תפילת חנה ותפילת ראש השנה - סרוגים

תפילת חנה ותפילת ראש השנה

בתפילתה חנה מתייחסת לבעלי המעמד החברתי הנמוך ובעלי המעמד הגבוה, אין לזה עדיפות על זה. גם אם נדמה שהאחד רכש לו יתרון צבאי, כלכלי או מעמד אישי, זה וזה תלויים בה' בשווה

תפילת חנה ותפילת ראש השנה
  צילום: הדס פורוש/ פלאש 90

לימדונו רבותינו שבראש השנה נפקדה חנה ועל כן "מפטירין בחנה". הפטרה זו גם מורה לנו דרך תפילה.

שתי תפילות התפללה חנה; האחת לפני פקידתה והאחרת משנפקדה. מהראשונה למדנו הלכות תפילה שבכל יום: 'וחנה מדברת על לבה' –  מכאן למתפלל שצריך שיכוין לבו. 'וקולה לא ישמע' –  מכאן שאסור שיגביה קולו בתפלתו…".

בתפילתה השנייה נכללו תשע אזכרות של שם ה'. כנגדן, אמרו חז"ל, באות תשע הברכות שבמוסף בראש השנה. אף תוכנה של תפילת ההודיה של חנה נאה ליום בו אנו ממליכים את ה' עלינו למלך, כפי שנראה להלן.

עוד באותו נושא

צפו; ראש השנה בסגר: איך אפשר להתפלל ככה כראוי?

בתפילתה מעלה חנה על נס את כל יכולתו של ה' לעומת חוסר יכולתו של האדם. את הודאתה לה' היא מבטאת באמצעות שלושה אברי גוף: "עלץ לבי בה'… רמה קרני בה'… רחב פי… כי שמחתי בישועתך".  גם ייחודו של ה', שהביא לישועתה, מודגש על ידי החזרה המשולשת: "אין קדוש כה', כי אין בלתך, ואין צור כאלוקינו".

חנה ממשיכה ופורטת שלושה סוגי תהפוכות המתרגשות ובאות על האדם, בתחום הצבאי, הכלכלי והאישי: קשת גברים חתים – ונכשלים אזרו חיל; שבעים בלחם נשכרו – ורעבים חדלו; עד עקרה ילדה שבעה  – ורבת בנים אומללה.

בשני התחומים הראשונים, מקדימה חנה את התרחיש השלילי לחיובי, את תיאור החזק שנחלש לפני החלש שהתחזק.  בתחום השלישי, לעומת זאת, מוחלף הסדר, וכך מושם דגש על חווייתה האישית של חנה, בה הפכה מעקרה למולידה, אותו מהפך שהוא עילת התפילה.

חנה מדגישה דרך חזרה משולשת נוספת מי הוא העומד מאחורי התהפוכות שבחיי האדם: "ה' ממית ומחיה… ה' מוריש ומעשיר… כי לה' מצקי ארץ…".  אך על פי איזה עיקרון "משפיל ה' ומרומם"? ממשיכה חנה ומבארת כי ה' גומל לאדם על פי מעשיו: "רגלי חסידו ישמר…ורשעים בחשך ידמו…ה' יחתו מריביו … ויתן עז למלכו".

בעוד הרשעים, המריבים עם  ה', "יחתו" (ישברו), לחסידי ה' ולמלכו, העושים רצונו, יוענק "עוז".  ניגוד זה מצאנו גם במשלי י, כט: "מעוז לתם דרך ה' – ומחת לפעלי און".

חנה פותחת וחותמת תפילתה בדימוי של  "הרמת קרן", אותה תנועה של הראם המבטאת ניצחון והתגברות על היריב: "ותרם כראים קרני". בפתח תפילתה מפנה חנה מבט אל העבר ומכריזה "רמה קרני בה'". בסוף תפילתה, צופה חנה לעתיד ומצהירה: "וירם קרן משיחו". בתחילה עוסקת חנה בהרמת קרנה האישי, קרן העקרה שה' פתח רחמה.

בחתימה, מתייחסת חנה להרמת קרנו של המלך, הנמשח בשמן המשחה. הרמת קרן העקרה, הנמנית על בעלי המעמד החברתי הנמוך ביותר במקרא, והרמת קרנו של המלך, בעל המעמד הגבוה ביותר, תלויות שתיהן בה'. אין לזה עדיפות על זה. גם אם נדמה שהאחד רכש לו יתרון צבאי, כלכלי או מעמד אישי, זה וזה תלויים בה' בשווה. עם מסר יסודי זה פותחת תפילת חנה את ספר שמואל לקראת כינון מלכות בשר ודם בישראל,  ועם רעיון זה אנו חותמים את ההפטרה ביום בו אנו ממליכים עלינו את מלך מלכי המלכים.

פרופ' מרים סקלרץ, ראש התוכנית למקרא ולספרות חכמים, מכללת אורות ישראל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו