הרב אבינר: אמירת צבקות, קל או קה זו המצאה חדשה - סרוגים

הרב אבינר: אמירת צבקות, קל או קה זו המצאה חדשה

הרב שלמה אבינר נשאל דווקא על הוספת האות ק' לשם ה' והשיב את מה שנכתב בכותרת. עוד במקבץ הסמס השבועי: האם מותר לשקר בענייני שידוכים? מה עושים אם קרובי משפחה חילונים הדליקו מזגן בשבת? למה ר' נחמן ערבב נסתר ונגלה? ועל איזו שאלה השיב הרב: "קצת פרופורציה! קצת שכל!"

הרב אבינר: אמירת צבקות, קל או קה זו המצאה חדשה

סגפנות

ש: האם נכונה דרך הסגפנות של צדיקים שנמנעו ממאכלים ערבים ושאר הנאות, כי זה על חשבון שכר בעולם הבא?

ת: ודאי. אך זו דרך ליחידים ולא לכל אדם. מסילת ישרים יג.

מלך ממית

ש: למה משבחים את ד' כמלך ממית?

ת: גם המות הוא חסד אלהי עליון, המאפשר הפרדת הנשמה מן הגוף, ואז כל אחד מהם מיטהר כאשר הוא לבדו, ובסוף מתחברים בטהרה בתחיית המתים.

עצבות

ש: כשאני קם, אני לעיתים עצוב בלי סיבה?

ת: זה נסיון. הכן לך מראש רשימה של דברים טובים ומשמחים שיש לך בעולמך, שישמחו אותך.

ידיעה ובחירה

ש: כיצד ילכו יחדיו ידיעת ד' ובחירתנו החופשית?

ת: רמב"ם הלכות תשובה סוף פרק ה.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

סטמר

ש: איפה יש תשובות לטענות של הרבי מסטמר?

ת: בשני חוברות שלנו "עלה נעלה". הבאות בדרך בע"ה. אפשר להשיג אצל הרב מרדכי ציון 0548404747.

צלב

ש: מותר להעמיד דחליל אשר צורתו היסודית היא צלב?

ת: מותר. אין זה צלב של עבודה זרה.

איטר

ש: אני איטר. האם יש ספרים עם פירוט ההלכות?

ת: 1. הגר"ח קניבסקי. קונטרס איש איטר בספרו על מס' תפילין. גם בנפרד עם פירוש ימין משה. 2. כמה תשובות בשו"ת באר משה. הגר"מ שטרן.  3. הרב גדליה גולדברג. "בן איש ימיני". 4. הרב א' הורוביץ. דבר הלכה ח"ב.

יהדות על פי האם

ש: מדוע יהדותו של ילד תלויה באמו ולא באביו כשאר דברים?

ת: כי הסגולה האלהית יותר חזקה בה. עיין סידור עולת ראיה – שעשני כרצונו.

יס"מ

ש: האם מותר לעבוד ביס"מ, שלקח חלק בפינוי ישובים?

ת: ודאי. 1% בפינוי ישובים. 99% בהצלת עם ישראל. קצת פרופורציה! קצת שכל!

העלמת מס

ש: הרב כתב שהעלמת מס היא גזל. בחתונה שלי היו שני עדים שעובדים בשחור. האם הקידושין שלי לא חלו?

ת: חלו. בגלל שזו עבירה שלצערנו פשטה ברבים ואנשים אינם עומדים על חומרתה. שו"ע חו"מ לד ד. לד כח. שו"ת מהר"ם לובלין טו. שו"ת רע"א צו.

קבלה והלכה

ש: מה עושים אם יש סתירה בין הלכה לבין קבלה?

ת: הגאון מווילנא טוען שאין סתירה, ומי שרואה סתירה סימן שלא הבין. בעומק, הכל אחד.

נסתר ונגלה

ש: אני מתלבט, כי החתם סופר אמר לא לערבב נסתר ונגלה, והרי זה נמצא לרוב אצל רבי נחמן?

ת: רבי נחמן היה גדול וקדוש אבל יש מדרגות בין תלמידי חכמים.

שייט בשבת

ש: האם מותר להשתתף בשיט תענוגים בשבת?

ת: יש איסור תחומים, אלא אם כן המים עמוקים יותר מעשרה טפחים. אך בעיקר יש חילול שבת, לכן מותר יהיה רק אם הצוות הוא גוי ורוב הנהנים הם גויים.

מקרר בשבת

ש: אם פתחתי דלת של מקרר ונדלק האור, מותר לסגור?

ת: לא. לשים מגבת על הדלת שלא תיסגר.

תפילין של ראש

ש: כשאני מעיר לאנשים שהתפילין שלהם על המצח הם אומרים שכך נהגו בפני רבניהם ולא העירו להם. יש להם על מה לסמוך?

ת: יש מלמדים זכות, אך לא לכתחילה. פסקי תשובות כז יח.

דרך ארץ קדמה

ש: דרך ארץ קדמה לתורה. וכי התורה אינה כוללת דרך ארץ?

ת: כן. זה ספר בראשית. מידות טובות של האבות.

הנאה מחילול שבת

ש: אני דתיה ומשפחתי חילונים, הם כל הזמן מדליקים בשבת אור ומזגן. מותר לי להנות?

ת: כן. אך לא בכוונה. כלומר מותר להיות בדירה, אך לא להתקרב דווקא למזגן או לקרוא בעזרת האור.

מצוות דרבנן

ש: למה ספק דרבנן להקל? וכי מצוה דרבנן הינה פחותה ממצוה מן התורה, הרי גם היא מן התורה מדין לא תסור?

ת: גם בין מצוות מן התורה יש מדרגות.

חברים

ש: אם קרבה ד' לי טוב, אז לכאורה איני זקוק לחברים טובים?

ת: חברות היא חלק של קרבת ד'. אוהב את המקום, אוהב את הבריות.

שקר

ש: כשבמשפחה שואלים אותי על פגישות שידוכים שלי ואני מתביישת לספר, מותר לי לשקר שאין חדש?

ת: כן. מדין פוריא.

פחיות ריקות

ש: אם אני רוצה לאסוף בשבת פחיות ריקות כדי לגבות פקדון, האם הן מוקצה?

ת: כן. מחמת גופו. גם מכין משבת לחול. ועוד בעיות.

תנ"ך על תנ"ך

ש: מותר להניח תנ"ך על תנ"ך, הרי כך הכתובים מונחים על תורה?

ת: מותר, כי זה ספר אחד, כמו שמותר לפתוח תנ"ך בנביאים שאז מונחים על תורה.

שם ד'

ש: למה בשם אלהים אומרים אות ק במקום אות ה ולא אות אחרת?

ת: כי הקפידו בכתיבה לכתוב ד במקום ה או לקצר לנקודה או להאריך לכן יצא ק. אבל מה שאומרים צבקות, קל או קה הוא המצאה חדשה.

בעלי חיים

ש: אם בעלי חיים ביתיים של אדם נפגעים, האם עליו לבדוק משהו?

ת: לעשות תשובה באופן כללי כבכל צרה שמגיעה לאדם. רמב"ם תענית א.

הלבנת שיניים לאיש

ש: האם מותר לאיש להלבין שיניים או אסור משום לא ילבש?

ת: מותר. אין זה טיפוח יופי אלא סילוק כיעור.

שלש שבועות

ש: מה המקור לכך ש"שלש שבועות" התבטלו?

ת: מקורות רבים בסוף הספר שלי הלכות משיח לרמב"ם.

שלל

ש: אם צה"ל הורס בית של ערבי, והחפציים ממילא ייהרסו, מותר לי לקחת?

ת: לא. צה"ל הוא שמחליט מה עושים עם הציוד.

תנועת נוער מעורבת

ש: האם אצטרף לתנועת נוער מעורבת כאשר יש סיכוי שאכשל בנגיעה?

ת: לא. ויש עוד הרבה איסורים. עיין קצור שו"ע קנב ח-ט-י.

לימוד משניות

ש: מה הפרוש שיש ללמוד על המשניות אחרי רבי עובדיה מברטנורא?

ת: תוספות יום טוב. רע"ב כמו רש"י, תויו"ט כמו תוס'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
קל וצבקות - המצאה חדשה?
מני | 09-07-2013 17:09
כל גדולי ישראל מדורי דורות נהגו ונוהגים כן!
2
תגובה ל - 1
צבי | 09-07-2013 17:38
אינני יודע איך נהגו מדורי דורות, מה שאני כן יודע זה על כמה גדולי ישראל זצ"ל בדור האחרון הקפידו לומר דווקא "צבקות" (האדמו"ר מליובביץ, הגרי"י קנייבסקי-הסטייפאלאר , הגרי"מ הזנפרץ בעל אור יקר על פירוש אור החיים הק', ועוד ועוד, ורבים הם ואי אפשר לפורטם). אמנם הרב קפאח זצ"ל מסתייג מזה, אבל עדיין נדמה לי שעדיין הרוב, לפחות בין האשכנזים, הקפידו על זה.
3
למגיב 1 - באיזה ספר מלפני 100 השנה האחרונות ראית זאת?
תוהה | 09-07-2013 17:50
ע"ע יבי"א ח"ג סימן י"ד, יחו"ד ח"ג סימן י"ג ומבשרת ציון להרב מוצפי.
4
לקרוא לחרדי פשוש ר"ת : פטור, שחור ושנור ( תמצית קיומו)
גם זו המצאה חדשה | 09-07-2013 18:02
5
מאז בעל התניא 200 שנה שרו חסידים 'קלי' אתה ואודך.
שניאור | 10-07-2013 1:19
6
ועשו סייג לסייג לתורה
שי | 10-07-2013 3:03
התפועה היא יותר חברתית-בלשנית מאשר דתית. תמיד כשיש מילה טעונה, בהתחלה מחליפים אותה במילה טעונה פחות שעם הזמן הופכת לטעונה בעצמה. ("בית כיסא" - "בית שימוש" - "שירותים"). להבדיל, דבר דומה קרה לשמות הווי"ה ואף לשמות עצם נייטראליים בעליה הסיומת י-ה - החכמולוגים המתחסדים כותבים "כוס שתי'ה" (ראיתי במו עיניי בב"ב), "אדונ-י" הוחלף ב"השם", אח"כ ב"ה'" ואח"כ ב"ד'" ועוד ועוד.
7
שם הגדולים.
חרדי. | 10-07-2013 22:58
זה לא רק ר' נחמן.היו עוד הרבה גדולים ששילבו או אמרו תורה בנגלה ונסתר יחד.ובפרט הספרדים כמו מרן החיד"א,הבן איש חי,ועוד.ואפי' בפסקים שלהם רואים את זה.וב"כף החיים"-סופר,יותר מכולם.
8
הרב נריה זצל נזהר גם לא לכתוב את המילה "שלום" בשלימותה!
| 11-07-2013 11:44
כי זה אחד משמות הבורא.
9
ל-6
זהיר בשם השם | 12-07-2013 2:07
אמרו לך פעם שיש לך בעי-ה בראש?
10
דיבה ולשון הרע
יגאל גרנות | 17-07-2013 6:58
מדוע לכל אדם אסור לדבר לשון הרע ולהוציא דיבה ואילו לרב עובדיה מותר? וכי לקרוא לרב סתיו "רשע" ו"כלום" איננו בחזקת דיבה או לשון הרע ועוד על תלמיד חכם? איך לא קם אף רב והוכיח אותו על טעותו? ומה בענין הפיכת תורתו קרדום לחפור בה? איזה מין גדול בתורה זה? מחר גם יקראו לו צדיק ויגידו שאנחנו לא מבינים אותו ואז אנא אנו באים?