אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מה אנחנו באמת מחפשים במנהיג?

המסר של חומש שמות וגאולת מצרים בא להראות מסר אחר לגמרי – ללמד שעם ישראל שייך לעוצמות אחרות. אין הוא ככל העמים שתחילתם בדמות האנושית, במנהיגות הבלתי מעורערת, בפה שמדבר כחץ חד או בכל כישרון אישיותי אחר

מה אנחנו באמת מחפשים במנהיג?
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

ביטחון עצמי, כריזמה ולשון צחה וחדה. כשמחפשים מנהיג לארגון, חברה או מדינה, ככל הנראה התכונות הללו ירשימו אותנו מאוד. ההיגיון שנמצא מאחורי התפיסה הזו מאוד פשוט: הציבור מעוניין בתחושת ביטחון ובכך שהמנהיג יקדם את מטרות הציבור שמאחוריו. מנהיג שיהיה חסר את התכונות הללו, גם יקרין תחושת חוסר יציבות מול הציבור אותו הוא מנהיג, וככל הנראה לא יצליח לקדם את החברה לאותם הישגים אליהם היא שואפת.

הדיבור הוא מקור הכוח של האדם. חיתוך נכון של השפה, בחירת מילים נכונות, טונציה וקצב מהירות שקול של דיבור – כל אלה משפיעים מאוד על מידת החדרת התוכן לשומע. שני אנשים יכולים לומר את אותם דברים בדיוק, אולם בעוד סגנון הדיבור של האחד ילהיב את קהל שומעיו – הרי שאצל השני הדברים ייכנסו לאוזניים ערלות.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת שמות תשפ"א

משה – הגואל האידאלי?

"לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי" – טענה אותה נשמע עוד פעמים רבות מפיו של משה רבנו. לכאורה, הצדק המוחלט איתו: "כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי". על מנת לשכנע ציבור שבחירה בך היא אידאלית – צריך להיות פוליטיקאי טוב. על מנת לשכנע עם של עבדים שמעונה שנים רבות וארוכות שאתה הגואל שלו – צריך להיות דובר לא שגרתי בעליל. והנה, העדות הראשונה שמשה מעיד על עצמו היא: "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי" – "שלא היה יכול להוציא אותיות השפה וכל אותיות הלשון, רק קצתם היה מוציאם בכובד" (אבן עזרא שם).

משה רבנו אינו רגיל בהרצאות מול עשרות אנשים, הוא גם לעולם לא תפס את עצמו כמושיע ישראל – ובטח שלא כאחד כזה שיסתובב בארמונות מלך מצרים. אולם, לא מחשבותיי מחשבותיכם, ודווקא משה רבינו הוא זה שנבחר לגאול את האומה, לגאול את עם העבדים שמהווה את החברה הקשה ביותר לפיצוח ולשכנוע. האמת היא, שמשה רבנו חושש מכך מאוד: "וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'".

הרב לונדין בדקה על פרשת שמות

גאולה מסוג אחר

גאולת ישראל ממצרים שייכת לסדר אלוהי אחר. בסדר זה, לא צחות הלשון ולא הכריזמה של המנהיג משפיעות על הגאולה. דמותו של משה, דמות של "איש אלוהים", דמות של ענווה גמורה, רק היא יכולה להוות אמצעי וצינור לגאולת ישראל מיד צר.

אך המנהיג הזה, למרבה הפלא אינו "איש דברים". מדוע? מפני שאם היה משה בעל לשון חלקלקה, יכול היה העם לחשוב שהגאולה מתחילה ממשה. הוא יכול היה לחשוב שאיזה תחבולה ולשון מרמה היא זו שגאלה אותו. העם יכול היה לחשוב שאיזה מאמץ אנושי גאל אותו.

המסר של חומש שמות וגאולת מצרים בא להראות מסר אחר לגמרי – ללמד שעם ישראל שייך לעוצמות אחרות. אין הוא ככל העמים שתחילתם בדמות האנושית, במנהיגות הבלתי מעורערת, בפה שמדבר כחץ חד או בכל כישרון אישיותי אחר. דווקא מנהיג כזה, כבד פה ולשון שכל רצונו בטובת העם ויראת ה' אוצרו – מסוגל לגלות את הגאולה ממצרים "יד ה' עשתה זאת, לא תחבולה אנושית וחלקת לשון ופתוי שפתים" (מלבי"ם).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
איזה יופי של...
מיכל | 08-01-2021 10:28
איזה יופי של כתיבה. כל פעם אתה מעניק לנו חווית קריאה מרתקת. יישר כוחך.
2
לא. זה לא זה.
משה אהרון | 08-01-2021 11:02
בסד. החלוקה בין אלוהים לספר בראשית ושם הוויה לספר שמות בפועל ןלמצער אינה מדוייקת. דומה שכבר בפרשת בראשית נכרך שם הוויה עם שם :אלוהים. אך ברור כי אלוהים הוא ביטוי יותר למציאות אלוקית של בריאה שיש בה דיות בבחינה : אל שדי. ואילו של הוויה הוא ביטוי למציאות אלוקית דינאמית של השגחה צמודה כדי גאולה. גם בכינוי : אלוהים יש רמז לפן של :אהיה אשר אהיה. שאלוהים הוא רבים של שלוש הא שבתחילת המילם : אהיה אשר אהיה. והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה. והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
3
לא. זה לא זה
משה אהרון | 08-01-2021 11:04
בסד. משה תמיד יצא מעצמו ליתן לזולתו. זו גדולתו של מנהיג. שנאמר : ויגדל משה ויצא אל אחיו לראות בסבלותם . ויש מנהיגים אחרים שגדלים לשבת בכסא שאינם יוצאים ואף מתרחקים מאחיהם להתעלם מסבלותם. והנה החידוש הגדול . מנהיג דגול בנוסף לתכונת היציאה כאמור. גם קם להושיע. לעמוד כנגד כולם כנגד הרועים . ובמטאפורה גם כנגד לשאר הרועים במובן של מנהיגים כדי להושיע עשוקים. ולוואי והיה לנו כזה כיום הנותן,,,, והאומר....
4
ולמה חמדתם לצון
מנקה הביבים | 08-01-2021 11:09
לשים את התמונה של האיפכא
5
שני דוברים - תשפטו
משה אהרון | 08-01-2021 11:16
יש את האחד המדבאראך את עצמו והגיגיו האישיים. משל מה שבחוץ ובזמן לא נוגע ולא משנה לו ולו במשהו כמו המנהיגות של היום .ויש את משה רעיא מהימנא שרק ההוויה הכולית המתבשלת והולכת אט אט גורמת לו לדבר ולומר דברים. שנאמר : ואלה הדברים אשר דיבר משה....
6
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 08-01-2021 11:25
שילוב מעניין של אקטואליה לצד פרשת השבוע יישר כח
7
קריאה מעניינת מאוד...
דביר | 08-01-2021 11:32
קריאה מעניינת מאוד
8
ראיון מדומה עם משה
משה אהרון | 08-01-2021 12:07
בסד. ראיון מדומה עם משה. =================== ....... אני מגמגם כי המשפט השלם לאלוהים הוא. וכך ההבהרות והתיבות המרוסקאות היוצאות מפי מייחלות למשפט האלוהים שיאוששן וידביקן לכלל שמיעה המתאימה לכל אוזן אדם. לפיכך רק לסוף יכולתי לעמוד בפניכם ובפני כל הדורות, לנאום את נאומי המסכם והאחרון
9
המשוואה : גימגום = טיוטא
משה אהרון | 08-01-2021 12:21
בסד. הגימגום של משה הוא מסר לכל אדם .כי היחס לכל דיבור של האדם .הוא כיחס לטיוטא ולא לנוסח שלם ומוגמר. וכי בלי גם דבר האלוהים או יישומו .אין ולא יהא נוסח מושלם ומוגמר.
10
מקסים ומעניין, יישר...
אפרת עמיר | 08-01-2021 15:48
מקסים ומעניין, יישר כל!!
11
מאמר מעניין מאוד! המשך...
אורי | 09-01-2021 18:47
מאמר מעניין מאוד! המשך כך כל שבוע!
12
מחפשים עובד ...
שמיל | 09-01-2021 21:28
מחפשים עובד לא מנהיג!
13
שיהיה ערמומי.מושחת.שאוהב לעשן...
משה | 10-01-2021 8:29
שיהיה ערמומי.מושחת.שאוהב לעשן סיגרים.ולשתות שמפניות ורודות.שלא יהיה לו ארנק שהכסף רק יכנס לבנק ולא יצא שיעביר את כס המלוכה מדור לדור.מי צריך בחירות הוא כבר נבחר.חחחח