שנה חדשה - מציאות חדשה | איך יוצרים שינוי? - סרוגים

שנה חדשה – מציאות חדשה | איך יוצרים שינוי?

תמר מיכלסון יועצת לכלכלת המשפחה בעמותת מקימי פורשת בפנינו לבטים ועצות לשנת הקורונה החדשה, שנה בה מתרחשים שינויים כל כך משמעותיים בעולם, אולי זו ההזדמנות לבחון הרגלים ישנים, ולבחור בטוב?

שנה חדשה - מציאות חדשה | איך יוצרים שינוי?
  צילום: שאטרסטוק

העולם שהיה בראש השנה שעבר השתנה לחלוטין. כל המוכר והקבוע היטלטל והתהפך. נכנסו לחיינו דברים שלא שערנו ולא יכלנו לדמיין (כמו שאמר לי הבן שלי כשהציצה מסכה משומשת מתחת לשקיות של הסופר שהוצאנו מהרכב: אמא, מי חלם שבכל מקום יהיו מסכות?) ויצאו מחיינו הרבה דברים שהתרגלנו אליהם.

רבים איבדו את פרנסתם, לאחרים ההכנסות ירדו עקב צימצומי משרות. עצמאים שמנסים עדיין ללקק את הפצעים ולהשתקם מהסגר הקודם, עומדים עכשיו שוב בפני חרדות קיומיות. בידודים שאורבים לכל אחד בכל מקום וימי מחלה שכבר הסתיימו מזמן.

עוד באותו נושא

גם ברגע הכי קשה: כך ניתן להיחלץ ממשבר כלכלי

משפחות ובודדים צפויים פעם נוספת לחגוג חגים בריחוק מהמשפחה. ושאלת השאלות שמרחפת בחלל היא: עד מתי? מה הלאה? מתי יפתיע אותנו הבידוד הבא? מתי בעצם נצא כבר מ"עידן הקורונה"?

במפגשים בהם אנחנו מקיימים עם משפחות שבחרו לעשות שינוי ושיקום כלכלי, מעבר לצורך למצוא פתרונות יצירתיים בצד הכלכלי, אני מזהה פעמים רבות מצוקה מהבלתי נודע. לפעמים היא גדולה יותר מהמצוקה הכלכלית. כאשר דברים מובנים ומתוכננים, קל לנו לפעול בתוכם. להתארגן למה שצפוי ומוכר, להמשיך מסורות ישנות והרגלים ישנים. אבל כאשר הכל כל כך שברירי, עולה רף הלחץ, מפריע לחשיבה ההגיונית ולקבלת החלטות על איך להתמודד.

לפדיון כפרות באמצעות מקימי – לחצו כאן

אחת ההרצאות שהשפיעה עלי מאד, והולכת איתי כבר זמן רב, היא הרצאת ה"TED" של פרופ' יוסי יסעור בנושא קבלת החלטות. בהרצאה הוא מדבר על כך שלאנשים הרבה יותר קשה לקבל החלטות אקטיביות מאשר החלטות פסיביות. החלטות פסיביות זה בעצם לבחור להישאר באותו מקום ידוע ומוכר. אנשים רבים חושבים שהם "לא בחרו" שהם עדיין "על הגדר", אבל כל עוד הם לא בוחרים, הם בעצם כן בוחרים. הם בוחרים להישאר במה שהיה, בברירת המחדל האוטומטית. עצם ההבנה ש"לא לבחור" זה "לבחור במוכר" היא כלי מניע משמעותי.

"כל שנה מתחילה בסימן שאלה" כותב ניסן פרידמן בשירו המקסים. ואני חושבת שסימן השאלה הוא בעצם הזדמנות גדולה. ושכל שנה, ובמיוחד שנה של שינויים כל כך משמעותיים בעולם, היא ההזדמנות לבחור בחירה אקטיבית ולשנות. ההזדמנות לבחון את כל ההרגלים ולשאול את עצמנו מה מהם אנחנו רוצים איתנו לשנה נוספת וממה כדאי להיפטר. ההזדמנות לבחון ולשקול את היתרונות מול החסרונות שבבחירות שלנו ולבחור בטוב ביותר מתוך מה שקיים.

ההזדמנות לקבל באהבה שינויים שלא בחרנו בהם, לצמוח מתוכם ולהתפתח מהתהליך כאדם, כמשפחה וכחברה.

מתי אלמד לבחור נכון? שואל אמיר דדון בשירו המופלא, שיר שעבורי הוא תפילה: שנזכה כולנו לבחור את הטוב ביותר בנסיבות הקיימות, לקחת איתנו לימים שבהם הקורונה תהיה זיכרון ישן את העוצמות, הדבק המשפחתי, הגמישות, האמפטיה, הדאגה לזולת, וכן, גם את המסקנות הכלכליות מהתקופה הזו.
בברכת גמר חתימה טובה ושנה עם התמודדות מוצלחת.

 

ר"ח תמר מיכלסון יועצת לכלכלת המשפחה בעמותת מקימי

 

לפדיון כפרות באמצעות מקימי – לחצו כאן

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו