עמי ארצות אינם צריכים להביע דעתם בנושאים תורניים - סרוגים

עמי ארצות אינם צריכים להביע דעתם בנושאים תורניים

האם כל אדם ברחוב רשאי לייעץ בנושאים רפואיים או לחלק תרופות לכל עובר ושב? אז מדוע בסוגיות תורניות מובהקות לא משאירים את ההכרעה למומחים האמיתיים?

author-image
עמי ארצות אינם צריכים להביע דעתם בנושאים תורניים
  לחזור לבית המדרש. הרב זייני (אדר היקר)

ארצנו, בינתיים הקטנטונת, היא חלק מארץ החיים מלאת חיוניות של קודש. ונשימתיות זו מתגלה, בין השאר, מידי פעם, בתופעות מעניינות ביותר.

ואם את סימני הלידה הלאומית מובעים ביבול החקלאי ההולך וגדל, וסימני הילדות בגבורה צבאית ותעשייתית, הנה, סימני נָערות, שהם סימני הופעת הדעת, מתפרסמים על ידי בירור סוגיות אמוניות תורניות מובהקות.

ואותו התהליך שעובר על כל אחד מאתנו מילדותו עד בגרותו, חל גם על האומה כולה עם הבדל אחד והוא שמה שנחוץ לאדם היחידי במספר שנים מצריך לאומה כמעט אותו מספר אבל של דורות! זאת הסיבה שבזמן האחרון מתרבים בירורים יותר ויותר רוחניים ותורניים, אם ביחס לקדושת הארץ והמדינה ושייכותנו אליה, אם ביחס לעם היושב בציון ואת הלא-יהודים הנספחים אליו, ועוד ועוד עד הפרשה האחרונה, בחירת הרבנים הראשיים.

וככל מדינה דמוקרטית שמעצם מהותה מחליטה להעניק לכל אזרח זכות הכרעה, הננו פוגשים דעות מאוד מגוונות שכולן נחשבות לסבירות בפני החוק, גם כאשר מדובר בנושא צבאי מובהק, או מדיני מסוכן, או אקולוגי חיוני, ואין העדפה בתור אזרח לרמטכ"ל על הטוראי, או לראש החוג לאנרגיה אטומית על איזה תושב שעדיין אינו יודע קרוא וכתוב.

עם הארץ לא מבין בסוגיות רבניות

אומנם בנושאים האמוניים-תורניים היינו מצפים שלפחות בעמדות האידיאולוגיות יתבלט ההבדל בין מי שלמד שנים רבות בישיבה לבין מי שלא זכה בכלל לכך. וכמה מצער לשמוע חבר כנסת חובש כיפה, קצין גבוה לשעבר, מצהיר ללא בושה "שבחירת הרבניים הראשיים הללו היא אסון לאומי". יש כמובן לקונן עליו ועל יהודים כמותו שלא השכילו להיצמד לתלמיד חכם על מנת שידריך אותם בחייהם הפרטיים או הציבוריים.

וכי כל אדם ברחוב רשאי לייעץ בנושאים רפואיים או לחלק תרופות לכל עובר ושב? ומדוע בסוגיות תורניות מובהקות לא נשאיר את ההכרעה למומחים האמיתיים? וכאשר יש לפסוק בעניינים הנוגעים לעתיד האומה ולכל הדורות הבאים, איך מאפשרים למומחים בתחומים המידיים להכריע? וכי המצביא המוצלח במאה הקודמת יכל לייעץ לחיילינו היום? ומי שהתמסר בהצלחה בכל כוחו ומאודו לפתרון בעיות של העולם הזה יוכל להנחות אותנו בענייני עולם הבא?

נוסף לכך בכל הדורות היה ניכר היטיב ההבדל, במיוחד בנושאים אלו, בין המוגדר עם הארץ לבין התלמיד חכמים. כיום הגישה הנוחה למאגרים הממוחשבים של ההלכה בלבלה את דמיונם של כמה עמי הארצות ועודדה אותם לפנטז שהם מביני דבר בסוגיות אלו שברומו של עולם.

אבל מה נאמר כאשר למדנים רציניים, שיכלו להיות תלמידי חכמים אמיתיים, מתבטאים ביחס לכבוד הרבנים שנבחרו לכהונה הרמה של רבנים ראשיים לישראל בדיוק כמו חסרי השכלה תורנית או כמו עיתונאים?

