האם שופט יעיז להתערב בהחלטה של רופא? - סרוגים

האם שופט יעיז להתערב בהחלטה של רופא?

האם יהיה מותר לשופט להתערב בשיקולים של רופא איך להציל נפש ואיך לא להציל נפש ואיך לא לסכל נפש, ודאי שלא, מה הוא מבין בדברים האלה, אז למה בענייני בטחון מותר לו להתערב?

שאל השואל, בעניין פסיקת השופטים שלא להרוס את בית המחבל את חייל צה"ל עמית בן יגאל ז"ל ה' יקום דמו. רציתי לדעת מה דעת הרב בעניין זה, כיצד נכון ליצור התראה? והאם מותר לנו להרוס את בית המחבל כשזה פוגע באשתו וילדיו. האם היה ראוי באמת רק להענישו בעונש מוות, אותו לבדו אילולא היה אפשרי?

ובכן, הדבר ברור שהוא רוצח ודינו להוציא אותו להורג. על אחת כמה וכמה כשהוא פועל ממניעים מלחמתיים ולא רק פליליים שאז הוא אויב. ואין צל של ספק שצריך להרוג אותו, אלא שבעוונותינו המרובים יש שיקולים שכובלים את ידינו בעניין הזה, שיקולים בין לאומיים, שיקולים חברתיים בתוך החברה עצמה, שיש כאלה שמתנגדים למה שנקרא עונש מוות, ויש כאלה שחוששים שאולי גם כך ינהגו בחיילנו אם חיילנו יוסגרו או חלילה יפלו בשבי. זה מורכב מאוד ביחס להוצאה להורג. לא שלא צריך להוציאו להורג. אלא זה מורכב מאוד.

הכלל הקובע בדברים האלה הוא השיקול הביטחוני, מהו הדבר הכי טוב כדי להתריע? ולכן תמיהה גדולה מאוד מאוד על שופטים מסוימים שהם נוטלים לעצמם את הסמכות להיות במקום הקצינים. השופטים הרי לא קצינים או אנשי ביטחון, והרי לא מדובר כאן בחוק כתוב ומפורש. אלא בשיקול דעת של הרתעה ומוסר.

ואם באמת מדובר באדם שבעליל יודעים בכוונת מכוון זרק לבנה גדולה מאוד על ראשו של החייל והרג אותו, ואם כוחות הביטחון מדווחים שהריסת בית מהווה אמצעי הרתעה, מי שלא עושה כן הרי הוא שופך דמים, כי מחר מחרתיים בלי אמצעי הרתעה הרי הם פוגעים באזרחנו על ידי פעילות חבלנית טרוריסטית, פוגעים בחיילנו, ומי יהיה אחראי לכך אם לא אותם שופטים אשר נותנים לעצמם סמכות שאינה סמכותם. הרי לא מדובר בניגוד לאיזה שהוא חוק כתוב, אלא מערכת של שיקולים ביטחוניים ומוסריים.

בשיקולי מוסר יש אמות מידה אחרות, לאו דווקא של המוסר הסובייקטיבי של אותם שני שופטים. אלא יש לנו תורה, והיא אומרת "הבא להורגך השכם להורגו" והואיל ולא מדובר רבותיי באדם זוטר, מדובר במחבל שהוא בעל הבית הוא אבי המשפחה. והרי על מה אותו שופט חס? על אשת המחבל וילדיו.

ראשית, הרי התפוח לא נופל רחוק מהעץ, ואם בעל הבית כך מתנהג אז יש להניח שאשתו וילדיו הולכים כמותו, זה בדרך כלל, אבל מה לנו בעניין זה, הרי ברגע שבעל הבית הוא זה אשר עשה את המעשה ואם הריסת ביתו מהווה אמצעי הרתעה, מה לעשות, ביחס לאשתו והילדים שימצאו להם דרך אחרת, כי לאמלל אותנו ולפגוע בנו זה לא פחות מוסרי, להגן על עצמנו מאשר נניח שהם ילכו כעת ויגורו בצריף או באוהל, למרות הכאב שיש בדבר, אבל הם ממיטים עליהם ועלינו את האסונות האלה.

וזה עשרות בשנים הם לא מפסיקים בטרור. ניתנה להם הזדמנות לקבל חתיכת מדינה מבאר שבע ואילך במדיניות החלוקה והם דחו אותה, אנחנו הסכמנו לה, והם דחו אותה, וככה ממלחמה למלחמה טרם זכינו שידם תושט לשלום. מנהיגיהם מובילים אותם לאסונות אין סוף, מנהיגיהם חיים על חשבונם והם עשירים אדירים והם מסיטים אותם לאיזה שהיא פעילות לאומנית בלתי נפסקת שאף פעם לא תנצח, כי היא לא צודקת וגם לא צודקת לא מבחינתם ולא מבחינתנו.

אבל מה לעשות, יש שופטים בישראל שכאמור, לא על בסיס של חוקים אלא על בסיס של מוסר אישי, מכתיבים ומתערבים בשיקולים ביטחוניים. האם רבותיי יהיה מותר לשופט להתערב בשיקולים של רופא איך להציל נפש ואיך לא להציל נפש ואיך לא לסכל נפש, ודאי שלא, מה הוא מבין בדברים האלה?

ראו גם ראו, את גדולתה של ההלכה, את המוסר ההלכתי העצום, משעה שיש לנו מישהו שהוא חולה או מישהי שחולה ויש יום הכיפורים זה בכרת. אנחנו שואלים את הרופאים ואחר כך פוסקים את ההלכה, כי מי אנחנו הרבנים שנקבע אם יש בזה סיכון או אין בזה סיכון, כך אותו דבר במלחמה וכך בכל דבר ודבר יש לשאול את המומחים ועל בסיס זה לפסוק את ההלכה או להכריע את ההכרעה.

שהקב"ה יערה רוחו ממרומים וישיבנו כולנו בתשובה שלמה, ואז ישיב שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
אם לרבנים הזויים...
הגמל והדבשת | 13-08-2020 20:39
אם לרבנים הזויים שאין להם מושג בכלום מותר לקשקש על כל דבר אז מה אתה רוצה מהשופטים?
חחח אלק...
אברהם | 14-08-2020 16:54
חחח אלק יהודה המכבי. אתה יהודה הבוגד. בן נעוות המרדות, רחוק מרשעים ישועה! אני לא מעריץ רבנים, אני מעריץ את תורת ה'. אני יהודי!!! ואתה שמאלן שנסחף עם הזרם התיקשורתי הרחובי ללא מחשבה. כמו צואה בנהר
ואתה בור...
יהודה המכבי | 14-08-2020 13:54
ואתה בור ימני ואין לך את המוח להבין שלאנשים יש דעה עצמית והם לא מעריצי פסלים כמו הדתיים עם הרבנים שלהם
הגמל והדבשת. לא...
הדבורה והעוקץ | 14-08-2020 7:41
הגמל והדבשת. לא יודע לקרוא ולהפעיל את הראש? לא הגבת על שום טיעון במאמר של הרב דוקטור למשפטים הרב ערוסי. אם זה מאמר ברמה גבוהה בשבילך אז אל תכתוב כלום ותעבור לקרוא בדיחות בזוקה, אם זה ברמה שלך תגיב עניינית תפעיל תדבשת. סתם לקשקש כי משעמם לך תחסוך את זה מעצמך זה לא מחמיא לך. עכשיו ניתן לך להגיב עניינית מה לא נכון במה שהרב ערוסי כתב? האם לדעתך שופט יכול להתערב לרופא בהליך רפואי? האם לדעתך הלוחם לא נרצח? האם לדעתך צריך להטיל סנקציות וענישה על האוייב? האם לדעתך הגורם המקצועי והמוסמך אלו קציני הצבא?
.. אם...
שמואל | 14-08-2020 0:44
.. אם יש שופט מעל השופטים שבבוא העת ישפוט גם אותם.. הוא ישפוט גם את מי שמזלזל ברבנים שהם שליחיו בעולם הזה שמעבירים את תורתו ובסוף הטוב ינצח!
...
שלומי | 14-08-2020 0:17
אתה שמאלן,...
אברהם | 14-08-2020 0:10
אתה שמאלן, ואין לך את המוח הראוי כדי להבין שורה במאמרו הנפלא של כבוד הרב. אז לך תתפגר
2
ויותר פשוט מזה......
חיפאי | 13-08-2020 20:48
ויותר פשוט מזה... אם הכלב המחבל הזה היה חייב כסף הרי היו מעקלים את ביתו ולא חסים על כך שיש ילדים בבית.... אז קל וחומר במקרה שפה... אלא שאין באמת משפט ודין אלא הכל תלוי בדעת השופט... פשוט בדיחה
יפה אמרת
יוני | 23-08-2020 15:01
צודק.
3
חזק ואמץ כבו...
שי | 14-08-2020 0:13
חזק ואמץ כבו הרב. לצערינו, לשופטים אין שכל כי הם שמאלנים. הם הירבו פיגועים בכל רחבי הארץ ואלפי הרוגים. לשופטים אין דעת כי הם מנותקים מתורת ה'
אתה כל...
יהודה | 14-08-2020 9:34
אתה כל כך טיפש. רוב הדתיים והחרדים מלכתחילה לא הולכים ללמוד לילמוד מדעים. אם הם היו עושים זאת, הם היו מכניסים בכיס הקטן את השמאלנים והחילונים בעלי המוח החלול. רק מטומטמים מביאים לארץ טרוריסטים ומוותרים על שטחי ארץ ישראל ומביאים אסון לא נורמלי של אלפי נרצחים, ועוד מכנים אותם קרבנות השלום. חבורת שמאלנים אפסים
מענין שרוב המדענים...
אטאיסט | 14-08-2020 8:23
מענין שרוב המדענים וזוכי פרס נובל בישראל הם שמאלנים וחילוניים אז כנראה שיש להם שכל יותר משי וערוסי הבור
4
הזהר בלשונך הרב...
שלומי | 14-08-2020 0:17
הזהר בלשונך הרב תלמיד חכם
5
הצבא מחליט החלטות...
אטאיסט | 14-08-2020 8:17
הצבא מחליט החלטות ביטחוניות נטולות פן מוסרי. מזל שיש בית מישפט שמאזן
החייל האומלל שנכנס...
אטאיסט | 14-08-2020 11:10
החייל האומלל שנכנס לביתו של הפלסטינאי נהרג על ידי מי שהגן על ביתו. לא מוסרי להעניש את מדפחת הפסטינאי
חחחח אתאיסט...
יהודה | 14-08-2020 9:36
חחחח אתאיסט מטומטם. להציל את בית המחבל זו החלטה מוסרית??? אתה כל כך מטומטם שאין כדוגמתו
6
כל הטרולים פה...
טרול דתל"ש | 14-08-2020 13:59
כל הטרולים פה דתלשים,והתגובות לטרולים מצחיקות עד דמעות, מת על הציבור המסוכסך הזה חחחחח
7
האם רב יעיז להתערב בהחלטה של רופא?
דורון | 18-08-2020 13:39
מסתבר שבציבורים שלמים הדבר מקובל למרבית האבסורד