אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הורות בקורונה: איך הופכים את הלימוד בזום ליעיל?

אחרי 9 חודשים של און אנד אוף, קפסולות, למידה היברידית, סגר ראשון ועכשיו – שני, מדברים על חזרה לבתי הספר בינואר 2021. אולי. איך אפשר לעשות את זה אחרת?

הורות בקורונה: איך הופכים את הלימוד בזום ליעיל?
  אילוסטרציה (צילום: חן ליאופולד/ פלאש 90)

אחרי חופשת הסוכות, יחזרו הילדים שלנו ללמידה מרחוק וזו השגרה המשפחתית והמערכתית שאליה נצטרך להתרגל. אימון בחנ״ג מבוסס על אמון, שיפור השפה בזום, למידה עצמאית בתנ״ך ומשימה א- סינכרונית בהיסטוריה.

שגרת היומיום של כולנו נראית אחרת, המרחק החברתי קשה וגובה מחירים רגשיים, הדאגה לבריאות שלנו ושל האחרים עלתה בעוצמותיה, החגים דומים לימי החול, ואין תאריך יעד לפעילות פיסית שאפשר לנעוץ ביומן, פרט לבדיקה רפואית חיונית. זה קשה, זה מטלטל, זה מצריך הרבה גמישות, יצירתיות, חוסן ושיתוף פעולה – וזה לא פשוט בכלל כשהמשאבים הפנימיים של רבים מאיתנו על הקו האדום.

עוד באותו נושא

איך עוזרים לילדים להתמודד עם תקופת הקורונה?

בכל זאת, כמו הורינו, ואבות אבותינו שעברו בכל דור מגפה, מלחמה או פרעות – גם אנחנו כאן כדי להתמודד, להישמר, לקום על רגלינו ולהתפתח מתוך הכאבים והאתגרים האלו.

איך משפרים את הלמידה מהבית?

על אף החסרונות שיש בלמידה מרחוק, ויש, זה הפתרון הנוכח, וזו העת ללוש אותו, לעבד אותו, להקצות לטובתו ולמען העתיד של הילדים שלנו את מלוא המשאבים כדי לשכלל אותו.

את יעדי הלימוד צריך להגמיש

גם בבית וגם במערכת חינוך. לבחון מחדש רלוונטיות ולהתאים נושאים, תכנים ואופני מדידה למצב הקיים ולמהפכת הידע והדיגיטל שנמצאת בעיצומה. ציפיות גבוהות מדי לא מביאות לתוצאות טובות בהכרח, גם אם הציונים טובים, והפעם, אין מקום לצפות למאיות. כולנו בתקופה של למידה והסתגלות בצל משבר. דברים ייקחו זמן וציונים תמיד אפשר לשפר. תחושת ערך – יהיה קשה הרבה יותר.

שמירה על קשר אישי

מעבר ללמידה גרידא, חשובה יותר שמירת הקשר הקרוב והאישי של המחנכים עם התלמידים. מדידת הדופק הרגשי, החיבור בין הילד למטרות וליעדים שלו גם בתקופה לא ודאית, הידוק מערכת היחסים בין הבית למקום שנקרא בית ספר, וליכולת להסתכל מעבר לאתגר ולתכנן קדימה היא שתחזק את תחושת השייכות, המשמעות והמסוגלות שלו.

כולנו בתקופה של למידה והסתגלות (צילום: פלאש 90)

הקניית ערכים

הכרת האותיות ופעולות חשבון חשובות למתחילים את הנסיעה באוטוסטרדת החינוך אבל המקום להקניית ערכים ולאסטרטגיות למידה חדשות חשוב לא פחות וכשאלה יתקיימו – יוכל הילד לפנות את המיכל שלו לסקרנות וללמידה עצמאית.

מפגשים קטנים עם מעט תלמידים

שיעורי הזום לא מאפשרים קרבה, גיבוש או השתתפות פעילה של כל התלמידים ולא מתאימה לכולם. שווה לשקול לצמצם את שעות הלמידה ה״פרונטליות״ ולייצר מפגשים סינכרוניים קצרים עם מעט תלמידים בכל פעם. החלוקה לקפסולות בכל פגש יכולה להיעשות בעזרת בוגרים מועמדים לשנת שירות או מועמדים לגיוס שיש להם זמן ופנאי עד הביקור בבקו"ם.

מטלות עצמאיות

את הרחבת הידע אפשר להשיג באמצעות מטלות עצמאיות כשפרחי ההוראה או המורים יהיו זמינים לשאלות ולהענקת הכוונה ומשובים בשעות מוגדרות.

הפנייה לקריאת ספר ולחקר של נושא

כדי להפיג את השעמום והבדידות בתקופה הממושכת בבית – אפשר לתת לתלמידים משימות בונוס כמו הפנייה לקריאת ספר, חקר של נושא או ערך מסוים, הרחבת הדעת על ידי עבודה משותפת בקבוצת תלמידים קטנה, הכנת הרצאה או הבאת נושא לשיח לקפסולת הלמידה.

להוביל לאחריות ועצמאות

מעבר לתכני לימוד – הזמן הפנוי מאפשר לילדים לעזור בבית וההורים יכולים להוביל אותם לאחריות ולעצמאות, אבל מצאתי שכשהמחנכים מציעים לילדים לתרום למשפחה כמו להדיח כלים, לחתוך ירקות, לפנות כביסה מהמכונה או לפנות אשפה זה יכול לעבוד לא רע. בכל מקרה, זה יקל על ההורים, ישדרג את האווירה בבית ויאפשר לילד לקבל עידוד ופידבק חיובי שיעלה לו את הערך בעיניי עצמו.

להקים מערך תמיכה

לצערנו, לא מעט הורים, דודים, אחים בוגרים ואפילו סבים וסבתות אינם יכולים לצאת לעבוד כעת או לעסוק בפעילויות הרגילות שלהם. כגורם מחבר בין הקהילה לתלמידים, בית הספר יכול להיעזר בקרובי המשפחה ולהקים מערך תמיכה. אותם "מנחים מן החוץ" יוכלו לקיים שיעורי העשרה או לעזור בהכנת משימות במדעים ושפה. בסופו של דבר, ההצלחה שלנו כפרטים לא שווה אם מסביב ימשיך להשתמר ולהעמיק פער חברתי ואי שיוויון.

להפנות את הילדים שירחיבו את הדעת בעצמם (צילום: שאטרסטוק)

לשים על השולחן: תמיכה מהמדינה

כדי שהמערכת המשפחתית תצליח להמשיך לתפקד כראוי כשהורים מתבקשים לעבוד בתנאים לא רגילים ולתפקד גם כאנשי חינוך לפרקים, לג׳נגל בין מספר ילדים ולהצליח לענות לבוס או ללקוח, לתכנן טיל או לתת מענה לתלמידים, תוך כדי תשומת לב ותמיכה לילדים הפרטיים שלהם – הם בעצמם חייבים תמיכה מהמדינה. את הנושא הזה כדאי לשים על השולחן ולהסדיר במהרה. זה יכול להיות מיושם כ״שעת הורה״ בדומה לשעת אם / שעת הנקה או כמענק כספי קבוע למשפחות ולגורמים שמעסיקים הורים.

קבוצת חשיבה של הורים ומורים

במיוחד בתקופה הזו, לא פשוט לשמור על סנכרון בין ההורים לתלמידים והברית הזו חשובה. פתיחה של קבוצות דיאלוג וחשיבה של הורים ומורים בימים של שינוי ומשבר יעזרו לנו לדבר באותה השפה, לתת משוב אותנטי אלה לאלה, ליהנות משיתופים, לאסוף חוויית משתמשים, לקבל חיזוקים ולערוך, תוך כדי תנועה, שינויים לטובת הילדים של אחרי הקורונה. ביחד, נצליח לגדול.

 

קרן ארצי, מנחת הורים ומשפחה, מכון אדלר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו