הממשלה קרסה והרשויות המקומיות לקחו אחריות - סרוגים

הממשלה קרסה והרשויות המקומיות לקחו אחריות

מתווה הלימודים לכיתות א'-ב' הראה את עומק הבעייתיות בקבלת החלטות הממשלה וכשהיא לא הייתה שם, הרשויות המקומיות נכנסו לוואקום "היה ראוי שיתנו לכיתות א-ב ללמוד שבוע שלם אפילו בקפסולות", אומרת אחת המנהלות לסרוגים

הממשלה קרסה והרשויות המקומיות לקחו אחריות
  (צילום: מרק ישראל סלם/ פלאש 90)

"באין חזון יפרע עם", הזהיר המלך שלמה בספר משלי. נראה שאין חזון לממשלה הזו במתווה החינוך, ולא רק. הרשויות המקומיות החליטו לקחת את המושכות בנושא החזרה ללימודים של כיתות א'-ב', במצב שהממשלה נתקעה עם מתווה שהמורים, המנהלים וההורים עמדו מולו משתאים.

עוד באותו נושא

למרות המתווה: אלו הערים בהן יתקיימו 5 ימי לימודים


3

ראש הממשלה צידד בעמדת האוצר והודיע שאין כסף לתקצב קפסולות ללימודים הכל כך חשובים הללו של כיתות א', שעוד לא ללמדו לקרוא. שלא לדבר על הנזקים העקיפים לתלמידים בישיבה הזו בבית והפגיע בתעסוקה של הוריהם. מה כן הציעו לימודים לסרוגין.

"היה ראוי שיתנו לכיתות א-ב ללמוד שבוע שלם אפילו בקפסולות. הם זקוקים מאוד למענה הרגשי ובוודאי לקידום תהליכי קריאה כתיבה ומיומנויות יסוד במתמטיקה", אמרה לי אחת המנהלות באחד מבתי הספר היסודיים במרכז.

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, אמר כבר שהרשויות יכולות לתת פתרון לחוסר ההתאגרנות של הממשלה, וכך נכנסו ראשי הרשויות בואקום שהותירה הממשלה ולקחו את האחריות שהסירה מעצמה הממשלה.

ניתן להשתמש במתנסי"ם ובמבני ציבור נוספים של הרשויות, לחלק את את תקציב שעות הלימודים ולרכז אותן בלימודים חשובים, עברית, קריאה וכתיבה ומתמטיקה, על פי שיקולי המנהלים. ואם הדבר יכול ליצור פערים בין רשויות חזקות לחלשות הממשלה צריכה הייתה להיכנס לעובי הקורה ולחזק רשויות חלשות בתקציב. אבל הם החליטו להגיד לא, ולחלק את הלימודים לימים. באו הרשויות החזקות ויצרו פתרונות משלהם – פתרונות שהוצגו כבר לממשלה.

ביבס משקיף בקבינט, אך לא הוזמן לישיבה המכרעת, מנהלים מספרים שלא באו לשמוע אותם ואת תכניותיהם, וגם יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד התריעה כבר לפני שבועיים בוועדה לביקורת המדינה שהפקידות של משרד החינוך מנותקת מהשטח. אם היינו נסמכים על בן דוד אולי היה אפשר לטעון שזה עוד ניסיון לחזק את המורים על חשבון הציבור, אבל הפעם הקולות הללו עולים מכל מקום.

קרב האגו, בין שר האוצר לשר החינוך, חוסר התכנון והאופק הצד הוביל אותנו למתווה בעייתי. הרשויות המקומיות נטלו את האחריות באין סמכות, שלא לומר שבמגזר החרדי יצאו לדרך בלא לשאול אף אחד.

זה התחיל בקול תרועה רמה של פרויקטור הקורונה היוצא, שרצה להעניק לרשויות המקומיות את הסמכות, כולל על התנהלות על פי מודל הרמזור, מודל שנחטף בלחץ פוליטי, ונגמר בריכוזיות יתר של הממשלה שלא מצליחה להביא מודל ישים וטוב.

מזל לפחות שהרשויות המקומיות לקחו את ההנהגה כשלמעלה היא נתקעה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו