הרב מדן משיב לרב טאו: משאל עם יימנע מלחמת אחים - סרוגים

הרב מדן משיב לרב טאו: משאל עם יימנע מלחמת אחים

הרב יעקב מדן אומר כי יש מצבים בהם הכרחי לבצע משאל עם "הסדקים העמוקים בשאלת אחדותו של צה"ל והאיום שנשמע מפי מנהיגים על אלטלנה שנייה אסור שישובו"

גיל קלנר, חדשות סרוגים
הרב מדן משיב לרב טאו: משאל עם יימנע מלחמת אחים
  בעד משאל עם. הרב יעקב מדן (פלאש90)

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון באלון שבות ויו"ר המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה – 'יסודות' מבית המכללה האקדמית הרצוג, מסביר כי יש מקרים בהם הכרחי לבצע משאל עם בכדי למנוע קרע בעם.

"הניסיון המר של עקירת עשרות יישובים מחבל עזה ומצפון השומרון, וחשיפת יישובי מערב הנגב ויישובים רבים רחוקים יותר לטרור של החמאס מעזה לפני שמונה שנים נותן לדעתי, משקל מכריע לטובת רעיון משאל העם במקרים בודדים ומיוחדים."

את הדברים אומר הרב מדן בעקבות דברים שהתפרסמו היום ב'ישראל היום' לפיהם ראש ישיבת עטרת ירושלים, הרב שלמה אבינר, ונשיא ישיבת 'הר המור' הרב צבי ישראל טאו מתנגדים למשאל עם בנושאים מדיניים. "אי אפשר לשאול את העם בשאלות הנוגדות את ההלכה" מצוטט הרב טאו בעיתון.

"בעת עקירת היישובים והנסיגה עמדנו בפני בעיות שאסור שנעמוד בפניהן פעם נוספת אם חפצי קיום אנחנו במרחב המוסלמי העוין האופף אותנו. הסדקים העמוקים בשאלת אחדותו של צה"ל והאיום שנשמע מפי מנהיגים על אלטלנה שנייה ועל שיבה למלחמת האזרחים בארה"ב של אמצע המאה ה 19 (להזכירכם: כשש מאות ועשרים אלף הרוגים) אסור שישובו!", כותב הר מדן.

"הם נבעו בראש ובראשונה מכך שהשלטון שינה את עמדתו לגבי ההתיישבות להפכה הגמור (להזכירכם: 'דין נצרים כדין תל אביב'), ונחשד בהטיה פוליטית לכיוון העקירה בשל הסתבכויות כלכליות ופליליות של ראש הממשלה (להזכירכם: ה'אתרוג') ומסיבות נוספות.

במגעים שהיו אז, והייתי שותף להם, הובהר לראש הממשלה שציבור המתיישבים ותומכיהם יקבל תוצאות של משאל עם על עקירת היישובים. אך ראש הממשלה חשש לעשות זאת, לאחר שנכשל בתוצאות משאל עם פנימי במפלגתו, והפר את התחייבותו לכבד את תוצאותיו."

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

הרב מדן מודע לקשיים שבעריכת משאל עם אך מציע לפתור אותם בדרכים שונות במקום לוותר על משאל עם."אני מאמין שבמאמץ רב ניתן להתגבר על בעיות הקיימות במשאל עם בבעיות כאלו כגון שאלת ניסוח השאלה למשאל, ויש לשקול בחיוב חוק שיחייב משאל כזה." מסכם הרב מדן.

עמותת 'יסודות' שבמכללה האקדמית הרצוג עוסקת רבות בדיון עומק תורני והגותי בנושא משאל עם במשמעויות הציבוריות וההלכתיות שלו. "בהקשר הנקודתי המדובר של חוק משאל עם, אנו סבורים שהוא ראוי ונכון ליישום מפני שהוא יעשה שני דברים משמעותיים, מחד משאל עם מהווה כלי בקרה וריסון השלטון ממחטף של מהלך מדיני שאין לו הסכמה רחבה בעם, ומאידך במקרה של הסכמה עם ההכרעה השלטונית, משאל עם יעניק לגיטימציה עמוקה למהלכי השלטון וימנע קרע בעם וחלילה גרוע מכך מלחמת אחים." אומרים גורמים בעמותה.

"מסקנתנו היא שאכן מדובר בסוגיה מורכבת, גם פוסקים שונים בעולם התורה עסקו ודנו בסוגיה זו במועדים שונים ובהקשרים שונים (כגון קבלת כספי שילומים מגרמניה, חוק השבת, מסירת שטחים בהסכם שלום וכדומה) ונאמרו דעות לכאן ולכאן. גם הוגי הדעות בשיח הדמוקרטי- ליברלי חלוקים בהתייחסותם למוסד משאל עם," הוסיפו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
התמימות של הרב מדן הורגת אותי
| 31-07-2013 15:56
התוצאה של משאל העם גם אם היא תהיה לטובת עם ישראל, השמאל כבר ידאג לסרס אותו.
2
משאל עם זה רק תירוץ להידבק לכסא..
משה | 31-07-2013 16:07
יש בחירות כל 4 שנים שבה כל מפלגה עומדת למבחן הציבור.
3
למנוע קרע בעם. כבר היינו בסרט הזה.
רועי | 31-07-2013 16:34
ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס וכו'
4
זה כמו לעשות משאל עם-אם צריך לשמור שבת או להניח תפילין
אחדות מזויפת | 31-07-2013 16:34
ה ציווה ואין משאל עם.
5
ל-4, לא מדובר באותה שאלה כלל ועיקר
. | 31-07-2013 17:25
לא נראה לי שיש אדם דתי כלשהו שטוען שאין זו מצוה להניח תפילין. אך לגבי פינוי יישובים, בהסכמי אוסלו פסק הגר"ע יוסף שליט"א שמותר לפנות יישובים על מנת להשיג שלום מכיוון שהדבר ימנע שפיכות דמים. הממשלה דאז נעזרה בפסק הזה של הרב עובדיה ואין ספק שהיא תיעזר בו שוב באם יעלה לדיון פינוי נוסף. כלומר, היתר הלכתי כבר יש להם. היות וקיים היתר הלכתי בנושא הרי שהדבר לא בהכרח נוגד את ההלכה ולכן ראוי לעשות עליו משאל עם. (רק לשם הבהרה: אני מתנגד בכל תוקף לפינוי יהודים מארצנו הקדושה ובאם יהיה משאל כזה אין לי ספק שאצביע נגד הפינוי)
6
ל-1: צודק. עדיף החיבור למציאות של הרב טאו....
| 31-07-2013 17:43
7
האמירה העקרונית שבה העם מצביע נגד התורה - פסול
קטונתי | 31-07-2013 18:05
8
ל-5 ההנחה בפסק של הרב עובדיה שויתור על א"י יביא שלום מא
| 31-07-2013 18:08
מאז עברו 20 שנה וברור שאוסלו לא הביא שלום לכן אין היתר הלכתי
9
תימה על הרב מידן שליט"א
אלי | 31-07-2013 18:14
לצערי לא ירדתי לסוף דעתו של הרב מידן. ויתור שילטוני על א"י (האם אפשר או לאו ובאלו תנאים) היא שאלה הלכתית שצריכה להתלבן בתוך כותלי בית המדרש ללא משוא פנים. לפי אותם הרבנים שטוענים שיש איסור לוותר על שלטון בא"י אזיי יש איסור תורה ואין מקום למשאל עם. בכדי להילחם על קרע בעם יש צורך בדרכים אחרות כגון חינוך וכדו' ולא לתת לגיטמציה לאיסורי תורה. משאל עם הוא נתינת פתרון פה והצדקה לממשלה לעבור על איסורי תורה. יתכן מאוד שהרב מידן סובר שיש היתר הלכתי לממשלה להחליט למסור את הריבונות על שטחים לידי ריבונות שאינה יהודית ואם אכן זהו דעתו עליו לומר זאת במפורש ואז יובן הנימוק שיש לקיים משאל עם.
10
הציטוט בישראל היום פשוט חלקי ומעוות
הר המורניקי | 31-07-2013 22:39
דעת הרב שמשאל ככלי פוליטי למנוע הערמת בוחרים אפשרי.. אבל לא מונע קרע כי אין למשאל שום סמכות מול ההלכה.. מללמת אחים בכל אופן לא רצויה, גם אם ההלטה מבחינתנו ךגמרי לא לגיטימית
11
הרבנים ממכללת הר עציון
מאיר | 01-08-2013 21:50
איך זה תמיד קורה בכל ויכוח ודיון הרבנים של מכללת הר עציון תמיד נגד הרב טאו ודומיו הרב מדן הנושאים הללו חמורים ביותר מה לך בהם לך תתעסק בנושא שהכי קרוב אליך תנך בגובה העניים למשל ראובבן עם בלהה