כך דור הסמארטפון יוכל להתאהב בעולם הפיזיקה - סרוגים

כך דור הסמארטפון יוכל להתאהב בעולם הפיזיקה

במסגרת שיתוף פעולה אקדמי חינוכי בין מוסדות החמ"ד לבין המרכז האקדמי לב, הציגה ד"ר טליה ישועה, ראש תכנית פיזיקה מתמטיקה במרכז האקדמי לב בפני מורי הפיזיקה בחמ"ד כיצד ניתן להפוך את הטלפון הסלולרי למעבדת פיזיקה

author-image
כך דור הסמארטפון יוכל להתאהב בעולם הפיזיקה
  (צילום: המרכז האקדמי לב)

ד"ר טליה ישועה, ראש תכנית פיזיקה-מתמטיקה במרכז האקדמי לב, הרצתה בפני 60 מורים למגמת פיזיקה בבתי ספר תיכונים דתיים. במהלך ההרצאה סקרה ד"ר ישועה את היכולות הלימודיות הקיימות בכל טאבלט ובכל סמארטפון ואת האפליקציות המאפשרות להפיק מהם נתונים בהתאמה לתוכנית הלימודים ומיקודה בשנה זו.

לא רק GPS! בטלפון הסלולרי קיימים חיישנים רבים דוגמת חיישני תאוצה תלת מימדיים, חיישנים למדידת לחץ, שדות מגנטים, קול, אור ועוד. אלו ואחרים הותקנו במכשירים החכמים לצורך שימוש באפליקציות שונות. 

ד"ר ישועה רואה בטלפונים הסלולריים לא פחות מאשר מעבדה נישאת המאפשרת לעשות ניסויים ביתיים בפיזיקה: "הקורונה אמנם השאירה את התלמידים בבית ואינה מאפשרת ללמוד במעבדות שבבתי הספר, אך עדיין צריך לזכור שכמעט לכל תלמיד תיכון בישראל יש מיני מעבדה ביד. העובדה כי תמונה מתהפכת בהתאם לזווית בה מוחזק הטלפון, מעידה כי קיים חיישן שמודד את זווית החזקת המכשיר. ניתן להשתמש בחיישן זה לא רק לתצוגת תמונות או משחקים כי אם ללמידה של ממש. באמצעות הסמארטפון ניתן למדוד באופן פשוט כיצד משתנה התאוצה של הרכב בזמן נסיעה, או לערוך ניסויים פיזיקליים בלונה-פארק או בגן השעשועים. תלמידים בעלי יכולת תכנות יכולים לפתח בעצמם אפליקציות נוספות המשלבות שימוש במספר חיישנים לצורך מדידות פיסיקליות ואיסוף נתונים".

עוד אמרה כי היא רואה בכך אפשרות לא רק לשמש את המורים לפיזיקה במסגרת הלימודים לבחינות הבגרות שתערכנה בקיץ הקרוב, אלא גם לחבב את התחום על צעירים נוספים. "דור הסמארטפון יכול להתאהב בפיזיקה על ידי הסמארטפונים עצמם" הסבירה. "הפיזיקה נתפסת לעיתים כהתעסקות מתמטית יבשה, ולכן בני נוער נוטים להקשר יותר לתכנות כי בסופו של דבר הם יכולים לצאת עם משהו ביד, דוגמת משחק שיצרו בעצמם. הודות להיכרות והשימוש ביכולות הטכניות הקיימות בטלפונים החכמים אפשר ליצור מגע עם הצד המעשי של הפיזיקה, כך שכל אחד יכול לבצע ניסויים באמצעות הטלפון האישי שלו". 

ד"ר רחלה תוג'מן, הממונה על קידום המדעים בחמ"ד, אומרת כי "המציאות המשתנה מחייבת אותנו לקדם ולפתח חומרי הוראה ללמידה משמעותית. השלב הבא מבחינתנו הוא ליצור חומרי הוראה משולבי סמארטפון, המותאמים לדרישות הפדגוגיות של משרד החינוך, על מנת שיוכלו לשמש את המורים. בהתאם לכך אני מברכת על שיתוף הפעולה האקדמי חינוכי הפורה בין המרכז האקדמי לב לבין מוסדות החמ"ד".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו