ההתנהלות החרדית במשבר הקורנה מעוררת תמיהה – לאחר כל ההסברים הסוציולוגיים, החברתיים והפוליטיים מהדהדת עדיין השאלה – כיצד חברה פועלת בניגוד לאינטרסים של עצמה?
התשובה נעוצה בשורש האידאולוגי. התפיסה החרדית היא תפיסה הרואה את הא-לוהות ככוח רוחני השולט על העולם 'מבחוץ'. העולם הארצי נתפס כמנוגד לרוחניות. במילים אחרות: על מנת להתקרב לא-לוהים יש להתנתק כמה שניתן מ'הבלי העולם הזה'. מדע, טכנולוגיה וסדרים חברתיים נסבלים רק כאמצעי לצורך התפתחות רוחנית, אחרת הם בבחינת 'ביטול תורה'.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
מכיוון שכך נוצר יחס נפשי מסויג כלפי מערכות ארציות כדוגמת צבא, לאומיות, כלכלה ורפואה. ביטויים של חז"ל 'תורה מגנא ומצלא' (תורה מגינה ומצילה) נתפס באופן פשטני כהגנה שמימית בפני פגעי החיים גם ללא מאמץ אנושי. נהייה למסיטה וסגולות; מחשבה שכללי הטבע אינם חלים על שומרי מצוות; ציפייה פסיבית לניסים; וסיפורי מופתים – הם ממאפייני תפיסה זו.

מול הפסיביות החרדיות – אנו מציגים תורה ועבודה
ישנה תפיסה תורנית אחרת (שמצויה בעיקר בכתביהם של בעלי תורת הסוד וחכמי המזרח) שרואה את הקדוש ברוך הוא ככזה שאינו מנותק מהעולם הארצי אלא מתגלה (!) בחיים עצמם. מכיוון שכך – נמרצות, אקטיביות, עידוד יוזמות אנושיות ופיתוחם של חיי החומר – הן חלק מהותי מהחיבור לא-לוהים. זוהי התפיסה הציונית-דתית, ובשמותיה המיושנים יותר – 'תורה ועבודה' או 'קידוש החומר'.
התפיסה התורנית העוינת את עולם החומר, שלטה בעולם היהודי בימי הגלות ובאה לידי ביטוי בחברה החרדית כיום כיום בתחומים רבים שהפכו משום מה למובנים מאליהם (אי-שירות צבאי והתנגדות ללימודי ליבה כדוגמה). במקביל, ההתמקדות הבלעדית בעולם הרוח הביאה כמובן ליתרונות כדוגמת גיבוש קהילתי, הקפדה הלכתית, גמח"ים וחוויות רוחניות עוצמתיות. גם הטענה שמדיניות זו מאפשרת בידול והצלה מפגעי העולם המערבי-חילוני הוכיחה את עצמה לטווח מסוים; אולם כל אלו מתנפצים מול קיר הקורונה.
האשליה שניתן להתעלם מעולם הטבע איננה תופסת במגפה! כאן אין מגזרים אחרים באוכלוסייה שיוכלו להגן או לממן. במשבר הקורונה מסתבר שההתמודדות עם פגעי העולם הזה דורשת אמונה, מדעיות, פיכחון ופרספקטיבה ריאלית.
המערכות החרדיות אינן מסוגות לתפקד
בהתמודדות מעין זו, המערכות החרדיות אינן מסוגלות לתפקד באופן מיטיבי. הן מצד תנאי חיים שהם תוצר אידאולוגיה שמעודדת צמצום של חיי החומר, כדוגמת צפיפות וחוסר שימוש בטכנולוגיות וירטואליות; והן מצד חוסר אמון בממסד הלאומי וסרבנות לתהליך מדעי-רפואי, שמטבעו דורש מאמץ ארצי ומלווה בניסוי וטעיה. על גבי הבעיות הללו נולדות אידיאליזציות שחלקן הזויות (הכחשת הקורונה ורצון להגיע ל'חיסון העדר'), וחלקן רוכבות על נקודות אמתיות (אפליה סלקטיבית באכיפה וגילויי שנאה מהחברה הישראלית).
בעבר התפיסה החרדית התנגדה בכל תוקף לציונות מהסיבות הללו. גם אז הזרקור הופנה לבעיות גלויות כדוגמת חשש להשפעה חילונית-ציונית על אורח החיים הדתי, אולם שורש ההתנגדות היה, כמו תמיד, ההתנכרות העקרונית לעולם החול. מאז, דווקא עקב הניצחון הברור של התפיסה שתמכה בשיבת ציון, החלו הדברים להיטשטש.
מדינת ישראל איפשרה את צמיחת החברה החרדית
הצלחתה המופלאה של מדינת ישראל אפשרה את צמיחתה המופלאה של החברה החרדית. בשלב מסוים הוויכוחים אודות 'אתחלתא דגאולה' נתפסו כמיושנים, והמערכות היו חזקות דיין כדי להמשיך באינרציה שבה מובן מאליו שישנם כאלה שאינם שותפים בפועל לחיי החול. מה עוד, שהחברה החרדית נאלצה על כורחה להתחיל להשתלב ברמה מסוימת במערכות; הרעיון המשונה, שלא היה כמותו בהיסטוריה היהודית, של 'חברת לומדים' שעסוקה אך ורק בפיתוח אינטלקטואלי – אינו מציאותי והחל אט אט להיסדק.
ככל שחלף זמן, רבים מהמגזר הדתי-לאומי, שספגו את מחירה הבלתי נמנע של ההתחככות בעולם החול – בדמות רפיון הלכתי ופיצול מגזרי – החלו לקנא באורח החיים החרדי שנדמה כמלוכד ומצליח יותר בשמירת המסגרת הדתית.
הקורונה מזכירה לנו, למי מאיתנו ששכח, מדוע אנחנו ציונים-דתיים.
זה הזמן להעצים את בתי המדרש הסרוגים
משבר הקורונה יחלוף במוקדם או במאוחר. החברה החרדית גדולה וחזקה דיה כדי לשרוד אותו והיא תמשיך הלאה. מבט מפוכח מכיר שלא ניתן לשנות את התפיסה החרדית מבחוץ אלא השינוי יתחולל בתהליכים פנימיים שמשבר הקורונה, כך ניתן לקוות, יאיץ אותם.
תפקידם של אלה שתפיסת עולמם מורכבת יותר הוא לא להתנגח עם העולם החרדי אלא להעצים את האידאולוגיה הרוחנית שנוהגים לכנות אותה 'תורת ארץ ישראל'. זוהי תורה שרצה למרחקים ארוכים. מטבעה היא מכילה כוחות מגוונים ולכן גם עלולה לנפילות ולסכסוכים פנימיים; אבל זוהי דרך ארוכה שהיא קצרה. כעת נדרש להעצים את בתי המדרש שלנו, על גווניהם השונים, ובמקביל למסד מסגרת פוליטית שתחבר מחדש – במידת האפשר – את אלה שמאמינים בחיבור בין העולם הזה לעולם הבא; בין אם מכנים אותם חרדלי"ם ובין אם מכנים אותם 'לייטים'.
==
הרב חגי לונדין הוא ר"מ בישיבת שדרות ומרצה בארגון 'קהלים'.

מה דעתך בנושא?
20 תגובות
6 דיונים
תמי
אפם וחמתם של כל צרי העין יגיע יום והם יהיו הרוב במדינה
14:57 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח"כ מחמוד החמוד
צריך רק קצת סבלנות.
15:59 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
הבעיה היא המיסטיקה (הקבלה והחסידות והסגולות) שהשתלטו על החברה היהודית כבר 300 שנה בגלל הבעש"ט ותנועת החסידות, וזה השפיע גם על המיעוט של המתנגדים. כולם מאמינים בסגולות, אפילו המתנגדים. תראו...
הבעיה היא המיסטיקה (הקבלה והחסידות והסגולות) שהשתלטו על החברה היהודית כבר 300 שנה בגלל הבעש"ט ותנועת החסידות, וזה השפיע גם על המיעוט של המתנגדים. כולם מאמינים בסגולות, אפילו המתנגדים. תראו מה קורה עם הרב קנייבסקי והחצר שלו. בקיצור, הבעיה היא אשכנזית! המיסטיקה חדרה גם לישיבות הציבור הציונות הדתית. אין שכל. אין יהדות אמיתית הגיונית של הרמבם והגאונים אלא של מעוותי התורה שחיו באירופה
המשך 14:55 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחת מהמתנגדים
בתגובה ל: משה
כששונאים אשכנזים קל לשכוח את המיסטיקה של העולם המזרחי...
04:30 03.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמי
לך לבדוק ואחר כך תדבר
14:52 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף לוי
אני לא מבין מדוע נטפלים לחרדים ’’איך הם חיים בכזה צמצום החומר’’ מדוע קשה לראות אנשים שאכפת להם מרוחניות? אם היית רואה את ביתו של הרב אלישיב גם כן היית טוען...
אני לא מבין מדוע נטפלים לחרדים ’’איך הם חיים בכזה צמצום החומר’’ מדוע קשה לראות אנשים שאכפת להם מרוחניות? אם היית רואה את ביתו של הרב אלישיב גם כן היית טוען שחסר לו הרבה בחיים ? דע לך שהתורה הקדושה דרכה כך של צניעות , ואני לא מאמין שאותם ’’לא חרדים’’ שהשקפתם היא ’’שלא צריך להיות רק רוחניות ’’ יודעים בדיוק מהו חרדי או שניסו לחקות אחריהם , אלא רק מה שנוצץ בתקשורת זה האינפורמציה שלהם אני מציע לך פעם ליכנס לבית חרדי להשקפה ולהתמסרות ולהבין קצת מה זה רוחניות ,,,,
המשך 14:26 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: יוסף לוי
אף אחד לא נטפל לחרדים. ההיפך, החרדים נטפלים אלינו כי הם מסכנים אותנו בזלזול שלהם בקורונה. אנחנו רק רוצים לחיות, ואת החרדים זה לא כל כך מעניין.
