ממשה רבנו ועד המלך ג'ורג השישי: יום הגמגום העולמי

ממשה רבנו ועד המלך ג'ורג השישי: יום הגמגום העולמי

בתקופה האחרונה, ישנם ילדים רבים שהחלו לגמגם ואנו משערים שהרקע הוא החרדה מהקורונה ומהשינויים בסדר היום הרגיל. הגמגום מתפרץ כאשר יש פער בין דרישות ויכולות, אך גם חרדה ושינוי יכולים להוביל לכך

author-image
יום הגמגום העולמי: הקשר בין החרדה מקורונה לגמגום
  צילומסך מתוך נאום המלך

יום הגמגום העולמי: לאורך השנים היו ניסיונות להסביר את תופעת הגמגום באמצעות תאוריות שונות. בישראל יש יותר מ-85,000 אנשים עם גמגום שמהווים פלח מתוך האוכלוסייה.

כיום התיאוריה המקובלת היא שלאדם עם גמגום יש נטיה לגמגום, אולי כתוצאה מבעיה בתיאום מוטורי אוטומטי של כל הנחוץ לפעולה המורכבת של דיבור. לפי תיאוריה זו הגמגום מתפרץ כאשר יש פער בין דרישות ויכולות, כאשר פער זה יכול להיווצר מסיבות שונות: מתחומים שפתיים, רגשיים, סביבתיים או פיזיולוגיים.

עוד באותו נושא

סמוטריץ': "די לשפיכת הדם על הגמגום של גנץ"


30

אצל ילד קטן למשל, הגורמים השפתיים יבואו לביטוי באופן שהשפה מתפתחת יותר מהר מהיכולות המוטוריות, או להפך – שיש איחור בשפה.

הגורמים הרגשיים יבואו לביטוי למשל בעקבות התחלה בגן חדש, או לידה של אח קטן. הגורמים הסביבתיים הם לדוגמא הורה שמדבר מהר מאוד ומהווה מודל המקשה על הילד לדבר בקצב המותאם ליכולותיו.

הדוגמאות הללו אינן גורמים ראשוניים לגמגום אך ייתכן והם גורמים שמסייעים לגמגום להתפרץ. כאשר נפתח פער בין דרישות ליכולות, האדם נדרש להפנות משאבים לסגירת הפער, וזה עלול להתבטא בנקודת התורפה, כלומר בשטף הדיבור.

שינויים בסדר היום הרגיל

חרדה במצבים שונים יכולה אף היא להוות גורם המסייע להתפרצות הנטיה לגמגום. בתקופה האחרונה, ישנם ילדים רבים שהחלו לגמגם ואנו משערים שהרקע הוא החרדה מהקורונה ומהשינויים בסדר היום הרגיל.

גם אצל אנשים בוגרים עם גמגום יש כאלו המרגישים החמרה בגמגום, על רקע דומה.

עם זאת, ללא קשר לסיבת הגמגום וגורמיו, אנו ממליצים לפנות לקלינאית תקשורת עם הופעת הסימנים הראשונים לצורך אבחון והדרכה. במקרים רבים הורים היודעים לפעול באופן נכון מול הילד עם הגמגום, מאפשרים לתופעה לחלוף ביתר קלות. במקרים שהגמגום נשאר לזמן ארוך יותר יש לטפל בשיטות המתאימות לגילאים השונים בהקדם.

בשנים האחרונות השתכללו והתרחבו הטיפולים וכיום הם גם נעשים בצורה מקוונת (כמו למשל אצלנו ב"נובוטוק").

באמצעות טיפולים אלה המטופל יכול לקבל מענה טיפולי הולם בכל נקודת זמן ובהתאמה ללוח הזמנים שלו ומבלי לצאת מהבית. עובדה זו מקלה ביתר שאת על מתן הטיפול בתקופת הקורונה שבה אנשים משתדלים למעט ככל האפשר יציאה מהבית. ואם כבר הזכרנו את הקורונה, ידוע גם שחרדה עלולה להוות גורם להחמרה בגמגום, ובתקופה כזו שהחרדה גוברת כדאי לשים לב אם הגמגום מתפתח או מחמיר בשל המצב.

 

פרופסור כהתיה אדלמן – קלינאית תקשורת בחברת נובוטוק הדסה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו