זאת הסיבה שהמתנחלים לא הקימו את שוברים שתיקה - סרוגים

זאת הסיבה שהמתנחלים לא הקימו את שוברים שתיקה

מנכ"ל ארגון השמאל שוברים שתיקה, אבנר גבריהו, מסביר בטור נוקב מדוע המתנחלים לא היו אלה שהקימו את ארגוני זכויות האדם, וטוען כי הדבר נעוץ בכך שמפעל ההתנחלויות מבוסס על עוול

author-image
זאת הסיבה שהמתנחלים לא הקימו את שוברים שתיקה
  תומר ניוברג/פלאש90

לאחרונה הצהיר ח"כ לשעבר יהודה גליק כי "חבל שהימין לא מוביל את שוברים שתיקה", מהדהד, אולי בבלי דעת, טענה ישנה של אורי אליצור.

ב-1994, עוד לפני שנעשה עורכו הראשי של 'מקור ראשון', כתב אליצור מאמר בשם "חטאנו שלא הקמנו את בצלם".

עוד באותו נושא

דובר חדש לשוברים שתיקה: קצין בגולני וסמג"ד מילואים


38

"מי מאיתנו לא ראה לפעמים אנשים רעים לבושים מדי צה“ל שמתעמרים בערבים ללא שום צורך ביטחוני. אני, למשל, זוכר שראיתי פעם נער חייל בן 18 דוחף בגסות ערבי זקן נשוא פנים," כתב.

"דווקא אנחנו, המעוניינים בהמשך השלטון הישראלי, היינו צריכים לדעת שהשלטון הזה לא יאריך ימים אם יושחת ויתאכזר, ולהבין שהוא יושחת ויתקלקל בדרך הטבע, אם לא יהיה גורם אזרחי, ביקורתי, עצמאי ותקיף שישמור על הגינותו ויוקיע בגלוי את השוליים המקולקלים שלו".

26 שנה חלפו מאז פורסם המאמר, 53 מאז שכבשנו את השטחים. מפעל ההתנחלויות שלח נציגים לרוב ממשלות ישראל. התקציבים שזכה בהם שימשו להקמת מאות ארגונים. לא "בצלם" ולא "שוברים שתיקה". היו כביכול נסיונות. זכור למשל "זכויות אדם כחול לבן", שהוקם בקול גדול ונעלם באיוושה קטנה. זה לא מקרי.

ההתנגדות לתוכנית טראמפ – לא מטעמי ביטחון ומוסר

הסיבה לכך נרמזת בהתנגדות מועצת יש"ע לתכנית טראמפ. ראשי יש"ע יודעים שזו בדיחה לכנות "מדינה" את את איי הבנטוסטנים (כינויי לאזורי חסות בתקופת האפרטהייד בדרום אפריקה) שמותירה התכנית לפלסטינים.

הם יודעים שחיילים ישראלים ישלחו עדיין להיכנס לבתי פלסטינים בארכיפלג ה"עצמאי" שלהם, ומחסומים צבאיים ימשיכו לבתר את הגדה.

יודעים ומתנגדים. לא מטעמי מוסר ולא מטעמים ביטחוניים – סידורי הביטחון שמציעה תכנית טראמפ אינם שונים מהותית מהמצב כיום – ההתנגדות היא למילה "מדינה", גם בגרסה ההומאופטית, המדוללת, שמציע טראמפ לפלסטינים.

מפעל ההתנחלויות נסמך על קידוש האדמה

אין לדעת אם התנגדות מועצת יש"ע לתכנית סייעה להסרתו הזמנית של הסיפוח מסדר היום, אולם היא בהחלט סייעה להסרת מסכות. מפעל ההתנחלויות נסמך על דיכוי מובנה, על קידוש האדמה על חשבון בני האדם שחיים בה. אני יודע שלא המתנחלים חפצים בדיכוי הזה – רבים היו מעדיפים שפלסטינים פשוט יעלמו – אבל הם מוכנים לחיות איתו.

לכן לא הוקם בצלם מתנחלי ולכן גם אליצור התמקד במאמרו ב"שוליים המקולקלים", מפגין את הכתם העיוור שאופייני כל כך למפעל שלו הוקדשו חייו.

המשך קיומו של מפעל ההתנחלויות תובע את המשך העריצות הצבאית בשטחים. אין אפשרות ריאלית אחרת, מלבד טרנספר ורצח עם. לא מפתיע שגם למפלצתיות הזו נמצאו קונים, חלקם חברי כנסת.

מעט מאופיה של השליטה שלנו בשטחים גם אליצור רואה: "האזרח היהודי בארץ מוגן ברבדים רבים של הגנה. יש חוק ויש בג“ץ ויש עיתונות […] האיש הערבי בלתי מוגן לחלוטין מול השלטון הישראלי".

בהתנחלויות רואים בחיילים אלימים תופעה זניחה

בזמן שבהתנחלויות מתפלפלים על "ממי כבשנו את האדמה", מטרים מהם חיים פלסטינים שחיילים נכנסים לבתיהם מדי לילה, שמחסומים הם שגרת חייהם, שאינם טורחים עוד לבקש היתרי בנייה שלא יקבלו.

חיילים אלימים תמיד יהיו, אבל ההתמקדות בהם היא חלק משיר הערש המאלחש: אלו רק כמה מהתפוחים שרקובים, לא המטע. חיילים אלימים יכולים לפרוח רק במציאות שבה ישנם בעלי זכויות ונטולי זכויות. וזו המציאות שמפעל ההתנחלויות דורש לתחזק.

כדי שההתנחלויות יתקיימו, נערים בני 20 צריכים להפוך לשליטים בפועל של המרחב שהם הוצבו בו. הם מחליטים לאיזה בית פלסטיני יכנסו החיילים שלהם הלילה. הם מחליטים את מי לעצור במחסום, וכמה זמן "יתייבש" שם הפלסטיני.

המתנחלים מוכנים לחיות עם העוול

החייל האלים הוא השעיר לעזאזל האולטימטיבי. קל להתמקד בו, ולא במערכת שהעניקה לו את כוחו המוחלט, כדי שתוכל להמשיך לשלול ממיליונים את זכויותיהם.

לכן מתנחלים לא הקימו את בצלם, את שוברים שתיקה או את ארגון יש דין. לכן גם מעט המאמצים שמפנה הממסד המתנחלי לזכויות אדם, ימשיכו להיות מוקדשים לתקיפת הארגונים הללו.

מפעל ההתנחלויות מבוסס על עוול, ולכן מתאמץ להסיט ממנו את עיניו. רבים ממנהיגי המתנחלים ראו חייל דוחף בגסות זקן נשוא פנים, הם פשוט היו מוכנים לחיות עם זה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
למה אתם מפרסמים את הנבל הזה?
חיפאי | 31-08-2020 16:30
ביום שעיתון הארץ יפרסם תעמולת ימין יהיה על מה לדבר
אם היית קורא הארץ היית יודע שהוא מפרסם.
שבתאי קים | 31-08-2020 19:19
יש כותבי דעה ימנים בארץ וגם סמוטריץ זכה שם לא מזמן לכתבה וריאיון ארוך
יפה כתב, מנומק ומכובד.
ערן מ. | 31-08-2020 17:28
ישרת את כולנו אם נגיב לגופו של עניין וכמו הכותב באופן מנומק ומכבד.
2
טוב אחי
אני | 31-08-2020 16:38
שיהיה לך בכיף
3
חיילים? למתנחלים אין בעיה עם התנהגות "נעריהם"
נו באמת | 31-08-2020 17:06
האלימים
4
ראו את מאמרו של הרב לוונשטין שהתפרסם ע"י חותם
צחי | 31-08-2020 17:19
תעמיקו במאמר ותבינו היטב למה המתנחלים לא יכולים להיות חלק מהפוסט מודרנה בדוגמת שוברים שתיקה
5
כמה מוסר נשפך ממנו
הזיה | 31-08-2020 17:56
יש סיבה ברורה למה מתיישבי יוש לא הקימו אף ארגון יומרני של הגנה על מחבלים. הסיבה היא שצהל הוא הצבא המוסרי בעולם, וכל תקלה של התנהגות קלוקלת של חייל סורר אמורה להיפתר במסגרת הצבאית, בבתי המשפט שלה ובסמכויות ההענשה הפיקודיות. אף ארגון כזה לא הוקם פשוט כי אין בו צורך. הקמתו היא הנצחה של שקרים. יתכבד מר מגונדריהו ויפנה לרשות הפלסטינית לברר למה נשללות זכויות יסוד מאזרחיה, עוד יתכבד ויברר מה שלום זכויות המלחמה של אזרחי מדינה זרה, ואם יישאר זמן למר יומרניהו אז שיסור לברר מה מצב החיילים החטופים שלנו, והאם יש מוסר בצד השני של הבדיחה.
נראה שמבחינתך כל...
סמולני | 31-08-2020 21:30
נראה שמבחינתך כל ערבי הוא מחבל, כך שכל מי שמגן על אדם ערבי - מגן על מחבלים. ואתה מרשה לעצמך להלל את מוסריות הצבא, שמטייח חקירות בענין פגיעה באזרחים חפים מפשע. כולל ילדים וקשישים. אכן הזיה.
6
חלק מהטענות של...
איתמר | 31-08-2020 21:07
חלק מהטענות של שוברים שתיקה התבררו השקרים, ולטובת טענות השקר כמובן לא היינו רוצים להקים ארגון. וגם לגבי הטענות האמיתיות, אכן צריך לטפל בהם, אבל זו עוול קטן שברוב מטופל היטב. לדעת המתנחלים, ההתיישבות אינה עוול וגם אינה כיבוש, היא היאחזות בנחלתנו שלנו. דווקא היד הרכה מדריך כלפי המחבלים וכלפי השאיפה הלאומית פלסטינית, היא שגורמת להם עוול. במקום לחיות תחתנו בשלום או במדינות אחרות, הן נצורים בשטחי המדינה הפלסטינית העניה והמושחתת, מלאי פשע וחסרי מלחמה בפשע, מלאי רצון להרוס מצד ההנהגה שם וחסרי רצון להיטיב. לא השמאל יביא טוב לפלסטינים אלא הימין, אם רק יימלא את משאלותיו עד תומם
7
מפעל ההתהחלויות בארץ...
ארז | 02-09-2020 6:10
מפעל ההתהחלויות בארץ ישראל לא התחיל ב 67 גם לא ב 48 מי שדורש לפנות את שטחי יהודה ושומרון חייב לדרוש לפנות את יפו ואת שייח מונס ( צפון תל אביב) את אשדוד ... את כל מדינת ישראל ללגיטימית גם שטחים בגבולות החלוקה של ועדת פיל.
כרגיל הימין...
רקאני | 02-09-2020 10:22
כרגיל הימין חותר תחת הקמתה של מדינת ישראל