איך מכניסים ילד עם מוגבלות לבידוד? - סרוגים

איך מכניסים ילד עם מוגבלות לבידוד?

כמי ששומעת בכל יום על עשרות מקרי התמודדות קשים בקרב משפחות לילדים עם מוגבלויות אני מודעת למחיר היקר שמשלמים קבוצות הסיכון וקוראת: אנא שימרו על הכללים! סגר שלישי יפגע בעיקר באוכלוסיות החלשות בחברה

author-image
איך מכניסים ילד עם מוגבלות לבידוד?
  (צילום: שאטרסטוק)

יואב בן ה-12 הוא ילד מתוק, שמח וחייכן שמתמודד עם מוגבלות שכלית מורכבת. בכל יום הוא מגיע למוסד החינוכי בו הוא לומד ומקבל שלל טיפולים מקדמים: פיזיותרפיה, קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק ועוד.

יום אחד התגלה כי הסייעת בכיתה של יואב נדבקה בקורונה וכל הילדים נאלצו להיכנס לבידוד. איך מכניסים ילד עם מוגבלות לבידוד? איך מסבירים לו שאסור לו לבוא במגע עם אנשים שהוא מכיר?

יש אתגר ויש אתגר כפול. ימי הקורונה לא קלים לאף אחד, אלו ימים שבהם השגרה, היציבות ואורח החיים הקבוע נלקחו מאיתנו. השגרה אצל משפחות לילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים היא קרש הצלה, וכאשר השגרה הזו נפגעת כל יציבות התא המשפחתי מתערערת. המשפחה המיוחדת נצרכת להתמודדות כפולה, הן עם אתגרי הקורונה והן התמודדות עם אתגר גידולו של ילד עם מוגבלות.

התמודדות כמעט בלתי אפשרית

בפני הוריו של יואב היו שתי ברירות; האחת – אחד ההורים יכנס לבידוד יחד עם יואב באחד החדרים בבית. השנייה – כל המשפחה תיכנס לבידוד. מאחר והטיפול ביואב כרוך במאמץ רב, הוריו החליטו שכל המשפחה תיכנס לבידוד, כך נטל הטיפול יתחלק בין ההורים ויואב יוכל ליהנות מחברת אחיו ואולי ירגיש פחות שהשגרה שלו התערערה.

ימי הבידוד קשים לכולם, אבל להוריו של יואב הייתה התמודדות כמעט בלתי אפשרית. מלבד המחויבות לשאר הילדים בבית, לשגרת הבית ולדאגה להשלמת מטלות הקשורות למקום העבודה, עבור הורים לילד עם מוגבלות משמעות הבידוד היא השגחה מתמדת, רחצה, האכלה, תירגול פיזיותרפי, תירגול תקשורת ועוד שורה של משימות שמחליפות שורה של אנשי מקצוע וטיפול. כל זה מלווה בלחץ ודאגה מהעובדה שהילד שנמצא בבידוד הוא ילד עם מערכת חיסונית חלשה, ילד בקבוצת סיכון עם פוטנציאל לתחלואה קשה.

אנשי רווחה ובריאות, פסיכולוגים קליניים, מטפלים פרא-רפואיים עובדים סוציאליים ויועצים חינוכיים מתמודדים בתקופת הקורונה עם סיטואציות שלא נבחנו מעולם, עם שאלות קשות שהספרות המקצועית עוד לא נתנה להם תשובה. איך מסבירים לילד עם מוגבלות שכלית שהוא חייב להישאר בבית? שאסור לו לגעת, לחבק? איך מסבירים לו שהוא אינו יכול ללכת למסגרת הפנאי או המוסד החינוכי שהוא כל כך אוהב ובעצם הוא יכול לפגוש את היקרים לו אך ורק דרך המסך?

דעו את זכויותיכם

אם אתם משפחה לילד עם מוגבלות כדאי שתדעו: בימי הבידוד מגיע לכם ממקום העבודה שעות טיפול על חשבון ימי המחלה. מקום העבודה מחויב להוריד מכם ציפיות כאשר אתם נמצאים בבידוד משפחתי עם ילד עם מוגבלות. כמו כן, במקרה ובו לילד המיוחד מתגלה מורכבות גדולה להימצא בבידוד, יש אפשרות לבקש הקלה בתנאי הבידוד. לשם כך יש צורך לפנות לרופא המשפחה ולבקש המלצה להקלות בבידוד ופירוט אודות המגבלה ופירוט ההקלות שיכולות לסייע.

מוקד הקו החם של עמותת 'עדי' לטיפול ושיקום אנשים עם מוגבלויות מנסה להתמודד עם הסוגיות הללו, להעניק כלים לחוסן נפשי ותחושת ביטחון להורים ובני המשפחה וכן לתת כלים וליווי לאנשי המקצוע.

הקורונה איתנו כבר 9 חודשים. כל אחד פוגש בה קושי מסוג אחר, אבל הפגיעה המשמעותית ביותר היא הפגיעה הנפשית. בתור מנהלת מוקד ייעוץ והכוונה ששומעת בכל יום על עשרות מקרי התמודדות קשים בקרב משפחות לילדים עם מוגבלויות – אני מבקשת שמרו על הכללים! חנוכה בפתח, חג של אור, חום ומשפחתיות. בואו נימנע מגל שלישי שיביא איתו סגר שלישי ופגיעה נוספת בחוליות החלשות בחברה.

הכותבת היא מנהלת מוקד 'עדי בשבילכם' של עמותת עדי (עמותת עלה לשעבר) מרכז מידע, ייעוץ, הכוונה ותמיכה להורים לילדים ובוגרים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו