חילי טרופר באולפן: "לא מצמצנו כשאיימו עלינו בחרב של בחירות"

חילי טרופר באולפן: "לא מצמצנו כשאיימו עלינו בחרב של בחירות"

שר התרבות באולפן סרוגים עדיין מאד מקווה לא להגיע לבחירות, על הריבונות: "לא אנחנו מנענו, נתניהו יכול להביא את זה" וסגירת בתי הכנסת: "אני מתגעגע, נורא רוצה שיהיו תפילות"

חילי טרופר באולפן: "לא מצמצנו כשאיימו עלינו בבחירות"
  (צילום ועריכה: יוחנן בלייך)

יומיים אחרי דחיית התקציב והרגעת המשבר הקואליציוני, השר חילי טרופר התייחס היום (רביעי) בראיון לאולפן סרוגים למתיחות הפוליטית: "את איום הבחירות צריך להוריד מהפרק", הביע תקווה שהכנסת לא תפוזר בתום 120 הימים: "מאד מקווה שלא נגיע לשם. האתגר עכשיו הוא לפתור את הבעיות – ויש הרבה בעיות". מחזיר מתקפה לליכוד: "לא אנחנו מנענו את הריבונות, למה נתניהו לא מביא את זה?!" וכואב את סגירת בתי הכנסת: "אני נורא רוצה שיהיו תפילות".

"אני לא חושב שהאחריות הלאומית צריכה לקחת אותנו למקומות של תחרות" אמר טרופר כשנשאל האם נתניהו או גנץ ניצחו במאבק הפוליטי בסבב המהלומות האחרון. "אולי המדינה ניצחה פה, וזה מה שחשוב. אנחנו חושבים שכל הסבב הזה היה מיותר, ובסוף זה נגמר בדיוק בנקודה שבה כחול לבן עמדה מזמן. אני שמח שגם הליכוד התייצב באותה נקודה בסוף: בחירות עכשיו במדינת ישראל זה הדבר הכי רע. אפשר לדבר על כל המחלוקות, אפשר להיכנס לחדר ולנסות לפתור אותם – אבל אי אפשר לאיים על המדינה בבחירות, ואני שמח שכך זה נגמר".

אבל בסופו של דבר האזרחים הפסידו, כי אין תקציב.

"קודם כל, התפקיד שלנו הוא לייצב את הממשלה, ובזה אנחנו עובדים. אבל התנאי הראשון בלייצב ממשלה ולשרת את האזרחים הוא שלא יהיה כל הזמן חרב מונחת מעל הראש שלנו שאם לא נעשה משהו נלך לבחירות. מהרגע הראשון אמרנו שאת איום הבחירות צריך להוריד מהפרק – לא כי זה מפחיד אותי או את בני גנץ, אלא כי הוא מאיים על אזרחי ישראל".

לא מפחיד אתכם בחירות עם הסקרים הנוכחים?

"לא ממש. אנחנו בחרנו בשליחות ציבורית, והדבר שצריך להנחות אותנו זה מה טוב לאזרחי ישראל ולא מה טוב לסקרים. לכן, כשמישהו מאיים בבחירות הוא לא מאיים עלינו, אלא על 9 מיליון אזרחי ישראל. לכן אמרנו מהרגע הראשון שנצביע בעד הדחייה, כי הדבר הכי רע לישראל זה לקיים עכשיו בבחירות. אני שמח שבסוף הליכוד נכנס למליאה והצביע בעד הדחייה, אך חבל לי על כל הסיבוב המיותר בדרך לזה – המתחים, האיומים, והספינים. זה מיותר. המשבר קשה מדי, והתקופה מורכבת מדי, כדי שנתעסק בדברים האלה".

טרופר מציג ניצחון: "אנחנו מדברים עכשיו מתוך ממשלה פריטטית עם עמדות כח משמעותיות. אנחנו מדברים אחרי שלא מצמצנו לפני יומיים כשאיימו עלינו בחרב של בחירות, כל היום הזהירו אותנו עם הרבה ספינים, ועמדנו מול הדבר הזה. אם היינו מפחדים, היינו פשוט מסכימים לכל דבר שהליכוד דרש. מתברר שאנחנו לא מפחדים, אלא אחראיים. באופן מוזר, יש מנהיגים שחושבים על טובת המדינה".

מציע שלא יספרו לנו טעויות

אחד הרגעים המשמעותיים במשבר הפוליטי נרשם בנאומו של יו"ר כחול לבן בני גנץ רגע לפני ההצבעה על דחיית התקציב, בה אמר שמעכשיו הוא מפסיק לשתוק – דבר שהעלה חשש שב-120 הימים הקרובים יהיו מתקפות יותר חריפות. עם זאת, טרופר ניסה להרגיע: "באותו נאום שגנץ אמר שהוא מפסיק לשתוק, הוא גם הושיט יד ואמר שהוא רוצה לחזור להסכם" הזכיר טרופר. "הוא אמר שהוא מפסיק לשתוק על החוסר יציבות, ההתקפות הפרועות, הספינים, והפרות ההסכם. צריך לייצב את הדבר הזה, ואי אפשר להתנהל בצורה הזו. לכן הוא הושיט יד מהרגע הראשון".

עם זאת, טרופר ציין כי "צריך להגיד בכנות – אין פה סימטריה. לפני 3 חודשים נחתם הסכם בין נתניהו וגנץ, וכל אחד ויתר על כמה דברים שמאד חשובים לו ושילם מחירים כי הוא הבין שזה הדבר הנכון לישראל. לא השתנה דבר ב-3 חודשים האלה. אנחנו אומרים דבר מאד פשוט: יש הסכם? בו נעמוד בו. גם בצד שלנו זה קשה, כמו שבצד של הליכוד זה קשה".

אז זה גם מה שיהיה בעוד 120 יום?

"אני מאד מקווה שלא נגיע לשם. האתגר עכשיו הוא להיכנס לחדר, ליישב ולפתור את הבעיות – ויש הרבה בעיות, אני לא מנסה לטאטא אותם. אני חושב שהסבב הזה היה מיותר, אבל אני מדבר פה אחרי שנתניהו אמר שזה לא העת לבחירות – אלא להושטת יד. אולי זה רק נאמר ברגע האחרון, רגע לפני שגנץ דיבר, 3 שעות לדד ליין – אבל בסוף הוא כן אמר את זה, ואני מאד מקווה שזו נקודת ההתחלה".

"אני יכול ללכת אחורה ולייצר עוד התנגשות – זו לא הדרך שלי אף פעם, ובטח לא עכשיו. אני לא סופר להם טעויות, ואני מציע שהם לא יספרו לנו" המשיך. "אני מציע שכולנו נזכור מה ישראל צריכה, וזה די ברור – ממשלה יציבה שלא עסוקה במריבות פנימיות, אלא פנויה רק להתעסק בכלכלה ובבריאות".

לא אנחנו מנענו את הריבונות

בהמשך טרופר התייחס לנושא החלת הריבונות, בצל הדחייה בתכנית על רקע ההסכם עם איחוד האמירויות. "אני לא יודע להגיד מה יקרה, כי זה באמת עניין שנתניהו התעקש להוביל. זה היה הנושא היחיד שהליכוד התעקש עליו, ואנחנו אפשרנו זאת. בהסכם נקבע שזה לא חייב להיות בהסכמה של כחול לבן" טען. "יש אצלנו אנשים שזה לא היה קל להם, אבל הבנו שזה מה שצריך לעשות כדי להקים פה ממשלת אחדות".

"לא אנחנו מנענו את זה – נתניהו יכל להביא את זה, ואני לא יודע למה הוא לא עשה זאת, כנראה מסיבותיו שלו" הבהיר, זאת במענה לטענות הליכוד שכחול לבן תקעו את המהלך. "אם נתניהו וטראמפ היו רוצים לקדם את הריבונות, ובהסכם כתוב שהם יכולים להביא את זה גם בלי הסכמה של כחול לבן, זה לא היה קורה? כנראה שמסיבותיו שלו הוא הבין: או שזה לא העיתוי, או שזו לא הדרך. הרי אנחנו תמכנו בתכנית טראמפ בכללותה. נתניהו רצה להתעסק רק בריבונות, הוא יכל להביא את זה והוא עדיין יכול להביא את זה. מה הסיבה שהוא לא מביא את זה, מה יש בינו לבין האמריקנים – אני משאיר את זה להם".

לא מפרקים ממשלה על 20 אחוז

למרות שאיום הבחירות הנוכחי נדחה ב-120 יום, השאלה של מה כחול לבן תעשה בבחירות הבאות עדיין נותרה פתוחה. "מהרגע שכחול לבן קמה, היא מפלגת מרכז ישראלית, ציונית, פטריוטית, עם תפיסת עולם מוגדרת" אמר. "אין לנו שום רגשי נחיתות בגלל שאנחנו מפלגת מרכז, אנחנו חושבים שיש לנו אמונה עיקשת בתפיסות העולם שלנו לא פחות מאלו שצועקים בקצוות. זו תפיסת עולם שרוב הישראלים שותפים לה – והתפיסה הזו במרכז מאפשרת לייצר שיתופי פעולה".

"אנחנו יכולים להיות אשמים לכאורה בזה שאנחנו לא שונאים אף אחד, לא מחפשים מלחמות מיותרות, ושאנחנו מקפידים על עמדות ממלכתיות ולא ירידות אישיות" הוסיף. "זו הדרך שלנו, והיא מאפשרת שיתופי פעולה רבים. אני מאמין שעל 80 אחוז מהדברים, 80 אחוז מהישראלים מסכימים. גם אם איציק שמולי ויועז הנדל ישבו כאן יחד, על 80 אחוז מהדברים הם יסכימו. לכן, מכל מנהיג ישראלי נדרשת התעלות ברגע הזה. להגיד שלא מפרקים ממשלה על 20 אחוז, בטח שלא בתקופה כל כך קשה".

"אפשר לייצר הסכמות רחבות, אפשר פחות שנאה ופחות מלחמות, זה ישרת את כולם" הבהיר. "אני חושב שהרבה ישראלים היו חותמים על מה שאני מביע עכשיו, ואנחנו צריכים להיות הקול שלהם, גם אם הוא יותר מתון ושקט. פיוס זה לא מילה גסה, אנחנו מאמינים בדבר הזה".

כואב לי שבתי הכנסת סגורים, צריך מתווה מסודר

טרופר התייחס גם להפגנות נגד ראש הממשלה, והבהיר כי כחול לבן לא תומכים בהפגנות עצמם, אלא תומכים בזכות להפגין בישראל. "דווקא בתקופה כל כך מתוחה, אנחנו לא חושבים שנכון שהממשלה תמנע מאנשים את הזכות לצאת להביע את המחאה שלהם. היא צריכה להיות על פי החוק והכללים – גם הבריאותיים וגם הביטחוניים – אבל זה לא נכון להשתיק" אמר. "גם מול הבית שלי מוחים לפעמים, אבל זה מסוכן מדי שממשלה תיקח את האפשרות להפגין נגד המדיניות שלה. באופן כללי, אני לא חושב שנכון לייצר את השיח הזה שמעמיד כל דבר מול השני. זה סתם מייצר מחלוקת ושנאה במקומות שלא צריך".

כשנשאל על היעדר המגבלות בהפגנות לעומת המגבלות הקשות בבתי כנסת ומסעדות, טרופר אמר כי "אני לא חשוד בשנאה, כי אני צרכן גם של בתי כנסת וגם של תרבות – ואני יודע שאין מה להשוות בין השניים. כשאומרים בבתי הכנסת 'תנו לי כמו בתרבות', זו אמירה פשטנית – מה זה אומר? אם אתה אומר לתת במתווה של תרבות, אני דווקא בעד. יש מעל 220 מתחמים שאישרנו להופעות בחוץ בכל רחבי הארץ, שדורשים ארגון 20 איש בקפסולות, סדרנים, מדידת חום בכניסה, כרטיסים מראש, מקומות מסומנים – ואני יודע שבתי הכנסת לא יכולים לעמוד בכל זה".

אי אפשר להטיל על הרשויות המקומיות לארגן את מקומות התפילה? 

"הנה, אני אומר שכן. למה להרבות שנאה איפה שצריך? אל תגידו לי לתת 500 איש כמו בתרבות, שיאמרו 'תנו לי את המתווה של התרבות'. אם יש בתי כנסת, רשויות או מפיקים שיודעים לעשות את זה – מצוין. גם אני מתגעגע לבית הכנסת, גם אני רואה את הימים הנוראים באים ומבין שבתי כנסת כמו שהכרתי לא יהיו – וזה כואב לי ולהרבה מאד אנשים. גם כואב שבמדינת ישראל, מדינת היהודים, בתי כנסת סגורים. אבל לא נכון להתחיל מהכאב הזה לבקש 'תנו לי כמו להם'".

טרופר הבהיר כי הוא דיבר על הנושא גם עם חברי הכנסת החרדים. "אני נורא רוצה שיהיו תפילות, אבל אני רק חושב שיש לנו אחריות לדאוג שמי שבא להתפלל גם יחזור הביתה בשלום" אמר. "לכן, צריך מתווה מסודר שמאפשר לבתי כנסת להיות בטוחים. צריך גם לתת פתרונות לדברים פשוטים – נניח, מדידת חום בשבת, איך עושים את זה? במקום שאין סדרנים, איך תדאגו להפרדות ותשמרו שכולם יהיו עם מסיכות? אפשר לבדוק, אבל האתגר זה לבנות מתווה מסודר. לא רק להגיד 'תנו לי פשוט כי אני רוצה', אלא 'בוא נבנה יחד מתווה מסודר', כמו שעשינו בתרבות".

מדינה לא יכולה להרשות לעצמה שנה בלי תרבות

עיקר פועלו של טרופר בשבועות האחרונים עסק בגיבוש המתווה לפתיחת עולם התרבות מחדש, שיצא לפועל ב-1 בספטמבר. "מתווה התרבות הגיע אחרי הרבה מאד ישיבות, עשרות מומחים, בנינו את זה יחד עם משרד הבריאות" ציין. "לא התלוננתי לאף אחד על זה. אותו דבר בבתי כנסת – צריך לבנות מתווה שעושה את זה בצורה בטוחה".

פרופ' גרוטו אמר בוועדת הקורונה שה-1 בספטמבר הוא לא תאריך קדוש. יש חשש שהמתווה יבוטל? 

"תמיד יש חשש, כי אנחנו בתקופת קורונה ויש הרבה אי וודאות ונתונים. כולנו עוקבים אחרי כמה חולים יש כל יום, ולכן צריכים לבוא בצניעות לתקופה הזו. מצד שני, אני באמת משוכנע שמדינה לא יכולה להרשות לעצמה שנה שלמה לוותר על התרבות. זה לא טוב אף פעם, ודווקא בתקופת קורונה יש עניין לתת קצת רוח ונשמה לאנשים. זו תרבות מגוונת, מכל מיני צדדים. אפשר לעשות את זה בצורה בטוחה, זה המתווה שלנו – ולכן אני מאד מאמין שהמתווה יקויים בפועל".

על הטענות להיעדר מיקום במועצת התרבות לאירועים יהודים ודתיים: "זו פעם ראשונה שאני שומע את זה, הרי היו"ר הוא איש דתי. בכלל, שיטת ספירת הכיפות וכיסויי ראש היא לא שיטה טובה, אבל מכיוון שישבתי עם המועצה כמה פעמים אני יכול להגיד שיש שם מגוון אוכלוסיות. לא ספרתי כיפות, אבל ראיתי שיש לא מעט דתיים. יש אתגר שהתרבות תהיה מגוונת ותייצג את מגוון הקולות הישראלים – זו ברכה לכולם. גם התרבות היהודית היא חשובה, וצריך לייצג אותה. התרבות היהודית כבר לא זניחה, יש הרבה אמנים במקום הזה – ולכן אני לא חושב שיש מגזר מקופח".

בסיכום הראיון טרופר הביא ברכה לשנה החדשה: "אני בעיקר רוצה שנה של שלום פנימי. זה מה שחסר לנו, טיפה פחות מלחמות ושנאה. אני לא אומר את זה ממקום נאיבי ורחוק – אני באמת חושב שרב המשותף על המפריד, והראשונים שאני אומר להם את זה הם לעצמנו, לממשלה. בחודשים האחרונים הממשלה לא הייתה מופת של חיבור, שותפות ואחדות, והלוואי שבשנה הקרובה היא תהפוך לכזה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
"גם התרבות היהודית חשובה"
יעקב | 27-08-2020 2:20
חילי טרופר על רגל אחת
2
בנט יחד עם כחול לבן ויש עתיד יותר ימין מביבי
עשהאל | 27-08-2020 9:14
קואלציה של בנט יחד עם יש עתיד, כחול לבן וליברמן היא הרבה יותר ימין מהליכוד והחרדים.