לא קהילה ולא גאה
"קח את כל ראשי העם והוקע אותם לה' נגד השמש" (כה,ד).
דיון = לגיטימציה
במשך כעשרים שנה בהן אני כותב מדור זה (מתשנ"ד, 1994) כמדומני שרק פעם אחת כתבתי על 'נטיות הפוכות' בחברה הדתית, והתחרטתי. פעם בודדת הסכמתי להביע עמדה ברב-שיח טלוויזיוני, וגם על כך התחרטתי.
ונימוקי עמי: כל דיון ציבורי בנושא זה ודומיו הוא מתן לגיטימציה, גם אם הדעה המושמעת היא ביקורתית וגינוי חריף ותקיף. יש חטאים שכל שיח ושיג פומבי אודותם מעודד את הלוקים בהם ומפתה אחרים לחקותם. כך מקובל למשל בקשר להתאבדויות; דיווח המלווה בדיון כלשהו – טרגי ככל שיהיה – רק מעודד ללכת בעקבות. שבעתיים נכון הדבר בתחום חטאי היצר אשר כל חוטא המפרסם חטאו מעוניין – ומשתוקק – לעודד אחרים להצטרף ל'קהילה החוטאת'. כל פרסום והעלאת הנושא "נגד השמש" מקטין את הלחץ החברתי ומגדיל את הלגיטימציה, בעיניהם ובעיני סובביהם.
הפעם החלטתי לחרוג מגדרי, בעקבות פענוח(?) הרצח בבר-נוער אשר הפנה את הזרקור לפינה אפלולית זו. לב דבריי הוא הזדעזעות מהשימוש בביטוי 'הקהילה הגאה', המעניק ציון ידידותי מתוחכם, והריני מניף עט-חנית כלפיי 'קהילתיות' בעלת-מום זו. שתי מילים חגיגיות ויוקרתיות אלו, 'קהילה' ו'גאה', משמשות כסות-מטהרת להתנהגות חריגה שיש בה סטייה דרמטית מן התרבות החברתית והמשפחתית הנורמטיבית. וכמובן, כולה זועקת אנטי-דת (כלשהי) ואנטי-יהדות.
התקהלות חריגים
מוכר לי הויכוח בין פסיכולוגים, ובקרב חכמי מדעי ההתנהגות, האם אפשר 'לצאת מזה' וליישר את הנטייה ההפוכה. ידועה לי מצוקתם של חורגים אלו המשתוקקים לחיים נורמטיביים ועושים מאמצים רבים להתגבר על ה'נטייה'. אזני לא אטומה גם משמוע את שוועתם של חורגים המשייכים את עצמם לקהילה הדתית, למרות נטייתם ואורח חייהם. ודוקא משום כך אני מדגיש: אתם יחידים, שוליים! אינכם קהילה ואינכם גאים!
לא שמענו מימינו שבעלי תכונות חריגות מתחומים אחרים יתאגדו לגאוות יחידה, גם אם מדובר בהתנהגות בלתי נשלטת; קלפטומניה ("הפרעה נפשית הגורמת לגניבות אובססיביות") או פירומניה ("דחף אובססיבי לחולל שריפות"), למשל. גם אם מדובר בהתנהגות שאיננה פוגעת בזולת, אך היא חריגה מבחינה גופנית, שכלית או נפשית – אין בה בסיס ל'קהילה', ובודאי לא ל'גאוה' – אלא בושה והצנעה, מצוקה ודאבה. לא עולה על דעתם של בעלי לקויות גופניות או נפשיות להניף בלונים ולהתהדר בצבעי קשת זוהרים. התהדרות כזו מזכירה לי אסוציאטיבית סצינת קבצנים בעלי מום החובשים פצעיהם בכיכר השוק, לתפארת המסכנות…
למחוק מהלקסיקון
אינני קורא להחרמה, להשלכה ולדחייה בשתי ידים מקרב הקהילה הדתית את החוטאים המודעים לחטאם ומצפים לישועה, וראוי לקרבם בעבותות אהבה. אינני מציע להשתמש במילת התורה 'תועבה' המצטלצלת כפוגענית וכמרחיקה לבלי השב. המילה 'סטייה' עדיפה הימנה, אך גם היא נחשבת כיום כביטוי שיפוטי-דוחה, ולא רק 'חריגה מן הנורמה' כמשמעותו הלשונית הפשוטה ("סטייה מתכנית הבינוי שאושרה", למשל). מאידך אני קורא לתקשורת הדתית – והכללית – למחוק כליל מהלקסיקון את צירוף המילים 'קהילה גאה'. המילה 'חורגים' היא הראויה והמידתית. וגם זו ראוי שלא תישמע כהשלמה וניד-ראש סלחני, משהו כמו 'נו מילא!', אלא במשמעות של חורגים הראויים לטיפול או לרחמים.
מאידך, אני קורא לדחייה בשתי ידים ולהוצאה אל מחוץ לגדר הדתית והחברתית את אלו המתגאים במומם, המציגים בפומבי את 'מצבם' או המתקהלים ל'גאוות יחידה' ולמועדון חברתי פעיל. כל החצנה של אורח חיים זה הוא בגדר 'הסתה והדחה' שפגיעתן רעה וענשן קשה. פומביות של חריגוּת דינה נחרץ בפרשתנו, בפסוק המצוטט בראש המדור: "והוקע אותם נגד השמש".
* * *
פרהסיא
בהלכה ובמחשבת ישראל אינו דומה החוטא בצנעא לחוטא בפרהסיא. הפומביות מחמירה כל חטא וממילא גם את העונש. משה מצטווה בפרשתנו "והוקע אותם נגד השמש" (כה,ד), כלפי החוטאים בפרהסיא בבנות מדין. הדימוי 'נגד השמש' הוא מידה כנגד מידה, וכלשון רבנו בחיי על אתר: "נגד השמש – שיתקדש השם בפרהסיא, כמו שחיללוהו בפרהסיא". הפרהסיא בת זמננו היא הדיווח והדיון התקשורתי, לפיכך ראוי להתעלם, להאפיל, להימנע מדו-שיח ולרדת מן המסך התקשורתי.
לפני שבועיים קראנו (פר' שלח טו,ל): "והנפש אשר תעשה ביד רמה… את ה' הוא מגדף". אבן-עזרא הדגיש בפירושו את מרכיב ההחצנה ההתרסתית: "להראות הכל שאיננו ירא מהשם". מכאן שאב הרמב"ם את פסקו החמור: "העושה עבירות ביד רמה כיהויקים, בין שעשה קלות בין שעשה חמורות, אין לו חלק לעולם הבא. וזהו הנקרא מגלה פנים בתורה מפני שהעיז מצחו וגילה פניו ולא בוש" (הל' תשובה ג,יא). "יד רמה" = גילוי פנים = פנים גלויות.
מה דעתך בנושא?
45 תגובות
0 דיונים
אתאיסט אמיתי
ניאנדרטל פסוח אבולוצייה
13:23 21.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המחניף הידוע- יח"צ
תגיד כמה וורטים פלורליסטים: "חביב אדם אדם שנברא בצלם" "אין הבדל בין מחלל שבת למשכב זכר". ככה תרצה את כולם , וכולם יאהבו אותך.
12:56 21.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
וכל בן תורה שתומך בזה הוא מבזה את כבוד ה'.
11:35 21.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ROI
כל הכבוד ! אסור להתפתות ללחץ ההסברתי שההומואים מנסים להחדיר לנו. גועל נפש נשאר גועל נפש גם אם יגידו לנו מליון פעם שזה טוב ונורמלי. ולאחיי ההומאים, אם הייתם יודעים כמה אתם...
כל הכבוד ! אסור להתפתות ללחץ ההסברתי שההומואים מנסים להחדיר לנו. גועל נפש נשאר גועל נפש גם אם יגידו לנו מליון פעם שזה טוב ונורמלי. ולאחיי ההומאים, אם הייתם יודעים כמה אתם מזיקים לנשמתכם עם המעשה הזה הייתם חוזרים מיד לדרך הישר. וכן , גם לנו הסטרייטים ,מותר להביע דעה. גם אם היא לא מוצאת חן בעיניכם. כנסו בחזרה לארון ותסגרו את הדלת אחריכם! תודה.
המשך 08:24 21.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבל מעניין שאתה רואה שכתוב "רב" שמרן וישר חושב שהוא חסר השכלה.מדעית אתה עובר ישר לחשיבה סטריאוטיפית ושטחית. אז מהי טענתך כלפי אנשים בעלי חשיבה סטריאוטיפית כלפיך?
03:03 21.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל
הבעיה של אנשים כמו כבוד הרב היא שהם חושבים שהם המקום. ובכן לא אתם לא נציגי השם עלי אדמות והשמש לא זורחת לכם מנקבים.
16:00 20.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלומי
11:15 20.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עובדאצות
הוא בסה"כ ממלא את תפקידו ומבטא נאמנה את העמדה הפורמלית של היהדות האורתודוכסית - הומוסקסואליות היא תועבה, פשע, דבר שאסור שיתקיים. במקום להאבק בו ולגנות אותו, הפנו את האנרגיה שלכם...
הוא בסה"כ ממלא את תפקידו ומבטא נאמנה את העמדה הפורמלית של היהדות האורתודוכסית - הומוסקסואליות היא תועבה, פשע, דבר שאסור שיתקיים. במקום להאבק בו ולגנות אותו, הפנו את האנרגיה שלכם למאבק באידיאולוגיה שהוא מקדם, כלומר נגד הדת היהודית-אורתודוכסית. היא מקור הצרה, שורש הרע, האויב הגדול של ההומניזם והפלורליזם.
המשך 10:05 20.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהוא
מר ישראל רוזן, רב, אני לא אקרא לך. אתה לא ראוי לתואר זה. אנשים סובלים סבל רב. ואתה דורך עליהם ומתכסה בכסות התורה. כל אדם הוא עולם. אם...
מר ישראל רוזן, רב, אני לא אקרא לך. אתה לא ראוי לתואר זה. אנשים סובלים סבל רב. ואתה דורך עליהם ומתכסה בכסות התורה. כל אדם הוא עולם. אם הייתה אומר שאתה לא מסכים לסגנון ולתרבות של הקהילה הגאה בארץ. זה היה יכול להשמע כביקורת לגיטימית. אבל אתה הרחקתה לכת הרבה מאוד מעבר לכך. בגלל אנשים כמוך חרב המקדש. ממש ככה.
המשך 02:01 23.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דפנה
שלום לך כבוד הר' רוזן, אני מנסה זה כבר כמה זמן ולא יכולה להירדם. מחשבותי נודדות והולכות לדברים הקשים שכתבת. הנני אישה פשוטה שיש לה אמונה וכבוד לרבנים ולת"ח ולכן אין...
שלום לך כבוד הר' רוזן, אני מנסה זה כבר כמה זמן ולא יכולה להירדם. מחשבותי נודדות והולכות לדברים הקשים שכתבת. הנני אישה פשוטה שיש לה אמונה וכבוד לרבנים ולת"ח ולכן אין בי יומרה לחלוק על דעתך בהקשר ההלכתי או המחשבתי. אני מעריכה את פועלך ביצירת החיבור בין המודרניזציה לבין עולם ההלכה בכדי לעזור ליהודים לחיות את חייהם ועדיין לשמור תורה ומצוות. לכבוד הר' יש יכולת וחכמה להמשיך את התושב"ע במציאות המתפתחת של הדורות. לי הקטנה אין שום יכולת ורוחב בעולם ההלכה מקסימום היכרות לשם מעשה וגם שם השכחה והבורות נמצאות. אבל במחילה מכבודך יש לי בנושא שדיברת בו נקודת יתרון אחת על כבוד הר'. היותי ברואה בצורה שרצה בי אלוהים. אין בנקודה זו כח או סמכות לשנות הלכה אבל זוהי מי שהנני. אין בי גאווה ולא בושה אלא הכרה במי ובאיך שבראני. דבריך הקשים פגעו עמוק בליבי, כוח דבריך וסמכותך הרוחנית חברו יחדיו להרסני. מחקת את זהותי מעל פני הארץ וביקשת שאשב בחושך ואסתתר על היותי. אין בי מילים ותורה להתווכח עם כבוד הר', אבל יש בי את צלם אלוהים שנטע בתוכי. ושם עמוק בתוך הלב, קוראת לי נשמתי לחיות. "לא המתים יהללו יה". קוראת לי לשמוח במי שאני. לנסות לקיים את הטוב והישר בכל יכולתי שנטע בי אלוהים. ולצד זה כאבי גדול לגודל הקונפליקט שאלוהים הוליד אותי לתוכו. אין אני מציעה פתרון וודאי שלא פתרון הלכתי,הקונפליקט הזה לעיתים קורע אותי מבפנים וכמעט קצה נפשי מלחיות. אך דווקא האמונה היא זו שמרימה אותי מתחתיות ואומרת לי לא המתים יהללו יה. יתכן כבוד הר' שהנני כולי חטא וטעות בידי. אך את המשפט אני משאירה לבית הדין של מעלה. ובינתיים אני שואבת עוז מהרצון העז שבי לעשות את הטוב והישר ומנסה לשמור על נקיות כוונותי. יש פה ניסיון כנה לעבוד את ד' ואין לבזותו. אני מודה והייתי רוצה שימצא בישראל גדול שירחיב וימצא פתרון לקונפליקט בין התורה לחיים שנטע בי אלוהים. זוהי הדרך שבחר לי אלוהים ומנסה אני לקבל אותה על עצמי בכל יום ויום אע"פ שלא דמיינתי שיהפוך את תפיסתי על פניה. גדלתי על ברכי התורה ולא בחרתי לעצמי לעבור את חוקותיה. אבל גיליתי שזוהי אני.וזהו גם דבר ד' למורת רוחי ולמורת כבוד הר'. חשבון נפש אדם עושה לעצמו וכנות ליבו ידע רק הוא עצמו וזוהי כנותי לעבוד את ד' בשמחה ולקיים זוגיות טהורה בדרכי. אין אני מתכוונת להתריס נגד כבוד הר' אלא חובתי ליידעו על פגיעתו בי. ומקווה אני שמחלוקת זו נקראת לשם שמים.
המשך 21:33 22.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר