אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בלי ספרים | מה למדו בבית המדרש של שם ועבר?

בית המדרש הוא מקום של חידוש. מבית מדרשו של שם למדנו כי החידוש איננו מסתכם ב'ידע' תורני בלבד או בהבחנה כזו או אחרת – אלא בזיהוי מגמות אלוהיות. ביכולת לתפוס את נקודת האמת שבכל מהפכה היסטורית

בלי ספרים | מה למדו בבית המדרש של שם ועבר?
  (צילום: שאטרסטוק; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

רבקה אמנו חווה תהפוכות בחדרי בטנה – לאחר שנים של עקרות, שני ילדיה מתרוצצים בקרבה בלא הפסקה. המציאות הזו מובילה את רבקה לחפש את פשר לדבר בבית ה': "וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה'". לפי חז"ל היא פונה ל"בית מדרשו של שם".

אם בן דורנו חש היה בכאבים בגופו ובשל כך היה פונה לקבל פתרון בבית המדרש – סביר להניח שתגובה למעשיו מהציבור הרחב הייתה ברורה. וכי מה לו לבית המדרש בעניינים פיזיים? וכי רבנים מבינים בפוליטיקה? אלא שאת רבקה לא כאבים בבטן העסיקו, אלא חיפוש הפשר לשני הכוחות שעתידים להניע את כל ההיסטוריה האנושית. "החש בראשו יעסוק בתורה" – מי שתפיסות חובקות עולם מתרוצצות במוחו – ימצא את הפתרון בכניסה להיכלי התורה – מקום האמת והצדק.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת תולדות תשפ"א

"בית מדרשו של שם"

הביטוי 'בית מדרשו של שם' מופיע במקורות חז"ל פעמים רבות, ונדמה שכולם מלמדים על בית מדרש ששייך לבירורים רוחניים מהותיים. ישיבת שם ועבר, בשמה המלא, היא הישיבה הראשונה שנוסדה לאחר המבול. ככל הנראה אברהם אבינו שעליו נאמר "זקן ויושב בישיבה הוה" זכה ללמוד בבית מדרש זה. כמו כן, המדרש מתאר שלאחר ניסיון העקידה לקח אברהם את יצחק ללמוד תורה שם. גם על יעקב אבינו, הצלע השלישית, נאמר שהיה "איש תם יושב אוהלים" ופירשו חכמים: "שני אהלים, בית מדרשו של שם ובית מדרשו של עבר". הרי שגם יעקב אבינו עבר דרך בית מדרש זה.

בבית מדרשו של שם אין ספרים, גם דפי מקורות וסוגיות הלכתיות אין שם. בבית מדרש זה, הנמצא בשלהי תקופת "אלפיים שנות תוהו", עוסקים בבירור מגמות ותהליכי עומק. רבני הישיבה ותלמידיה יושבים על לימודם יומם ולילה על מנת להבין כיצד מופיע הקב"ה בעולם, מה רצונו מברואיו ומהי תכלית האנושות. תורתם אינה תורה פרטית אלא תורה כללית ועקרונית, ממנה ינק אברהם אבינו את תפיסתו והוסיף לה נדבך מעשי וכלל אנושי.

הארה מהפרשה עם הרב יוני לביא

"לדרוש את ה'" – אז והיום

רבקה אמנו הולכת "לדרוש את ה'". ביטוי זה מלמד על רצון לדעת מהי הדרישה האלוקית מהאדם בהתאם למצבו האישי. בבית המדרש דורשים את רצון ה', דורשים לדעת מה רצונו מהאנושות ומהבריאה כולה. הידיעה שבבטנה מתרוצצים שני כוחות עוצמתיים ומנוגדים כל כך, מעוררת את רבקה לפנות לבית המדרש הראשון, המשקיף על העולם מסופו עד סופו. אצל שם, סבורה רבקה, ניתן למצוא פתרון להתרוצצות זו.

בית המדרש הוא מקום של חידוש. מבית מדרשו של שם למדנו כי החידוש איננו מסתכם ב'ידע' תורני בלבד או בהבחנה כזו או אחרת – אלא בזיהוי מגמות אלוהיות. ביכולת לתפוס את נקודת האמת שבכל מהפכה היסטורית, בכל מלחמה ושבר – ולשבץ אותה במסגרת התוכנית האלוהית.

בבית מדרשו של שם התחדש עיקרון משמעותי – עשיו, הבן שמתרוצץ על פתחי עבודה זרה, הוא חלק מתיקון העולם. הכוחות המחוספסים נחוצים להשלמת הבריאה. "שְׁנֵי גיים גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
עשו חלק מתיקון עולם ?
יאיר | 20-11-2020 11:55
לשיטתך גם קין רוצח אחיו הוא חלק מתיקון עולם. לדעתך אין בעולם קלקולים אין עבירות - בקיצור השקפה אולטרא מודרנית שאין דין ואין דיין.
2
בית מדרש שאין לם שם וצריך כבר לעבור מהעולם
שוליית הנפח | 20-11-2020 12:13
אפשר להאמין ביהדות ובהלכה ושהתורה תורת אמת. ועדיין לפקפק אם היה בכלל בית מדרש שכזה . אין בנו האומץ לרדת לשורש המצאתו שאם כך היינו עושים ולעומק .יתכן והיינו מתקדמים בלימוד האחר של האמת שאנו חסרים אותה מאד
3
סכנה למלחמת אחים
משה אהרון | 20-11-2020 12:16
כשיש סכנה למחמת אחים מניחים לכל לימוד ודורשים אך באחדות ============================================ י בסד. ויתרוצצו הבנים בקרבה, ותלך לדרוש את ה'. סוד גדול מובלע בפסוק זה שפשרו רלוונטי עד מאד ודווקא וביתר שאת לימינו אלה. מרמזת אם כן התורה, כשיש סכנה של פרימת אחדותה של האומה . עד כדי חלילה מלחמת אחים . בבחינת מתרוצצים הבנים בקרבה של האומה. ומבקשים לרוצץ זה את ראשו של זה . כי אז זוהר ומרצד לו הקו האדום ביותר. אותו שמורה לנו להפסיק לדרוש וללמוד שום לימוד אחר בתורה . אלא ללמוד ולדרוש אך אך בבסיס ההויה. בשם ה' בשם ההויה. מה הוא הקבה אחד . אף אנו חייבים להיות אחד. שאין האחד מולנו אלא ודווקא אך בהיותינו גם כן אחד. בבחינת ויחן ישראל אל מול ההר. מה הוא :אהיה אשר אהיה והוא אחד כך שומא על כולנו שנהיה לאחד ויהי אשר יהי כל אחד מאתנו רשע או צדיק. הנה אם כן זו חובתם של כל הרועים הרוחניים בימים אלה. להניח את כל גופי התורה ולדרוש אך את שם ה' באחדות כאמור של : אהיה אשר אהיה משה אהרון
4
שוב קונספציה.......
משה אהרון | 20-11-2020 13:42
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏> בסד. הנה לכם עוד קונספציה שסופה לעניות דעתי להזיק ולהרע יותר מאשר להועיל. הקונספציה הלזו הטוטאלית והמקיפה המיטה עלינו כבר מדרשים ארכאיים שמלווים אותנו אלפי שנים ואין אומץ להתנער מהם. בית מדרש כשמו בית של עניים. עניים ברספקטיה של האמת האין סופית שלעולם אינה בהשגתינו. כל תלמודו הוא תוצאה מהאמור .דהיינו מדי- רש לימוד ביניים של עניים לפי שעה .אמור מעתה שכל התוצרים של בית המדרש לא נועדו אלא ליתן תרופת ביניים מן זריקת דחף עד לבירור האמת היותר קולעת בסקלה של האמת האין סופית. ויש לעניין זה תוחלת מזדחלת של ומלאה הארץ דעה את ה'. הקבה ברא את העולם עם תשתית ערכית ומוסרית כבסיס שלא צריך להמציאו כל פעם מחדש. שום בית מדרש לא יכול להוסיף על ערכי הישר של ספר הישר - ספר הבריאה. התורה באה להוסיף את הטוב היחסי המתבקש על פי נסיבותיו של כל דור ודור. במקום לקחת את ערכי ספר הישר ולרוממם בפיסגת המצוות .המציאו בית מדרש המסיג גבול . שלא פעם תוצריו שוחקים בהם בערכי ספר הישר . לא בכדי משה הרועה הגדול בנאום ההסתלקות שלו בשלהי שליחותו ,טבע את ערך העל של :הטוב והישר לחבר חזרה את ספר בראשית ספר הישר - כמסד עם סיכומה של התורה כמפורט בחומש דברים וכך במשך הדורות נזנח ספר בראשית ערכיו לא הועלו לפיסגה. כמו גם עשרת הדברות נבלעו משל הם על קלף ולא על אבן. חצי מהתלמוד היה צריך להיות נסוב על ספר בראשית וערכיו האוניברסאליים וההומניים. אגב זו הסיבה מדוע ההשגחה החליטה להביא עלינו את האתחלתא דגאולה על ידי שיטת ממשל והתנהלות צבילית על מנת שבדלת האחורית בטרם משפט התורה יוחל ייבנה המסד הערכי ההומני תרצו הליבראלי......... הנותן..... והאומר......
5
שכוייח!!! ...
אברהם | 20-11-2020 14:33
שכוייח!!!