ומכאן עצה טובה לכל מי שלמד שנים רבות בישיבה, בחן את עצמך, אם בסוגיות אמוניות תורניות כגון התנתקות, בחירת רבנים ראשיים, עתיד שטחי ארץ ישראל, גיורים וכדומה, סברותיך ונימוקיך זהים לאלו של אחינו שלא חבשו ספסלי הישיבה ולא זכו לשמש תלמידי חכמים גדולים, דע שעדיין לא יצאת מגדר עם הארץ ועליך לשוב בדחיפות לבית המדרש.

==

הרב יוסף זייני הוא רב שכונה ד' וראש ישיבת אדר היקר באשדוד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
מוטב לרב זיני לפרסם את ספרו הבקורתי על יבע אומר מלהטיף
אין אומר ואין דברים | 01-08-2013 12:17
2
בדיוק בגלל שצריך מומחים תורניים אמיתיים
| 01-08-2013 13:03
בחירת הרבנים הראשים הנוכחית היא "טרגדיה לעם ישראל" כי ברבנות הראשית ממש לא יושבים עכשיו אותם "מומחים תורניים" שצריך, כדי לדון ב"סוגיות תורניות מובהקות" אין אחד שחושב ששני הרבנים שנבחרו (אולי אחד כן) הם כאלה שנחשבים לגדולי תורה בעלי כתפיים רחבות להכרעה בסוגיות קשות
3
הערות
שמואל | 01-08-2013 13:17
רק יש כמה שאלות שעולות: מי מגדיר מיהו עם הארץ (בעיניי לא מעט "רבנים" הם גרועים מעמי הארצות) ואם ההגדרה היא לפי נוסח הרב:" ומכאן עצה טובה לכל מי שלמד שנים רבות בישיבה, בחן את עצמך, אם בסוגיות אמוניות תורניות כגון התנתקות, בחירת רבנים ראשיים, עתיד שטחי ארץ ישראל, גיורים וכדומה, סברותיך ונימוקיך זהים לאלו של אחינו שלא חבשו ספסלי הישיבה ולא זכו לשמש תלמידי חכמים גדולים, דע שעדיין לא יצאת מגדר עם הארץ ועליך לשוב בדחיפות לבית המדרש" אזי נשאר בערך 2 תלמידי חכמים היום בעולם.....? האם בכל זאת אין "לעמך", "לעמי הארצות" רשות לרצות ולבקש שהתלמידי חכמים יפסקו הלכות יותר לכיוון הקולות ולא החומרות, כך שהתורה תהיה יותר "נגישה" לאותם "עמי הארצות"?
4
לא הבנתי - הרי דווקא לפי דבריו, על הרב זייני לשתוק
עוזיה | 01-08-2013 13:45
הלא הוא מודה שלמדנים רציניים חושבים אחרת ממנו ומתבטאים באופן חריף נגד בחירת הרבנים הראשיים. אם כך, הרי שסברותיו אינן זהות לשל כאלו שזכו לשמש תלמידי חכמים אמיתיים. על פי דבריו עצמו, המסקנה היא שהוא "לא יצא מגדר עם הארץ ועליו לשוב בדחיפות לבית המדרש". אז מה יהיה?
5
שום דבר לא יחפה על בחירת תאומי מצגר
אאא | 01-08-2013 16:21
6
אפשר ללכת עם כובע שחור ולהיות רב שכונה ועדיין עם הארץ
לאדון הנכבד | 01-08-2013 16:28
7
ומה עם להביע דעה בעניין בנט
דוד | 01-08-2013 16:45
שהורס את עולם התורה
8
כל עמי הארצות קופצים כאן....
שמוליק | 01-08-2013 17:27
9
חחח.... מזרוחניקים.... תראו איך אתם כותבים על הרבנים
ד | 01-08-2013 18:51
שלכם ( כל הטוקבקיסטים).... עלובים שכמותכם... לא הייתה - אין - ולא תהיה לכם דעת תורה לעולמים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
10
הגדרת עם הארץ
יאיר | 01-08-2013 19:37
כפי שרמז הרב זייני הגדרת עם הארץ היא: אדם שלא שימש תלמידי חכמים. ככתוב בתלמוד מסכת ברכות: "אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה ולא שימש תלמידי חכמים - הרי זה עם הארץ. אמר רב הונא: הלכה כאחרים."
