אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בית הספר בקורונה: האתגר של ילדים עם ADHD

שנת הלימודים הקרבה מזמנת לילדים עם הפרעות קשב ולהוריהם אתגרים חדשים תחת מגבלות הקורונה. כשלאבא ואימא אין תשובה וגם לא לרפואה, הדאגה רק גוברת. כיצד אפשר לצלוח את התקופה הזו בקלות?

בית הספר בקורונה: האתגר של ילדים עם ADHD
  צילום: שאטרסטוק

10% מילדי ישראל הם בעלי הפרעת קשב (ADHD), הפרעה נוירו-התפתחותית המתאפיינת בקשיי קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות. בחודשי הסגר כשכולנו התבקשנו להישאר בביתנו, לילדים אלו היה מדובר באתגר לא פשוט, הדרישה לשהות במקום סגור למשך זמן ממושך ולהעסיק את עצמם באופן פרודוקטיבי ומעניין לא קלה כלל עבור ילדים אלו, על אחת כמה וכמה עבור ההורים שנדרשו לספק לילדים גירויים מתמידים.

עוד באותו נושא

הקורונה מעניקה הזדמנות לשנות את מערך הלימודים

לצד קשיי הסגר, גם חוסר הוודאות השפיע על ילדים בעלי הפרעות קשב והוביל לעלייה במפלס החרדה. שאלות כמו מתי כל זה יגמר או מתי יהיה חיסון ואיך הווירוס הזה מתנהל הדאיגו את כולנו, וכשלאבא ואימא אין תשובה (ואפילו לנו הרופאים) הדאגה רק גוברת. בתום תקופת הסגר, חלק מהילדים היו צמאים לקשר חברתי אך חששו לחזור לבית הספר שמא יידבקו בנגיף הקורונה. זאת ועוד, בתקופה האחרונה שבה מודגש שוב ושוב הצורך לשטוף ידיים ולשמור על ניקיון, ילדים שסבלו מהפרעה קשה יותר המתבטאת בין היתר בכפייתיות, הגיבו לדרישה הזו בצורה מוגזמת ולא בריאה.

גם הדרישה לעטות מסכה לאורך היום, שככל הנראה תמשיך ללוות את הילדים גם בשנת הלימודים הקרובה, מהווה אתגר לא פשוט וייתכן שילדים בעלי הפרעות קשב יתקשו להקפיד על כך.

ובל זאת איך מתכוננים לשנת הלימודים החדשה?

להיות הורה לילד או ילדה עם הפרעות קשב בתקופת הקורונה הוא אתגר לא פשוטה אך אפשרי. העצות הבאות יסייעו לכם להתכונן טוב יותר לקראת החודשים הקרובים:

חשיבה חיובית– אנו נמצאים בתקופה מורכבת ולא ידוע כיצד היא תשפיע על הילדים בטווח הרחוק. אם לא נדע להתנהל נכון היום, ההשפעות המאוחרות שלה יתבטאו גם בהפרעות פסיכולוגיות. התפקיד שלנו כהורים הוא לשים לב להתנהגות הילדים ולוודא שאינם נכנסים לחרדות מיותרות, וכן לשמור על קור רוח ולשדר לילדים שאנחנו איתם.

העצימו את הילדים – בימים אלו, שכולם עוסקים ברע, חשוב להדגיש את הטוב והחיובי, ותפקידכם לעשות זאת – התייחסו להצלחות של ילדיכם ותגמלו אותם על התנהגות חיובית.

אתגרו את הילדים – למידה מול המסך או בכיתה עם מסכה היא כאמור לא פשוטה, אך במקום להתמקד בתנאים הטכניים המסורבלים שתקופה זו מעמידה לנו, תוכלו לאתגר את הילדים ולעודד אותם לחשיבה יצירתית. במקום להעתיק מהלוח או להגיש מטלה כתובה, נסו יחד עם המורים לחשוב על אפשרויות ללמידה חווייתית שתעשיר אותם דרך משחקי חשיבה ופעילות יצירה.

התאימו את הטיפול התרופתי ­–החופש הגדול יכול להוות הזדמנות מצוינת לבחינה מחודשת של הטיפול התרופתי קרי,   סוג הטיפול, המינון ומשך הפעולה. בנוסף יש לקחת בחשבון איזה טיפול יתאים למסגרת הלימודים המורכבת (למידה מרחוק, קפסולות או למידה בכיתה). את השיקולים האלו חשוב להעלות מול הרופא המטפל שידע להתאים את הטיפול הנכון ביותר.

כוחניות לא עובדת

השקיעו בגוף ובנפש – פעילות גופנית ושיטות הרגעה כמו מדיטציה ומיינדפולנס יאפשרו לכם ולילדים לשחרר מתחים ודאגות לקראת יום לימודים חדש או בסיומו. אתם יכולים לבחור באיזו שיטה שמתאימה לכם כמשפחה ומומלץ להקפיד עליה, זה בוודאי יעניק לכם זמן משפחה איכותי.

הבנה ורגישות – כשזה מגיע לילדים עם הפרעות קשב, כוחניות ואיומים פשוט לא עובדים. לדוגמה, כשילד או ילדה לא מצליחים לשבת מול המסך, אל תלחצו עליהם אלא נסו לתת להם רגע להתאוורר או לחשוב עם המורה שלהם על פתרון חלופי, ובכל מקרה נסו לגלות אמפתיה ולמנוע מהם תחושות תסכול וחוסר מסוגלות שרק יזיקו להם בעתיד.

בסופו של דבר התפקיד החשוב ביותר של ההורים וכן המורים הוא להיות קשובים לילדים, לוודא שהם מקפידים על ההנחיות אבל גם לסייע להם לשמור על פרופורציות. זה דורש סבלנות רבה וחשוב להתאים את היחס שלנו לכל ילד על פי צרכיו. אין ספק ששילוב כוחות של המשפחה כולה והצוות הלימודי יסייעו לנו לעבור את התקופה הזו בהצלחה.

 

ד"ר אריה אשכנזי הוא מנהל מרכז נועם לנוירולוגיה, פסיכולוגיה ודידקטיקה ברעננה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו