מומחי העברית: המסקנות של משרד הבריאות שגויות - סרוגים

מומחי העברית: המסקנות של משרד הבריאות שגויות

לקראת הדיון ביום ראשון על פתיחת הלימודים, צוות המומחים של האוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה טוען כי המומחים של משרד הבריאות "שיחקו" עם הנתונים וכי ילדים מדביקים

מומחי העברית: המסקנות של משרד הבריאות שגויות
  בית ספר סגור (דודי כהן/פלאש90)

ועדת הקורונה של הכנסת תדון בשבוע הבא (ב') במחלוקת בין המומחים על נתוני התחלואה בקרב ילדים, ובעקבות כך במתווה ההחזרה של בתי הספר.

מצד אחד, עומד דו"ח מומחים של משרד הבריאות המזהיר כי ילדים מדבקים מאוד ומציע לאסור החזרה מיידית של בתי הספר. מנגד, צוות המומחים של האוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה טוען כי המומחים של משרד הבריאות "שיחקו" עם הנתונים כדי שיתאימו לתיאוריה שלהם.

עוד באותו נושא

משרד החינוך נערך ללימודים בקפסולות לא'-ב'

הנתונים שהציג משרד הבריאות בדו"ח הרשמי שהוגש בתחילת השבוע הראו כי מתוך 677,982 בדיקות קורונה בקרב ילדים, 8% מהן היו חיוביות וזאת לעומת 6% חיוביים בקרב מבוגרים. בכך מבקשים צוות מומחי משרד הבריאות להראות כי שיעורי התחלואה גבוהים יותר בילדים מאשר במבוגרים.

לפי דוח" משרד הבריאות גם ממצאי הסקר הסרולוגי הלאומי שנערך ע"י משרד הבריאות בקיץ, בקרב כלל האוכלוסייה בישראל הראו תוצאות גבוה יותר אצל ילדים -7.1% לעומת 4.8% – 1.7% בקבוצות גיל המבוגר.

הדאגה הגדולה היא שילדים אינם מגלים סימנים. בין 51 ל-70% מהילדים התגלו כחיוביים בלא לגלות סימני מחלה, מה שמהווה מאגר להדבקה בקרב ילדים ובכלל האוכלוסייה.

נתוני החקירות האפידמיולוגית הראו כי ילדים שדיווחו על מקור ההדבקה, נדבקו ברובם עקב מגע עם מבוגר ( 80% מהמקרים הידועים) ו- 20% נדבקו עקב מגע עם ילדים, בעיקר בני גילם או קרובים אליהם בגיל. ניתוח שרשרת ההדבקה מלמד כי הדבקת ילדים מאפשרת יצירת דורות נוספים, דבר המתבטא בקבוצות גיל שונות והעברה בין אזורים גיאוגרפים שונים. נמצאו 17 מקרים של ילדים שהדביקו לפחות 10 איש.

בדו"ח עצמו הראה עליה ניכרת בתחלואה עם פתיחת שנת הלימודים וירידה ניכרת עם סגירת מערכת החינוך גם בקרב ילדים וגם בקרב האוכלוסייה הכללית

המסקנה של צוות המומחים של משרד הבריאות היא כי ילדים נדבקים ומדבקים יותר, בגלל שרובם חסרי תסמינים, הם עלולים להדביק אחרים יותר. המצאות ילדים במסגרות החינוך, במיוחד בזמן של תחלואה נרחבת, עלולה לזרז את התפשטות המחלה, הן בקבוצות גיל שונות והן באזורים גיאוגרפיים שונים. ולכן יש להחזיר את המערכת החינוך בצורה הדרגתית ככל האפשר.

המסקנה של משרד הבריאות שגויה

צוות המומחים של האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה פרסם מסמך תגובה, בו הוא טוען כי שיחקו עם הנתונים והתעלמו משיקולים נוספים.

"במסמך חסרה ההכרה בתפקיד החיוני שבתי הספר ממלאים בהתפתחותם הגופנית, השכלית, הרגשית והחברתית של ילדים, בתזונתם ובצמצום פערים בחברה וכן בהשפעת סגירת מסגרות החינוך על מצבם הכלכלי של הורי הילדים והמדינה" כותבים צוות המומחים.

המסמך מתייחס לילדים כקבוצה אחידה ואינו מחלק בין שתי קבוצות הגיל הפנימיות 0-9 ו-10-17. עוד טוענים מומחי הדסה כי ממצאי הסקר הסרולוגי אינם תקפים בילדים ואינם יכולים לשמש בסיס לקבלת החלטות עקב ההטייה שבדגימה.

המומחים מצביעים על כשל עיקרי לפיו למרות שהנתונים שמוצגים בדו"ח מדגימים בבירור שילדים נדבקים פחות, ולרוב נדבקים ממבוגרים, והינם אחוז קטן (4.9%) ממפיצי העל באוכלוסייה, בדו"ח כתבי מסקנות הפוכות לפיהן הילדים הם גורם הדבקה עיקרי.

בנוסף, המסקנה לפיה מפתיחת הלימודים חלה עלייה דרמטית במספר הנדבקים, שגוי גם הוא, משום שהוא משקף אירועים שהתרחשו 12-14 יום לפני. גם סגירת בתי הספר אינה גורם מוביל בהורדת התחלואה משום שכל אוכלוסיית ישראל נכנסה לסגר יום לאחרי סגירת בתי הספר.

מסקנות הדו"ח, שאינן בהלימה לנתונים עליהם הן מבוססות מדגישות את הסיבות מדוע אין להחזיר ילדים למסגרת לימודית סדורה ומתעלם מהחובה המוסרית להחזרתם, המוסכמת ע"י ארגוני רופאי הילדים, ארגון הבריאות העולמי ואנשי בריאות ואקדמיה.

כאנשי בריאות הציבור אנחנו קוראים לקיים דיון ענייני על אופן פתיחת מסגרות החינוך בצורה בטוחה, ולא על עצם פתיחתן.

כאמור, ביום שני יתקיים דיון בועדת הקורונה בו יציגו שני הצדדים את עמדותיהם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו