אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אמירת סליחות ביחיד בזמן קורונה

באופן עקרוני סליחות הן תפילה ובקשה כלפי הקב"ה, וכשם שאדם יכול להתפלל ביחיד כך הוא יכול גם לומר סליחות ביחיד. אך ישנם כמה חלקים מן הסליחות שאי אפשר לומר ללא מניין. הר רימון בשו"ת סליחות בימי קורונה

אמירת סליחות ביחיד בזמן קורונה
  סליחות בימי קורונה, אילוסטרציה (צילום: דוד כהן/ פלאש 90)

שאלה

שלום הרב, בשנה זו לצערנו יהיו רבים שייאלצו לומר את הסליחות ביחיד משום שהם חולים בקורונה או בבידוד. האם אפשר לומר סליחות ביחיד? אם יש חלקים מסוימים שצריך לדלג עליהם? במסגרת זו אתייחס לי"ג מידות בהרחבה, ולשאר הדברים בקצרה.

תשובה

באופן עקרוני סליחות הן תפילה ובקשה כלפי הקב"ה, וכשם שאדם יכול להתפלל ביחיד כך הוא יכול גם לומר סליחות ביחיד. אך ישנם כמה חלקים מן הסליחות שאי אפשר לומר ללא מניין, כפי שיפורט. הטור כותב לומר י"ג מידות ביחיד. לדעתו, אמנם "דברים שבקדושה" כגון קדיש, קדושה או ברכו אומרים דווקא במניין, אך אמירת י"ג מידות היא רק אמירת פסוקים ולכאורה אין חובה לאומרם דווקא בעשרה.

עוד באותו נושא

צפו: המנצח הסרוג בחידוש מפתיע לפיוט הסליחות

אולם במקור הדברים מתבאר שהסיבה לאמירת י"ג מידות דווקא במניין אלא זו ברית מיוחדת שנכרתה עם הציבור, שה' לא ימאס בתפילת הרבים, וכיוון שזו ברית שנכרתה עם הציבור – רק הציבור רשאי לומר אותן. אם כן נמצא שיש שני טעמים מדוע לא לומר י"ג מידות ביחיד.

להלכה פוסק השולחן ערוך (שאין לומר י"ג מידות ביחיד, ונימק שאלו דברים שבקדושה, אך ייתכן שאין הכוונה לדברים שבקדושה ממש אלא רק מעין דברים שבקדושה, שאין לאומרם ביחיד.

אם הסיבה לאמירת י"ג מידות בציבור היא משום שהן "דבר שבקדושה", מסתבר שאין כל בעיה לומר את קטע הפתיחה ("א-ל מלך" או "א-ל ארך אפיים") ביחיד. אך אם הסיבה לאמירת י"ג מידות בציבור היא משום שזו ברית מיוחדת שנכרתה עם הציבור, ייתכן שגם את הפתיחה לי"ג מידות ניתן לומר רק בציבור משום שהיא מבטאת את הריצוי והרחמים המיוחדים שנאמרו דווקא בציבור.

לאור כך נראה לומר שאין שום בעיה למר י"ג מידות בזום שהרי רבו הדעות המתירות לומר י"ג מידות ביחיד, ופרט לכך, אם אמירת י"ג מידות בציבור היא מחמת שזוהי ברית מיוחדת שנכרתה עם הציבור, מסתבר שהיחיד להצטרף דרך זום וגם הוא נכלל בברית זו.

לגבי שאר הקטעים שבסליחות:.  וידוי – יאמר כרגיל. נפילת אפיים – יאמר בישיבה, ואם הוא נמצא במקום שאין בו ספר תורה יאמר בלי נפילת אפיים (ובירושלים נהגו ליפול אפיים גם אם אין ספר תורה). קטעים בארמית – לא יאמר, ואם רוצה לומר יש לו על מה לסמוך. אבינו מלכנו – יאמר כרגיל.

 

הרב צבי יוסף רימון, הוא רב המדרשה במרכז אקדמי לב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו