם בתחום המיני, יש אנשים שיש להם יצרים עזים".

לדעת הרב פורת לא תמיד "נטיות הפוכות" הינם נטיות מולדות, טיבעיות, אלא תופעה שהיא תלוית תרבות. "השאלה אם כל הדברים האלה הם דחפים שאי אפשר לעמוד בפניהם? כאן, בשום פנים ואופן אסור לקבל את נקודת המוצא הזאת. לא לקבל אותה מבחינה מוסרית-חינוכית, אבל גם לא לקבל אותה מבחינה מדעית. כשאתה רואה חברות שהם נגועות בתחום מסויים, נגועות למשל בהומוסקסואליות, וחברות אחרות לא, אז מה? אלו נולדו כולם עם פגם גנטי? זה ברור, שזה עניין של השפעה של חברה. זה עניין של מידת ההכרה בחומרה של הדברים. כל אדם, כולל אדם שנכשל ביצרים, לאו דווקא בנטיות הפוכות או ביצרים מיניים, יכול לבוא ולומר 'יצרי תקף עלי'. ואין ספק, שאנשים אומרים את זה לעצמם. אך היסוד של כל התורה כולה הוא ואתה תמשול בו."

האהבה קלקלה את השורה
בהמשך השיחה אמר הרב פורת כי לרב אלון היה כוח אהבה עצום אך מידת הגבורה חסרה אצלו. "אנחנו מרבים לדבר על כוח האהבה והחיבוק וכדומה, וצריך לומר, שאצל הרב מוטי אלון היה גילויים גדולים ויקרים וקדושים של כוח האהבה. רק שיכול להיות שאהבה מקלקלת את השורה. והחיסרון הגדול הוא שאין את כוח הגבורה, ומי שאין לו את כוח הגבורה זה האיידס של המיתרנות.."

לא לגנוז את ספריו של הרב אלון
נקודה נוספת שהרב פורת התייחס אליה בשיעור, היא ההתייחסות לתורתו ולכתביו של הרב אלון. לדעת הרב פורת אין לגנוז את כתבי הרב. "יש אדם שאין תוכו כברו, במובן הזה שכלפי חוץ הוא מראה את עצמו כתלמיד חכם, ובפנים הוא אדם מושחת. הוא 'משחק אותה'. תלמיד חכם כזה – שאין תוכו כברו, אומר רבא: 'אינו תלמיד חכם' ומוסיף עליו אביי 'אף נתעב ונאלח' זו מדריגה של צביעות . אבל יש מצב אחר שאין תוכו כברו. מבחינת המציאות שהוא נמצא במין סכיזופרניה כזאת. כביכול, ד"ר ג'קל ומיסטר הייד. ויכול להיות שהוא אומר לעצמו שקשה לו מאוד עם זה, וכפי שאמרנו מקודם, מחפש לעצמו כל מיני תירוצים. וכשהוא מלמד תורה – הוא מלמד תורה לשמה! וכשהוא מלמד תורה הוא מלמד באהבה גדולה ובמסירות גדולה.. אך אינו יכול להתגבר על הפגם.. אדם כזה, אין תוכו כברו מבחינת המציאות. זה לא אומר שאין תוכו כברו במובן של המודעות, במובן שהוא עצמו על דעת כן 'משחק אותה'. יש כאן נפקא מינה, אם אדם מלכתחילה כל התורה שלו צבועה, אז באמת אינו תלמיד חכם, וממילא תורתו לא שווה כלום. אבל אם אדם כזה, שמבחינתו, כשהוא מלמד תורה הוא מוסר בזה את נשמתו, ואין לי שום ספק, מי שהכיר את הרב מוטי אלון, ונאמר מה שלא יהיה, הוא לימד תורה באהבה גדולה ובתבונה גדולה. תורתו לא הולכת לאיבוד. לא צריך לקחת את 'תכלת מרדכי' ולזרוק לגניזה, חס וחלילה. השאלה אם להוסיף ללמוד ממנו – היא שאלה גדולה מאוד."

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
קישור לשיחה של הרב יהושע שפירא בישיבת ר"ג על הנושא
דוד | 19-02-2010 5:51
http://www.yrg.org.il/show.asp?id=37186
2
מסכת סוטה בסופה
גולש | 19-02-2010 7:35
מתארת את מה שיהיה לפני הגאולה. ואנחנו חווים את זה על בשרינו! די לגלות! רוצים משיח עכשיו!
3
לפי חנן פורת הרב אילון הוא סכיזרופרן עם איידס
שפת אמת | 19-02-2010 9:07
ממש שיעור מאד מלמד חנן פורת נתן : "נמצא במין סכיזופרניה כזאת" "והחיסרון הגדול הוא שאין את כוח הגבורה, ומי שאין לו את כוח הגבורה זה האיידס". עדיף שחנן פורת יעשה תענית דיבור לפחות שנה מהיום .
4
פורים שמח
יונתן | 19-02-2010 10:10
פורים שמח
5
יוסף
| 19-02-2010 12:18
"אל תאמין בעצמך עד יום מותך" זו משנה (נו, איזו?) לא גמרא. מעניין אם כך אמר פורת, או שטעה הכותב שציטט.
6
ספר שכתבו מין
יצחק | 19-02-2010 15:05
אדם נפלא איש תורה וחסד שעוסק במין תורתו קדושה ויש להעמיד ספריו סכל בית לדוגמא המצאת הבלוקש הציוני דתי, לא לרקוד מעורב אבל להתייחד כן?! חנן פורת לא פוסק הדור וגם לא מחנך הדור.
7
האם היית אומר אותו הדבר אם היה בועל נידה ביום הכיפורים?
חנן | 19-02-2010 16:36
האם היית אומר אותו הדבר אם היה בועל נידה ביום הכיפורים?
8
האם היית אומר אותו הדבר אם היה מתחתן עם גויה?
התעורר חנן | 19-02-2010 16:37
חנן - התעורר
9
עכשיו תהיה תנועה ענקית של יציאה מהארון
דנידין | 19-02-2010 16:39
כל הרבנים והגדולים שתומכים באילון בעצם אומרים אם הוא רב גדול - לא נורא שהוא הומו.
10
פורת! התחרפנת???
נועה | 21-02-2010 9:24
מה הוא יושב ומלהג על אחרים? אולי תשמור את דעותיך המלומדות לעצמך במקום להצית את חגיגת העוול על גבו של אלון? ולמה שתעלה בכלל מחשבה לגנוז את כתביו? מה הקשר בין התורה שלו לבין חשד בנטיותיו המיניות? ואיפה טיפת מחשבה על המשפחה המסכנה שלו ועל שמירת כבודו בתור בן אדם?
חוצפה
בני | 01-04-2018 17:18
אתה צודק שיתבייש לו הבן פורת הזה
11
להתאזר בסבלנות עד לבירור האמיתי
| 22-02-2010 0:01
כל תגובה שקודמת לברור הסופי מקורה בתחושות בטן בלבד ולא בחיפוש דרך אמת
12
מי שואל אותך
FBI | 22-02-2010 10:59
האם לגנוז את תכלת ותגיד לי מה יותר כיף ? לרקוד על דם ערבי(פורים שמח..)או על דם אילוני(יש רגליים לדבר..)?וממתי אנשי אקדמיה הם נקיי דעת?הם הכי לא , שחצנים וגסי רוח שכמותם.. אתה אמור לדעת שלא האקדמיה(מילה יוונית!)תלמד אותך דרך ארץ הם האחרונים לכך!!
13
הרב חנן פורת הוא יהודי יקר
שוליה | 31-05-2011 16:21
אבל גם הוא לפעמים טועה. נדמה לי שהוא לא חקר לעומק את נושא הנטיות המיניות, ולכן אמר דברים שאינם נכונים. ראשית, בכל חברה בכל זמן יש אחוז קבוע של הומואים ולסביות. ההבדל היחיד הוא שהיום אנחנו יודעים עליהם יותר. שנית, גנטי ומולד אינם זהים. שלישית, אין להשוות בולמוס אכילה לרצון לאהבה רומנטית וחיי זוגיות ושיתוף באהבה אחווה שלום ורעות. זו השוואה מקוממת. מי שיש לו "יצר" לאכול הרבה צריך לאכול פחות כדי להישאר בריא. מי שיש לו "יצר" סביר, רק שמופנה לבני מינו, נדרש על פי חנן פורת (ואחרים כמובן) לא לקבל מזה כלום. לא רק מיניות, אלא גם רומנטיקה, אהבה, שותפות. זו גזירה אכזרית שהציבור אינו עומד בה. משהו בגזירה הזו מוטעה, וצריך לחשוב על כך בהגינות. רביעית, על אף האיסורים החמורים ביהדות, ועל אף הלחצים החברתיים העצומים, ועל אף שיש תוכניות המרה, הומואים נשארים הומואים. זה לא יצר, זו נטייה. והפסיכולוגיה הכריעה שוב ושוב שאי אפשר לשנות אותה. כל דיון בנושא צריך להתבסס על העובדות, ואלו הן העבודות.