11
האמנם?
שמואל | 01-08-2013 20:24
אז זה שבנו של הרב, קצין רם מעללים בצה"ל, מתיעץ עם רבניו במקום עם מפקדיו לא מעט? הרי זה סותר את אמירתו של הרב. לדעתי זוהי רק הבעת עמדה לחוצה מהרב, כי כמו רבים כמוהו, הוא רואה שהוא מאבד שליטה על עם ישראל, ורואה שהתורה חוזרת אחרי אלפיים שנה חזרה מיידי הרבנים לידיים של העם: "כי עמך כולם קדושים"
12
נראה שכל אותם אלה שהרב דיבר עליהם מגיבים כאן
דניאל | 01-08-2013 20:30
13
לדניאל מתגובה 12
שמואל | 01-08-2013 23:41
דניאל, אתה גם הגבת. לא?
14
כמה גאווה יש בדברי הכותב...?
זלמן | 02-08-2013 18:15
15
טוב
James | 04-08-2013 6:52
יש הרבה מאד בעיות במה שהוא כותב: ראשית בהגדרת המומחיות שנית בהגדרת התחום איך אפשר לדעת בכלל האם הרב יצחק יוסף גדטל בתורה אם כל ההסמכות שלו מאביו? נכון, כתב ספרים אבל מי אומר שהוא פשוט ךא מעתיק הכל? מערכת ההסמכה הדתית איננה הגונה ! וצריך לבנוץ מערכת הסצכה רצינית! שנית לגבי התחום : נוהל בחירת הרבנים הראשיים הןא כרגע ענין פוליטי! ולכן פוליטיקאים מתערבים בו ! האם צריך לשנות אותו? את זה רב לא קובע כי השאלה רבנות ראשית מה תפקידה היא שאלה פוליטית ולא הלכתית ! לכן אין בדבריו ממש! אגב הוא בעצמו יכתוב כאן נגד החזרת שטחים טיעונים פוליטיים!!
16
תשאירו את החכמולוגיות בצד
יהודי | 04-08-2013 12:37
התורה מקיפה כל נושא ונושא ולכן מי שהוא תלמיד חכם במלוא מובן המילה ,יכול להחליט בעייני דת מדינה והנהגה מה שאין כן ההיפך ממנו.אני לא הייתי נותן לחברי הכנסת החדשים הצעירים ולהחליט ולקבוע בשבילי את עתיד מדינתינו רק בגלל שהם לא תלמידי חכמים.מי שלומד רמב"ם,רואה שהוא הקיף כל נושא ונושא.מי שלומד את החיד"א רואה את אותם דברים,בקיצור,כל פוסקי ההלכות שהיו לאורך כל ההיסטוריה לא השאירו פינה אחת שלא נגעו בה,החל בפסקי הלכות הנוגעים לאדם לבין קונו,לבין אדם לחברו וכלה בהנהגת ציבור או מדינה.הרי ההלכה פוסקת את התכל'ס (אחרת היא לא תורת חיים)שלא כמו התרבות החילונית שסובבת סביב צירה וגורמת לנו סחרחורת,כגון :פינוי גוש קטיף שחרור מחבלים על ימין ועל שמאל,בקיצור מכירת העם והארץ במחיר של נזיד עדשים ללא שום ערבות לגבי העתיד.הגמרא מספרת על המון חכמי משנה שהיו יועצים למלכים מה שמוכיח שהם כן מבינים .
17
האינטרנט חכם מכולם .הידע נפרץ לכל .הבעת הדעה לגטימית !!
אין גדולים בדורנו | 04-08-2013 17:03
גדולים מקללים ושטופי אינטרסים גימדו עצמם .
18
9 ו 12 לצערנו תורה מפוארה בכלים מכוערים מסתים ומקללים !
התורה והדעה נחלת כל | 04-08-2013 17:49
19
ל-11
דוד | 10-12-2013 23:01
אם לא היית עם הארץ לא היית משתמש במשפט כ"כ שומה לדבריו של קרח. חבל שלא למדת מספיק תורה או השכלת מספיק לקרוא מה היה סופו כדי לא לצאת כנגד מי שממשיך המסורה בישראל ממשה רבנו ועד ימינו. (לא רק כנגד הרב זייני אתה יוצא אלא כנגד כל חכמי ישראל)