14:44 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסף
מנסים להעלים אותה, הם מתכחשים לה, זה מה שנקרא לקדש את המציאות בישיבות הסרוגות. אולי הגיע הזמן שנחזור לתורתו של הרב ריינס זצ"ל: יש שני עולמות מקבילים העולם הרוחני...
מנסים להעלים אותה, הם מתכחשים לה, זה מה שנקרא לקדש את המציאות בישיבות הסרוגות. אולי הגיע הזמן שנחזור לתורתו של הרב ריינס זצ"ל: יש שני עולמות מקבילים העולם הרוחני והעולם הגשמי. אדם דתי נדרש לעבור כל העת מעולם אחד לעולם אחר. זהו האתגר הדתי. האתגר שמסרבת להתמודד איתו הציונות הדתית נוסח הרב קוק זצ"ל הוא שיש שני עולמות נפרדים. כן, בבית הכנסת גם כהן אידיוט ולא רק הדיוט יעלה ראש לתורה, אולם מחוץ לכותלי בית הכנסת הסדרים החברתיים הם שונים. אלו ואלו - החרדים והציונות הדתית - טועים ומטעים.
המשך 14:10 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי קלאסי
במחילת כבודו אתה פשוט לא מכיר חרדים אחרת לא היית כותב את גיבובי השטויות האלה. כחרדי אני יכול להעיד שאין בכתבה זו גרם של אמת זו לא התפיסה החרדית בשום...
במחילת כבודו אתה פשוט לא מכיר חרדים אחרת לא היית כותב את גיבובי השטויות האלה. כחרדי אני יכול להעיד שאין בכתבה זו גרם של אמת זו לא התפיסה החרדית בשום צורה. חבל שאין מפגשים בין האוכלסיות פשוט להכיר לא חייבים להסכים
המשך 14:06 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: חרדי קלאסי
אני חי עם חרדים מלידתי, ולצערי, הרב הכותב צודק, הם חיים בעולם דמיוני משלהם. סגולות, אדמורים, השקופע ובלבולי מוח המוציאים אותך ממחשבה הגיונית שהקב"ה נתן לנו
14:46 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונית לוי
מה כל כך דחוף לך לשנות אותנו? במה בדיוק אנחנו מפריעים לך? האם ניסינו אנחנו לשנות אותך? מה האידאולוגיה הבוערת הזו "לשנות את החרדים"? מה דעת הרב לקום ולהקדיש...
מה כל כך דחוף לך לשנות אותנו? במה בדיוק אנחנו מפריעים לך? האם ניסינו אנחנו לשנות אותך? מה האידאולוגיה הבוערת הזו "לשנות את החרדים"? מה דעת הרב לקום ולהקדיש מאמץ לשנות את הבעיות שהוא עצמו מצביע עליהן במחנהו שלו? אנחנו מפריעים לך לשמור על ההלכה ולמנוע "לייטים" ודתל"שים לא עלינו?
המשך 13:32 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: רונית לוי
אתם מסכנים את חיי עם ישראל כולו עם הזלזול שלכם בקורונה. פשוט
14:47 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונית לוי
מתי דברת עם חרדי מקרוב? עם גדול תורה? מתי התמודדת באמת עם שאלות של השקופה? אתה שם אידאולוגיה שאתה מדמיין שקיימת בפי החרדים וקוטל אותה מכל וכל. באמת שיטה...
מתי דברת עם חרדי מקרוב? עם גדול תורה? מתי התמודדת באמת עם שאלות של השקופה? אתה שם אידאולוגיה שאתה מדמיין שקיימת בפי החרדים וקוטל אותה מכל וכל. באמת שיטה מקסימה.... שמטרתה חיזוק הביטחון העצמי הרופף שלכם בדרככם. הרב לונדין אומר לך רק דבר אחד: אנחנו לא טפשים כמו שאתה חושב. אפילו אני הקטנה שמי אני מול תלמידי החכמים והאברכים ששוקדים על תלמודם, יכולה לתקוף את המחנה שלך בשאלות קשות מאד ונראה אתך יוצא מהן. רק בהבדל קטן אני לא ממציאה אידאולוגיה אני מסתכלת על עובדות שקיימות במחנה שלכם אבל לא אעשה זאת - זה לא לעכשיו.
המשך 13:27 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוישי זויכר
כל הכבוד !
12:15 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוישי זוכמיר
האמת קשה, כשלתם , האידיאולוגיה החרדית לא קיימת וגם אם קיימת היא הזויה , הפכו למסדר/כת חשוכה , להרבה אנשים שם אין יראת שמיים אלה יראת המה יגידו הרמבם היה...
האמת קשה, כשלתם , האידיאולוגיה החרדית לא קיימת וגם אם קיימת היא הזויה , הפכו למסדר/כת חשוכה , להרבה אנשים שם אין יראת שמיים אלה יראת המה יגידו הרמבם היה בטח בוכה שהיה רואה את החברה הזו והתנהלותה ... לא לעבוד , לא ללכת לצבא , נשים עובדות , הרמבם מתהפך בקיברו
המשך 12:15 02.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר