על נוכחות יהודית בהר הבית בשנים שלפני הקמת המדינה - סרוגים

על נוכחות יהודית בהר הבית בשנים שלפני הקמת המדינה

במשך מאות בשנים הייתה אסורה כניסת יהודים להר הבית, וזו הותרה רק בשנת 1856. רבני הישוב הישן אסרו את הכניסה והמנדט הבריטי גם צידד בערבים. צפו בהרצאתו של ד"ר דותן גורן בנושא

על נוכחות יהודית בהר הבית בשנים שלפני הקמת המדינה
  יהודים בהר הבית בזמן הזה (פלאש90)

בתקופה הממלוכית ובתקופה העות’מאנית נאסרה הכניסה להר הבית ללא-מוסלמים. בלית ברירה נאלצו היהודים להשקיף ולהתפלל לעברו ממבנים נישאים בעיר העתיקה וממרומי הר הזיתים.

רק עם תום מלחמת קרים (1856), הותרה הכניסה למתחם ללא-מוסלמים. בניגוד גמור לנוצרים, אסרו רבני 'היישוב הישן' בירושלים על יהודים את העלייה להר הבית מסיבות הלכתיות (טומאת מתים).

בשלהי המאה התשע-עשרה ובראשית המאה העשרים התערער האיסור כתוצאה מהתפתחות 'היישוב החדש' בירושלים, מהתחזקות התיירות המודרנית אליה ומביטול הצורך ברישיון לביקור במקום הקדוש. בד-בבד שימש הר הבית כגורם בעל משמעות סמלית בהתפתחותו של היישוב היהודי בעיר העתיקה ובירושלים החדשה.

בתקופת המנדט אימץ הממשל הבריטי את מדיניות הסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים, שהונהגה בתקופה העות’מאנית. בהתאם-לכך נותר הטיפול במתחם הר הבית בניהולו של הווקף המוסלמי ובאחריות המועצה המוסלמית העליונה. בתקופה זו חלה פוליטיזציה במעמדו של המקום הקדוש, מאתר בעל משמעות דתית והיסטורית לסמל לאומי. תהליך זה תרם תרומה מכרעת לליבוי הסכסוך היהודי-ערבי בארץ-ישראל.

בכל אותה תקופה נותרה על כנה עמדת הרבנים בסוגייה ההלכתית, שאסרה על היהודים מלעלות אל הר הבית ואף הייתה איתנה בדעתה כי הקמת בית המקדש לא תזורז באמצעות עבודה גשמית אלא תמתין לבוא הגאולה.

מנגד הוסיפו יהודים חילוניים לראות בהר הבית 'אטרקציה תיירותית' בעלת משנה חשיבות וביקרו במתחם בהתאם לאפשרויות הכניסה, שהעמידו לרשותם מוסדות הדת המוסלמיים שהופקדו על ניהולו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו